päiväkoti vai perhepäivähoito

• Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti
hukassa
Loppu vuodesta/vuoden vaihteessa olis tarkoitus lähteä töihin ja nyt pähkäilen hoitopaikka asiaa. Lapset silloin reilu 2,5v ja reilu1v. Kumpaa hoitopaikkaa suosittelisit tämän ikäisille sisaruksille pk vai pph?

Mä suosittelisin ehdottomasti noin pienille pph:ta. Kodinomaista ja ei niin kovaa hälinää kuin päiväkodissa! Päiväkodissa ei myöskään välttämättä saa sisarusryhmään, ajattelis et noin pienelle on tärkeää et on sisar tukena ja turvana...

flop
pph:n minäkin valitsisin, jos löytyy mieleinen hoitaja. Itselläni kyllä tosi hyviä kokemuksia myös päiväkodista. Meillä tosin aika pieni päiväkoti eli vain kolme lapsiryhmää.

Päiväkodille plussaa on yleensä joustavammat hoitoajat ja lomajärjestelyt. Pph:n kohdalla kannattaa selvittää sijaissysteemit.

Tarjolla oleviin päiväkoteihin kannattaa nyt jo ottaa yhteyttä ja käydä tutustumassa.

Tuon ikäisille lapsille voisi kyllä palkata hoitajan kotiinkin tai etsiä lähistöltä joku toinen samassa tilanteessa oleva perhe, jonka kanssa voisi perustaa ns. hoitoringin.

kannattavaa viedä hoitoon kaksi alle 3-vuotiasta? Onko kunnassanne kuntalisää? Ainakin täällä pk-seudulla saa aika paljon tienata, että jää plussan puolelle töissä käynti tuossa tilanteessa, kun lasketaan verot, työmatkat jne.
Keskellä talvea riehuu myös yleensä ne pahimmat flunssat, joten työnantaja saa varautua poissaoloihin.
No, mutta itse kysymykseen: pieni ryhmä noin pienille on varmasti paras ratkaisu, jottei niitä tauteja niin paljon liikkuisi eli pph. Sijaisjärjestely kannattaa tarkistaa! Jos ei hyvää hoitajaa löydy, niin sitten se pk.

hmmm
Minä suosin päiväkotia. Mutta hyvä pph on kyllä painonsa arvoinen kultaa, en tiedä sitten missä semmosia kasvaa.

Olen nyt ollut sairaslomalla joten on tullut liikuttua arkiaamuna tuolla Myyrmäen ja länsi-vantaan suunnalla.

Perhep.hoitaja viettää ulkoilutuokiota 4 lapsen kanssa kauppakeskuksessa. Asioilla, pankkiautomaatilla ja kaupassa on käytävä. Tai sitten joku toinen kauppa, jossa joku toinen pph jonottaa 4 hoitolapsen kanssa kun ma-aamun kauppaostokset on tehtävä. Siinä ei paljoa paina että kaupat on nyt kesäaikaan sunnuntaisinkin auki. Tai organisoida että lauant. voisi ostaa niin paljon, että se riittää maanantaiksi.

Minun mielestäni perhep.hoitolapsen paikka ei ole ulkoilla kauppajonossa odottamassa.

Lisäksi päivät heillä ovat pitki¨ä, etenkin jos on hoiudossa myös vuorotyöläisten lapsia jotka ovat iltaan asti. Se rajoittaa, se uuvuttaa.

Siksi en laittaisi omiani perhep-hoitajalle.

rimpula77
perhepäivähoitaja ehdottomasti
pojat olivat 1v ja 3v kun menivät hoitoon pphoitoon,nyt 2.5 ja 5 v pojat eivät ole sairastelleet kuin muutaman kerran,koska aina kipeä lapsi jää pois ei taudit pääse leviämään.
ihana viedä pojat aamulla hoitoon kun ei ole meteliä vain yksi aikuinen koska kaksi muuta lasta tulevat myöhemmin.
käyvät kaupassa se on tärkeetä myös lapsille oppivat käyttäytymään ja auttavat kaupassa ei se lapsia vahingoita päin vastoin opettaa ja tulee siinä käveltyä samalla,tekevät paljon puisto retkiä mihin päiväkoti lapset ei pysty.
nukkumaan menokin rauhallista kun ei ole monta huutamassa.
jos vaan saat pp paikan käy tutustumassa huomaat kyllä heti hoitajasta onko mukava

minun pitää nyt vissiin olla se ensimmäinen ilkeä ihminen, kun kerron omia kokemuksia ja suunnitelmia.. mie en ole ikinä luottanu pph:n.. jotenki jääny ihan kamala kuva niistä tuttujen kokemuksien perusteella...pelottaa laittaa lapsia sinne..

mie oon aina aikasemminki pistäny n. 1v.n päiväkotiin, enköhän nytkin. vaikka meiltä meneekin nyt kaksi pikku poikaa hoitoon loppu vuodesta niin minusta on ihan hyväkin juttu jos eivät oo missään sisarusryhmässä. meidän isommat lapset on niin kyllästyneitä siihen että vauva vie kaiken huomion. mieluummin tuo vilkas 2v leikkii ikäistensä kavereiden kanssa ja nauttii kun saa ite hurmaa naiset vasemmalta ja oikealta eikä pikkuveikka aina vaan. :D kyllähän ne kummiskin siellä samassa päiväkodissa väistämättä jossain tilanteessa näkee toisiaan niin sitten isoveikka voi olla aidosti ylpeä isoveljeydestään, kun ei ole kateus varjostamassa.

niin ja esikko menee jo eskariin. kyllähän sekin tietty siellä päiväkodissa saatttaa olla aamuisin jos mie sattusin vaikka töitäkin saamaan heti kun mahdollista. sitten ovat pojatkin pitempiä päiviä.. ensin ajattelin että 2pv/viikossa 5h/pv, että saan vähän rauhallista aikaa tehä opinnäytetyötä ja etsiä työharjiottelu/työpaikkaa..

tästä nyt tuli tämmönen sepustus. olis kai mulla muutakin sanomista asiasta mutten viitsi romaania taas kirjoittaa..

Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 09:28 rimpula77 kirjoitti:
perhepäivähoitaja ehdottomasti
pojat olivat 1v ja 3v kun menivät hoitoon pphoitoon,nyt 2.5 ja 5 v pojat eivät ole sairastelleet kuin muutaman kerran,koska aina kipeä lapsi jää pois ei taudit pääse leviämään.
ihana viedä pojat aamulla hoitoon kun ei ole meteliä vain yksi aikuinen koska kaksi muuta lasta tulevat myöhemmin.
käyvät kaupassa se on tärkeetä myös lapsille oppivat käyttäytymään ja auttavat kaupassa ei se lapsia vahingoita päin vastoin opettaa ja tulee siinä käveltyä samalla,tekevät paljon puisto retkiä mihin päiväkoti lapset ei pysty.
nukkumaan menokin rauhallista kun ei ole monta huutamassa.
jos vaan saat pp paikan käy tutustumassa huomaat kyllä heti hoitajasta onko mukava
Minä kannatan päiväkotia myös, en ikimaailmassa uskaltaisi viedä lastani vieraalle pph:lle hoitoon. Jos olisi tuttu, niin sitten kyllä.

Meidän pojan päiväkodissa käydään esim. tällä viikolla melkein joka päivä metsäretkillä tms. eli mihinköhän tuo tietosi, ettei päiväkodissa pääse puistoon tms. oikein mahtaa perustua?

Nukkumaan mennessä siellä ei kyllä kukaan kiljunut ainakaan niinä kolmena viikkona, jolloin olin siellä harjoittelemassa. Nukkumaanmeno sujuu varsin rauhallisesti ja järjestelmällisesti.

Kiva pphoitaja
Meillä on mukava pphoitaja, jossa tyttömme on ollut jo noin 2 vuotta. Siellä on ollut vähän muita lapsia, alussa oli muistaakseni 3 isompaa ja välillä on ollut pari, jotka käyvät esikoulupäivän jälkeen hoidossa pari tuntia. Tällä hetkellä on vain 2 muuta pienempää ja sitten yksi 5-vuotias tyttö käy pari kertaa viikossa. Hoitaja on ollut meille neuvojana ja apuna, kun on ollut ongelmia tai uusia juttuja opeteltavana. Nyt aloitamme opettelun olla ilman vaippoja, kun tyttö täyttää kohta jo kolme vuotta ! :) Päiväkodissa on isommat ryhmät ja flunssat ja mahataudit tarttuvat heti luullakseni, perhepvhoitajan kanssa voi neuvotella hoitoajoista enemmän jos tarvitsee. Riippuu varmasti myös minkälainen ihminen se hoitaja on ! Toiv löydätte kivan hoitopaikan !

ai muutes, pakko vielä mainita. paras paikka missä mulla on ollut lapsi hoidossa, oli sellalinen pienryhmä, mihin esikko meni reilun vuoden ikäisenä vuodeksi. se oli kyllä aivan ihana. kaikki päiväkodit oli täynnä niin olivat suuren kysynnän vuoksi laittaneet kerrostaloneliöön pienryhmän, jossa oli noin 12 lasta ja aina 3-4 hoitajaa töissä. oli tosi turvallinen olo jättää lapsi sinne, kun oli niin monta vahtijaa ja ikäisiään kavereita. olispa enempi tollasia! jos tollanne tulis taas niin ilman muuta haluaisin pojat sinne. :D

tuohi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:45 Kiva pphoitaja kirjoitti:
Meillä on mukava pphoitaja, jossa tyttömme on ollut jo noin 2 vuotta. Siellä on ollut vähän muita lapsia, alussa oli muistaakseni 3 isompaa ja välillä on ollut pari, jotka käyvät esikoulupäivän jälkeen hoidossa pari tuntia. Tällä hetkellä on vain 2 muuta pienempää ja sitten yksi 5-vuotias tyttö käy pari kertaa viikossa. Hoitaja on ollut meille neuvojana ja apuna, kun on ollut ongelmia tai uusia juttuja opeteltavana. Nyt aloitamme opettelun olla ilman vaippoja, kun tyttö täyttää kohta jo kolme vuotta ! :) Päiväkodissa on isommat ryhmät ja flunssat ja mahataudit tarttuvat heti luullakseni, perhepvhoitajan kanssa voi neuvotella hoitoajoista enemmän jos tarvitsee. Riippuu varmasti myös minkälainen ihminen se hoitaja on ! Toiv löydätte kivan hoitopaikan !
Pieni päiväkodin "puolustus" tähän: meidän kolmesta yksikään ei ole joutunut flunssakierteeseen päiväkodissa (siis ei kierteitä, tavallisia flunssia tietty), vatsatauteja ei ensimmäistäkään, vesirokot kyllä sairastettu. Pottaharjoittelun aloittivat heti ja kaikki ilman vaippaa jo ennen 3v synttäreitä (esikoinen 2v1kk ikäisenä).

Ei henk.koht. kokemusta pph:sta, mutta muutaman pph:n käyttäjän mukaan hoitoaikojen kanssa ei ole juurikaan ole ollut neuvotteluvaraa, päiväkodit yleensä auki klo 7 - 18 ja yhdellä oli ongelmia hoitajan sairauslomittajien kanssa ja kesälomakin piti pitää yhtä hoitajan perheen suunnitelmien mukaan.

Yli kolme vuotiaille oman ikäinen seura on tärkeää eli monet tutut ovat siinä vaiheessa siirtyneet pph:lta päiväkotiin.

Ja vielä tuosta pph:n kanssa ulkoilusta: äitiyslomallani seurailin usein lähipuistoissa ulkoilevia pph-porukoita: lapset touhusivat mitä lystäsivät ja pph:t juorusivat keskenään, mietin silloin joskus malttavatko leikkiä/leikittää lapsia sisällä?

Molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Näistä on paljon jo kirjoiteltukin, joten en viitsi toistaa niitä samoja. Suurin syy, miksi itse kannatan päiväkotia on monen aikuisen läsnäolo. Tämä toimii tavallaan tukiverkkona sille, että aikuinen ei uuvu huomaamatta lasten kanssa. Tai ainakin lapsi saa turvaa toisesta aikuisesta, jos toinen uupumisen takia kohtelee lapsia huonosti. Luultavasti tilanteeseen puututaan myös nopeammin.

Tuttavaperheellä on käynnyt niin, että pidetty perhepäivähoitaja uupuikin syystä tai toisesta. Asiaa ei huomattu moneen kuukauteen, ja vielä tänä päivänäkään ei tiedetä kuinka kauan ja kuinka paha tilanne oli ollut. Lapset reagoivat aika rankasti, ja siitä vihdoin päästiin selville hoitajan väsymyksestä. Hoitopaikan vaihdon jälkeenkin meni vielä pitkään kun lapset tunsivat olonsa turvattomaksi, jopa kotonakin.

Kyllä se varmaan on siitä hoitajasta/hoitajista ja heidän jaksamisesta todella paljon kiinni, että hoitopaika on hyvä. Ongelma vaan on, että sitä ei yleensä voi tietää etukäteen... :whistle:

hmmmm
MInulla on kokemus sekä pph:sta että päiväkodeista, hyvistä ja huonoista.
Vien mieluummin huonoon päiväkotiin kuin huonolle perhep-hoitajalle.

Tuolla joku perusteli, että pph:n kanssa kauppareissut ovat hyväksi ja opettavaisia lapselle ja tulee puisto- ja kävelyretkiä mitä ei päiväkodissa olisi.

Ei pph:n tarvitse opettaa lapselle kauppakäyttäytymistä, se on vanhempien tehtävä. Ensin lapsi on aamulla tädin kanssa kaupassa ja sitten illalla äidin tai isin kanssa, kas sehän se lapsen elämään kuuluukin :headwall:
Ei minusta.

Omani on nyt aika isossa päiväkodissa, joka on kuitenkin jaettu pienempiin yksiköihin.
Toiminta on monipuolista.
Puistoretkiä on, mutta "puistohan" on päiväkodin pihalla itsessään !!
Tekevät myös metsäretkiä, eväät mukana.
On askartelutuokioita, on lelupäivää, on urheilutuokioita, jumppaa ja jalkapalloa ja sählyä ja luistelua ja mitähän kaikkea en jaksa edes muistaa nyt tähän kaikkea.
Teatterissa käyvät myös. Joko kävellen tai busilla, riippuen missä se esitys on.

Lisäksi lapsella on aina leikkikavereita. Ikäistään seuraa siis, ja samaa sukupuolta oleviakin. Sosiaalisuutta ja ryhmässä olemista, puolensa pitämistä, toisen huomioimista.
Sitä ei opi minun mielestä pph:lla.

Ja aina aikuinen, joka jaksaa, on kiinnostunut jne.

Ja mistä käsitys, että päiväkodissa olisi meluisaa? Kun lapsen vie, on meteli vastassa?
Ehkä sekin on päiväkotikohtaista. Yhdessäkään minun kokemassa päiväkodissa ei meteliä ole ollut, vaikka lapsia on paljon.l Aamut varsinkin ovat ihanan rauhallisia, kun heti klo 7 vien.

Mutta kuten sanoin: hyvä pph on etenkin pienelle lapselle hyvä juttu, jos vaan tietää ja on jotenkin varma, että pph on ns. hyvä. Itselle yksi kriteeri on, ettei lasten kanssa käydä ostoksilla. Ettei se mikään sääntö siis olisi, vaan lähinnä harvinainen poikkeus joskus,
ja ne loput kriteerit:
Piha olisi oltava myös aidattu, eikä jätetä yksin ulos pihalle minuutiksikaan. Aina on aikuinen vahtimassa.
Puistolilua joka pv.
Omaikäistä leikkiseuraa.
Tilaa ja mahdollisuus siellä pph:n kotona leikkiä.
Askartelua, toimintaa, ohjelmaa, suunnitelmallisuus mukana siis muutenkin kun vain ruokalistassa.
Monipuolisuus tekemisten suhteen.
Ei koiria, ei kukkia, ei tupakointia, = allergiasaneerattu, ei velttoa miestä tai murjottavia teinejä pelottelemassa pientä.

pph
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 23:12 hmmmm kirjoitti:
MInulla on kokemus sekä pph:sta että päiväkodeista, hyvistä ja huonoista.
Vien mieluummin huonoon päiväkotiin kuin huonolle perhep-hoitajalle.

Tuolla joku perusteli, että pph:n kanssa kauppareissut ovat hyväksi ja opettavaisia lapselle ja tulee puisto- ja kävelyretkiä mitä ei päiväkodissa olisi.

Ei pph:n tarvitse opettaa lapselle kauppakäyttäytymistä, se on vanhempien tehtävä. Ensin lapsi on aamulla tädin kanssa kaupassa ja sitten illalla äidin tai isin kanssa, kas sehän se lapsen elämään kuuluukin :headwall:
Ei minusta.

Omani on nyt aika isossa päiväkodissa, joka on kuitenkin jaettu pienempiin yksiköihin.
Toiminta on monipuolista.
Puistoretkiä on, mutta "puistohan" on päiväkodin pihalla itsessään !!
Tekevät myös metsäretkiä, eväät mukana.
On askartelutuokioita, on lelupäivää, on urheilutuokioita, jumppaa ja jalkapalloa ja sählyä ja luistelua ja mitähän kaikkea en jaksa edes muistaa nyt tähän kaikkea.
Teatterissa käyvät myös. Joko kävellen tai busilla, riippuen missä se esitys on.

Lisäksi lapsella on aina leikkikavereita. Ikäistään seuraa siis, ja samaa sukupuolta oleviakin. Sosiaalisuutta ja ryhmässä olemista, puolensa pitämistä, toisen huomioimista.
Sitä ei opi minun mielestä pph:lla.

Ja aina aikuinen, joka jaksaa, on kiinnostunut jne.

Ja mistä käsitys, että päiväkodissa olisi meluisaa? Kun lapsen vie, on meteli vastassa?
Ehkä sekin on päiväkotikohtaista. Yhdessäkään minun kokemassa päiväkodissa ei meteliä ole ollut, vaikka lapsia on paljon.l Aamut varsinkin ovat ihanan rauhallisia, kun heti klo 7 vien.

Mutta kuten sanoin: hyvä pph on etenkin pienelle lapselle hyvä juttu, jos vaan tietää ja on jotenkin varma, että pph on ns. hyvä. Itselle yksi kriteeri on, ettei lasten kanssa käydä ostoksilla. Ettei se mikään sääntö siis olisi, vaan lähinnä harvinainen poikkeus joskus,
ja ne loput kriteerit:
Piha olisi oltava myös aidattu, eikä jätetä yksin ulos pihalle minuutiksikaan. Aina on aikuinen vahtimassa.
Puistolilua joka pv.
Omaikäistä leikkiseuraa.
Tilaa ja mahdollisuus siellä pph:n kotona leikkiä.
Askartelua, toimintaa, ohjelmaa, suunnitelmallisuus mukana siis muutenkin kun vain ruokalistassa.
Monipuolisuus tekemisten suhteen.
Ei koiria, ei kukkia, ei tupakointia, = allergiasaneerattu, ei velttoa miestä tai murjottavia teinejä pelottelemassa pientä.
Pakko vastata, että melkein täytän sinun kriteerisi hoitajana. Puistoilua ei kyllä ole joka päivä, koska tykkäämme käydä metsässä tutkimusretkellä ja urheilukentällä leikkimässä. Käymme myös paljon toisten hoitajien pihoissa laulu/leikkihetkissä, jossa lapset samalla oppivat olemaan isommissakin ryhmissä.
Kukkia meillä myös on kotona ja lapset myös istuttavat ja kastelevat ja seuraavat kukkien kasvamista. Kylvämme siemeniä ja ihmettelemme kun alkaa näkyä tulosta. Pyrin mahd. kodinomaiseen hoitoon, mutta vaikka ohjaaja on suositellut kauppareissuja, en viitsi niitä lasten kanssa tehdä, paitsi kesällä teemme retken kaupunkiin bussilla ja käymme torilla syömässä herneitä ja mansikoita.
Itse olen ollut myös päiväkodissa töissä muutaman viikon, ja täytyy sanoa, että kokemus oli hyvä siksi, ettei minunkaan enää tarvitse suorittaa niin paljon kun huomasin, että minulla oli kaikki asiat paremmin kuin siellä. On varmasti erilaisia päiväkoteja niinkuin on hoitajiakin, mutta voinkin sanoa vain omasta puolestani, että minun luonani on lasten hyvä ja turvallinen olla ja siitä olen ylpeä!
Ruoka on muuten myös huomattavasti parempaa kuin meidän pk:ssa. :saint:
Vapaapäivinään myös mies osallistuu retkille ja jaksaa peuhata lasten kanssa.

Äiti vm 06
Älkää nyt parjatko pph hoitajia, itse olen lapsena ollut perhepäivähoidossa, ja en parempaa paikkaa voinu kuvitella, siihen aikaan oltiin vielä pihassa kavereita hoito ojan ulkopuolella, nyt meidän
Santeri poika on ollut kohta 2 vuotta samalla hoitajalla, enkä laittais
hoitoon minne muualle, ja aloitti pieni mies 10 kk:n ikäisenä, ja ei kaikille sovi pk! ja yksityiseen perhepäivähoitoon saa kelasta tukea ja mahd kuntalisän eli kannattaa miettiä kumpi tulee halvemmaksi ja hinta
laatusuhde kanssa ja sehän on lapsen tyytyväisyys!!!!

Mutta hyvän hoitajan löytäminen on lottovoitto

peepeehoo
itse olen pph ja kannustankin sinua menemään jos voit niin läheisille leikkipuistoihin ja juttelemaan pph:lle. kerrot tarvitsevasi hoitopaikkaa ja kyselet onko heillä viikko /päivä ohjelmaa, mitä tekevät, askartelevatko,käyvätkö kerhoissa tms. kyllä motivoituneen hoitajan työssään näkee =)

päiväkotiin!molemmista kokemusta.päiväkodin hlökunta koulutettua,heillä hyvät tilat,välineet.jos joku hoitajista sairas/lomalla sijainen paikalle.

perhepäivähoidossa lapsi hoitajan kotona yksin-mitä jos hoitajalla "huono päviä" ja puhuu asiattomia,kiukuttelee?pieni lapsi kun ei osaa näitä edes kertoa vanhemmille. pphoitaja ei pääse kahvilla/lounaalle eli on koko ajan lasten kanssa-väsyneempi kuin tarhan tädit jotka tauottavat päivää.jos pphoitaja lomalla/sairas lapsi kiikutetaan varahoitoon-eli aivan vieras ihminen ja koti tai päiväkoti.tarhassa lapsi sentään pysyy tutussa ympäristössä, tuttujen hoitajien kanssa-koska kaikki eivät lomaile tai sairasta yhtäaikaa. pphoitajalla ei välttämättä ole mitään koulutusta. JA MIKÄ ON PPHOITAJAN MOTIIVI TEHDÄ TÄTÄ HOMMAA? yleensä se että haluaa hoitaa omia muksuja pidempään kotona ,muttei ole varaa ja tästä syystä ottaa muita hoitoon kun taas tasrahn tädit ovat itse oman uravalinnan tehneet ja jopa vuosia koulussa sitä varten istuneet.

peepeehoo
Totta puhut,joka alalla on näitä "mätäpaiseita" :ashamed:
mutta ei yleistetä joohan? suurimmaksi osaksi on meitä jotka teemme työtä SYDÄMELLÄ vaikka hankkisimme toisaalla paremmin.

avoimin mielin kyselemään ja juttelemaan pph:n kanssa on minun neuvo ja kyllä varahoito on mikä mättää tässä järjestelmässä,mutta vanhemmilla jos on mahdollisuutta järkätä hoito niin päivähoitomaksusta saa hyvitystä ainakin täällä meillä.

mum81
Kaikki pph:t eivät toki ole kouluttamattomia. Nykyään on koulutus perhepäivähoitajaksi, tosin sen verran uusi juttu ettei sitä ehkä vielä monella ole. Myös Lähihoitajia toimii perhepäivähoitajina, eli sama koulutus kuin vaikka sillä päiväkodin tädillä. Perhepäivähoitajien palkat täytyisi vaan saada kuntoon, esim lähihoitaja saa kyllä paremman palkan muualta kuin pph:na. Mutta ehkäpä tämä tilanne ajan myötä korjaantuu kun ovat saaneet nyt tuon koulutuksenkin!
Kaupassa varmaankin pitää käydä silloin kun on tarve. Pph:ille ruoka ei tule valmiina mistään vaan ruoka haetaan itse kaupasta ja valmistetaan. Meilläpäin hoitajat joutuvat tekemään hyvinkin pitkiä päiviä eikä kaupassa käynti onnistu vapaa-ajalla. Luulen että se kaupassa käynti onnistuu helpommin ja mukavammin ilman lapsia. Monesti kun olen iltavuoroa tehnyt on hoitajalta tullut viesti et haenko lapsen kaupan pihasta, kun hänen tarvitsee käydä kaupassa ennenkuin menee kiinni. Ja mikäpä siinä, lyhyempi matka mulle. Myös viikonloput ovat työpäiviä niin pph:ille kuin tarhan tädeille. Eli ei aina silloinkaan pääse ostoksille.
Meidän lapsi on ollut pph:lla hoidossa ja tyytyväisiä ollaan, halutaan ehdottomasti kodinomaista hoitoa lapselle, koska olemme molemmat vuorotöissä ja arki on enemmän ja vähemmän säännöllistä.
Olen itse toiminut pp:na vuoden päivät, rankkaa oli. Mieluummin työskentelisin päiväkodissa, missä voisi keskittyä olennaiseen, eli lapsiin. Ei tarvitsisi hoitaa siivouksia ruuanlaittoa ja työajatkin olisivat säännöllisemmät. Meillä oli niin päin että hoitajan piti pitää lomansa silloin kun on lapset lomalla.
Päiväkodissa varmasti se etu hoitajille myös että työkaverit ovat tukena ja kaverina jakamassa työpäivää, silloin jaksaa paremmin!

sonja -77
=) mieluiten lapsi kotihoidossa 3v saakka mut jos pakko viedä niin ehdottomasti pph!! ja pv.kotiin laittaisin vähintään 4v vasta! ovat siellä niin isoissa ryhmissä ja joka paikassa liian vähän hoitajia. onhan noita tapahtumia ollut aivan kauheita :'(

Lapsen etu
Jos lapsen etua ajattelet niin ehdottomasti perhepäivähoitoon. Kyllä noi laitokset on aina mitä on...itehän sen pph:n melkein voi valita, eli ei tarvi laittaa hoitoon kelle tahansa!
Itse ajattelisin että lapseni saa olla perhepäivähoitajalla kunnes menee eskariin, kyllä sitä laitosta ja koulua siitä lähtien on ihan riittävästi! Vuosikausia...

Yhteistyössä