Päiväkotilasten vanhemmat, miten usein pesette lapsen ja vaihdatte vaatteet?

  • Viestiketjun aloittaja pk täti
  • Ensimmäinen viesti
Se riippuu, välillä joka päivä mut noin joka toinen-kolmas päivä kunnolla pesulla. Kädet, kasvot, pylly joka päivä ja monesti useammankin kerran päivässä :D

Vaatteita meil on enemmän kun tarvittais ja vaatteet vaihdetaan joka päivä puhtaisiin.
Vaatteet ei ehdi edes jäädä pieniksi et tulis uusiakin käytettyä huh :D
 
tuhru
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tuhru:
Mä tunnustan,että lapset nukkuvat samoissa t-paidoissa missä sitten aamulla lähtevät hoitoon.
Apua mun lapset on yököttäviä!
Vaihdatko illalla ennen nukkumaan menoa paidan lapsilta silloinhan sun lapset ei ole likaisia, mutta jos kulkevat viikon sama paita päällä yötä päivää niin silloin...........
Vaihdan puhtaan illalla.
 
???!!!???
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias?:
Miten te pesette lasten alapäät iltaisin jos ette mene suihkuun? Mua on aina kiinnostanut tä?
Vaippaikäisen ja vähän isommankin nostan käsialtaan reunalle ja pesen siinä.
Mun mielestä samalla vaivalla suihkuttaa lapsen suihkussa. Mutta tietenkin joidenkin iho ei kestä jatkuvaa suihkutusta. Mä pesen meidän lapset suihkusaippualla iltaisin, tulevat ihanan tuoksuisiksi ja tykkäävät vaahdosta. vaahtokylvyt on ihan pop.

:D

Mutta jossain vaiheessa kun paljon pakkasta niin vaihdan suihkusaippuat lactolineen, joka erittäin mieto pesuneste. Pakko vaihtaa kun ite kuivun ja varmuudeksi pesen lapsetkin samalla etteivät kuivu. Täytyy sanoa että ihmettelin hieman kun yksi tuttava kertoi lahjaksi saamansa suihkusaippuan, sellaisen pienen pullon kestävän heidän kahdella lapsellaan vuoden päivät. Ja muuta saippuaa eivät käyttäneet.

:eek: :whistle:
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja utelias?:
Miten te pesette lasten alapäät iltaisin jos ette mene suihkuun? Mua on aina kiinnostanut tä?
wc:n bidesuihkulla on kätevä pestä jos ei muuta tarvetta suihkuun. sen ikäisiltä ketkä käyvät jo pöntöllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ???!!!???:
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.
No meillä ei ole vaatteet puhtaat enää illalla. PIkkuhousut/t-paita ja sukkahousut/sukat vaihtuu vähintäänkin jo ihan hygienia syistä. En mäkään pidä samoja alusvaatteita toista päivää...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ???!!!???:
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.
Kai se on joidenkin mielestä hienoa saastuttaa luontoa ja kohta syödään kaikki pelkkiä myrkyllisiä kemikaaleja, kun maaperä on saastunut. ja puhdasta vettä ei ole.

Mutta onpahan joidenkin lapset puhtaissa vaatteissa. (en tosin omilleni halua sitä kemikaalimäärää ihoa vasten, ainahan vähän jää pesuaineita ja jos joka päivä vaihtaa tottakai enemmän myrkkyjä kuin että pitäisi muutaman päivän samoja)
 
tarkennan
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ???!!!???:
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.
No meillä ei ole vaatteet puhtaat enää illalla. PIkkuhousut/t-paita ja sukkahousut/sukat vaihtuu vähintäänkin jo ihan hygienia syistä. En mäkään pidä samoja alusvaatteita toista päivää...


no se nyt on itsestäänselvyys että ALUS vaatteet vaihdetaan päivittäin, mutta ne PÄÄLI vaatteet????
 
Alkuperäinen kirjoittaja ???!!!???:
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.
Päiväkoti päivän jälkeen vaatteet on selästäkin likaiset et siksikin menee vaatteet sukkia myöden vaihtoon :D
Pojalla on paljon vaatteita ettei edes vaatteet kulu puhki.
Pyykkikone meillä pyörii n. 2-3 kertaa viikossa, 6kilon koneeseen mahtuu aika lailla kerralla likapyykkiä ja pesuainettakaan ei tarvi tuhlata.

Aikuisten vaatteita ei pestä joka käytön jälkeen. Alusvaatteet tietty vaihdetaan joka päivä mut housut ja paidat menee pidempään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Mutta jossain vaiheessa kun paljon pakkasta niin vaihdan suihkusaippuat lactolineen, joka erittäin mieto pesuneste. Pakko vaihtaa kun ite kuivun ja varmuudeksi pesen lapsetkin samalla etteivät kuivu. Täytyy sanoa että ihmettelin hieman kun yksi tuttava kertoi lahjaksi saamansa suihkusaippuan, sellaisen pienen pullon kestävän heidän kahdella lapsellaan vuoden päivät. Ja muuta saippuaa eivät käyttäneet.

:eek: :whistle:
Meillä lapsella on edelleenkin sama hiusaine pullot mitkä on olleet koko sen ajan (toki niitä on useampia) ja lapsi on nyt 2v. En käytä lapselle juuri ollenkaan mitään suihkusaippuita, ehkä joskus laitan kylpyveteen hieman. Shamppootakin käytän tosi vähän vaan kerralla. Miksi ihmeessä pitäisi lapsen iho kuivattaa pesuaineilla? Vedellä pääsee jo aika pitkälle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tarkennan:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ???!!!???:
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.
No meillä ei ole vaatteet puhtaat enää illalla. PIkkuhousut/t-paita ja sukkahousut/sukat vaihtuu vähintäänkin jo ihan hygienia syistä. En mäkään pidä samoja alusvaatteita toista päivää...


no se nyt on itsestäänselvyys että ALUS vaatteet vaihdetaan päivittäin, mutta ne PÄÄLI vaatteet????
Mitkä PÄÄLIvaatteet, siis päällysvaatteitako tarkoitat? Ainakin meillä on lapsilla tahroja siellä täällä monen ruokailun jäljiltä. En halua, että lapset menee päiväkotiin likaisissa vaatteissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ???!!!???:
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.
Niin,eli meillä joka päivä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Mutta jossain vaiheessa kun paljon pakkasta niin vaihdan suihkusaippuat lactolineen, joka erittäin mieto pesuneste. Pakko vaihtaa kun ite kuivun ja varmuudeksi pesen lapsetkin samalla etteivät kuivu. Täytyy sanoa että ihmettelin hieman kun yksi tuttava kertoi lahjaksi saamansa suihkusaippuan, sellaisen pienen pullon kestävän heidän kahdella lapsellaan vuoden päivät. Ja muuta saippuaa eivät käyttäneet.

:eek: :whistle:
Meillä lapsella on edelleenkin sama hiusaine pullot mitkä on olleet koko sen ajan (toki niitä on useampia) ja lapsi on nyt 2v. En käytä lapselle juuri ollenkaan mitään suihkusaippuita, ehkä joskus laitan kylpyveteen hieman. Shamppootakin käytän tosi vähän vaan kerralla. Miksi ihmeessä pitäisi lapsen iho kuivattaa pesuaineilla? Vedellä pääsee jo aika pitkälle.
No nää lapset paljon vanhempia kuin 2v. Kovasti hikoilevia kaikenlisäksi. Mutta sama se mulle on. Ei ole mun lapseni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias?:
Miten te pesette lasten alapäät iltaisin jos ette mene suihkuun? Mua on aina kiinnostanut tä?
Vaippaikäisen ja vähän isommankin nostan käsialtaan reunalle ja pesen siinä.
Mun mielestä samalla vaivalla suihkuttaa lapsen suihkussa. Mutta tietenkin joidenkin iho ei kestä jatkuvaa suihkutusta. Mä pesen meidän lapset suihkusaippualla iltaisin, tulevat ihanan tuoksuisiksi ja tykkäävät vaahdosta. vaahtokylvyt on ihan pop.

:D

Mutta jossain vaiheessa kun paljon pakkasta niin vaihdan suihkusaippuat lactolineen, joka erittäin mieto pesuneste. Pakko vaihtaa kun ite kuivun ja varmuudeksi pesen lapsetkin samalla etteivät kuivu. Täytyy sanoa että ihmettelin hieman kun yksi tuttava kertoi lahjaksi saamansa suihkusaippuan, sellaisen pienen pullon kestävän heidän kahdella lapsellaan vuoden päivät. Ja muuta saippuaa eivät käyttäneet.

:eek: :whistle:
Pikkulapsilla ei tarvitse käyttää saippuaa, se kuivattaa varsinkin atooppisen lapsen ihoa. Pakkaskautena, jos lapset ei juuri hikoile ja likaannu, pestään tosiaan vaan alapäät ja kädet pienimmiltä. Isompi lapsi, joka tarvitsee rasvausta iltaisin, suihkutetaan haalealla vedellä iltaisin ja iho rasvataan. Kesällä suihkutetaan pelkällä vedellä joka päivä, talvisin noin joka toinen päivä kokonaan. Hiukset pestään tuoksuttomalla shampoolla noin kerran viikossa. Ei lapset haise pahalta, vaikka ei hajustettuja tuotteita käyttäisikään.
 
Mä vaihdan siksi vaatteet joka pv että ovat likaisia taatusti kun päiväkodista tulee. Ne lattiat on ihan hirveen likaiset vaikka niitä pestään muutaman kerran päivässä. Itelläkin sukat kamalan likaiset työpäivän jälkeen, kun mulla ei ole sisäkenkiä vielä hankittu kun vasta aloitin sijarina. Ja sitten ku siellä lapset menee polvimyyryä lattioilla niin taatusti on housut likaiset ainakin, vaikkei sitä ehkä näe tummista vaatteista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias?:
Miten te pesette lasten alapäät iltaisin jos ette mene suihkuun? Mua on aina kiinnostanut tä?
Vaippaikäisen ja vähän isommankin nostan käsialtaan reunalle ja pesen siinä.
Mun mielestä samalla vaivalla suihkuttaa lapsen suihkussa. Mutta tietenkin joidenkin iho ei kestä jatkuvaa suihkutusta. Mä pesen meidän lapset suihkusaippualla iltaisin, tulevat ihanan tuoksuisiksi ja tykkäävät vaahdosta. vaahtokylvyt on ihan pop.

:D

Mutta jossain vaiheessa kun paljon pakkasta niin vaihdan suihkusaippuat lactolineen, joka erittäin mieto pesuneste. Pakko vaihtaa kun ite kuivun ja varmuudeksi pesen lapsetkin samalla etteivät kuivu. Täytyy sanoa että ihmettelin hieman kun yksi tuttava kertoi lahjaksi saamansa suihkusaippuan, sellaisen pienen pullon kestävän heidän kahdella lapsellaan vuoden päivät. Ja muuta saippuaa eivät käyttäneet.

:eek: :whistle:
Pikkulapsilla ei tarvitse käyttää saippuaa, se kuivattaa varsinkin atooppisen lapsen ihoa. Pakkaskautena, jos lapset ei juuri hikoile ja likaannu, pestään tosiaan vaan alapäät ja kädet pienimmiltä. Isompi lapsi, joka tarvitsee rasvausta iltaisin, suihkutetaan haalealla vedellä iltaisin ja iho rasvataan. Kesällä suihkutetaan pelkällä vedellä joka päivä, talvisin noin joka toinen päivä kokonaan. Hiukset pestään tuoksuttomalla shampoolla noin kerran viikossa. Ei lapset haise pahalta, vaikka ei hajustettuja tuotteita käyttäisikään.
ei ole ihan pikkulapsia enää vaan koulussa jo toinen.Mutta kuten sanottu iihan sama.

 
rella
Joka päivä tai vähintään joka toinen päivä käy suihkussa. Hiusket pestään yleensä kaksi kertaa, josksu vain kerran, viikossa.
Joka päivä vaihdan puhtaat vaattteet. Nuhjaantuvat kyllä päivän touhuissa sen evrran.

Olen ihmetellyt samaa kuin ap. Lapseni päiväkodissa on muutamia niin likaisia ja haisevia lapsia, että pahaa tekee. Erityisen inhottavaa on, kun tälläisen haisevan lapsen vaatenaulakko on oman lapseni vaatenaulakon vieressä. Saan joka aamu haistella tämän ekologisen vanhempien jälkeläisen paskaisia vaatteita. Hyi.
 
rella
Atoopikkona sanon, että atooppista ihoa tulee pestä joka päivä. Likaisella iholla on bakteereja, jotka pahentavat atopiaa. Suihkuttaminen ilman pesuaineita on hyväksi ja rasvaaminen.

Mutta jos atoopikon käyttää vain kerran viikossa pesulla on ihon kutina varmasti aivan hirvittävä. Ennen vanhaan tälläisiä "ei pesulle"-ohjeita annettiin, mutta tänä päivänä suositukset ovat muuttuneet.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja rella:
Joka päivä tai vähintään joka toinen päivä käy suihkussa. Hiusket pestään yleensä kaksi kertaa, josksu vain kerran, viikossa.
Joka päivä vaihdan puhtaat vaattteet. Nuhjaantuvat kyllä päivän touhuissa sen evrran.

Olen ihmetellyt samaa kuin ap. Lapseni päiväkodissa on muutamia niin likaisia ja haisevia lapsia, että pahaa tekee. Erityisen inhottavaa on, kun tälläisen haisevan lapsen vaatenaulakko on oman lapseni vaatenaulakon vieressä. Saan joka aamu haistella tämän ekologisen vanhempien jälkeläisen paskaisia vaatteita. Hyi.
Ajattele jos ne pöpöt hyppää sun lapsen vaatteisiin siellä naulakossa,hyi
 
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No meillä ei oo vielä lapset päiväkodissa, mutta tuskinpa muuttuu meijän pesukäytännöt kun sinne menee. Eli suihkussa/kylvyssä käyvät joka toinen ilta, ja vaatteet vaihdetaan yleisesti ottaen joka päivä, paitsi jos on säästyneet puhtaana niin voivat olla toisenkin päivän.

Eikä tää välttis mikään provo oo, mun yks kaveri joka töissä pk:ssa just päivitteli samaa asiaa kun lapset on niin likasia ja jollain tytölläkin rastoittuneet hiukset kun niitä ei oo harjattu :eek:
Mä tiedän yhden nykyään 20-v tytön jolla on aina ollu rastat, ihan tarkoituksella :D Kuulemma ihmeteltiin hänen ollessa pieni...
 
hohhoijaa
Meillä 5 v pyyhkii itse. Illalla sitten nukkumaan mennessä huomaan, että alushousut on aivan kakkaset, takamus myös, joten alapesulle vaan. Pyyhkii siis tosi huonosti. Joskus sitä oikein huomaa, että haisee, pyllyn pesulle sitten vaan ja kaikki housut pyykkiin, sillä jotenkin se kakan haju tuntekutuu joka vaatteeseen, vaikka tahrat on vain vain pikkareissa.

Eli ei ole kiinni siitä etteikö pestä, vaan siitä että pyyhkii huonosti enkä minä siellä päiväkodissa ole tarkistamassa.

EN ota puheeksi tätien kanssa, koska tiedän että tässä pk:ssa tilanteeseen (tarkistetaan pyyhkiminen tai tarv. vaiihdetaan housut) ei kuitenkaan puututtaisi !!!!!!!!
Teidän kokemuksesta. Aihe eri, mutta lopputulos, etteivä tehneet kuten lupasivat vaikka itse ottivat puheeksi.

Ja niitä kynnen alusia on toisinaan tosi vaikea saada puhtaaksi vaikka on lyhyet kynnet ja harjataan kynsiharjalla. Joskus siellä vaan on isänmaan multaa tai muovailuvahaa tai kynsinauhoja kiertää maali - pk:ssa on maalattu jotain.

El.i vähän voisi pk:n täditkin releata eikä olla niin tiukkapipoisia. Ei lapsi kuole eikä ole huonosti hoidettu vaikka ei kiillä ja narise puhtauttaan joka aamu. kireänä ja kiireisenä hygienaiasta jankuttavan äidin ja isin toimiin kyllä kuolee... ei kirjaimellisesti mutta muuten...

Ja kyllä. jos kotona ollaan klo 17, laita ruoka, huolehdi kaikki perheen lapset, kotityöt jne niin jotain ihan varmasti jää huomaamatta.
 
pöpöpää
Alkuperäinen kirjoittaja ???!!!???:
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.

KIITOS!!
näitä ketjuja lukiessa tulee olo, että olen ainoa joka ajattelee näin, mutta onneksi en ole.

Toisaalta, melkein joka pv on vaatteet vaihdettava sillä jostain syystä lapsi likaa vaatteensa pk:ssa joka pv, kun taas kotona menee koko viinkonlopun sama vaatekerta, siis pusero ja sisähousut. Alkkarit pitää vaihtaa joka pv, mutta aluspaitaa ei, koska ei hikoilekaan. Ja sukat.
 
Meillä herra 2,5 vee käy suihkussa 2 - 3 kertaa viikossa, riippuu vähän tilanteesta. Lisäksi pylly (pojalla vielä yövaippa) ja hampaat pestään joka aamu; iltaisin pestään kasvot ja hampaat. Lisäksi kädet pestään aina ruokailua ennen ja sen jälkeen + kotiin tultaessa - ja tietty muulloinkin, jos ovat likaiset. Lisäksi ruokatahrat putsataan kasvoista myös ruokailun jälkeen, jos sellaisia tulee.

Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin, päällysvaatteet voi olla pari päivää samat, jos ei tahroja tule.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pöpöpää:
Alkuperäinen kirjoittaja ???!!!???:
MIKSI ihmeessä vaihdatte lapselle vaatteet JOKA päivä????? Jos ne on puhtaat, niin miksi vaihtaa???? Meinaan vaan, että kuluvat kun pestään usein; pesuainetta, vettä ja sähköä kuluu turhaan , luonto saastuu aina vaan lisää??? Todella ajattelematonta käyttäytymistä. Mä olen kyllä sitä mieltä että vaatteett vaihdetaan pesuun vasta kun ne ovat likaantuneet.

KIITOS!!
näitä ketjuja lukiessa tulee olo, että olen ainoa joka ajattelee näin, mutta onneksi en ole.

Toisaalta, melkein joka pv on vaatteet vaihdettava sillä jostain syystä lapsi likaa vaatteensa pk:ssa joka pv, kun taas kotona menee koko viinkonlopun sama vaatekerta, siis pusero ja sisähousut. Alkkarit pitää vaihtaa joka pv, mutta aluspaitaa ei, koska ei hikoilekaan. Ja sukat.
Just noin, päiväkodissa vaatteet selkää myöden puurossa yms. kotona voi olla housut ja paita pari päivää, alusvaatteet vaihdetaan joka päivä.
Päiväkotipäivinä menee kaikki vaatteet vaihtoon.
Pieniä ja nuhjuisia vaatteita pojalla ei edes ole.
 

Yhteistyössä