En sinällään halua alkaa keskustelemaan siitä, miksi joku vie lapsen hoitoon, ja miksi joku taas ei missään tapauksessa vie. Se on jokaisen oma asia. Mutta kerron tässä vain meidän tarinan.
Meillä on vasta yksi lapsi, nyt 1 vuotias tyttö. Hän on ollut kohta kuukauden verran päiväkodissa lähes aina täysiä (8h) päiviä, koska molemmat vanhemmat ovat toisella paikkakunnalla töissä. Olen itse sitä mieltä, että tuo on liian pitkä aika 1 vuotiaalle olla tarhassa, ja jännitin tarhan alkua todella paljon. Odotin itkua viedessä, itkua illalla, levottomia öitä ja ties mitä.
Muutama pieni mielenosoitusitku on aamusin tullut, tarhassa tyttö on kuulemma vauvaryhmän päivänsäde, ja useampana aamuna hihkuu innosta kun tarhan pihalle saavutaan. Iltasin tietysti vaatii vanhemmilta paljon huomiota, ja jos esim. puhun puhelimessa, niin heti alkaa kiukuttelu tai kiellettyjen tavaroiden ottaminen. Mutta se on mielestäni aivan oikeutettua, äidillä on illalla oltava aikaa kun kerran päivän on jo ollut poissa.
Mutta ihan rehellisesti (itseäni ajattelematta) olen sitä mieltä, että yhden lapsen kanssa MEIDÄN TAPAUKSESSA on parempi että tytöllä on seuraa ja ohjattua toimintaa useasti viikossa. Olemme siitä asti kun tyttö oli 4 kk käynneet avoimissa kerhoissa (sekä seurakunnan että kaupungin) ja tyttö on aina nauttinut niistä. Mutta vasta tarhan myötä meillä on esim. nukkumaan menot (päikkärit ja yöunet) rauhoittuneet tosi paljon. Tyttö on kuulemaa ottanut tarhassa muista mallia. Kun muut painoivat pään tyynyyn niin sitten tyttökin teki perässä.
Ainoana huonona asiana koen että hän on tarhassa noin pitkän päivän. 4-5 tuntia olisi mielestäni ihanteellista, mutta käytännössä meillä työmatkojen takia mahdotonta. Ja jos jäisin kotiin, ei ainoaa lastaan kuitenkaan viitsisi tarhaan viedä...
Niin, tuohon ensimmäiseen kysymykseen vielä, meillä ainakin seurakunta järjestää sellaisia kerran-kaksi viikossa kokoontuvia kerhoja, joihin voi 3-5 vuotiatia viedä ja jättää muutamaksi tunniksi. Tosin näihin oli ilmoittautumiset jo keväällä, joten nyt voi olla vaikeampi löytää paikkoja. Mutta jos seurakunta ei sinällään ahdista, niin sieltä kannatta kysästä noita muutaman kerran viikossa olevia kerhoja. Ovat tietääkseni halvempiakin kuin tuo päivähoitotouhu.