Päivähoitojuttuja...Ajattelin ottaa 1v.n pois hoidosta; 3v sais jäädä osa-aikaiseksi...

Mulla on nyt sellainen tilanne, että 1v ja 3v on hoidossa 8pv/kk 10-15 eli osa-aikaisina. Eskarilainen samoina päivinä 13-15. Hain pojille hoitopaikan, koska minulla oli koulutunteja ja hain osa-aikaista työtä. Hoito maksaa nyt 20e/kk/poika, likka tulee ilmaiseksi, kun on noin monta hoidossa.

Nyt on kumminkin sellainen tilanne, että tunteja ei enää ole eikä töitäkään ole tarjolla ku noita hemmetin puhelinmyyntiä. Meidän rahatilanne on ollu ihan perseestä sen jälkeen, kun pojat meni hoitoon, kun mulla ei ole enää muita tuloja ku lapsilisät.

Ajattelin, että luovuttaisin nyt hetkellisesti tuon työnhaun kanssa. Jos niitä ois sitte syksyllä parmemin tarjolla. Jos ehtisin tänä aikana värkätä opinnäytetyön. Ajattelin myös kaupata itseäni lastenhoitajaksi naapurustooni...

Haluaisin ottaa 1v.n pois hoidosta
a) että saisin kotihoidontukea ja
b) koska tämä nuorin ei viihdy siellä ja potee eroahdistusta.

3v tykkää olla hoidossa ja menisi, vaikka joka päivä. Ajattelin, että sille olisi hyväksi päästä sinne vaikka aina tiistaisin, joten se olisi 4pv/kk. Tarkoittaako se sitä että sen hoitomaksu puolittuu 10euroon?


Kuinkahan vaikea minun olisi saada nuorimmaiselle taas elokuusta alkaen hoitopaikka? Täälä pitäis hakea hoitopaikkaa 5kk ennen tarvetta. :whistle: No joo, aattelin kyllä kysyä näitä asioita ensi viikolla hoitopaikassa, mutta halusin kysyä, mitä ajatuksia tämä järjestelymme herättää?
 
helou
En tiedä, onko sama juttu joka paikkakunnalla, mutta meillä tilanne tämä. Minulla on 2,5v tytär ja 10kk vauva. Esikoinen on yhden päivän viikossa hoidossa, vauva tietysti koko ajan kotona. Esikoisen hoitomaksu on 50e/kk, enkä saa sisaruskorotusta kelalta kodinhoidontukeen (se olisi 93e/kk).
Kun on 1-5 hoitopäivää kuukaudessa, niin maksu on 10e/päivä, eikä siihen vaikuta tulot. (tuo on kokopäivähoidon hinta, osapäiväinen olisi 7e/pvä). Katsotaan tilapäiseksi hoidoksi.
Eli meillä ainakin hoitomaksu alenisi, jos esikoinen olisi useamman päivän viikossa hoidossa (mutta paikkoja ei ole).

Harmittaa kyllä niin paljon, kun menetän niin paljon rahallisesti. Lapsi on hoidossa puheenkehityksen viivästymän takia, ja viihtyy hyvin. Mutta meni siis hoitoon vain asiantuntijoiden suosituksesta.
 
äiti täälläkin
Itse teen töissä osa-aikaista ja meillä hoidetaan alle 3-vuotias kotona. saan tuon kht perusosan. Pian 6-vuotias on tarhassa 8 pv /kk ja maksan siitä 80 e. (täydestä maksusta suoraan jaettu).

Aika pitkällehän tuo paikan saanti on kiinni paikkakunnasta. Meillä on minimi 6 hoitopäivää, mutta lienekkö tuokin vaihtelee kunnittain.
 
Minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä järjestelyltä :D

Minulla on ensi syksyksi haussa sekä 3-vuotiaalle että nyt 1½ vuotiaalle paikat, ja vaikka päättäisinkin vielä jäädä kotiin niin aion todennäköisesti ottaa vastaan sen paikan tuolle 3v.pojalle. Olen sitten kotona kuopuksen kanssa, täyttää elokuussa 2. Esikoinen menee ekalle luokalle ja toinen menee eskariin. Yritän järjestää niin ettei eskarilainen tarvisi hoitoa. Siis mikäli en mene töihin syksyllä.

Meidän ens syksy on vielä täysin auki, silti laitoin hakemukset jo tammikuussa että saan paikan syksyllä. melkein puoli vuotta aiemmin pitää niitä paikkoja nykyään hakea jos haluaa tiettyyn paikkaan hoitoon :/
arseesta on.
mut vie vaan 3-v hoitoon :hug: mutta miksi vain 1pvä/vko? miten olisi 3 pvä/vko?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä järjestelyltä :D

Minulla on ensi syksyksi haussa sekä 3-vuotiaalle että nyt 1½ vuotiaalle paikat, ja vaikka päättäisinkin vielä jäädä kotiin niin aion todennäköisesti ottaa vastaan sen paikan tuolle 3v.pojalle. Olen sitten kotona kuopuksen kanssa, täyttää elokuussa 2. Esikoinen menee ekalle luokalle ja toinen menee eskariin. Yritän järjestää niin ettei eskarilainen tarvisi hoitoa. Siis mikäli en mene töihin syksyllä.

Meidän ens syksy on vielä täysin auki, silti laitoin hakemukset jo tammikuussa että saan paikan syksyllä. melkein puoli vuotta aiemmin pitää niitä paikkoja nykyään hakea jos haluaa tiettyyn paikkaan hoitoon :/
arseesta on.
mut vie vaan 3-v hoitoon :hug: mutta miksi vain 1pvä/vko? miten olisi 3 pvä/vko?
No oikeastaan sille on ollu hyvä tää 2pv/viikko. Mulla kumminki vähän hävettää viedä sitä sinne kovin monena päivänä, kun tiedän, että niillä on sielä kaikki ryhmät ihan täynnä. Toi tiistai on ollu tosi hyvä päivä, kun silloin niillä on vähiten lapsia ja mulla usein sattuu menot just tiistaille. :D En kummiskaan haluais kokonaan ottaa sitä pois sieltä, kun on tykkää olla siellä ja on alkanu saada kavereita. :D Voisinhan minä tietenki kysellä noitten hoitopäivien määrää sieltä päiväkodista. :whistle:
 
vieras
Tuosta syksyn hoitopaikasta, kun ilmoitat että lopettaa hoidon niin kerro siinä samalla että syksyllä on tarvetta (mainitse myös jos tarvitset muille enemmän hoitopäiviä kuin nyt) ja jos vaativat niin tee samantien uusi hakemus.
Meillä on ainakin onnistunut niin että mä irtisanon kesä-heinä-elokuuksi hoitosopimuksen ja irtisanomisen yhteydessä haen heti syyskuusta uudestaan hoitopaikkaa ja samaan paikkaan noi on menny missä ovat ennenkin olleet.
Mä olen itse pk:ssa töissä, eri paikkakunta kuin asuinkunta, ja mut lomautetaan aina kesäkuukausiksi, joten siksi tämä järjestely
 
No nyt se on tehty. Irtisanoin eilen kuopuksen hoitopaikan ensi kuusta alkaen. Nyt pitäs mennä hakemaan kelasta lappu että saa laittaa kotihoidontuen hakemuksen... Ihmeellisesti meillä täällä menee kaikki laput hukkaan, kun muistan kyllä jo useampaan otteeseen hakeneeni sen lapun varalta...
 

Yhteistyössä