Meillä esikoinen mahdoton unikeko. Nyt eskarissa ja nukahtaa joka päivä päiväkodissa, herää aamulla klo. 6.15. En katso, että unista on haittaa. Päinvastoin, aivot saa levätä ja poika jaksaa hyvin. Mutta nyt kun ollaan kotona, en laita nukkumaan, että kouluun tottuu. eli ongelma on päinvastainen. Mutta tämä pian 4-vuotias pärjää hyvin päivän 18 asti, mutta sitten väsähtää, mutta herää 20-21 ja sittenpä jää omat ohjelmat ainakin katsomatta. JOten yritän nukuttaa hänet, jos on herätty ennen 8.
Itse menen yleensä viereen, luen ja varaan aikaa nukuttamiseen. Eli en "laita" lasta sänkyyn juoksuvauhdista vaan kaikki rauhoitutaan. Kerron että muutkin nukkuvat toisissa kodissa. Ja jos illalla on jokin meno, niin suoraan sanottuna lahjon. Sanon, että jos ei nukuta, niin ilta ollaan kotona, koska illalla ollaan känkkäränkköjä. Unien jälkeen saat sitten.......Ei minusta lahjomisessa mitään haittaa ole, kun tietää mitä tekee. Joskus pojat ovat ronkuneet jäätelöä aamulla pakkasesta, niin olen käyttänyt tilanteen hyödyksi ja vastannut että joo, syödään jätskit välipalaksi unien jälkeen. Unille menokin on helpompaa. Pitää vain muistaa, että unille ei aina pelkällä lahjonnalla. Lapsethan ovat viisaita ja oppivat. Säännöllinen päivärytmi kaiken A ja O. eli aamulla pojat nousevat minulla yleensä klo. 7.00, päiväunet 12-15 välillä tunnin verran ja sitten illalla sänkyyn 20-21 välillä. Tsemppiä. Mulla varmaan suht. helpot tapaukset. Siskoni tyttö on sitten asia erikseen, hän kun ei nuku, niin ei nuku.