Päiväkodeista

Tuolla lapsia vai ei- ketjussa tuli puheeksi päiväkotien hoito. On vaan jo niin peevelin pitkä ketju, ettei sinne viitsi enää kirjoitella. Mulla ei ihan niin negatiivinen kuva ole tarhasta, kuin huhhuh:lla. Onko muilla ajatuksia asiasta?
 
No sitä lähinnä ajattelin, että isommat poikani olivat siellä hoidossa n 15 v. sitten. Ja nyt on nuorimmaiseni. Ei se mun mielestä niin kauheasti ole muuttunut. Sattuu vielä olemaan jopa samoja ihania ihmisiä hoitamassa.
 
Mä en ko ketjua ole tainnut nähdäkkään.

Muutamassa päiväkodissa lapseni ovat elämänsä aikana kerinneet käymään. Jositakin paikoista tykätty olemme ihan todella paljon. Mutta on joukossa muutama paikka mihin en lapsiani veisi enään hoitoon ja en menaa hakeakkaan. Ei hoidossa taikka henkilökunnassa silleen mitään vikaa ole mä vaan katson itse päiväkodin työntekijänä tietyillä silmillä päiväkoteja.

Mutta tosiasiahan on että kenenkään ei ole pakko viedä lapsiaan hoitoon jos tuntuu kamalan vastenmielisesltä. Päiväkotihan on etuus jonka valtiomme on mahdollistannut työssä käyville vanhemmille. Jos ei hoito miellytä niin aina voi jäädä kotiin taikka koittaa palkkaa oma hoitaja johon saa itse vaikuttaa.
 
Varmaan niitä on sitten erilaisia. Sen työelämän kiristyksen huomaa silleen, että tyyppejä heitellään päiväkodin sisällä huoneesta toiseen tehostamisen vuoksi. Mun karski mutta herkkä 6 v. poika on aika ymmällään välillä. Miltäköhän joltain 1-vuotiaalta mahtaa tuntua, kun ei esim. nukukkaan tutussa sängyssä päikkäreitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mystery:
Päiväkoteja ja niiden työntekijöitä on monenlaisia. Perheillä päivähoidon asiakkaina tulisi olla rohkeutta ottaa selvää ja puuttua epäkohtiin.
Olisihan sitä rohkeutta, ei vaan haluaisi lisärasittaa ihmisiä, jotka niin hienoa työtä tekevät pienellä palkalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Merengue:
Alkuperäinen kirjoittaja Mystery:
Päiväkoteja ja niiden työntekijöitä on monenlaisia. Perheillä päivähoidon asiakkaina tulisi olla rohkeutta ottaa selvää ja puuttua epäkohtiin.
Olisihan sitä rohkeutta, ei vaan haluaisi lisärasittaa ihmisiä, jotka niin hienoa työtä tekevät pienellä palkalla.
Jos tekevät jo hienoa työtä, sitten vaan hyvää palautetta työstä =) Mutta jos ihmettelee jotakin, on hyvä kysyä ja kyseenalaistaa. Esim. pitkään samaa työtä tehneet saattavat "urautua" eivätkä näe vaihtoehtoja toiminnalleen. Kriittinenkään arviointi ei (oikein vastaanotettuna) ole taakka vaan rakennusaine paremmalle yhteistyölle.
 
vv
Olen ollut itse muutama vuosi sitten päiväkodissa töissä ja nyt lapseni on ollut muutamia kuukausia päiväkodissa hoidossa (eri päiväkoti kyseessä). Tuo päiväkoti missä olin töissä oli aika suuri. Ryhmiä oli kolme ja ryhmissä oli paljon lapsia. Itse työskentelin ryhmässä jossa oli 3-4-vuotiaita ja eskarit joka oli eräänlainen kokeiluryhmä eri ikäisten sijoittelusta. Toimiva kokeilu kyllä, mutta silloin kun kaikki lapset olivat yhtäaikaa samassa tilassa, oli porukkaa paljon ja metelikin sen mukainen. Mukava paikka silti oli.

Oma lapseni on hoidossa pienessä päiväkodissa jossa on kolme pientä ryhmää ja lisäksi ryhmät on sijoiteltu siten, että kolmas ryhmä on eri rakennuksessa ja heillä on oma piha. Olin lapsen kanssa yhdessä tutustumassa kaksi viikkoa ennen varsinaista hoidon aloitusta joten todella näin mitä se arki siellä on. Todellä sydämellisiä hoitajia, rauhallinen tunnelma mutta silti virikkeellistä. Lapseni tykkää todella paljon ja aamuisin suorastaan häätää vanhemman, että mene jo. Yksi vanhempi vähän harmitteli, että pienten puolen piha on suunnattu niin pienille, että hänen vähän vanhempi poikansa voisi kaivata hieman lisää virikkeitä, mutta en ole itse tuollaista huomannut.

Päiväkoteja ja hoitajia on erilaisia. Tosin pakko sanoa että on niitä vanhempiakin jotka vaativat ihan mahdottomia eikä heille kelpaa mikään.
 
tilhi
mulla ei ole kuin hyvöää sanottavaa pojan päiväkodista, toki nyt on kertynyt kokemusta vasta pienten ryhmästä, poika viihtyy todella hyvin ja hoitajat on ihania :)
en mie oo huomannu yhtään epäkohtaa missään siellä :)
 
&88
Ei ole kuin positiivista sanottavaa. Itse uskon, että lapsille on oikeasti jopa ihan hyväksi olla ryhmässä ja toimia ikäistensä ihmisten kanssa jo pienestä pitäen, kehittää varmasti sosiaalisia taitoja jos ei muuta. Suomessa aloitetaan koulukin niin myöhään.
 
Saraldo
Mä olen ollut muuten tyytyväinen, mutta kyseisen päivähoitopaikan pomo ei ole ihan mun suosikkilistalla, eikä taida olla henkilökuntakaan kovin tyytyväinen siihen. Mutta siis hoitajat ovat olleet todella hyviä ja mukavia, lapsi on tykännyt kovasti.
 

Yhteistyössä