päivähoitoon vasta 4v?

Onko täällä ketään jonka lapsi olisi aloittanut päivähoidon vasta 4-vuotiaana ja olisi ollut siihen asti kotihoidossa? Meillä on poika 2,5v, jonka olen suunnitellut laittaa hoitoon vasta tämän ikäisenä. Mietityttää vain vähän, miten silloin sopeutuu hoitoon kun on vielä tällainen hieman ujompi ja kiltimpi tapaus...

No meillä on esimerkiksi tuo esikoinen nyt 4v8kk ja ei ole koskaan ollut hoidossa, kun aina on ollut pienempiä sisaruksia joita olen hoitanut kotona. Voi olla että ehtii kouluikään asti ennenkuin menee hoitoon. Mä olen asiaa yrittäny "avustaa" sillä, että kyläillään paljon, käydään kerhossa, poika käy seurakunnan 4v tarkoitetussa kerhossa kerran viikossa ja 5v täytettyään 2x vkossa. Tämmöstä että oppii olemaan muiden kanssa, meillä tosin tuo nyt oppii sitä kotonakin, kun kerran on 4stä lapsesta vanhin :D

RouvaHuldaHuoleton
Jos lapsiluku jää meillä esikkoon ja tähän toukokuiseen, niin esikko tulee olemaan juuri n 4v (ja kakkonen n 2v) kun aloittavat päivähoidon... eli kiinnostunut olen minäkin tästä kysymyksestä :wave:

Tietty jos lapsia tulee lisää se kolmas, niin saatanpa hyvinkin saattaa kotihoidosta ekalleluokalle tuon esikon (kauhia kuin siihen on 100 vuotta aikaa)... :D Itse en ole ollut päivääkään päivähoidossa elämäni aikana ja hyvä tuli!

Meillä tyttö vasta 1,5-vuotias, mutta itse olen mennyt eskariin, kun äitini aloitti työt.....pikkuveljeni oli silloin 5-vuotias ja isoveljeni peräti 10-vuotias. Eipä meistä sen kummallisempia ole tullut kuin muistakaan, kaikilla on "laaja" kaveri- ja ystäväpiiri ja elämässä ollaan tahoillamme pärjätty! Eiköhän ap teidänkin lapsi ihan normaalisti kasva, vaikka päiväkotirumba ympäriltä puuttuisikin :)

Meillä on esikoispoika 4.5v eikä ole vielä ollut hoidossa, kerhossa käynyt kylläkin jo vuoden. Oli alle 3vuotiaana hiljainen ja vetäytyvä poika, luulen että olis ollut tosi huono sauma viedä silloin hoitoon. Nyt on reipastunut ja menee vieraassakin paikassa itse ottamaan kontaktia toisiin lapsiin . Itse luulen että kun sai rauhassa omaan tahtiin kasvaa ja kehittyä niin se ns. ujous hävisi.
Todennäköisesti poika menee hoitoon vasta yli 5vuotiaana enkä koe sitä ongelmana, kavereita riittää muutenkin. Kyllä sinne "hoito-, kouluputkeen" ehtii myöhemminkin.

täällä
Tyttö 5v aloitti pari kuukautta sitten perhepäivähoitajalla. Hienosti on mennyt. Käytiin sitä ennenkin kerhoissa yms mutta nyt tuntuu että nauttii todella touhukkaista päivistä hoidossa kavereiden kanssa sekä kerhosta. Olen sitä mieltä että pitkään kotona olo rakensi tarvittavan perusluottamuksen kotiin ja vanhempiin. Nyt ikävöi hoitajaa viikonloppuisin :hug:

meillä ei lapsi ole koskaan ollut päivähoidossa. 0-3-vuotiaana oli kotona äidin kanssa ja käytiin perhekerhossa ym. muskarissa alkoi käymään yksin 3-vuotiana. 4-vuotiaana oli hänen kummitätinsä häntä kotona hoitamassa. tyttö kävi kerhossa 2 kertaa viikossa ja muskarissa ja jumpassa. 5-vuotiaana oli taas äidin kanssa, asuttiin syksy ulkomailla ja kevään oli kotona ja kävi kerhossa, pikkusisko syntyi. sitten 6-vuotiaana kävi eskarin ja nyt on koulussa. ja on erittäin sosiaalinen ja reipas lapsi. eikä ole koskaan hoitoon kaivannut. (kerran kysyi että miksi ei ole päiväkodissa ja sitten käytiin 1 pv pk:ssa tutustumassa niin sanoi ettei tosiaankaan sinne halua!!)

meillä ei lapsi ole koskaan ollut päivähoidossa. 0-3-vuotiaana oli kotona äidin kanssa ja käytiin perhekerhossa ym. muskarissa alkoi käymään yksin 3-vuotiana. 4-vuotiaana oli hänen kummitätinsä häntä kotona hoitamassa. tyttö kävi kerhossa 2 kertaa viikossa ja muskarissa ja jumpassa. 5-vuotiaana oli taas äidin kanssa, asuttiin syksy ulkomailla ja kevään oli kotona ja kävi kerhossa, pikkusisko syntyi. sitten 6-vuotiaana kävi eskarin ja nyt on koulussa. ja on erittäin sosiaalinen ja reipas lapsi. eikä ole koskaan hoitoon kaivannut. (kerran kysyi että miksi ei ole päiväkodissa ja sitten käytiin 1 pv pk:ssa tutustumassa niin sanoi ettei tosiaankaan sinne halua!!)

Yhteistyössä