Päiväkodin pakkosyöttäjille ei tuomiota (ehkä ollutkin)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
11.7.2008 10:19 (Päivitetty 11.7.2008 15:47)

Oikeuden mielestä hoitajien toimintaa ei voinut pitää pahoinpitelynä.

Hämeenlinnan käräjäoikeus on päättänyt hylätä kaikki syytteet hattulalaisen päiväkodin pakkosyöttötapauksessa.
Syytettyinä oli 49- ja 48-vuotiaat naistyöntekijät.

Syyttäjä vaati kummallekin naiselle sakkotuomiota viidestä yhdessä ja erikseen tehdystä pahoinpitelystä. Syytetyt kiistivät rikollisen menettelyn. Syytteen mukaan työntekijät muun muassa syöttivät lapsille väkisin ruokaa pitämällä näitä käsistä tai niskasta kiinni.

Erään työntekijän kertomuksen mukaan syytetyt olisivat pakottaneet kaksivuotiaan tytön syömään jo kertaalleen oksennetut murot.

Käräjäoikeus ei kiistänyt, etteikö pakkosyöttämistä olisi tapahtunut. Oikeus katsoi, että syytetyt vastoin päiväkodin arvoja kohtelivat lapsia ankarasti ja tiukasti. Oikeuden mielestä tämä ei kuitenkaan riittänyt toteuttamaan pahoinpitelyn tunnusmerkistöä.

Oksennetun ruoan syöttämisen osalta oikeus ei pitänyt näyttöä riittävänä. Oikeus totesi, ettei ole tavatonta, että lapsi pulauttaa ruokaa suustaan. Se ei pitänyt riittävänä todisteena yhden työntekijän käsitystä siitä, että lautaselle suusta tulleet murot ja maito olisivat oksennettua ruokaa.

Käräjäoikeus katsoi, että tapauksista kertoneiden työntekijöiden muistikuviin on saattanut vaikuttaa heidän keskinäiset keskustelunsa viime syksynä. Lisäksi oikeus piti mahdollisena, että työntekijöiden jännittyneet henkilösuhteet ovat voineet kärjistää kertomuksia.

Merkityksellisenä seikkana oikeus piti myös sitä, että viidestätoista hoitajasta vain kolme kertoi väitetystä pakkosyötöstä päiväkodin johtajalle.

Käräjäoikeus katsoi, ettei mikään viitannut siihen, että syytetyt olisivat tarkoituksellisesti aiheuttaneet lapsille kipua tai käyttäneet väkivaltaa pahoinpitelyn edellyttämällä tavalla.

Molemmat syytetyt ovat olleet tammikuusta asti pidätettyinä virastaan.

IL

:headwall:
 
oli ne sitten oksennettuja tai syljettyjä niin ei niitä enää lapsen suuhun tungeta, voi vittu mitä toimintaa, toivottavasti joku takoo niiden päähän järkee ja olan takaa. Noi muutkin syyt miks ei tuomittu on ihan perseestä. Joo ei olekkaan tavatonta että lapsi pulauttaa ruokaa, mutta on erittäin julmaa aikuiselta työntää ne sinne takaisin. Ei vit.. että kiehuu päässä. Toivottavasti tästä nousee iso kohu.
 
Lotina
Mäkin olin aikanaan päiväkodissa.
Omat lapset ei ole olleet päivääkään päiväkodissa, vaan kaikki päivät omassa kodissa.
Päiväkotejahan kutsutaan myös biomassan säilytyslaitoksiksi. (Eikä nyt tarvii raivostua, en nyt ihan satasella ole tosissani. Terkkuja vaan kaikille onnellisille päiväkotilaisille!)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lotina:
Mäkin olin aikanaan päiväkodissa.
Omat lapset ei ole olleet päivääkään päiväkodissa, vaan kaikki päivät omassa kodissa.
Päiväkotejahan kutsutaan myös biomassan säilytyslaitoksiksi. (Eikä nyt tarvii raivostua, en nyt ihan satasella ole tosissani. Terkkuja vaan kaikille onnellisille päiväkotilaisille!)
Mun yks tuttu oli reilu vuosi sitten päiväkodissa töissä. Tää ihminen ei eirtyisemmin pidä lapsista, ei ole mitään hoitoalan koulutusta, ei ole lainkaan hoiva-aloille sopiva, mutta työkkäri olisi laittanut karenssin, jos ei olisi ottanut sitä paikkaa vastaan.

 
Ja johtu se pakkosyöttö sitte mistä tahansa niin sitä on tapahtunu ja se on väärin. Jos minä nyt vaikka menisin tohon kadulle ja löisin lastani siinä, sitten oikeudessa selittäsin että
-en tarkoituksella aiheuttanut kipua lapselle
-oikeastaan se ei ollut edes lyönti, heilautin vain kättäni
-ei ole ollenkaan tavatonta, että lapsi kieltäytyy tottelemasta
-vain osa silminnäkijöistä soitti poliisille
TUSKIN MENIS LÄPI
 
Ihan kiva kun pitää nyt sitten yhden tapauksen tultua julki yleistää että kaikissa päiväkodeissa toimitaan siten että ns pakkosyötetään tenaville ruokaa. Tämä ei nyt varmaankaan näin ole, eli ei kannata vauhkoontua yhden tapauksen ilmi tultua.
 
4mama
sitä minä vaan ihmettelen, että eikö se ole tarhantäteille sen ja sama nukkuuko tai syökö ne lapset? sama palkka tulee, vaikka lapsi ei söisi. en tajua, että pitää alkaa vääntämään näistä asioista lasten kanssa, koska itse vanhempana luotan siihen, että lapsi syö jos on nälkä ja jos ei nukuta niin ei sitten. olenkin tehnyt tämän selväksi aina tarhaan ja sekä itselläni omasta lapsuudestani että omillani on onneksi vain positiivista sanottavaa tarhoista.
 
aina joku tulee väittämään että yleistetään. En oo huomannu täällä yleistystä. Kaikein järkevintä on hoitaa lapsensa pienenä itse tai luotetavalla tutulla, sitten kun puhe sujuu hyvin niin tutustua paikkaan huolella ja kuunnella lasta. En itse ole vauhkoontunut muusta kun siitä että tämä syyttämättä jättäminen antaa luvan tehdä tällaista niin siellä missä sitä tapahtuu niin jatkuu vaan..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Ihan kiva kun pitää nyt sitten yhden tapauksen tultua julki yleistää että kaikissa päiväkodeissa toimitaan siten että ns pakkosyötetään tenaville ruokaa. Tämä ei nyt varmaankaan näin ole, eli ei kannata vauhkoontua yhden tapauksen ilmi tultua.
Mä kirjoitin tästä jo aiemmin. Musta oleellista ei ole se, että nämä kaksi hoitajaa niin tekivät vaan se, että meidän oikeuslaitoksemme on katsonut kyseisen toiminnan ihan lain mukaiseksi. Ts kansalaisille - päiväkotien henkilökunta mukaanlukien - on tehty selväksi, että pakkosyöttö päiväkodeissa ei ole väärin. Ennen tätä sitä varmaan pidettiin - ainakin suurimman osan mielestä - vääränä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja mirjamix:
aina joku tulee väittämään että yleistetään. En oo huomannu täällä yleistystä. Kaikein järkevintä on hoitaa lapsensa pienenä itse tai luotetavalla tutulla, sitten kun puhe sujuu hyvin niin tutustua paikkaan huolella ja kuunnella lasta. En itse ole vauhkoontunut muusta kun siitä että tämä syyttämättä jättäminen antaa luvan tehdä tällaista niin siellä missä sitä tapahtuu niin jatkuu vaan..
Juuri noin =)

 
No ku jotku tarhan tätit on semmosia suorittajia, että ne menettää itsetuntonsa jos eivät pääse vanhemmille kehuskelemaan että syöty on mun hoidossa. Ne tuntee ittesä huonoiks jos lapset ei syö, eli itteesä vaan aattelee eikä lapsen parasta, vaikka yrittävät itelleenki joskus uskotella, että kyse ois lapsen parhaasta!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Ihan kiva kun pitää nyt sitten yhden tapauksen tultua julki yleistää että kaikissa päiväkodeissa toimitaan siten että ns pakkosyötetään tenaville ruokaa. Tämä ei nyt varmaankaan näin ole, eli ei kannata vauhkoontua yhden tapauksen ilmi tultua.
SAnoppa muuta. Jos vauhkoontuu joka epäkohdasta minkä kuulee, on parempi pysyä neljän seinän sisällä ja olla ihan hiljaa. tuosta syöttöjutusta voin sanoo, että ainakin meidän muksut pienenä, kun eivät osanneet vielä syödä, tai tarvitsivat apua siinä, lusikallisessa oli varmaan puolet jo suusta takaisin tullutta ruokaa ja sylkeä, mut syötin sen silti, vaikka sekoittui muuhun ruokaan, enkä kyllä vertais oksennukseen...
Kauhee tapaushan toi oli, mut onneksi suurinosa lastenhoitajista on kuitenkin ihan mukava porukkaa, ja tekee työtään hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Ihan kiva kun pitää nyt sitten yhden tapauksen tultua julki yleistää että kaikissa päiväkodeissa toimitaan siten että ns pakkosyötetään tenaville ruokaa. Tämä ei nyt varmaankaan näin ole, eli ei kannata vauhkoontua yhden tapauksen ilmi tultua.
Mä kirjoitin tästä jo aiemmin. Musta oleellista ei ole se, että nämä kaksi hoitajaa niin tekivät vaan se, että meidän oikeuslaitoksemme on katsonut kyseisen toiminnan ihan lain mukaiseksi. Ts kansalaisille - päiväkotien henkilökunta mukaanlukien - on tehty selväksi, että pakkosyöttö päiväkodeissa ei ole väärin. Ennen tätä sitä varmaan pidettiin - ainakin suurimman osan mielestä - vääränä.
Kaipa asianomaisilla on oikeus asia viedä Hoviin asti jos oikeutta haluavat, elleivät halua tyytyvät ilmeisesti alioikeuden päätökseen, mikä ei aina ole oikea ja siksihän tuomiot juuri hovissa muutetaan.
 
vieras
Mä haluaisin tietää miten tuon päätöksen tehnyt tuomari suhtautuisi, jos joutuisi sairaalaan tai vanhana vanhainkotiin, ja häntä hoitajat kohtelisivat samoin, kun tuon päiväkodin hoitajat. Voisi nousta melkoinen äläkkä, jos vaikkapa vanhuksia (yhtä avuttomia kuin lapset), kohdeltaisiin noin. Mutta onhan se tärkeää, että sairaalassa/vanhainkodissa potilaat saavat päivänaikana riittävästi ruokaa, joten niskasta kiinni vaan ja ruoka väkisin suuhun, vaikkei mieli tekisikään.

Luulenpa, että jos aikuiselle noin tehtäisiin, niin aika moni alkaisi vaistomaisesti kakomaan ja tappelemaan vastaan, vaikka syötettäisiin mansikoita.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Kaipa asianomaisilla on oikeus asia viedä Hoviin asti jos oikeutta haluavat, elleivät halua tyytyvät ilmeisesti alioikeuden päätökseen, mikä ei aina ole oikea ja siksihän tuomiot juuri hovissa muutetaan.
On varmaan oikeus ja toivottavasti vievätkin.

 
äippä
Tulihan tuossa selkeästi selväksi ettei noin ankaraa ja tiukkaa toimintaa hyväksytty tässä päiväkodissa. Mut niinkun tossa tekstissä tuli selväksi nuo muut kohdat, tulehtuneet välit muihin työntekijöihin jne. niin eihän tuomiota voida antaa jos ei tapaus ole täysin selvä. Hyvä kun ottavat kaikki asiat huomioon, vaikka tässäkin media jo hoiti asian että syyllisiä ovat, hirviöhoitajat, ilman kaikkia asioita huomioon ottaen. Meillä sain keskustella aikoinaan päiväkodinjohtajan kans lasten aloittaessa hoidon, minkälaiset periaatteet siellä on kasvatukseen, ei ole tarvinnut olla huolissaan.
 

Yhteistyössä