Päivähoidosta Espoossa - kuka tietää?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mama

Vieras
Pitäs alkaa suunnitella pikkuhiljaa millaiseen päivähoitoon lapsen laitan kun aikanaan palaan töihin.

Eli kysymykset kuuluu:

- Onko kunnallisessa perhepäivähoidossa, ryhmäperhepäivähoidossa ja päiväkodissa hinnallisesti mitään eroa?

- Mikä olisi paras vaihtoehto n. 1 v 3kk lapselle?

- Mikä on päivähoitomaksuissa ero jos lapsi on hoidossa 3, 4 tai 5 päivää viikossa?

Kiitoksia kaikista vastauksista jo etukäteen! :)

Noiden eri hoitopaikkojen välillä ei kunnallisella puolella ole mitään eroa, kaikki maksaa saman verran, vain tuloilla ja perhekoolla on merkitystä (esim. onko muita lapsia). Pääsääntöisesti usein maksat täyden jos molemmat vanhemmat on töissä kokopäiväisesti ja ainakin siinä tapauksessa, jos muita lapsia ei ole.Tulot ei tarvii todellakaan olla kummoiset kuussa. Sitten jos lapsi on hoidosta poissa säännöllisesti viikossa esim. 2 pv, saa maksusta alennusta. Itse suosittelisin noin pienelle noista joko ryhmäperhepäivähoitoa tai perhepäivähoitoa (edellyttäen että löydät hyvän hoitajan). Olen nähnyt paljon noita pieniä päiväkodissa ja kyllä siellä aika hulina on, eikä siinä enää paljon yksilöllisyyttä ole. Päiväkodissa enempi varmaan vaihtuu hoitajatkin, kun monesti joku on sairaana tai sitten jos tuot aamulla tosi aikaisin, oma hoitaja ei ole vielä tullut töihin ja siellä on lapset yhtenä ryhmänä, ennen kuin siirtyvät omiin ryhmiin. Ryhmäperhepäivähoidossa se ikävä puoli, että ainakin tässä lähellä siinä on aika tiukka aukioloaika klo 7.30-16.30, eli itselle jäisi puoli tuntia aamuin ja illoin ehtiä omalle työpaikalle ja sieltä pois, aika vähän, sanon minä tai sitten joutuu toinen vanhempi viemään ja toinen hakemaan....

Vielä jatkoa; jos sinulla on suinkin mahdollista, suosittelen, että hoitaisit itse kotona edes vähän yli 2-vuotiaaksi. Olen nähnyt niin paljon noita pieniä päiväkodissa, kun syksyllä, kun paljon yhtä aikaa aloittaa lapsia, itkevät kuorossa ja ikävöivät. Kyllähän se ajan kanssa siitä tietysti menee. Ikävä kyllä siellä on myös niitä vähemmän mukavia hoitajia, jotka tekee sitä vain rahan takia. Olen itse nähnyt kun äyskivät, eräskin hoitaja, kun lapsi itki, tuumasi minulle ulkona tarhassa, että "ei sillä mikään hätä ole, koko aamun jatkanut tuota itkemistään, ei sillä mikään hätä ole.", eikä ottanut lasta edes syliin ja kyse oli juuri noin 1,6 v. lapsesta. On toki siellä sitten niitäkin hoitajia, jotka todella tekevät sitä sydämestään ja näkee että he aidosti välittävät näistä lapsista.

Meillä on kumpikin aloittanut ihan pienenä hoidon, ja kumpikin ryhmiksessä. Ollaan oltu todella tyytyväisiä hoitomuotoon ja hoitopaikkoihin. Esim. kuopus ei alkuun meinannut nukkua sängyssä päiväunia, niin sai sitten ottaa tunnin parin päiväunensä hoitajan sylissä.

Minunkin lapsi oli ennen isossa päiväkodissa ja siellä eräs vähemmän mukava hoitaja; ensimmäisenä kun menin hakemaan, valitti heti "ei ole taaskaan syönyt oikein mitään". Ei siis koskaan mitään positiivista, jäi aina tunne, että ei hän koskaan oikein halunnutkaan jutella mitään, kunhan vaan sai lapsen pois ryhmästä kotiin hoidettavaksi. EN suosittele isoa päiväkotia noin pienelle, kyllä se on siellä melkoista liukuhihnatyötä. Ja vielä: yhden kerran menin hakemaan lastani päiväkodista. Ihmettelin, kun hän ei ollut pihalla, missä muut. Lapsen ulkokengät löytyi sisältä eteisestä ja lapsi yksin sisällä, OLLUT JO TUNNIN. Oli mennyt jekkuna piiloon sisällä, kun muut lähti ulos ja kukaan ei edes huomannut ulkona lapsen puuttumista. Kyllä olivat noloina, kun huomasivat, kun tulin.

Kiitos kaikille vastauksista oikein paljon.

Kolmen äiti, ei taida olla meillä mahdollisuutta valitettavasti pitää kotihoidossa kaksivuotiaaksi.. :( Sen takia mietinkin että ehkä perhepäivähoito voisi olla vähän pehmeämpi laskeutuminen vieraaseen hoitoon ja mahdollisesti lyhennetty työviikko.

Pitääkin käydä tuolla Espoon sivuilla tsekkaamassa päivähoitolaskuri!

Täällä ilmoittautuu yksi Espoon kunnalliseen päivähoitoon hyvin tyytyväinen äiti! Meidän molemmat lapset ovat aloittaneet hyvin pienenä päivähoidon, tyttö 9 kk ikäisenä, poika vuoden vanhana. Kumpikin on sopeutunut erittäin hyvin, päiväkoti on suht. pieni, pojan ryhmässä on ollut koko syksyn kahdella hoitajalla vain 6 lasta, niistäkin osa säännöllisesti pois.

Summa summarum: erittäin paljon on kiinni siitä, minkälainen päiväkoti on kyseessä. Niitä lienee Espoossakin hyviä ja huonoja. Mua pelottaa perhepäivähoito-ajatuksessa se, että silloin lapset ovat vain yhden hoitajan armoilla - riski siihen, että hoitaja ei olisikaan hyvä, on suurempi kuin päiväkodissa, jossa on useampia silmiä valvomassa menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Täällä ilmoittautuu yksi Espoon kunnalliseen päivähoitoon hyvin tyytyväinen äiti! Meidän molemmat lapset ovat aloittaneet hyvin pienenä päivähoidon, tyttö 9 kk ikäisenä, poika vuoden vanhana. Kumpikin on sopeutunut erittäin hyvin, päiväkoti on suht. pieni, pojan ryhmässä on ollut koko syksyn kahdella hoitajalla vain 6 lasta, niistäkin osa säännöllisesti pois.

Summa summarum: erittäin paljon on kiinni siitä, minkälainen päiväkoti on kyseessä. Niitä lienee Espoossakin hyviä ja huonoja. Mua pelottaa perhepäivähoito-ajatuksessa se, että silloin lapset ovat vain yhden hoitajan armoilla - riski siihen, että hoitaja ei olisikaan hyvä, on suurempi kuin päiväkodissa, jossa on useampia silmiä valvomassa menoa.

Kiva kuulla! Saako kysyä mikä päiväkoti on kyseessä? Noita päiväkoteja on meidänkin alueella niin hirveästi että ei kyllä yhtään tiedä mikä niistä olisi paras.. Varmaan pakko vaan käydä jokaisessa tutustumassa tai jotain..

Mä kehottaisin kiertelemään ne lähipäiväkodit ja perhepäiväkodit läpit. Meille ainakin on ihan esitelty paikkoja, kun ollaan menty päiväkodin pihalle katsomaan. Ja on kyllä jo sillä käynnillä tullut aika hyvä käsitys päiväkodeista.

Mun kaikki lapseni ovat aloittaneet nimenomaan päiväkodissa. Tämä siksi, että ensinnäkään kunnallista perhepäivähoitajaa ei voi itse valita, mistä tietää toimiiko kemiat. Kunnallisissa päiväkodeissa meillä on ollut ainakin niin hyvä tuuri, että ainakin jonkin hoitajan kanssa kemiat ovat toimineet aina. Lisäksi jos ryhmästä joku hoitaja sairastuu, oman tutun ryhmän hoitajia on aina paikalla, jos perhepäivähoitaja sairastuu, lapsi pitää viedä varahoitajalle, joka voi olla aivan vieras.

Minä voin ainakin sanoa olleeni erittäin tyytyväinen kaikkiin päiväkoteihin joissa lapseni ovat olleet. Erityisesti voin kehua esikoisen hoitopaikkaa Jorvin päiväkotia, johon ensisijaisesti aikoinaan otettiin sairaalan henkilökunnan lapsia, ja ylijääneille paikoille sitten muitakin. Päiväkodissa oli harvoin kaikki lapset paikalla, koska lääkäreillä / sairaanhoitajilla oli arkivapaita. Kun esikoinen aloitti, ryhmässä oli ekalla viikolla 3 lasta ja 3 hoitajaa.

Mutta tosiaan kaikki päiväkodit ovat olleet tosi hyviä. Kokemusta meillä on siis neljästä päiväkodista, joista 2 on ollut ruotsinkielisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja rekisteröidy:
Kirjaudu Espoon sivuille niin pääset laskemaan päivähoitolaskurissa maksut.

Ei taida pystyä lasekaam sopimuspäivillä?
Näyttää vaan maksun koko kuukauden hoitopäiviltä?

No meillä on ollut noita poissaolopäivä sopimuksia. Niissä alennus on ollut 4 prosenttia per poissaolopäivä. Eli jos laskee koko kuukauden päivähoitomaksun kaikilta päiviltä. Ynnää prosentit yhteen ja laskee sitten kuinka paljon maksua tuli. Esim. meillä 4 päivän poissaolo oli 16 prosentin alennus. 230(täyden viikon kuukausimaksu)*0,84=päivähoitomaksun suuruus.

Jorvin päiväkoti on huono paikka lapselle, jos lapsesi ei ole täydellinen niin ei kannata viedä. Jos ilmenee esimerkiksi uhmaa. Hoitajat ovat heti katsomassa, että mikähän lapsessa on vikana. Ennen siellä oli pienten puolella kaksi hyvää hoitajaa ja sijainen, mutta lähtivät pois kyseisestä paikasta. Nämä hoitajat pitivät sylissä lapsia ja ottivat lapsen personnallisuuden huomioon. Muut hoitajat eivät tule ottamaan vastaan jos ero vanhemmista on suuri joku aamu. Lapsellakin olisi turvallisempi olla päiväkodissa. Jos syntyy pienikin ongelma siellä lapsen uhman tai muun vastaavan kanssa heti pistetään hoitoihin että lapsessa on nyt joku hirveä kehitys ongelma, vaikka aivan tavallista uhmaa ja ikävää. Jos vanhemapana tuot vaikka vahingossa lelupäivänä kirja siellä yksi hoitajista on erittäin ilkeä. Miettikää jos vanhempi tuo vahingossa lelupäivänä kirjan mukana tarhaan niin kyseinen hoitaja ottaa sen takia lapselta kummatkin lelut pois. Sitten lapsi istuu piirissä jossa muut lapset esittelee lelujansa niin ilman minkäänlaista lelua. Syrjintää mielestäni koska vanhemmat erehdyksestä tuonut lelun ja kirjan ei ole lapsen vika. Lelu päivä kun on vielä se viikon ihanin päivä ja lelun valitseminen on erittäin tärkeä asia. (sama kuin ottaisi nallen pieneltä lapselta pois) Hauskinta on kun valitetaan, että lapsella on jokin ongelma kun ei ymmärrä leikkiä. Hoitaja sanoo leikillään ottavansa lapselta jäätelön pois tyyliin " enpäs annakaan". ja lapsi loukkaantuu siitä. Mikä ihmeen ongelma sellainen on (annapa karkki lapselle ja ota pois se, kyllä siitä parku äkkiä syntyy). Aikuisethan kiusaa pieniä lapsia siellä tarhassa tuollaisella käytöksellä. Jos jatkaa samaa mallia niin lapsista joita he syrjivät tulee helposti niitä kiusaajia ja kiusattuja. Pitäisi pistää nuo lastentarhan opettajat koulun penkille lukemaan hieman psykologiaa, jotta ymmärtäisivät mitä aiheuttavat tuollaisella käytöksellä. Luulisi Jorvissa osaavan, kun on paljon tukeakin lähellä mutta ei näköjään. Hoitaa lapsia liikaa kirjojen mukaan kuin että ottaisi huomioon lapsen tunteet ja yksilöllisyyden. Ja parhaiten saisivat tietoa tarhan sisäisissä keskusteluissa lapsesta ja sen luonteesta. Sekin vaikuttaa olevan heille suuri ongelma, sillä eivät luota vanhempien tuntemukseen omasta lapsestaan. Luulevat tuntevansa paremmin hoitolapsesta kuin heidän omat vanhemmat. Erittäin huvittavaa. Osaisivat edes tehdä yhteistyötä. Tainnut "kusi" nousta hattuun liikaa.. Rikkaita ihmisiä kyllä kohdellaan erittäin hyvin, sekä niitä joilla on paljon suhteita.

Alkuperäinen kirjoittaja slörde:

Melkein kuin minun kirjoittamaa oli tämä. Meillä myös molemmat ovat aloittaneet alle vuoden ikäisinä kunnallisessa päiväkodissa. Isompi lisäksi osan päivistä ollessani pienemmän kanssa äitiyslomalla, vaikka oli silloin aika pieni. Ei vaan milään raaskittu luopua ihanasta hoitopaikasta, jossa lapsi viihtyi hyvin. Meillä tosin isot ryhmät, mutta sitäkin rakastavammat ja työstään nauttivat hoitajat.

Käy ap vierailemassa oman alueesi päiväkodeissa lapsesi kanssa. Eiköhän sen aika pian huomaa, missä homma sujuu. Yksi hyvä merkki on, jos ryhmässä on pysynyt pitemmän aikaa samat hoitajat.

Pakko antaa puolustava sana Jorvin päiväkodille. Molemmat lapseni ovat olleet siinä melko pienestä asti. Palvelu on ollut meidän perheelle erittäin kiitettävää! Emme myöskään ole rikkaita :), todellakaan!
Toki hoitajia on moneen junaan, mutta ehkä meidän poikien kohdalle on sattuneet ne hyvät. Kumpikin on saanut syliä ja tsemppausta.
Erityinen kiitos Jorviin siitä, että esikoiseni joka on erityislapsi, jolla on todella mittavia aggressiivisia ylilyöntejä, on saanut kaiken tarvitsemansa tuen! Henkilökunta on ollut osaavaa ja ammattitaitoista. Yhteistyö on sujunut kitkatta ja asioista on voitu puhua niiden oikeilla nimillä.

Ja parhaiten saisivat tietoa tarhan sisäisissä keskusteluissa lapsesta ja sen luonteesta. Sekin vaikuttaa olevan heille suuri ongelma, sillä eivät luota vanhempien tuntemukseen omasta lapsestaan. Osaisivat edes tehdä yhteistyötä.

Tuo on ikävää. Työtään täytyy itse arvioida jatkuvasti. Ammattitaito pysyy yllä keskustellen työyhteisössä työhön liittyvistä asioista, ja täydennyskoulutuksilla. Työpaikat ovat muuttuneet ystäväkerhoiksi.

Jorvin päiväkoti on huono paikka lapselle, jos lapsesi ei ole täydellinen niin ei kannata viedä. Jos ilmenee esimerkiksi uhmaa. Hoitajat ovat heti katsomassa, että mikähän lapsessa on vikana. Ennen siellä oli pienten puolella kaksi hyvää hoitajaa ja sijainen, mutta lähtivät pois kyseisestä paikasta. Nämä hoitajat pitivät sylissä lapsia ja ottivat lapsen personnallisuuden huomioon. Muut hoitajat eivät tule ottamaan vastaan jos ero vanhemmista on suuri joku aamu. Lapsellakin olisi turvallisempi olla päiväkodissa. Jos syntyy pienikin ongelma siellä lapsen uhman tai muun vastaavan kanssa heti pistetään hoitoihin että lapsessa on nyt joku hirveä kehitys ongelma, vaikka aivan tavallista uhmaa ja ikävää. Jos vanhemapana tuot vaikka vahingossa lelupäivänä kirja siellä yksi hoitajista on erittäin ilkeä. Miettikää jos vanhempi tuo vahingossa lelupäivänä kirjan mukana tarhaan niin kyseinen hoitaja ottaa sen takia lapselta kummatkin lelut pois. Sitten lapsi istuu piirissä jossa muut lapset esittelee lelujansa niin ilman minkäänlaista lelua. Syrjintää mielestäni koska vanhemmat erehdyksestä tuonut lelun ja kirjan ei ole lapsen vika. Lelu päivä kun on vielä se viikon ihanin päivä ja lelun valitseminen on erittäin tärkeä asia. (sama kuin ottaisi nallen pieneltä lapselta pois) Hauskinta on kun valitetaan, että lapsella on jokin ongelma kun ei ymmärrä leikkiä. Hoitaja sanoo leikillään ottavansa lapselta jäätelön pois tyyliin " enpäs annakaan". ja lapsi loukkaantuu siitä. Mikä ihmeen ongelma sellainen on (annapa karkki lapselle ja ota pois se, kyllä siitä parku äkkiä syntyy). Aikuisethan kiusaa pieniä lapsia siellä tarhassa tuollaisella käytöksellä. Jos jatkaa samaa mallia niin lapsista joita he syrjivät tulee helposti niitä kiusaajia ja kiusattuja. Pitäisi pistää nuo lastentarhan opettajat koulun penkille lukemaan hieman psykologiaa, jotta ymmärtäisivät mitä aiheuttavat tuollaisella käytöksellä. Luulisi Jorvissa osaavan, kun on paljon tukeakin lähellä mutta ei näköjään. Hoitaa lapsia liikaa kirjojen mukaan kuin että ottaisi huomioon lapsen tunteet ja yksilöllisyyden. Ja parhaiten saisivat tietoa tarhan sisäisissä keskusteluissa lapsesta ja sen luonteesta. Sekin vaikuttaa olevan heille suuri ongelma, sillä eivät luota vanhempien tuntemukseen omasta lapsestaan. Luulevat tuntevansa paremmin hoitolapsesta kuin heidän omat vanhemmat. Erittäin huvittavaa. Osaisivat edes tehdä yhteistyötä. Tainnut "kusi" nousta hattuun liikaa.. Rikkaita ihmisiä kyllä kohdellaan erittäin hyvin, sekä niitä joilla on paljon suhteita.

ite olin jorvin päiväkodissa eikä TODELLAKAAN OLLUT MITÄÄN VIKAA! Aikuiset vaan kuvittelevat kun 2wee lapset kertoo kaikkee opesita yms! Hoitajat on oikeesti sillä kivoijq ja kaikki lapset huomiodaan kyllä yksilöinä! Itse tiedän paremmin, koska itse siellä olin!

Itsen asun Soukassa ja meillä on hyvä tilanne päivähoidossa eli alueella on perhepäivähoitajia ja päiväkoteja. Oma lapsi oli kaksi vuotta ensin perhepäivähoidossa ja sitten siirtyi päiväkotiin. Kun lapsi tykkää olla hoidossa ja kavereitakin on, niin pienellä on kaikki hyvin.
Voit soittaa alueesi päiväkoteihin ja käydä tutustumassa paikkoihin ja henkilökuntaan.
Perhepäivähoidon ongelmaksi koin lyhyen hoito-ajan eli hoitopäivän pituus ei riittänyt omaan työpäivään sekä työmatkaan. Lisäksi hoitajalla on paljon vapaapäiviä, jolloin lapset ovat varahoidossa ekstrapaikoilla päiväkodissa tai jonkun pph:h luona jolla tilaa. Lisäksi lapsi on yhden aikuisen arvioitavana eli et saa subjektiivista mielipidettä. Koti on koti eli et voi valvoa onko siellä televesio koko ajan auki. Päiväkodissa taas on enemmän tauteja jaettavana, hoitajat saattavat vaihtua mutta varahoitopäivä on vain kaksi kertaa vuodessa. Päiväkodissa toiminta on lisäksi kasvatuksellisesti parempi eli ammattilaiset tietävät, miten esim lapsen uhmaa käsitellään rakentavasti.
Sinun ehkä kannattaisi jutella oman alueen äitien kanssa hoitopaikoista ja vähän kuulostella mielipiteitä.