Pärjääkö kissa yksin kotona vuorokausia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukkahattu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukkahattu"

Vieras
Mulla vähän mietityttää, kun naapurit lähteneet jo pe puolilta päivin, ja eilen huomasin, että siellä on kissa yksin kotona. Minulla ei ole kissaa koskaan ollut, niin en tiedä, mutta jotenkin tuntuu hurjalta, että useita vuorokausia yksin. Kertokaa siis te, jotka tiedätte, että pärjääkö kissa yksin? Tokihan kuivamuona kai säilyy, mutta mites hiekkalaatikko ja vesi?

Mä jätän mun kissat pisimmillään yksin niin että lähden esim pe illalla ja palaan vasta su aamuna. Tälläaista tapahtuu siis tosi harvoin, kuitenkin. Vettä, hiekkaa ja ruokaa tietty useammassa paikassa. Hyvin ovat tulleet toimeen, mutta kyllä mä itse olen ihan huolissani. Kissani ovat myös ollet yksin pari viikkoa niin, että niitä käy joku katsomassa kerran päivässä tai vähintään joka toinen päivä ja hoitaa samalla ruuat, hiekat ja veden. Pientä tai vanhaa kissaa tai yksinolevaa kissaa en kuitenkaan jättäisi noin pitkäksi aikaa yksin. Kahdella kissalla on kuitenkin seuraa toisistaan.

No, viimestään tänään pitäs takasi tulla tai huhhuh...me on oltu pisimmillään sillai ettö kissa yksin ni että pe lähetty ja la-su yönä takasi. Kahteen kuppiin raksuja ja kahteen vettä. Jos pidempään oltu esim. sunnuntai iltana takasi vasta ni, joku on käyny lauantaina kattomassa. Muulloin onkin olleet mukana siis pidemmillä.

Kyllä kissa pärjää viikonkin helposti. tosin suositeltavaa se ei oo.. kukaan vaan ei halua kissaa harvemmin hoitoon ja kohtuutonta pyytää ketään huolehtimaan kissastansa reissun aikana.. joskus vaan tulee tilanteita jotta on pakko lähteä. Mut kyllä se kissa hengis pysyy, laatikoitakin voi olla useampia.. on myös juoma automaatteja yms..

Voihan olla että siellä on joku käynyt katsomassa kissaa tässä viikonloppuna, mutta et ole sattunut huomaamaan, ihan esim vartissa hoitaa nuo kissanhoitoasiat. Tarkkailisin kyllä tilannetta.

Meillä on rajana noin vuorokausi yksin. Mutta jos raksuja lappaa kupit täyteen ja vettä myös, niin kyllähän se periaatteeessa pärjää, eri asia on, onko se onnellinen.

meillä on ollut kissa joskus 2 vrk kotona, sille jätettiin ruokaa ja puhdasta vettä, 1 yön jälkeen kävi kissan hoitaja antamassa lisää ruokaa ja vettä ja vaihtamassa hiekan.

Kyllä kissa pärjää viikonkin helposti. tosin suositeltavaa se ei oo.. kukaan vaan ei halua kissaa harvemmin hoitoon ja kohtuutonta pyytää ketään huolehtimaan kissastansa reissun aikana.. joskus vaan tulee tilanteita jotta on pakko lähteä. Mut kyllä se kissa hengis pysyy, laatikoitakin voi olla useampia.. on myös juoma automaatteja yms..

Mun mielestä ei ole yhtään kohtuutonta pyytää jotain huolehtimaan lemmikistä! Mulla on pari ystävää joilla myös kissa, ja hoidamme sitten välillä toistemme kissoja. Kun se ei ihmeitä kuitenkaan tarvi, ihan vaikka vartin käynti jokatoinen päivä riittää vähimmillään. Esim. kissakeskustelupalstoilla ym kissayhdistyksissä on ns. kissahoitorinkejä joista voi myös pyytää apua. Kissallehan yleensä helpoin ja paras vaihtoehto on olla omassa kodissa niin että joku käy välillä katsomassa, toisin kuin esim. jatkuvaa seuraa ja pissitystä vaativille koirille.

kyllä me on jätetty meidän kissat kaksistaan kotiin pe.illasta -su.päivään.Hyvin ne ton ajan pärjää,vettä useissa paikoissa ja kuivaruokaa samoin.Sit jos pitempään pitäs olla niin sillon joku käy ruokkimassa.

No tämä kissa on ilmeisesti yksin, ei ole muita kissoja. Ja kyllä uskon, että olisin huomannut, jos joku käynyt hoitamassa, kun on yhteinen piha. Nyt on siis reilu kolme vuorokautta ollut yksin :/ No, toivottavasti tänään tulevat. Joku mainitsi automaatin. Sitä mietinkin, että onkohan jotain juoma-automaatteja olemassa.

Juu, ja ainahan voi palkata esim 4h yhdistyksen kautta jonkun luotettavan tyttelin kissanhoitajaksi.

Meillä oli dogsitter aikoinaan, ja oli rauhallinen mieli olla tuhansien kilometrien päässä kotoa lomailemassa, jätettiin yhteen autoon tankki täyteen, jääkaappiin ja pakkaseen ruokaa ja hoitoraha pöydälle. 2 pvän jälkeen naapuri soitteli että totanoin, ei näy ei kuulu tein hoitsua enää. Ei sitten tätä 19 vuotiasta ollut enää omien sanojensa mukaan huvittanut hoidella koiria.

Naapuri hoiti otukset mallikkaasti loppuloman, ja loppui meikäläisen luotto moisiin "Vuoden 2006 dogsitter tapauksiin".

Vähän ot, mutta meidän tapauksessa valppaat naapurit pelastivat katastrofilta!

Jotkut ihmiset laiskuuttaan kuvittelevat kissojen pärjäävän vuorkokausia yksin. Kissat kaipaavat kuitenkin ihmisseuraa aivan kuten koiratkin kaipaavat. Jos epäilyttää, että kissa on jätetty liian pitkäksi aikaa yksin niin kannattaa olla yheydessä kunnan eläinvalvojaan, joka ottaa kantaa asiaan ja puuttuu asiaan mikäli tarve. Itse näkisin, ettei kissaa voi jättää kuin enintään vuorokaudeksi (en jättäisi itse niinkään pitkäksi aikaa), muttei yhtään kauemmaksi. Mitä jos kissalla tulee pula vedestä?

Meidän kissa on ollut yksin viikonkin putkeen, mutta toki sitä on joka päivä käynyt joku katsomassa ja leikittämässä, antamassa ruokaa ja puhdasta vettä. Vaikka oltais vain pe-su poissa, niin lauantaina käy joku tuttu katsomassa että kissalla on kaikki ok ja on vähän aikaa seurana. Kissa voisi kulkea mukanakin, mutta parempi lienee olla kotona, kun kymmenen minuutin automatkaki on sille täyttä kidutusta, alkaa raukka huohottaan ja maukuun samantien kun laskee kopin auton penkille.
Tämäkin tietenkin riippuu kissan luonteesta, jos meillä olisi paljon huomiota vaativa, seurankipeä kissa, niin eihän sitä silloin voisi yksin jättää, mutta tuo meidän kissa on aina ollut vähän ''oman tiensä kulkija'', ei tykkää ihmisistä eikä melusta, nytki se on nukkunu tuossa sohvalla varmaan 5h putkeen, välillä kääntäny kylkeä ja tuhahdellu vaan kun olen yrittäny kutsua sitä :DD

Mitään eläintä ei saa jättää yli vuorokaudeksi ilman hoitoa. Kissa tarvitsee päivittäin puhdasta ja raikasta vettä, sen hiekkalaatikko tulee tietenkin putsata joka päivä ja antaa myös ruokaa. Ja kyllähän kissa kaipaa myös seuraa! Kissa voi vahingossa vaikka kaataa vesikuppinsa, ja silloin se on joutunut olemaan monta päivää janoisena :(

Jos kukaan ei ole käynyt katsomassa kissaa, asiaan pitäisi puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja ei pärjää;23246014:
Mitään eläintä ei saa jättää yli vuorokaudeksi ilman hoitoa. Kissa tarvitsee päivittäin puhdasta ja raikasta vettä, sen hiekkalaatikko tulee tietenkin putsata joka päivä ja antaa myös ruokaa.

Mä olen aidosti positiivisesti yllättynyt. Tältä palstalta löytyy joku joka tuntee lain.

Kissan jättäminen kotiin yksin on eläinsuojeluasia. Voipi ens kerralla, kun tulette kotiin, olla eläinlääkärin lappu odottamassa että on kissa viety eläinsuojelun nojalla löytöeläintaloon josta saatte sen hakea maksua vastaan.

Mä käräytän naapurit aina jos hylkäävät eläimiään viikonlopuiksi. Onko se niin vaikea pyytää vaikka naapuria ruokkimaan sen hemmetin katin?

Mä olen kerran pakkotilanteessa jättänyt kissat viikonlopuksi, pe-su. Mutta yhtä kissaa en varmaan jättäisi, kahdesta tai useammasta on kumminkin seuraa toisilleen. Pärjäävät kyllä jos jättää kuivamuonaa ja vettä ja on hiekkalaatikko, mutta ei se silti mun mielestä hyvä ole jättää yli vuorokaudeksi sittenkään.

Tuoretta vettä ei tule mistään itsekseen. Eikä se hiekkalaatikkokaan itsekseen putsaudu. Ei kissa halua tehdä tarpeitaan likaiseen hiekkalaatikkoon, jossa kuhisee toissapäiväiset paskat ja kuset. Minusta tuollainen kolmen vuorokauden yksinolo on kissalle ihan sama kuin koirallekin. Ja tosiaan, se on kiellettyä ihan lainkin puolesta.

Aika tarkkaan te naapureiden asiat tiedättte, jos olette ihan varmoja ettei siellä ole ketään käynyt moneen päivään. Saattaahan se kissa olla heillä mukanakin tai viety jonnekin hoitoon reissun ajaksi. Ja tosiaan vaikka kuinka olisi samaa pihapiiriä, niin kyllä se kissanhoitaja saattaa silti livahtaa teidän näkemättänne.

Aika tarkkaan te naapureiden asiat tiedättte, jos olette ihan varmoja ettei siellä ole ketään käynyt moneen päivään. Saattaahan se kissa olla heillä mukanakin tai viety jonnekin hoitoon reissun ajaksi. Ja tosiaan vaikka kuinka olisi samaa pihapiiriä, niin kyllä se kissanhoitaja saattaa silti livahtaa teidän näkemättänne.

Asia on helppo tarkistaa laittamalla jokin varmistin oveen (teippi, kolikko) josta näkee onko siellä käyty. Toisekseen, kun se kissan naukuminen kuuluu 24/7 niin eipä siinä ole paljon tarvetta varmistella yhtään mitään. Laki on laki eikä eläintä saa jättää vuorokautta pidemmäksi ajaksi, silloin naapuri saa juuri sen mitä ansaitsee...

[QUOTE="vierastaja";23246235]Asia on helppo tarkistaa laittamalla jokin varmistin oveen (teippi, kolikko) josta näkee onko siellä käyty. Toisekseen, kun se kissan naukuminen kuuluu 24/7 niin eipä siinä ole paljon tarvetta varmistella yhtään mitään. Laki on laki eikä eläintä saa jättää vuorokautta pidemmäksi ajaksi, silloin naapuri saa juuri sen mitä ansaitsee...[/QUOTE]

Ja sinä ihan tosissasi käyt laittamassa teipin palasia NAAPURIN oveen?

Joo ei saakaan, en minä sitä kielläkään, enkä minäkään jättäisi kissaa yksin yli vuorokaudeksi, mutta ihmettelen näitä jotka seuraavat naapuriaan niin tarkkaan että ylipäätään tietävät montako päivää he ovat poissa kotoa ja ketä sinne kotiin on jätetty.

Juu ei, kissaa ei todellakaan jätetä yksin yli vuorokaudeksi! Tosiaan sen ruokinnan ja hiekkalaatikon putsauksen vuoksi. Mutta myös seuran takia. Kissa tarvii ihmisseuraa myös (toinen kissa ei sitä korvaa). Ja sitten se, että jotain saattaa sattua, kissa voi vahingossa teljetä itsensä esim. vessaan, pääsemättä sieltä pois. Tai satuttaa itsensä jossain ja lojuu siellä sitten kitumassa ties kuinka kauan. :(
Parempi jättää ne lemmikit hankkimatta, jos ei viitsi huolehtia niille hoitajaa silloin, kun itse on pois kotoa.

Tällä palstalla kiistellään voiko käydä postilaatikolla kun 4-vuotias lapsi on päiväunilla. Samat ihmiset ovat valmiita jättämään lemmikin kolmeksi vuorokaudeksi ilman hoitoa ja valvontaa :o

Kissakin on elävä olento, sille voi sattua kotona lähes mitä tahansa ja se kaipaa säännöllisesti tuoretta ruokaa ja juomista, sekä tietenkin seuraa.

Ihan turha vedota nyt siihen että "lapsi ja kissa nyt on vähän eri asia". Kumpikin on yleensä hankittu kotiin omasta päätöksestä, ja kumpikin on elävä olento, joka on riippuvainen hoidosta. Jos lemmikistä ei ole valmis tuota vähää huolehtimaan, että hankkii hoitajan, niin se kannattaa antaa uuteen kotiin.

Heh. Meillä on yhteinen piha, omakotitalokommuuniksikin voisi nimittää paikkaa, joten tiedän kyllä tahtomattanikin, että koska ovat poissa ja käykö kukaan. Enkä aikaisemmin ollut edes tietoinen, että he kissan omistavat, vaan se tässä eilen katseli minua ikkunasta kun hain postin. Ei aina tarvitse olla kyttääjä, että tietää jotain naapureista. Erilaisia asumisratkaisuja kun on olemassa.

Yhteistyössä