päivähoitomaksut

• Viestiketjun aloittaja oona10
  • Ensimmäinen viesti
oona10
Löytyisköhän missään minkäänlaisia taulukoita, joista vois vähän päätellä, mitä päivähoitomaksut tulis olemaan? EIkös ne mene tulojen mukaan, vai miten?

Ei ole ihan nyt ajankohtainen, mut jossain vaiheessa on, eikä mulla ole hajuakaan, mitä maksut vois olla.

kikka3 harmaana
Meillä on ainakin kunnan sivuilla ne perusteet miten maksumääräytyy ja tulorajat. Katsoppas jos teiltä löytyy. Meillä kunnassa on ainakin noin tulorajat niin pienet et jos perheessä molemmat käy töissä niin se max maksu menee (200e/lapsi)

oona10
ei löydy meidän kunnan sivuilta.

Meillä oikeastaan mies vain on töissä. minä itse työkyvyttömyyseläkkeellä. Eli olen kotona, ja tällä erää hoidan lapseni kotona, mutta koska mun sairaus on aikas vakava ja etenevä, saattaa tulla eteen aikaa, etten jaksa koko päivää yksin lasta hoitaa. Silloin varmasti lapselle ja myös itselle päivähoito joka osapäiväisenä tai kokopäiväisenä olis paikallaan oleva ratkaisu.

Kelan lehtinen: Lapsiperheelle:

"kunnan järjestämä päivähoito:

Kunta perii päivähoidosta maksun perheen tulojen perusteella. Maksu on porrastettu perheen koon mukaan seuraavasti:

perheenkoko * tuloraja euroa/kk* korkein maksuprosentti
2 * 918 ? * 11,5
3 * 1132 ? * 9,4
4 * 1344 ? * 7,9

kunta saa periä kokopäivähoidosta enintään korkeimman maksuprosentin verran tulorajan ylittävistä tuloista. Perheen kokoon vaikuttavat vanhemmat ja enintään kaksi alle kouluikäistä lasta. Maksua saa periä kuitenkin enintään 200 euroa/kk perheen nuorimmasta ja 180 euroa/kk toisesta päivähoidossa olevasta lapsesta.

esimerkki: perheessä on vanhemmat ja kaksi lasta, jotka ovat kunnan päiväkodissa. Perheen bruttotulot ovat yhteensä 2000 euroa/kk.
Päivähoitomaksua kunta saa periä enintään 7,9 (2000-1344)= 51,82 euroa; eli kahdesta lapsesta päivähoitomaksu on yhteensä 103,65 euroa/kk."

Yhteistyössä