vierailija
Päivän OrpoPurra - Tunnin junalle täystyrmäys EU:lta: ”Taloudellisesti kestämätön”
Länsiradan rahoituksen kohtalo on seuraavaksi kuntien käsissä, kun EU:lta ei tippunut sille eurokaan.
"Ei taloudellisesti elinkelpoinen, rahoitus epävarmaa.
Näihin argumentteihin kaatui Suomessa ehkä eniten lobatun ja esillä pidetyn ratahankkeen Länsiradan EU-rahoitus. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps).
”Kun noita arviointeja luin, niin siellä todettiin, että Länsirata on ’financially not viable’”, ministeri sanoo.
”Financially not viable” tarkoittaa rahoituksellisesti tai taloudellisesti kestämätöntä.
Hallitus pysyy päätöksissään
Onko Länsirata nyt siis vastatuulessa, kun EU ei tue hanketta?
”Iso kuva ei muutu. Länsiradasta on sovittu hallitusohjelmassa, ja meillä on tuore päätös talouspoliittisesta ministerivaliokunnasta. Valtio sitoutuu 400 miljoonaan, jos kunnat sitoutuvat vastaavaan summaan”, Ranne vastaa.
Kunnat ovat vaikeassa taloustilanteessa kuitenkin epävarmoja. Raidehankkeille kriittinen ministeri pitää kuntien epäröintiä ymmärrettävänä.
”En ihmettele yhtään. On kova juttu lähteä suurilla summilla hankkeeseen, jonka hyöty–kustannussuhde ei ole kovin häävi ja jossa tulonmuodostus on osin katsottu syntyvän maan arvon nousun myötä”, Ranne sanoo."
Orpo haluaa radan, Orpo voi itse sen maksaa ja pääsee 15 minuuttia nopeammin Turun ja Helsingin välin.
Mauri Pekkarista syytettiin aikonaan siltarumpu politikoinnista, mutta kyllä Petteri ja kokoomus pisti kertaheitolla miljaardilla paremmaks aivan älyttömään radan oikaisuun. EU oli kerrankin oikeassa antamatta näin älyttömään hankkeeseen senttiäkään.
Tunnin junalle täystyrmäys EU:lta: ”Taloudellisesti kestämätön” – Nyt puhuu liikenneministeri Lulu Ranne
Länsiradan rahoituksen kohtalo on seuraavaksi kuntien käsissä, kun EU:lta ei tippunut sille eurokaan.
www.uusisuomi.fi
"Ei taloudellisesti elinkelpoinen, rahoitus epävarmaa.
Näihin argumentteihin kaatui Suomessa ehkä eniten lobatun ja esillä pidetyn ratahankkeen Länsiradan EU-rahoitus. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps).
”Kun noita arviointeja luin, niin siellä todettiin, että Länsirata on ’financially not viable’”, ministeri sanoo.
”Financially not viable” tarkoittaa rahoituksellisesti tai taloudellisesti kestämätöntä.
Hallitus pysyy päätöksissään
Onko Länsirata nyt siis vastatuulessa, kun EU ei tue hanketta?
”Iso kuva ei muutu. Länsiradasta on sovittu hallitusohjelmassa, ja meillä on tuore päätös talouspoliittisesta ministerivaliokunnasta. Valtio sitoutuu 400 miljoonaan, jos kunnat sitoutuvat vastaavaan summaan”, Ranne vastaa.
Kunnat ovat vaikeassa taloustilanteessa kuitenkin epävarmoja. Raidehankkeille kriittinen ministeri pitää kuntien epäröintiä ymmärrettävänä.
”En ihmettele yhtään. On kova juttu lähteä suurilla summilla hankkeeseen, jonka hyöty–kustannussuhde ei ole kovin häävi ja jossa tulonmuodostus on osin katsottu syntyvän maan arvon nousun myötä”, Ranne sanoo."
Orpo haluaa radan, Orpo voi itse sen maksaa ja pääsee 15 minuuttia nopeammin Turun ja Helsingin välin.
Mauri Pekkarista syytettiin aikonaan siltarumpu politikoinnista, mutta kyllä Petteri ja kokoomus pisti kertaheitolla miljaardilla paremmaks aivan älyttömään radan oikaisuun. EU oli kerrankin oikeassa antamatta näin älyttömään hankkeeseen senttiäkään.