MInulla on kokemus sekä pph:sta että päiväkodeista, hyvistä ja huonoista.
Vien mieluummin huonoon päiväkotiin kuin huonolle perhep-hoitajalle.
Tuolla joku perusteli, että pph:n kanssa kauppareissut ovat hyväksi ja opettavaisia lapselle ja tulee puisto- ja kävelyretkiä mitä ei päiväkodissa olisi.
Ei pph:n tarvitse opettaa lapselle kauppakäyttäytymistä, se on vanhempien tehtävä. Ensin lapsi on aamulla tädin kanssa kaupassa ja sitten illalla äidin tai isin kanssa, kas sehän se lapsen elämään kuuluukin :headwall:
Ei minusta.
Omani on nyt aika isossa päiväkodissa, joka on kuitenkin jaettu pienempiin yksiköihin.
Toiminta on monipuolista.
Puistoretkiä on, mutta "puistohan" on päiväkodin pihalla itsessään !!
Tekevät myös metsäretkiä, eväät mukana.
On askartelutuokioita, on lelupäivää, on urheilutuokioita, jumppaa ja jalkapalloa ja sählyä ja luistelua ja mitähän kaikkea en jaksa edes muistaa nyt tähän kaikkea.
Teatterissa käyvät myös. Joko kävellen tai busilla, riippuen missä se esitys on.
Lisäksi lapsella on aina leikkikavereita. Ikäistään seuraa siis, ja samaa sukupuolta oleviakin. Sosiaalisuutta ja ryhmässä olemista, puolensa pitämistä, toisen huomioimista.
Sitä ei opi minun mielestä pph:lla.
Ja aina aikuinen, joka jaksaa, on kiinnostunut jne.
Ja mistä käsitys, että päiväkodissa olisi meluisaa? Kun lapsen vie, on meteli vastassa?
Ehkä sekin on päiväkotikohtaista. Yhdessäkään minun kokemassa päiväkodissa ei meteliä ole ollut, vaikka lapsia on paljon.l Aamut varsinkin ovat ihanan rauhallisia, kun heti klo 7 vien.
Mutta kuten sanoin: hyvä pph on etenkin pienelle lapselle hyvä juttu, jos vaan tietää ja on jotenkin varma, että pph on ns. hyvä. Itselle yksi kriteeri on, ettei lasten kanssa käydä ostoksilla. Ettei se mikään sääntö siis olisi, vaan lähinnä harvinainen poikkeus joskus,
ja ne loput kriteerit:
Piha olisi oltava myös aidattu, eikä jätetä yksin ulos pihalle minuutiksikaan. Aina on aikuinen vahtimassa.
Puistolilua joka pv.
Omaikäistä leikkiseuraa.
Tilaa ja mahdollisuus siellä pph:n kotona leikkiä.
Askartelua, toimintaa, ohjelmaa, suunnitelmallisuus mukana siis muutenkin kun vain ruokalistassa.
Monipuolisuus tekemisten suhteen.
Ei koiria, ei kukkia, ei tupakointia, = allergiasaneerattu, ei velttoa miestä tai murjottavia teinejä pelottelemassa pientä.