Päiväkotilasten vanhemmat, miten usein pesette lapsen ja vaihdatte vaatteet?

  • Viestiketjun aloittaja pk täti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
No ei ne tahrat nyt käsissä pysy paria päivää sentään, mutta esim jaloissa kesäaikaan oli muutamilla kamalat likatahrat parikin päivää kun olivat ilmeisesti paljain jaloin ulkona eikä kukaan ollut huomannut pestä..Tietenkin päikyssä pestään käsiä useampaan kertaan, ilmaisin asian epäselvästi. Mutta kyllä sen kynsien alusista huomaa jos ei ole kotona pesty vähään aikaan, ei meillä päikyssä sentään kynsien alusia ruveta kuuraamaan.
Meillä pojilla kynsien aluset aina 'likaiset', niissä on muovailuvahaa, jolla muovailevat päivittäin. Pesemällä se ei lähde, vaan pitää kaivella kynsien alta, ja silti se ei kaikki sieltä lähde. Kynsien leikkuu on ainoa konsti, eikä niitä voi joka päivä leikata. Mutta meidän päiväkodissa tiedetään kyllä pojan lempiharrastus, eikä tämä ole heitä haitannut.

Mitä peseytymiseen tulee, niin 1-2 kertaa viikossa käydään suihkussa, atooppinen iho kuivuu muuten liikaa. Kädet ja kasvot pestään useitakin kertoja päivässä. Ja tietysti muutenkin tarpeen mukaan. Kostealla pesulapulla myös pyyhitään, pesulle menemättä, jos on tarvetta.

Vaatteet tsekataan joka päivä, alushousut vaihdetaan päivittäin. Päälivaatteet kun ovat likaiset, t-paita parin päivän välein.

 
v
Meillä kerholaisia "vain", ovat pk:n varhaiskasvatuskerhossa. Joka ilta pesulla suihkussa, 2krt viikossa pestään tukka shampoolla ja hoitoaineella, vaihdetaan puhtaat aluvaatteet päivittäin ja puhaat päällyvaatteet aina aamulla ennen kerhoonlähtöä päälle. Edellisen päivän kerhovaatteet voi olla vielä puhtaat ja pitokelpoiset mutta kahtena päivänä peräkkäin ei panna samoja vaatteita. Kädet pestään normaalisi wc-käynnin jälkeen, ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen, sisälle tullessa ja tarvittaessa jos on likaiset.

Hampaat harjataan aina aamuin ja illoin, hiukset harjataan aamuin-illoin myöskin ja aamulla laitetaan letti/ponnari/pinnit tms.

Mut kyllä niitä likapekkojakin näkyy paljon:( Tosiaan tahraisissa vaatteissa tai naamassa kuivunutta ruokaa tai jopa räkää. Ketsuppi näyttää olevan yleisin naaman sotkija ja aika harva varmaan aamusta syö ketsuppia eli taitavat olla edellisen illan jämiä.

Toinen mihin oon kiinnittäny muutamissa lapsissa huomiota niin on hiukset. Ei välttämättä ole likaiset mutta harjaamatta ne on ollut viikkoja, ellei jopa kuukausia. Kiertyneet ihan pienille takku-rastoille. Ja tuollaiset ei tosiaan tule yössä tai kahdessa vaikka olisi kuinka helposti takkuuntuvaa sorttia tahansa. Omilla lapsillani on helposti takkuuntuvat hiukset ja kyllä nekin pienille tappuroille menee jos ei harjaa päivittäin, mutta saisi olla aika kauan harjaamatta jos meinaisi saada ne moisille mini-rastoille.
 
Iha samaa mieltä ap:n kanssa. Ite olen ollut päiväkodissa töissä ja nytkin teen sijaisuuksia. Meillä tytöt käyvät joka ilta suihkussa, vaatteet vaihdetaan joka päivä ja hiukset pestään 3-4 kertaa viikossa. Hampaat kaksi kertaa päivässä.
 
oho
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Iha samaa mieltä ap:n kanssa. Ite olen ollut päiväkodissa töissä ja nytkin teen sijaisuuksia. Meillä tytöt käyvät joka ilta suihkussa, vaatteet vaihdetaan joka päivä ja hiukset pestään 3-4 kertaa viikossa. Hampaat kaksi kertaa päivässä.

Lapsen hiuksia ei tarvitse pestä kuin 1-2 kertaa/viikko. Eri asia, kun lapsi on hikoillut, esim kesällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Iha samaa mieltä ap:n kanssa. Ite olen ollut päiväkodissa töissä ja nytkin teen sijaisuuksia. Meillä tytöt käyvät joka ilta suihkussa, vaatteet vaihdetaan joka päivä ja hiukset pestään 3-4 kertaa viikossa. Hampaat kaksi kertaa päivässä.
Miksi lasten hiukset pestään noin usein? Minulla esim. itselläni on sellainen hiuslaatu, että kun hiukseni olivat pitkät yritin pestä ne joka toinen tai kolmas päivä, muuten latvat kuluivat liikaa. Lasten tukka ei kuitenkaan rasvoitu, eli lasten hiukset pesisin vain kerran max kaksi kertaa viikossa!

 
aamulla puhtaat vaatteet päälle ja illalla pyykkiin. joskus tenavat vaihtavat useasti pvän aikana vaatteita ja pyykkivuori senkun kasvaa. suihkussa käydään ainakin joka toinen pvä ja kasvot, alapää ja kädet useasti joka pvä.
eipä niitä meilläkään oo varavaatteita koskaan pväkodissa vaihdettu ja olenkin todennut, että kauppaan ei voi mennä suoraan hoidosta (nyt onnistuu, kun tyttö vaihtaa vaatteet puhtaiksi itse, jos likaantuneet tms) koska pienempänä rinnuksilla ja kasvoissa oli päivän ruokalista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä vaihdan joka päivä lastemme vaatteet, sekä yövaatteet on joka yö erit, ja sitten päivävaatteet erit. Pyykätä saa kyllä, mutta tykkään että ovat puhtaissa! Joka ilta pestään vähintään kasvot, kädet ja alapää. Joka aamu alapäät. Suihkussa käydään noin joka kolmas ilta. Eikö sua ällötä yhtään olla töissä, jos tuollasia likasia lapsia siellä? Mun mielestä siitä kannattais jo mainita jossain kaikille jaettavassa läppusessa, jo senkin takia että mahdollisesti ei nuo iki-inhottavat loiset leviäis niin helposti!!!!
Olen jostain lukenut, että liian paljon pestään, niin kaikenlaiset täit ym kukoistaa. ja iho-ongelmat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä vaihdan joka päivä lastemme vaatteet, sekä yövaatteet on joka yö erit, ja sitten päivävaatteet erit. Pyykätä saa kyllä, mutta tykkään että ovat puhtaissa! Joka ilta pestään vähintään kasvot, kädet ja alapää. Joka aamu alapäät. Suihkussa käydään noin joka kolmas ilta. Eikö sua ällötä yhtään olla töissä, jos tuollasia likasia lapsia siellä? Mun mielestä siitä kannattais jo mainita jossain kaikille jaettavassa läppusessa, jo senkin takia että mahdollisesti ei nuo iki-inhottavat loiset leviäis niin helposti!!!!
Olen jostain lukenut, että liian paljon pestään, niin kaikenlaiset täit ym kukoistaa. ja iho-ongelmat.
ja ylihygienisyys lisää allergioita ja muutenkin sairastelua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä vaihdan joka päivä lastemme vaatteet, sekä yövaatteet on joka yö erit, ja sitten päivävaatteet erit. Pyykätä saa kyllä, mutta tykkään että ovat puhtaissa! Joka ilta pestään vähintään kasvot, kädet ja alapää. Joka aamu alapäät. Suihkussa käydään noin joka kolmas ilta. Eikö sua ällötä yhtään olla töissä, jos tuollasia likasia lapsia siellä? Mun mielestä siitä kannattais jo mainita jossain kaikille jaettavassa läppusessa, jo senkin takia että mahdollisesti ei nuo iki-inhottavat loiset leviäis niin helposti!!!!
Olen jostain lukenut, että liian paljon pestään, niin kaikenlaiset täit ym kukoistaa. ja iho-ongelmat.
ja lisäksi kaikilla ei ole juomavettä, puhtaasta vedestä on jo pula, niin toiset kuluttavat ylenmäärin lapsiin, jotka ovat kyllä puhtaita jos te vaatteetkin vaihdatte joka päivä!
Meillä kerran viikossa peseytyvät ja kerran viikossa vaihtavat vaattet.
Minulle on tärkeintä ekologisuus.
Terveempää perheettä ei löydy. (kukaan ei syö mitään lääkettä eikä kenelläkän mitään terveydllistä ongelmaa)
 
Soiku
No meillä käyvät suihkussa 2xvko, alapesut tehdään joka ilta. (Hammaspesut totta kai aamuin illoin ja käsiä pestään joka vessakäynnin jälkeen ja tarpeen mukaan muutenkin)

Vaatteet ovat pari päivää kerrallaan, tosin toi nuorempi on sen verran sotkuinen syöjä, että vähintään paita menee pesuun joka päivä, yleensä housutkin.
 
pk.ssa töissä
Mä kans päikyssä töissä jo vuosia ja aina joka vuosi likaisia, pienissä'vaatteissa kulkevia lapsia ryhmässä vaikka asiat olisikin muuten hyvin. Ja rakastan työtäni ja lapsia joten olen oikealla alalla en vaihda vaikka tätä asiaa ihmettelenkin joka vuosi. Joukossa tyttöjä joilla hiukset rastoittuneet kun ei kammata ja hiukset ei kyllä yhden päivän kampaamattomuuden takia rastoitu... no asian ydin oli varmaan se että lapsilla muuten asiat hyvin(valitettavasti ei kaikilla) mutta välillä täytyy ihmetellä tätä likaisuutta eikä tässä ihmetellä sitä että jollain on joku aamu likaiset vaatteet tai joskus tukka kampaamatta vaan nimenomaan sitä että on lapsia joilla asiat on näin usein.muuten asiat hyvin niin silloin siitä on vähän vaikea sanoa vanhemmille, mutta täällä kai saa anonyymisti ihmetellä...eikä tässä syyllistetä ketään.

Sekavaa tekstiä mutta koittakaa saada jotain tolkkua.
 
vieras
Suihkussa 3,5v. käy joka toinen ilta, pikkupesut tehdään tietysti joka ilta. Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin, päällysvaatteet ovat maksimissaan samat 2 pv, jos on pienikin tahra tms. niin pesuun.
 
vieras
Joka toinen päivä vähintään käyvät pesulla, vaippaikäiseltä pylly ainakin pestään useamman kerran päivässä. Vaatteet vaihdetaan joka päivä puhtaat. Kynnenaluset voi olla likaiset esimerkiksi jos on askarreltu tai muovailtu, eikä oo aivan leikattu kynsiä, pesty on kuitenkin. Joskus kynnet ehtii kasvaa vähän liian pitkiks, myönnän ja hiuksetkin saattaa olla takkuiset, joka toinen päivä kuitenkin pestään vedellä ja pari kertaa viikossa shampoolla. Kasvoissa voi olla tahroja, jos aamulla on kiireessä jäänyt jotain pyyhkimättä.
 
vieras
Meillä poika 2v käy suihkussa joka ilta ja joka päivä laitan puhtaat vaatteet. Ei siinä mun mielestä ole mitään ihmeellistä. Poika on varsinkin ulkoatulon jälkeen nihkeän oloinen kun on juossut hiki päässä pihalla ja kyllä musta itsestäni ainakin tuntuis inhottavalta mennä likasena nukkumaan. Lisäksi kun tuon ikäiseltä ei vielä hirveän siististi suju syöminen,niin paidat ja housut on aina ruuassa :) eli ihan pojan itsensä takia pidän puhtaana,en sen takia että pelottaa että pk-tädit haistelee ja ihmettelee :D
 
Niin siksi pesen usein, kun on takkuuntuva hiuslaatu. Meillä ei ole tyttöjen hiukset kuluneet tms. vaan aina ihastellaan kuinka kiiltävät ja hyvinhoidetut ovat =) Vaikka nyt ite sanonkin :ashamed: Ei niitä tarttiskaan varmaan pestä noin usein. Ja suihkussa käyvät joka pv koska tykkäävät plutata vedellä ja mun mielestä on helppoa laittaa suihkuun kuin että pesisin erikseen alapäät, kädet, jalat. Meillä ei ole kuiva iho kummallakaan.
 
tuhru
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tuhru:
Mä tunnustan,että lapset nukkuvat samoissa t-paidoissa missä sitten aamulla lähtevät hoitoon.
Apua mun lapset on yököttäviä!
Nukutko itse päivävaatteet päällä?
Voi nukkua t-paidalla jota käytän seuraavanakin päivänä,kiitos kysymästä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuhru:
Mä tunnustan,että lapset nukkuvat samoissa t-paidoissa missä sitten aamulla lähtevät hoitoon.
Apua mun lapset on yököttäviä!
Vaihdatko illalla ennen nukkumaan menoa paidan lapsilta silloinhan sun lapset ei ole likaisia, mutta jos kulkevat viikon sama paita päällä yötä päivää niin silloin...........
 

Yhteistyössä