Päiväunien poisjääminen

Missä vaiheessahan päiväunet yleensä alkavat jäädä pois? Meillä 1v10kk lapsi ja viime viikkoina päiväunille nukahtaminen on siirtynyt lähemmäs 14-14.30, ennen n. klo 13-13.30. Aamulla herätään klo 7.30-8.30. Kun nukahtaa, nukkuu kyllä vielä 1-1,5h, joskus kaksikin, mutta se unen tekeminen kestää kauan. Kun vielä äidin täytyy olla vieressä niin on aika vaikeaa (vauvakin talossa).

Eli kokemuksia miten muilla ja miten muut tän ikäset nukkuvat?

Eikös ne päiväunet yleensä jää pois siinä kolmen vuoden paikkoilla? Niin olen ymmärtäny.

Meillä puolitoistavuotias herää aamulla 9.30-10.30 ja nukahtaa päiväunille vasta kolmen, joskus puoli neljänkin aikaan ja nukkuu päikkäreitä 2-3 tuntia. Uni tulee silmään illalla vasta sitten reippaasti kymmenen jälkeen. Joskus menee jopa lähemmäs puolta yötä. On tullut äitiinsä ton unirytmin suhteen. :)

Meillä on tyttö 2,5 vuotta, 2 vuotiaasta ei ole nukkunut päiväunia. Eiköhän se ole ihan yksilöllistä, milloin ne unet jäävät. Meillä kanssa unille alkaminen venyi ja venyi, kunnes se meni niin myöhään että häiritsi jo pahasti yöunille menoa. Tyttö menee siinä klo 20 nukkumaan ja heräilee aamulla 8 aikoihin, eli nukkuu yössä 12 tuntia (riittävästi). Jos sattuu joskus jostain syystä nukahtamaan päivällä, menee illalla vasta siinä 22-23 nukkuun.
Minun mielestä sinun ei väkisellä kannata lastasi yrittää nukkumaan, voithan kokeilla jaksaako hän päivän hyvin ilman unia ja laitat vaikka vaan silloin nukkunmaan, kun selkeästi on väsynyt.
Tällaisessa on vähän hankala toisen neuvoa, mutta tiedätpä nyt ainakin, että meillä niitä päiväunia ei nukuta. Mukavaa joulua sinne teillepäin!

Mun 2 v ja 3 kk nukkuu päikkärit joka päivä. Meilläkin pitää nukuttaa ja jokunen kuukausi sitten oli pari päivää että nukutin 1,5 h :attn: . Mutta mä päätin etten anna periks. Ajattelin että jos nyt annan periks niin sit annan huomennakin jne. Tunnin tarkkuudella samaan aikaan joka päivä päikkäreille (12 -) Pikkusisko meilläkin vähän sotkee aikatauluja, mut silti siis joka ikinen päivä päikkärit niin kauan kun siitä vaan jotain tulee.
Tänään nukahti ehkä kymmenessä minuutissa, olin itekin nukahtanu :) .
Päikkärit kestää tunnista kahteen, yleensä, aamulla herätään seitsemän aikoihin ja illalla nukkumaan 20.30 - 21.

Meijän typy on 1v 7kk, nukkuu päikkärit, 1,5h-3h

aamulla herää klo 7.30 päikkärit klo 11.30 ja yö unille klo 20.30

Ja neidin hoidossa on 4 vuotias poika joka nukkuu myös 1½h päikkärit. Niinkuin 2, 3vuotiasta myös.

Itse olen ollut päiväkodissa töissä ja kyllä siellä 5 vuotiaat nukkuivat myös päikkärit.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2006 klo 13:40 TiiuHti kirjoitti:
Itse olen ollut päiväkodissa töissä ja kyllä siellä 5 vuotiaat nukkuivat myös päikkärit.
Menee kyllä vähän asian vierestä, mutta tulikohan vanhemmilta valituksia, kun lapsia nukutetaan päiväkodissa. Taitaa yöunille meno venyi tuon ikäisellä aika myöhäiseksi ja sitä kautta yöunet jäävät liian lyhkäsiksi-> oravanpyörä on valmis. Tuskinpa viikonloppuisin kotona päiväunia nukkuisivat vaikka heräisivät samaan aikaan kuin arkena.

Ammatti-ihmisten mukaan päikkärit ovat suositeltavia ihan eskariin asti. Tai jollei enää myöhemmällä iällä ihan nukuta niin rauhoitutaan kummiskin. Tärkeää heidän mukaan myös vrk-unimäärä. Elikäs just noin 12 tuntia pienellä ihmisellä unta tulla päivässä.
Meillä 1.5v ja 4v nukkuvat vielä molemmat päikkärit noin kaksi tuntia. Pienempi nukkuisi monesti pitempäänkin mutta ollaan lyhennetty kahteen tuntiin kun iltanukahtaminen alkoi lähenteleen kymmentä.
Herätys meillä noin 7-8, päikkärit n.13-15 ja yöunille noin 21.
Molemmat ovat vielä kotihoidossa.

tinga
Meillä on neiti tammikuulla kaksi ja ihan samalla tavalla on myöhentynyt ja joinakin päivinä jää kokonaan pois, jos on nukuttu myöhempään. Menee sitten aikasemmin yöunille.

Lisään vielä että meillä saa olla vaikka 3 tuntia sängyssä eikä nuku jos ei nukuta eli sitten on menty myöhemmin koettaan tai sitten ei ollenkaan, riippuen kellosta. Kerran neiti oli sängyssä 3 tuntia että nukkuisi, enkä sen jälkeen sitten ole pitänyt väkisin ellei nukahtaminen tapahdu normaalisti ja osaa itse jo sanoa että pois, sitten on turha yrittää.<br><br>

poika on ihan kohta kahen ja päikkärit on jääny jo puoli vuotta sitten pois. joskus poikkeuksen vahvistamiseks nukutaan pienet unet.
mutta meillä kyllä nukutaan pitkät yöunet. nukkumaan mennään illalla 8-9 maissa ja heräillään aamulla vasta 11 molemmin puolin :wave: <br><br>

kahdenipananäiti
Meillä tyttö 2v, ja päikkäreitä ei ole nukkunut muutamaan kuukauteen säännöllisesti. Joskus saattaa nukahtaa päivällä, mutta on todella harvinaista. Ja valvoo sitten lähemmäs puolille öin. Muuten menee 20- 21 välillä nukkumaan. Ja aamulla heräillään 10 aikoihin tai vähän aikasemmin.

meillä lapset 2v 9kk ja 1v 9kk. molemmat samassa rytmissä. eli aamulla herätys 7.30 aikoihin. unille 13 jälkeen. Herätys unilta viimeistään 15 aikaan, tosin vanhempi yleensä köpii jo aikaisemmin. Yö unille 21 jälkeen.

aamulla touhutaan ja ulkoillaan, jotta uni maittaa paremmin. Tuon ikäinen kuitenkin vielä tarvisee päiväunet.

Eikös sitä niinkin ole sanottu, että sitten kun nukuttamiseen/nukahtamiseen menee yhtä kauan/kauemmin kuin päiväunet kestävät, niistä pikku hiljaa voi alkaa luopumaan...

Meillä 1v 10kk poika ja nukuttamiseen menee noin puolituntia/45min. (joskus vähemmin) ja nukkuu sitten päiväunia n. tunnin. Meille kanssa tulossa keväällä vauva ja olen ajatellut ainakin sinne asti jaksaa tuota päiväunille nukuttamista (poika silloin 2v 2kk). Kyllä nytkin on päiviä että ei nuku jos on jotain menoa ja ihan hyvin pärjää. Yöllä kuitenkin nukkuu 11-12h ja jos ei nuku päikkäreitä niin sitten ainakin tuon 12h.

Tänään meillä herättiin 6.30, ulkona möyrittiin lumessa 1,5h ja päikkäreille nukahti tuossa 13 aikaan. Meni varmasti 15-20min. Eli meillä on herättävä viimeistään 7 aamulla jotta saan pojan viim. 13.30 päikkäreille jottei kaikki rytmit mene "pilalle". Se on tosiaan huomattu että jos nukutaan 7.30 asti tai vähän pidempään kaikki taas siirtyy myöhemmäksi... Ja meillä yöunille mennään 19.30-20.

Yhteistyössä