Pärjääkö mielestäsi....

..... ekaluokkalainen ja kolmasluokkalainen kahdestaan kotona 3-3,5 tuntia? Siis lähden iltaopiskelemaan ensi syksynä. Poika menisi perhepäivähoitoon ja tytöt ovat tietysti koulussa, ekalla ja kolmannella. Minun täytyy lähteä ajelemaan puoli3 ja mies tulee töistä kuuteen mennessä. Uskallanko jättää tytöt keskenään?

EX-SAVONLINNA
minulla ykkös ja kolmoisluokkalaiset pojat ja voisin jättää. Mutta se riippuu lapsesta niin paljon. Nykyään ens uskalla ykkösluokkalaista jättää yksinään kaummaksi aikaa kuin tunniksi...

Harjoitelkaa yksinoloa jo etukäteen, aluksi vähän kerrallaan ja sitten aikaa pidentäen. Tytöt oppivat siihen, eikä se tule syksyllä yllätyksenä eikä ole mitenkään outoa. Meillä on tytär (nyt kohta 14v) pärjännyt yksin aamut sekä koulun jälkeen ekaluokan kevätlukukaudesta lähtien, samoin sisarukset keskenään (poika kohta 11v) siitä lähtien kun toinen meni kouluun.
Ja kuten moni muukin on sanonut, riippuu lapsista pärjäävätkö ja uskaltavatko olla keskenään.

Onko opiskelusi päivittäistä?
Kyllähän tuon ikäiset varmaan pärjää, mutta onko pidemmän päälle kauhean kiva...?
En nyt tiedä miten tämän muotoilisin, mutta onhan vanhempien tarkoitus kotona muukin kuin lapsien hengissä pito. Sillä on merkitys, että aikuinen on paikalla ja läsnä.
Olisiko mahdollista järjestää mummi tai muu joiksikin päiviksi viikossa lasten kanssa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 12:16 äiti kirjoitti:
Onko opiskelusi päivittäistä?
Kyllähän tuon ikäiset varmaan pärjää, mutta onko pidemmän päälle kauhean kiva...?
En nyt tiedä miten tämän muotoilisin, mutta onhan vanhempien tarkoitus kotona muukin kuin lapsien hengissä pito. Sillä on merkitys, että aikuinen on paikalla ja läsnä.

Opiskelu on päivittäistä, mutta miehellä on vapaapäivä perjantaisin eli tytöt olisivat silloin ma-to iltapäivisin sen kolme tuntia kahdestaan. Mummo on luvannut tulla työharjoittelujen ajaksi hoitamaan, koska nehän ovat päivällä. En viitsi mummoa enempää vaivata. Olen kanssasi samaa mieltä tuon vanhempien merkityksen kanssa. Itse valitsin ilta-opiskelun päiväopiskelun sijaan, juuri koska halusin olla "läsnä" pienemmän tytön koulun aloituksessa. Eli olen aamulla laittamassa/saattamassa kouluun ja iltapäivisin kotona, kun tulee koulusta. Eli läksyt ja välipalat ehdimme hoitaa, ennen kuin minun pitää lähteä. Käytännössä tuon kolme tuntia tytöt leikkivät kavereiden kanssa ulkona taikka sisällä.
Tytöt jäävät mielellään kahdestaan kotiin.

Yhteistyössä