Päiväkotiammattilaiset hoi! Laittaisitteko itse 2-vuotiaan päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja ninah
  • Ensimmäinen viesti
ninah
Minulla on alkanut työelämä houkuttaa, mutta toisaalta en millään raskisi laitaa lasta vielä hoitoon. Kommentoikaapa päikyssä työskennelleet, laittaisitteko itse vielä 2-vuotiasta päiväkotiin?

Kyseessä on ujo poika, joka on tähän asti ollut melkoinen sylitettävä, mutta nyt perhekerhon (ja iän) myötä alkanut reipastua. Aamut ja illat kuitenkin istua tupsuttaa äidin tai isän sylissä ja oikein puskee päätään, kun on niin sylin kipeä. Miten on, päiväkodissa ei ilmeisesti mitenkään ehdi kovin paljon sylitellä, jos ryhmässä on esim. 12 alle 1-2-vuotiasta?

Jotenkin tuntuu, että tuttavapiirin kolmevuotiaat ovat paljon kypsempiä kuin poikamme. Jääkö poitsun tunne-elämän kehitys jotenkin "kesken", jos laitan hänet juuri 2 v täytettyään päiväkotiin? Hän ei luonnollisesti vielä ymmärrä kaikkia rajoja, saattaa suuttuessaan lyödä muksaista, ei osaa vielä olla oikein empaattinen jne. Kaverini kotihoidossa oleva 3-vuotias tyttö oli myös pienenä tosi raisuli, mutta osaa nyt ottaa jo toiset oikein hienosti huomioon. Edistääkö kotihoito tällaista lasten tunne-elämän kehittymistä? Mietin vain, että jos itse olisin päiväkodissa töissä, en välttämättä yksinkertaisesti ehtisi aina pyydättämään lasta anteeksi ja selittämään, ettei noin saa tehdä, jos minulla olisi 4-5 lasta omalla vastuullani koko ajan. Tällä en tarkoita, etteikö päiväkodissakin olisi rajat, mutta häslinkiä ja kiirettä varmaan enemmän.

Teillä on varmasti kokemusta myös siitä, kannattaako ujonpuoleiset lapset nimenomaan laittaa ajoissa päiväkotiin "reipastumaan", vai tarvitsisivatko he nimenomaan pidemmän kotihoitoajan, jolloin ehtisivät rauhassa kasvaa äidistä erilleen?

Olisin iloinen, jos jakaisitte näkemyksiänne! Ja älkää päiväkotiin aikaisin lapsenne vieneet vanhemmat provosoituko. Tämä viesti ei ole minkäänlainen syyllistys. Pohdin vain oman ujon syliveikan asioita.

Laittaisin ja laitoinkin.
Meidän pojat olivat 1v 6 kk ja 2 v 9 kk, kun menivät tarhaan. Ovat siellä noin 12-14 päivää kuussa, sillä teen itse sijaisuuksia.

En ole kertaakaan miettinyt poikien pärjäämistä tai saavatko hyvää hoitoa. Tiedän, että molempien ryhmissä on ihanat, ammattitaitoiset työntekijät, jotka ihan oikeasti välittää lapsista. Itkua ei ole ollenkaan ja vapaa päivinä meidän pojat tahtoo vaan tarhaan. :D

Eli uskallan suositella päiväkotia. Toki mielipiteitä on monia, mutta tämä on minun. :)

Muoks.
Sylistä vielä. Kyllä niissä ryhmissä, joissa itse olen töissä ollut, on syliä saaneet kaikki tarvitsevat. Osa lapsista tarvii sitä ison osan päivästä, osa ei ollenkaan. Pienten ryhmissä on aina enemmän henkilökuntaa, kun isoilla ja päivän touhut on enemmän sitä syliä ja leikkiä, kun orjallista ohjelman noudattamista. =)

Yks lto
Meidän pojalla oli myös noin 2-vuotiaana hirvittävä sylin tarve, mutta se "täyttyi" muutamassa kuukaudessa. Mietin silloin kovasti töihinlähtöä, mutta päätin juuri tämän sylitarpeen vuoksi siirtää hoitoonlähtöä. Poika oli siis hoitoon mennessään 2,5-vuotias.

Sitten vielä tosta ujon lapsen "reipastuttamisesta". Jos on mahdollisuus valita niin kyllä antaisin ujon lapsen rauhassa reipastua ensin omassa tahdissaan kotihoidossa ja sitten vasta laittaisin hoitoon. Mun mielestä ujo lapsi nimenomaan tarvii sitä vanhempien tukea siihen reipastumiseensa. Ujon lapsen kanssa päivähoitoon tutustuminenkin voi viedä helposti viikon-kaksi eli siihenkin kannattaa varata riittävästi aikaa.

Himpula
Elokussa olen itse palaamassa töihin päiväkotiin ja silloin poitsu menee päiväkotiin on silloin 1v 7kk. Mun mielestä toi on ihan ok ikä monesti on toi 3v ikä hankalampi aloittaa.

Ollaan käyty kerhoissa ja muskareissa ja ainkin niissä muksu viihtyy hyvin on varmaan onnellinen että ei tarvitse vaan äiti naamaa tuijottaa :D

Päiväkodeissa paljon työskennellyt
En laittaisi vielä kaksi vuotiasta päiväkotiin varsinkin kun ilmeisesti vielä niin kiinni äidissä, jos ei ole ihan pakko. Odottaisin vielä sen puoli vuotta ainakin ja jos silloin lapsi jo reipastunut voisin harkita. Muutoin jos vain mahdollista suosittelen lähemmäksi sitä kolmea vuotta. Ei tarvitsisi lapsen ihan vielä lähteä tähän "oravan pyörään" mikä nykyään on. Itselläni sama tilanne. Lapsi päälle kaksi vuotias ja vielä niin kiinni äidissä etten raaski vielä viedä päiväkotiin varsinkin kun tiedän millainen hulina siellä on. Kolmevuotiaana uskon että hän jo mennä viuhtoo mielellään muiden mukana.

Voisin laittaa ainakin meidän alueen päiväkotiin (isommat lapset olleet siellä, ja olin itsekin töissä siellä ). Mutta vain jos menisin itse töihin tai kouluun, alle 3 vuotiasta en mihkään virikehoitoon koskaan laittas (eikähän ap ole laittamassakaan, kuhan yleisesti ottaen totesin).

minä vain
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En laittais alle 3v.
Peesi tähän! Oon ollut itse alle 3-vuotiaiden ryhmässä töissä, enkä tosiaankaan omaani sinne veisi! Monet hoitajatkin hymyilevät nätisti vanhemmille, mutta kun selkänsä kääntävät, kohtelu on aika välinpitämätöntä ja "kovaa".

Minä olen kymmenen vuotta ollut päivkodissa töissä, ja kyllä sanon, että EN LAITTAIS. Hoitajat ovat ihania, ehtivät sylitellä kyllä vielä pienten puolella, mutta valitettava totuus on, että ujot, hiljaiset ja varovaiset jää jalkoihin. Siitä voi jäädä ikuiset traumat. ELÄ LAITA ELLEI OLE PAKKO. Anna lapsen reipastua rauhassa, tai laita perhepäivähoitajalle. Sekin on kodinomaisempi kuin päiväkoti jossa hälinää, melskettä ja nopea tahti kokoajan. Päiväkodissa on PAKKO PÄRJÄTÄ meininki vaikka toisin väitetään, ja vaikka kuinka yritettäs olla lapsilähtöisiä kasvatuksinemme. Näin se vaan valitettavasti menee.

Toisaalta, en kannata myöskään sitä, että lapsi laitetaan kotoa esikouluun. Ok, jos lapsi on reipas, sosiaalinen jne. Mutta esikoulu voi kärsiä jos hiljainen lapsi tulee yhtäkki isoon ryhmään. Ja sit pitäs kouluunki mennä.. Elämä on kovaa viimestään koulussa, ja se on hyvä kyllä oppia ennen eskaria. =)

Lisää mielipiteitä?
Saisiko vielä lisää ammattilaisten perusteltuja mielipiteitä? Itselläni on ap:n kanssa samantyyppinen tilanne ja kovin mietityttää, että mitä pitäisi tehdä. Ympärillä kaverit ovat laittaneet hoitoon ja ovat kehuneet lapsiensa ottaneen sen ansiosta huima kehitysaskeleita.

*linnea*
Kyllä ainakin meidän kovin ujo poika reipastui kovasti kun aloitti päiväkodin 2-v. iässä...menin itse töihin tuolloin,sitä aiemmin poika oli kovasti kiinni minussa..itsekin siis ko.alalla olen töissä...helppo oli jättää hoitoon koska tunsin pk:n henkilökunnan entuudestaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
En laittais alle 3v.
Peesi tähän! Oon ollut itse alle 3-vuotiaiden ryhmässä töissä, enkä tosiaankaan omaani sinne veisi! Monet hoitajatkin hymyilevät nätisti vanhemmille, mutta kun selkänsä kääntävät, kohtelu on aika välinpitämätöntä ja "kovaa".
No tuskin varmaan minkäänikäistä lasta haluaa antaa tuollaiseen ryhmään? Toivottavasti et itse kuulu moisiin hoitajiin.

sss
En ole itse ammattilainen, mutta kaveri on lastentarhanopettaja, ja sanoo aina ettei laittaisi alle 3-vuotiasta, ellei päivähoidon taso parane huomattavasti (pienemmät ryhmät ym.). Kaverin vanhoista työkavereista kuulemma suurin osa sanoo samaa, ja mun anoppi myös (lastenhoitaja).

Perustella en osaa sen kummemmin :/

kyllä
Kyllä on totta, että se lapsi ottaa huimia kehitysaskeleita, kuten edellinen sanoi. Mutta sen hinta voi olla koko elämän mittainen! Kuten sanoin (se kymmenen vuotta alalla ollut) nii päiväkodissa on pärjäämismeininki. Eli kyllähän siinä sitten reipastuu ja ottaa kehitysaskelia, mutta onko lapsen PAKKO? Mitä väliä sillä on viiden vuoden päästä koska lapsi oppi itse pukemaan, syömään jne. Päiväkodissa oppii kyllä nopsaan kaikki ja omatoimiseksi, koska siihen kannustetaan. Eri asia onkin, onko kaikki päiväkotiin tulevat lapset valmiita siihen??

Kyllä lapsi kehittyy päiväkodissa, mutta mitä ajamme takaa? 2vuotias joka syö itse, pukee itse, nukahtaa itse pärjää itse. Vai 2vuotias joka on enempi äitin pikkuinen, joka kuitenkin pärjäsi koulussa ja keskittyy hienosti koska sai aikaa kasvaa rauhassa?

minä vain
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
En laittais alle 3v.
No tuskin varmaan minkäänikäistä lasta haluaa antaa tuollaiseen ryhmään? Toivottavasti et itse kuulu moisiin hoitajiin.
Juu en kuulu. Säälitti vaan joskus, jos en itse ollut aamuvuorossa, jolloin lapset eniten syliä ja läheisyyttä tarvitsivat...

En laittais alle 3v.
Vanhemmat hoitajat yleensä tuollaisia ovatkin, ja valitettavasti noita on PALJON!

mametsu lto
Omani meni 1v2kk ikäisenä tutulle pph:lle. En halunut vielä niin pientä suureen pk ryhmään ja tosiaan kun oli mahdollisuus viedä perhetutulle hoitoon. Nyt täyttää 3v ja siirtynee ensi syksynä päiväkotiin...

Mietteliäs
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Kyllä lapsi kehittyy päiväkodissa, mutta mitä ajamme takaa? 2vuotias joka syö itse, pukee itse, nukahtaa itse pärjää itse. Vai 2vuotias joka on enempi äitin pikkuinen, joka kuitenkin pärjäsi koulussa ja keskittyy hienosti koska sai aikaa kasvaa rauhassa?
Tämä osui ja upposi. Ei taida meidän äidin pikkuinen mennä vielä niitä kehitysaskeleita ottamaan... Kiitos hyvästä mielipiteestä!

ja lisään
Edelleen marmatan minä kymmenen vuoden kokemuksella =) Niin, kyllä sanon, että IHANIA päiväkoteja ja tätejä on pilvin pimein. Hyvässä päiväkodissa sylitellään paljon, annetaan lapsen olla lapsi, ja tuetaan lapsen erityisosaamista ja hoito on todella yksilöllistä. NÄinhän sen kuuluisi mennä. Mutta kyllä totuus on että AIKA EI RIITÄ. Parhaamme teemme, mutta aikaa ei ole riittävästi. Aina on joku lapsi joka jää vaille juuri sitä huomiota mitä tarvitsisi. Valitettavasti huomion usein saa se lapsi joka älähtää eniten. Se hiljainenkin kyllä huomataan, mutta tarvitsisiko tämä lapsi enempi kuin mitä ehdimme antaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Mietteliäs:
Tämä osui ja upposi. Ei taida meidän äidin pikkuinen mennä vielä niitä kehitysaskeleita ottamaan... Kiitos hyvästä mielipiteestä!
Kertokaapa oikeasti päiväkoti, jossa 2-vuotiaalla on tuollainen armeijakuri?

Meillä kyllä 2-vuotias syö itse kotonakin, ei tulisi mieleenkään syöttää. Päiväkodissa aina on vahtija nukkarissa ja tuskin lapseni on alastomana päiväkodissa vaikka ei osaakaan pukea...

Alkuperäinen kirjoittaja Mietteliäs:
Kertokaapa oikeasti päiväkoti, jossa 2-vuotiaalla on tuollainen armeijakuri?

Meillä kyllä 2-vuotias syö itse kotonakin, ei tulisi mieleenkään syöttää. Päiväkodissa aina on vahtija nukkarissa ja tuskin lapseni on alastomana päiväkodissa vaikka ei osaakaan pukea...
No, tässä taannoin kovilla pakkasilla kaverin 2v oli t-paidassa haalarin alla, pitkät kalsarit oli polvissa, lunta paljaalla iholla. Hoitajat vaan sanoivat "kun ne ei tuu näyttään onko vaatteet hyvin" :| ja lapsi parka oli ihan kylmissään.

10vuotta
Nyt on lisäksi tullut joku ihme buumi että jokaisesta lapsesta etsitään kaikki sen osaamisalueet, ja tällä yritetään tietenki selvittää hyvissä ajoin onko lapsi erityislapsi vai ns. normaali. Ihan hyvä sinänsä, mutta kun kaikki on oltava paperilla. Eli paperiasiaa tulee kokoajan lisää ja lisää koska jokaisesta lapsesta on oltava hoitosuunnitelmat jotka kattavat jokaisen pienimmänkin osaamisen. Kuinka paljon tämä syö aikaa lapsen kanssa olemisesta?? Vaikka hoitoryhmässä olisi kolme aikuista, mikä on oikea määrä noin parillekymmenelle lapselle (vajaa) niin ei ne kaikki hoitajat millään ehdi olla aina paikalla kun paperityöt vaatii todella paljon aikaa!!

mamma
Hmmm.. Meidän poika lähti "suoraan kotoota" eskariin. Ei mikään villikko tai pulputtaja ole mutta ei ole mitään ongelmia ole ollut. Ryhmässä 15 lasta, kavereita riittää. Ja poika koulun eskarissa, helppo jatkaa siitä sitten ekaluokalle kun kaikki koulun tavat tulleet jo tutuiksi.

Yhteistyössä