Päiväkotilasten vanhemmat, miten usein pesette lapsen ja vaihdatte vaatteet?

  • Viestiketjun aloittaja pk täti
  • Ensimmäinen viesti
vaihtoon?
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja vaihtoon?:
Sun ois ehkä hyvä vaihtaa alaa,jos et saa asioitas hoidettuu siellä töissä niiden ihmisten kaa keitä se juttu koskee.

Anteeksi mitä? Yleisellä tasolla puhun ja ei ole kyllä työntekijöiden asia huomautella lasten hygieniasta koska jokainen saa pestä lapsensa miten usein lystää ja jos muuten kaikki ok niin eipä voi kauheesti likaisista vaatteista sanoa.
No mitä se sit niistä vauhkoot,jos kaikki on muuten hyvin.
 
porkkana
No meillä muksut käy joka päivä suihkussa, mikä on liikaa. Vaatteet voivat olla pari päivää samat, Joskus päälyvaate joka on tahraton jopa 3pv. Yleensä kasvot puhtaat tarhaan mennessä, monesti likaiset sieltä tullessa. Joskus olen huomannut vasta tarhassa että lapsi kiskaissut likaisen paidan päälle, muttei se ole maata kaatanut. Normaalisti tahrattomissa kuitenkin. Joskus ollut muuten myös rikkinäiset vaatteet, esim. sukat jos ei aamuhämärässä unisena ole huomattu, tarhassa kyllä yleensä heti vaihdetaan kun sielä kuitenkin vaihtovaatteet mukana.
 
vieras
huonommat vaatteet on paremmat päiväkotiin missä kuitenkin on tarkoitus tehdä, tonkia, askarrella, maalata ym. ym. ei sinne parhaimpia kannata sotkettavaksi laittaakkaan =)
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja elokuinen:
Minä olen usein ihmetellyt, miksi lapsella on älyttömän likanen paita kun tulee päiväkodista. Miks ette vaihda varavaatteissa olevaa paitaa jos esim välipalalla sattuu soppaa valumaan paidalle. Saattaa joskus olla likaset kasvotkin, vaikka pihalta haen lapset neljän jälkeen...
Minä vaihdan kyllä aina vaatteet lapselle jos vaan on mukana varavaatteet. Kaikki ei vaihda, se on totta. Samoin huolehdin siitä että pieniltä pyyhitään suut ja isot käyvät itse pesemässä liat pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Olen huomannut työssäni, että monet lapset ovat pesemätömiä, sen huomaa hajusta, hiuksista ja kynnenalusista, varsinkin siitä huomaa, että samat tahrat ovat pari päivää käsissä tms. Samoin monilla tapana tuoda lapsia hoitoon liian pienissä tai likaisisaa vaatteissa, sellaisissa jotka ovat edellisenä päivänä päiväkodissa likaantuneet ja samat tahrat ovat seuraavana päivänä paikoillaan uusie lisäksi. Mietin vain että onko vanhemmilla niin kiire tosiaan ettei jakseta tai ehditä huolehtia lapsesta?
On valitettavan tuttua myös täällä pp-hoidossa... :(
Juu varmasti. Kyllä niitä aina joukkoon mahtuu ja valitettavasti ei se ole lapsellekaan mukavaa jos ei viitsitä pestä hikiä pois, varsinkin kuumilla ilmoilla. Joillakin lapsilla jopa hampaat ihan keltaisessa töhnässä kun ei ole harjaa niille näytetty.:(
Näinpä. Myöskään yövaatteet ei ole mun mielestä ne vaatteet, millä lapsituodaan hoitoon... :whistle: Näinkin kävi tässä yks päivä, et hoitolapsi itse kertoi, että hän nukku viime yön tässä paidassa, mikä hällä oli päällä :x
 
lastentarhanope
meillä tampereella otetaan likaiset vaatteet pois ja laitetaan muovipussiin kotiin pesuun vietäväksi. varavaatteet lapsen omia tai päiväkodin varavaatteita. kynsiäkin leikkaamme.
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja vaihtoon?:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja vaihtoon?:
Sun ois ehkä hyvä vaihtaa alaa,jos et saa asioitas hoidettuu siellä töissä niiden ihmisten kaa keitä se juttu koskee.

Anteeksi mitä? Yleisellä tasolla puhun ja ei ole kyllä työntekijöiden asia huomautella lasten hygieniasta koska jokainen saa pestä lapsensa miten usein lystää ja jos muuten kaikki ok niin eipä voi kauheesti likaisista vaatteista sanoa.
No mitä se sit niistä vauhkoot,jos kaikki on muuten hyvin.
En mä vauhkoa, kunhan kyselin kun en voi vanhemmilta suoraankaan kysyä et miksi eivät pese lastaan tai hänen vaatteitaan. Ja joku tuossa kirjoitti että huonommat vaateet parmmat päikkyyn, totta, mutta ei silti liian pieniä tai likaisia. Vanhemmille on huomautettu etteivät toisi liian pieniä vaatteita lapsilleen koska palelevat niissä sitten ulkona ja sisällä napa vilkkuu paidan alta. hetken saattavat muistaa, mutta kohta jo unohtuu. Kuten unohtuu moni muukin asia, esi vaateiden nimikointi, käsien desinfiointi aamuisin, se etti kännyyn puhuta silloin kun lasta haetaan, se ettei sisällä kuljeta ilman kenkäsuojia...mutta harminsa kullakin. Jokaisessa työssä jotain harmia on.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja katalin:
meilläpä on kynsiharjat millä muksut pesee myös kynsienaluset.. koska siellähän ne pöpöt asuu :D
Sielläpä siellä.Meilläkin käytössä kynsiharja:)
meillä kynnenaluset aina likaiset ei lähde vaikka kuinka jynssää.
no sit en osaa sanoa. meillä tarhassa kyl ku päivittäis muksut pesee kynnealusensa ni kyl ne suht puhtaina pysyy :)
 
Meillä kans nuo tarhalaiset käyvät joka ilta tai joka toinen ilta suihkussa/kylvyssä.Ja alusvaatteet,sukat vaihdetaan päivittäin muut vaatteet voivat olla sen kaks pvä päällä jos pysyneet puhtaina.
Mua ihmetyttää/ärsyttää tarhassa se kun mun pienemmällä pojalla on aina kun pyykkiä tullut jotain ihan ihme vaatteita päällä :eek: :eek: siis ei meidän omia! Pojalla kyllä tarhassa useammat vaihtovaatteet ja ne tarkistan aina että on kaikkea varmasti.Silti jonkun muun/tarhan vaatteita tuolla päällä... Ja kaikissa meidän vaatteissa lukee nimi että ei pitäs olla epäselvää senkään. Aiemmin tuosta oon jo maininnu niin että nää ei muuten oo meidän vaatteita mutta huomena täytyy kyllä sanoa vähän enemmän.. Miksi ei käytä lapsen omia varavaatteita... :kieh:
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Olen huomannut työssäni, että monet lapset ovat pesemätömiä, sen huomaa hajusta, hiuksista ja kynnenalusista, varsinkin siitä huomaa, että samat tahrat ovat pari päivää käsissä tms. Samoin monilla tapana tuoda lapsia hoitoon liian pienissä tai likaisisaa vaatteissa, sellaisissa jotka ovat edellisenä päivänä päiväkodissa likaantuneet ja samat tahrat ovat seuraavana päivänä paikoillaan uusie lisäksi. Mietin vain että onko vanhemmilla niin kiire tosiaan ettei jakseta tai ehditä huolehtia lapsesta?
On valitettavan tuttua myös täällä pp-hoidossa... :(
Juu varmasti. Kyllä niitä aina joukkoon mahtuu ja valitettavasti ei se ole lapsellekaan mukavaa jos ei viitsitä pestä hikiä pois, varsinkin kuumilla ilmoilla. Joillakin lapsilla jopa hampaat ihan keltaisessa töhnässä kun ei ole harjaa niille näytetty.:(
Näinpä. Myöskään yövaatteet ei ole mun mielestä ne vaatteet, millä lapsituodaan hoitoon... :whistle: Näinkin kävi tässä yks päivä, et hoitolapsi itse kertoi, että hän nukku viime yön tässä paidassa, mikä hällä oli päällä :x
Jep, sama homma meillä, mutta harvemmin onneksi. Eniten harmittaa sellaiset, jotka tuo yövaippa päällä lapsen hoitoon:x. Eikun vaipanvaihtoon heti aamusta kun muutenkin on kiire aamiaisen kanssa yms. Mutta nyt olen ollut yli 3v ryhmässä, jossa ei vaippoja näy. Ei muuta, mutta se ei tee hyvää lapsen iholle, ettei vaippaa jakseta vaihtaa heti nukkumisen jälkeen. Jopa kakkavaipassa tuotiin joskus.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja katalin:
meilläpä on kynsiharjat millä muksut pesee myös kynsienaluset.. koska siellähän ne pöpöt asuu :D
Sielläpä siellä.Meilläkin käytössä kynsiharja:)
meillä kynnenaluset aina likaiset ei lähde vaikka kuinka jynssää.
Sama meillä, ei taatusti ole pesemättömyydestä kiinni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja elokuinen:
Minä olen usein ihmetellyt, miksi lapsella on älyttömän likanen paita kun tulee päiväkodista. Miks ette vaihda varavaatteissa olevaa paitaa jos esim välipalalla sattuu soppaa valumaan paidalle. Saattaa joskus olla likaset kasvotkin, vaikka pihalta haen lapset neljän jälkeen...
Minä vaihdan kyllä aina vaatteet lapselle jos vaan on mukana varavaatteet. Kaikki ei vaihda, se on totta. Samoin huolehdin siitä että pieniltä pyyhitään suut ja isot käyvät itse pesemässä liat pois.
No nyt sitten puhuit jo itsesi pussiin.. ELi sää ilmeisesti peset päiväkodissa lapsen kädet ja vaihdat myös likaiset vaatteet puhtaiksi, mutta kuitenkin lapset on monta päivää samoissa vaatteissa ja vielä samat tahrat käsissäkin..

No joo ymmärrän pointtisi, mutta en sitä, miksi teet asiasta numeroa. Jos susta on likaiset vaatteet, niin vaihda ne. Kyllä siellä varmaan varavaatteita lapsilla on..
 
myönnän
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Olen huomannut työssäni, että monet lapset ovat pesemätömiä, sen huomaa hajusta, hiuksista ja kynnenalusista, varsinkin siitä huomaa, että samat tahrat ovat pari päivää käsissä tms. Samoin monilla tapana tuoda lapsia hoitoon liian pienissä tai likaisisaa vaatteissa, sellaisissa jotka ovat edellisenä päivänä päiväkodissa likaantuneet ja samat tahrat ovat seuraavana päivänä paikoillaan uusie lisäksi. Mietin vain että onko vanhemmilla niin kiire tosiaan ettei jakseta tai ehditä huolehtia lapsesta?
On valitettavan tuttua myös täällä pp-hoidossa... :(
Juu varmasti. Kyllä niitä aina joukkoon mahtuu ja valitettavasti ei se ole lapsellekaan mukavaa jos ei viitsitä pestä hikiä pois, varsinkin kuumilla ilmoilla. Joillakin lapsilla jopa hampaat ihan keltaisessa töhnässä kun ei ole harjaa niille näytetty.:(
Näinpä. Myöskään yövaatteet ei ole mun mielestä ne vaatteet, millä lapsituodaan hoitoon... :whistle: Näinkin kävi tässä yks päivä, et hoitolapsi itse kertoi, että hän nukku viime yön tässä paidassa, mikä hällä oli päällä :x
Olen joutunut viemään tytön hoitoon yöppärissä pariin kertaan.
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja yksäiti84:
Meillä kans nuo tarhalaiset käyvät joka ilta tai joka toinen ilta suihkussa/kylvyssä.Ja alusvaatteet,sukat vaihdetaan päivittäin muut vaatteet voivat olla sen kaks pvä päällä jos pysyneet puhtaina.
Mua ihmetyttää/ärsyttää tarhassa se kun mun pienemmällä pojalla on aina kun pyykkiä tullut jotain ihan ihme vaatteita päällä :eek: :eek: siis ei meidän omia! Pojalla kyllä tarhassa useammat vaihtovaatteet ja ne tarkistan aina että on kaikkea varmasti.Silti jonkun muun/tarhan vaatteita tuolla päällä... Ja kaikissa meidän vaatteissa lukee nimi että ei pitäs olla epäselvää senkään. Aiemmin tuosta oon jo maininnu niin että nää ei muuten oo meidän vaatteita mutta huomena täytyy kyllä sanoa vähän enemmän.. Miksi ei käytä lapsen omia varavaatteita... :kieh:
Jaa-a, tuohon en osaa vastata. Joskus tai no melkein aina kamala kiire joka aiheuttaa sekaannuksia. Ja jos on vaikka joku harjoittelija tms niin hän ei ehkä tiedä tarhan tapoja. Mutta itse kyllä otan ihan ne lapselle tarkoitetut vaatteet käyttöön. Nyt poistun hetkeksi maksamaan laskuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Jep, sama homma meillä, mutta harvemmin onneksi. Eniten harmittaa sellaiset, jotka tuo yövaippa päällä lapsen hoitoon:x. Eikun vaipanvaihtoon heti aamusta kun muutenkin on kiire aamiaisen kanssa yms. Mutta nyt olen ollut yli 3v ryhmässä, jossa ei vaippoja näy. Ei muuta, mutta se ei tee hyvää lapsen iholle, ettei vaippaa jakseta vaihtaa heti nukkumisen jälkeen. Jopa kakkavaipassa tuotiin joskus.
No tuo on kyllä tosi hassua, että noin viedää hoitoon. Meillä käytiin ainakin jo 1v:nä joka aamu potallakin ennen hoitoon menoa. Eihän lapsi opi ikinä kuivaksikaan jos joutuu tarhaan asti oleen samalla vaipalla..

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Olen huomannut työssäni, että monet lapset ovat pesemätömiä, sen huomaa hajusta, hiuksista ja kynnenalusista, varsinkin siitä huomaa, että samat tahrat ovat pari päivää käsissä tms. Samoin monilla tapana tuoda lapsia hoitoon liian pienissä tai likaisisaa vaatteissa, sellaisissa jotka ovat edellisenä päivänä päiväkodissa likaantuneet ja samat tahrat ovat seuraavana päivänä paikoillaan uusie lisäksi. Mietin vain että onko vanhemmilla niin kiire tosiaan ettei jakseta tai ehditä huolehtia lapsesta?
On valitettavan tuttua myös täällä pp-hoidossa... :(
Juu varmasti. Kyllä niitä aina joukkoon mahtuu ja valitettavasti ei se ole lapsellekaan mukavaa jos ei viitsitä pestä hikiä pois, varsinkin kuumilla ilmoilla. Joillakin lapsilla jopa hampaat ihan keltaisessa töhnässä kun ei ole harjaa niille näytetty.:(
Näinpä. Myöskään yövaatteet ei ole mun mielestä ne vaatteet, millä lapsituodaan hoitoon... :whistle: Näinkin kävi tässä yks päivä, et hoitolapsi itse kertoi, että hän nukku viime yön tässä paidassa, mikä hällä oli päällä :x
Jep, sama homma meillä, mutta harvemmin onneksi. Eniten harmittaa sellaiset, jotka tuo yövaippa päällä lapsen hoitoon:x. Eikun vaipanvaihtoon heti aamusta kun muutenkin on kiire aamiaisen kanssa yms. Mutta nyt olen ollut yli 3v ryhmässä, jossa ei vaippoja näy. Ei muuta, mutta se ei tee hyvää lapsen iholle, ettei vaippaa jakseta vaihtaa heti nukkumisen jälkeen. Jopa kakkavaipassa tuotiin joskus.
Sattuiko tulemaan mieleen, että lapsi olisi matkalla tehnyt kakan vaippaan?

Itse olen vuosia ollut päivähoitoalalla ja kaikenlaista nähnyt, en onneksi todella likaisia lapsia; taitaa olla enemmän ongelmana etelän suurissa kaupungeissa tuo uusavuttomuus.

Kerran laitoimme lasten toppapuvut pesukoneeseen, kun olivat tosi nuhruiset ja likaiset, äiti tuskin sitä huomasi tai oli vain tyytyväinen.

Meillä vaihdetaan päivittäin vaatteet hoitoon. Päivittäin peseydytään ja saunassa käydään 2-3krt viikossa, välillä lapset käy kylvyssä.
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja elokuinen:
Minä olen usein ihmetellyt, miksi lapsella on älyttömän likanen paita kun tulee päiväkodista. Miks ette vaihda varavaatteissa olevaa paitaa jos esim välipalalla sattuu soppaa valumaan paidalle. Saattaa joskus olla likaset kasvotkin, vaikka pihalta haen lapset neljän jälkeen...
Minä vaihdan kyllä aina vaatteet lapselle jos vaan on mukana varavaatteet. Kaikki ei vaihda, se on totta. Samoin huolehdin siitä että pieniltä pyyhitään suut ja isot käyvät itse pesemässä liat pois.
No nyt sitten puhuit jo itsesi pussiin.. ELi sää ilmeisesti peset päiväkodissa lapsen kädet ja vaihdat myös likaiset vaatteet puhtaiksi, mutta kuitenkin lapset on monta päivää samoissa vaatteissa ja vielä samat tahrat käsissäkin..

No joo ymmärrän pointtisi, mutta en sitä, miksi teet asiasta numeroa. Jos susta on likaiset vaatteet, niin vaihda ne. Kyllä siellä varmaan varavaatteita lapsilla on..
Mä en tee asiasta numeroa vaan halusin puhua asiasta kasvottomana täällä. Mutta ilmeisesti aihe liian arka tänne. Ja tahrat ovat muualla kuin käsissä ne pari päivää ja vaatteet vaihdan jos pk:ssa likaanuvat. jos et huomannut lukea..huoh.nyt tarttee mennä, palaan ehkä kohta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Mä en tee asiasta numeroa vaan halusin puhua asiasta kasvottomana täällä. Mutta ilmeisesti aihe liian arka tänne. Ja tahrat ovat muualla kuin käsissä ne pari päivää ja vaatteet vaihdan jos pk:ssa likaanuvat. jos et huomannut lukea..huoh.nyt tarttee mennä, palaan ehkä kohta.
No njuu. Kyllähän tuossa asiaa on. Jotenkin vaan karahti korvaan tuo "montapäivää samat tahrat _käsissä_"... Mutta ei siitä enempää =) :hug:
 
Huono päivä
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja elokuinen:
Minä olen usein ihmetellyt, miksi lapsella on älyttömän likanen paita kun tulee päiväkodista. Miks ette vaihda varavaatteissa olevaa paitaa jos esim välipalalla sattuu soppaa valumaan paidalle. Saattaa joskus olla likaset kasvotkin, vaikka pihalta haen lapset neljän jälkeen...
Minä vaihdan kyllä aina vaatteet lapselle jos vaan on mukana varavaatteet. Kaikki ei vaihda, se on totta. Samoin huolehdin siitä että pieniltä pyyhitään suut ja isot käyvät itse pesemässä liat pois.
No nyt sitten puhuit jo itsesi pussiin.. ELi sää ilmeisesti peset päiväkodissa lapsen kädet ja vaihdat myös likaiset vaatteet puhtaiksi, mutta kuitenkin lapset on monta päivää samoissa vaatteissa ja vielä samat tahrat käsissäkin..

No joo ymmärrän pointtisi, mutta en sitä, miksi teet asiasta numeroa. Jos susta on likaiset vaatteet, niin vaihda ne. Kyllä siellä varmaan varavaatteita lapsilla on..
Mä en tee asiasta numeroa vaan halusin puhua asiasta kasvottomana täällä. Mutta ilmeisesti aihe liian arka tänne. Ja tahrat ovat muualla kuin käsissä ne pari päivää ja vaatteet vaihdan jos pk:ssa likaanuvat. jos et huomannut lukea..huoh.nyt tarttee mennä, palaan ehkä kohta.
Jos ne vaatteet niin paljon häiritsee niin heitä soppaa rinnuksille,niin voit vaihtaa puhasta päälle.Jos se vaatteiden vaihto ei muuten onnistu.
 

Yhteistyössä