"Päiväkoti on kiinni"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ärsyttää työpaikalla, kun työkaverit vetoavat tähän syyhyn jotta saisivat parhaimmat loma-ajat.
"Päiväkoti on kiinni". No onhan se, mutta kunnan/kaupungin on järjestettävä hoitopaikka joka tapauksessa, joten ei se ole mikään syy...

Niin noh...onhan se totta että pk on kiinni, eikä ole kivaa että lapset joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa kuukaudeksi.

Me on koitettu omalta osaltamme tehdä toisten elämää helpommaksi siten, että koska mä olen lasten kanssa kotona, niin me otetaan miehelle se kesäloma-aika mitä muut eivät halua ottaa. Meille kun on ihan sama onko se loma kesä-, heinä-, vai elokuussa.

[QUOTE="suski";23047655]On se syy siinä mielessä, että vieras hoitopaikka ja vieraat aikuiset ovat rasite lapsille ja lapsettomat kärsivät paljon vähemmän "huonoista" loma-ajoista.[/QUOTE]

Mutta kuitenkin jokainen tekee itse sen valinnan hankkia lapsia ja on näin myös velvollinen huolehtimaan niistä. Ei voi laittaa omien lasten hoito-ongelmia lapsettoman työkaverin harteille.

Meillä on siitä mukava työyhteisö, että myös työkaverit (lapsettomat tai lapset jo isompia) ottavat mukavasti huomioon tuon että päiväkodit on loma-aikoina kiinni. Se, että saan yleensä aina lomat näihin ajankohtiin helpottaa suunnattomasti elämäämme. Toki, jos näillä työkavereilla on toiveena saada samaan ajankohtaan, myös minä joustan loma-ajoista.. Ja joustan myös muissa asioissa ehkä vähän enemmän.

Tässä kunnassa on joulun ja juhannuksen pk kiinni piste. Näin mulle ilmotettiin viime kesänä juhannuslistaa päiväkotiin toimittaessa. Ei korvaavaa hoitoa ole - ei vaikka mulla kyllä on töitä. No onneksi sain järkättyä.
Että ei siihen mitään lakia ole siis, et pitäis olla päivystys juhlapyhinä.
Ja ymmärrän kyllä et ap:lla ottaa hermoon, mutta ei sitä lasta ole kovin mukavaa viedä vieraaseen päiväkotiin jos ei ole ihan pakko.

[QUOTE="vieras";23047671]Pakko olla, päivystyshoitoa.
Ei mun alalla esim ole joululomia, töissä on oltava ja lasten hoidossa.[/QUOTE]

Jos on akuutti tarve niin meillä Helsingissä on ympärivuorokautisia päiväkoteja, missä järjestetään jouluaattona ja juhannuksena tarvittaessa hoitoa. Siitä pitää siis tietää todella hyvissä ajoin. Muuten päiväkodit ovat juhlat pyhät kiinni. Harvemmin lapset tarvitsevat silloin hoitoa. Yleensä pääsevät sukulaisten luokse. Mutta tavallisina arkipäivinä kesällä ja jouluna on joku tavallinen pk auki alueella. Tosin siellä ei välttämättä aina ole lapsille tuttuja aikuisia.

Mutta kuitenkin jokainen tekee itse sen valinnan hankkia lapsia ja on näin myös velvollinen huolehtimaan niistä. Ei voi laittaa omien lasten hoito-ongelmia lapsettoman työkaverin harteille.

Kyllä nämä yleensä pystytään sumplimaan puolin ja toisin.
Itse olen lomalla heinäkuun "koska päiväkoti on kiinni". Minun tapauksessani se kyllä tarkoittaa sitä että hoidan tarvittaessa työasioita lomalla. Assistentti pitää lomansa kahdessa pätkässä: kesäkuussa kun pikkukoululainen aloittaa lomansa ja elokuussa pari viikkoa ennen kuin koululainen aloittaa koulun. Omasta tahdostaan näin. Pomo lomailee yleensä juhannuksesta. Kaikille ok näin.

Vielä en ole ollut työpaikassa, jossa lomista olisi pitänyt tapella. Onneksi.

Onkos nykyään monesskin paikassa tällaisia ongelmia. Mä olen ainakin tottunut kiertävään systeemiin. Eli jos oot toukokuussa lomalla niin seuraavana vuonna se on kesäkuu jne. Omassa työpaikassa noi loma-ajat saatiin muutenkin hyvin sovittua kun oli vähän väkeä ja sitten isommissa porukoissa on ollut käytössä toi kiertävä malli. Enemmän ymmärrän nurinaa alas-astelaisten vanhemmilta, lapset kun on sen tietyn ajan kesälomalla ja jos oma loma ei sovi siihen kohtaan niin voi alkaa hatuttamaan.

meillä kiertää lomat ja niitä ei pysty vaihtamaan ja oikeasti ei aina lapsiin vedoten kuulukkaan saada parasta lomakuukautta, jos lapsettomana olisin joutunut kärsimään siitä niin olisin hakenut parhaaksi lomakuukaudeksi sairaslomaa.. tasapuolisuutta pitää olla kun lomia jaetaan..

Esimiehen olemuksessa otan kantaa (ja vanhempana myös) =)

Eli totta tuo, että lasten siirtely päiväkodista toiseen ei ole mukavaa, mutta varsinkin pk-yrityksissä ja tällaisilla naisvaltaisilla aloilla on täysin mahdotonta, että kaikki voivat olla lomalla silloin, kun päiväkoti on suljettuna. Muutoin meillä ei olisi työntekijöitä heinäkuussa ollenkaan =)

Toisaalta sen valinnankin jälkeen voi tapahtua yllättäviä asioita, esimerkiksi ero. Täälläkin heinäkuun hoito on järjestetty vain toisessa kuntataajamassa, ja autottomana on mahdotonta lähteä lapsia sinne 12 km:n matkan viemään (julkinen liikenne ei kulje riittävän usein).

Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;23047811:
meillä kiertää lomat ja niitä ei pysty vaihtamaan ja oikeasti ei aina lapsiin vedoten kuulukkaan saada parasta lomakuukautta, jos lapsettomana olisin joutunut kärsimään siitä niin olisin hakenut parhaaksi lomakuukaudeksi sairaslomaa.. tasapuolisuutta pitää olla kun lomia jaetaan..

Mun mielestä on ok, että syys- ja hiihtolomat saisivat pienten koululaisten vanhemmat ensisijaisesti, mutta tosiaan kesän parasta loma-aikaa ei voi antaa vain tietylle ryhmälle työntekijöitä.

Kyllä nämä yleensä pystytään sumplimaan puolin ja toisin.
Itse olen lomalla heinäkuun "koska päiväkoti on kiinni". Minun tapauksessani se kyllä tarkoittaa sitä että hoidan tarvittaessa työasioita lomalla. Assistentti pitää lomansa kahdessa pätkässä: kesäkuussa kun pikkukoululainen aloittaa lomansa ja elokuussa pari viikkoa ennen kuin koululainen aloittaa koulun. Omasta tahdostaan näin. Pomo lomailee yleensä juhannuksesta. Kaikille ok näin.

Vielä en ole ollut työpaikassa, jossa lomista olisi pitänyt tapella. Onneksi.

Sumpliminen ja vastaantuleminen onkin hienoa. =) Jotenkinhan ne lastenhoidotkin on saatava järjestettyä. Liian usein olen kuitenkin törmännyt pikkulasten äideillä siihen asenteeseen että ne lapset on ykkösasia ja se on kaikkien ymmärrettävä. Siksi sen äidin on saatava ensin valita omat lomansa ja muiden pitää joustaa siinä.

Ei meilläkään ole tarvinut koskaan tapella. Ollaan muuten jo ohjelmoitu työ- ja opiskeluasioita vanhempainlomineen niin että päiväkodin ollessa kiinni ainakin toisella on mahdollista olla kotona tai saadaan palkattua kotiin hoitaja tarvittaviksi ajoiksi (vuorotyössä voi työvuorotkin mennä niin että molempien ollessa töissä tarvetta hoitajalle ei ole kuin muutaman tunti viikossa). Ollaan sitten vaihdeltu ja joustettu kun työkaverit haluavat pidellä omia lomiaan jne.

Mutta en siis missään tapauksessa ajattele että minun lomani olisivat sen tärkeämpiä kuin jonkun lapsettoman työkaverin.

Toisaalta sen valinnankin jälkeen voi tapahtua yllättäviä asioita, esimerkiksi ero. Täälläkin heinäkuun hoito on järjestetty vain toisessa kuntataajamassa, ja autottomana on mahdotonta lähteä lapsia sinne 12 km:n matkan viemään (julkinen liikenne ei kulje riittävän usein).

Meillä on myös luultavasti heinäkuun hoito 12km päässä ja julkisilla sinne vienti ei onnistu. Mutta onneksi meillä, kuten muillakin työssäkulkevilla meidänkylällä asuvilla on ainakin yksi auto käytettävissä. Mutta on tosiaan niitäkin, joilla sitten lapsen hoito venyy, koska se autoton ei voi viedä myöhemmin tai hakea aiemmin.

meillä on kiertävät lomat (sai?aanhoitaja ) ja ei ole mitään ongelmia koskaan!! Jos päiväkoti on kiinni niin sitten on päivystävä päiväkoti auki ja meillä on ainakin lapset viihtyneet päivystyksessäkin. Vanhempien asenteesta se on kiinni!!! Jos asenne on jo se, että ei viihdy ja voi voi...niin kai se lapsiinkin tarttuu. Lapsille tekee muutenkin ihan hyvää hiukan nähdä uusia ihmisiä. Meidän lapsille ainakin. Tulee myös uusia näkökulmia hoitajilta.

Minä olen vienyt meidän lasta melkein aina toiseen päiväkotiin kun oma kiinni! Siis vain pari kertaa on ollut kotona. Viimeksi oli kotona kun päivähoitomaksua hyvitettiin siltä päivältä, jos oli kotona. Lapsi on päinvastoin tykännyt uudesta päiväkodista, uusista leluista, uusista lapsista ja uusista aikuisista. Välillä kysynytkin milloin pääsee taas sinne toiseen päiväkotiin. Näitä päiväkoteja on sitten ollut useita eri sijaispäiväkoteja kun asutaan pääkaupunkiseudulla. En tiedä onko lapsesta kiinni ettei viihdy, mutta meidän lapsi on ainakin tosi luottavainen eri aikuisiin eikä ujostele uusia ihmisiä ja uusia paikkoja vaan päinvastoin olen kuullut olevan tosi reipas ja puhelias missä vain on ollutkin.

Yhteistyössä