päivärytmi

Hei

Miten teiän vauvojen päivärytmit menee?
Meillä vauva jo 2kk, mutta tuntuu et ei muuta teekään kuin valvois. Aamulla kun herätään n.klo 10 niin syödään ja tehdään aamupesuja ja syödään. Sitten menis koko päivä valvomalla aina ilta kymmeneen asti. Välillä nukkuu korkeintaan puolen tunnin unia ja taas valveilla. Mutta kun sillon valveilla oloaikana ei vaan jaksa oikeen seurustella kun on kitinää melkein koko ajan. Mut miten sitä oikeen nukuttas ku ei vaan saa sitä nukkumaan enempää? Ja sit illalla on niin yliväsynyt että menee nukuttamiseen 1h-2h. Ja kitinää koko ajan. Olisko mitään vinkkejä? Entä miten muilla valvotaan? Entä mitäs mieltä että pitäskö tän ikäsen osata nukkuu sillon ku nukuttaa vai pitääkö sitä ite huolehtii että laittaa vauvan nukkuu tietyin väliajoin? AUttakaa..... stressaan tästä jo paljon ja neuvolasta vaan sanottiin et tarvis kyl nukkuu paljon enemmän päivän aikana. :(
 
meilä ensimmäinen ei nukkunu päivällä ku ainoastaan sillo kun vaunut oli jatkuvasti liikkeessä :)ja tätä jatku muistookseen jokonkin puoli vuotiaaseen asti. Nyt meilä on toinen joka on aivan vastakohta siskostaan ku ei muuta tekisikään kuin nukkus vaan! ikää4kk...mä en oo ottanu stessiä kummastakaan asiasta
 
Meillä oli 2kk iässä ihan sama juttu.Onkohan se yleistäkin ton ikäsillä..Neuvolasta sinänsä hölmösti neuvottu,koska eihän vauvaa voi laittaa väkisin nukkumaan.
Meillä tyttö sitten tykästy nukkumaan vanuissa.Oletko kokeillut sitä?
Toi on tosiaan raskasta,kun toinen kitisee koko ajan.Meillä tyttö nyt 4kk ja taas se vaihe menossa.Nukkuu päikkäreitä 3kertaa päivässä maksimissan 30min. :/
 
Niin siis nukkuu vaunuis yöunet, eli niissä kyllä nukkuu, mut päiväl ei ihan helpolla. Kävelyllä nukkuu rattais, mut heti ku vaunut pysähtyy ni alkaa kitinä.
Saa kyllä olla hereillä päivällä, mut ku se menee useimmiten sellaseks kätinäks. Haluis vaan et hereillä ollessa olis molemmilla mukavaa. Mut toivotaan et menis ohi kolmen kuukauden kohdalla. :)
Niin ja neuvolan ohje on kyl erikoinen ku ei ne kuitenkaan neuvo et miten sit saisin vauvan nukkuu.
 
Meillä ihan samanlaista oli. Ja neuvolasta myös sanottiin, että pitäis nukkua, mut ei neuvottu että miten sen sit saa nukkumaan. Jos ei nuku, niin ei nuku. Sit kitistiin koko ajan väsyneenä. Nyt poika on pian 5kk, eikä nuku edelleenkään. Normipäivä meillä on, että aamulla kahdeksalta-yhdeksältä ylös, puoliltapäivin 20min unet, iltapäivällä puolentunnin unet, joskus alkuillasta saattaa nukkua vielä 15min, ei aina. Aikasemmin sentään nukkui vaikka kuinka jos vaunut oli liikkeessä, nykyisin ei auta enää sekään, vaan silmät aukaa viimeistään puolentunnin unien jälkeen. Nyt kylläkin poika jaksaa olla ihmeen pirtee, eikä kitise väsymystä vaikka nukkuukin noin vähän.
 
Heips,

meillä oli ihan sama ongelma tossa 2kk korvilla. Päiväunia ennestäänkin aika levottomasti nukkunut typykkä lakkas nukkumasta oikeestaan ollenkaan, ja kolmisen päivää jopa valvo putkeen, ei ottanu ku 15min torkkuja. Selvästi teilläkin tulee liian vähän sitä unta kun hereillä ollessaan kitisee. Oisko masuvaivoja ettei saa nukuttua? Me aloitettiin Disflatyl-tipat ja lisäksi aloin nukuttamaan vauvaa masulleen myös vaunuihin (meillä kova koppa niin en osaa mitään tukehtumistakaan pelätä, muutenkin jäntevä tyttö ). Ja meillä on lisäks ainakin silleen että kun laitan vaunuihin nukkumaan niin ½h-1h päästä alkaa kitisemään ja sillon yleensä käännän masulleen ja käyn pikkulenkin/heijaan niin nukahtaa uudestaan. Kannattaa kokeilla! Vauvoilla on usein semmonen unesta herpaantumisvaihe siinä 45min korvilla. Sitku siitä nukahtaa uudestaan niin meillä tyttö nukkuu yleensä aamu-unia n. 2½ h ja iltapäiväunia kolmisen tuntia. Illalla ottaa yleensä vielä yhdet 30min torkut. Ja yöunta se suurinpiirtein 12 tuntia. :) Ikää siis nyt 2kk, 1vko ja 1pv. Hän ei myöskään nuku yhtään jos on liian kuuma, eli vaatetus kannattaa tarkistaa. Ja siis pakottaahan ei tietenkään voi vauvaa nukkumaan - mutta mun äiti sano sitkeesti mulle että kyllä se sitten nukkuu kun on oikeasti se unen tarve tosi kova - ja kyllähän se sitten alkoikin nukkumaan. Onks tää tilanne ollu teillä ihan pysyvä kokoajan vai nyt tullu ettei nuku enää päikkyjä?

Tsemppejä!!! Tiedän miten raskasta se voi olla ku vauva kokoajan hereillä ja kätisee... Mut et oo todellakaan yksin, tiedän monia monia monia samassa tilanteessa olevia. :hug:
 
Kiitoksia vastauksista. Ihana kuulla joltain mietteitä ku neuvolasta ei paljon irtoo.
Aluks nukku ihan hyvin mut sit sanotaan noin 5viikkosena alko kätinät. Aluks sillo johtu d-vitamiinist,mut sit vaihdettiin ne ja se autto. Välillä illal menee 2h nukutukseen ja taas eilen nukahti rinnalle ja siirrettiin sänkyyn ja nukku sen jälkeen 3h pätkät ja loppu yön kolmen tunnin välein syömään. Koitan kyl aina heräämisen jälkeen et jos se viel nukahtais mut ku alkaa vaan kätinä niin ei sitä sit nukuta. Täytyy vaan toivoo et helpottaa jossain vaihees noi kätinät. :)
 
Meidänkään 2 kk vanha tyttö ei juuri päivällä nuku, lopetti varsinaiset päiväunet jo neljän viikon ikäisenä. Yöllä nukkuu n. 11 tuntia ja päivällä vain pieniä pätkiä, yleensä noin puoli tuntia kerralla. Joskus aamupäivällä saattaa nukkua pari tuntia, jos yöunet on jääneet lyhyiksi. Olen kyllä tähänkin tilanteeseen ihan tyytyväinen, sillä vasta muutama viikko sitten on päästy siihen, että noiden aamupäivän unien jälkeen nukutaan yhtään; silloin kun maha vaivasi, saattoi valvoa iltaan asti ilman mitään unia.

Meillä neuvolassa oltiin kyllä ihan eri linjoilla kuin teillä, täti vain sanoi, että kyllä nämä pienet tietävät, miten paljon tarvitsevat unta. Itse olen kyllä huomannut, että välillä tyttöä pitää rauhoitella uneen päivälläkin - laittaa kärryyn ja vähän lykkiä tai silitellä päätä ja keinutella.
 
Meillä oli kanssa jossain vaiheessa se, että ei nukuttu päivisin millään ja päivät oli pelkkää kitinää ja itkua. Unirytmiä saatiin vähän kohdilleen älyttömillä vaunulenkeillä, mutta meillä kanssa heräsi aina kun vaunut pysähtyi. Pikkuhiljaa opittiin yrityksen ja erehdyksen kautta, mikä auttaa. Meillä saattaa olla päiviä, että poika nukkuu kolmet maks. tunnin unet tai sitten saattaa nukkua kolmekin tuntia putkeen ja sitten vielä illalla pitäis saada 1,5 tuntia ennen nukkumaan menoa päikkärit, kun ei ole päivällä malttanut toisia nukkua. :headwall: Mutta todella paljon vaihtelee, että miten päivät menee. Oon huomannu, että tutut rutiinit auttaa nukahtamaan ja ulkona tosiaan nukkuu päivällä kaikista parhaiten, illalla ei vaunuihin nukahda millään.

Meillä oli jossain vaiheessa pieni ongelma se, ettei poika enää itsekseen nukahtanut, vaan piti meidän alkaa huolehtia, että menee jossain vaiheessa unille. Ja siinä tosiaan kokeiltiin temppu jos toinenkin ennen kuin löydettiin se meillä toimiva ratkaisu. Joskus saattaa olla, ettei väsystä huolimatta uni tuu, jolloin kokeilen puolen tunnin päästä uudestaan. Yleensä se uni jossaiin vaiheessa vie voiton. Mutta meillä on tosiaan jo yli pari kuukautta (poika nyt 3,5kk) nukutettu päikkäreille ja yöunille, kun ei enää osaa nukahtaa itse niinkuin ihan pienenä. Johtuu varmaan osaltaan siitä, kun iltaisin alettiin niin ajoissa "nukuttamaan yöunille", eli totutettiin iltakuvioihin jo niin nuorena. Tiedä häntä, mistä johtuu.
 
meillä nukuttiin tuon ikäisenä välillä myös tosi huonosti. Nyt jälkeenpäin ajateltuna olivat varmaan alkavia allergiaoireita. Oireili siis rintamaidolle suolistollaan, riippuen siitä mitä minä olin syönyt.
Tyttä kohta 10 kk ja on laajasti allerginen, mm. vehnä, ohra, ruis, peruna, porkkana, riisi, banaani jne. Ja minähän söin noita päivittäin, ei siis ihme että tyttö kitisi välillä.
 

Yhteistyössä