Pääsisiköhän karppauksen takia eläkkeelle?

• Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Tai edes määräaikaiselle eläkkeelle? Sairaslomalle?

Viides päivä alkamassa ja 3 päivää olen ollut vesiripulilla. Elimistöllä kestää aikansa tottua siihen rasvan määrään. Olo on kuin pullon risiiniöljyä juoneella |O Onneksi on sentään tällainen työ, että voi tehdä hommia kotoa käsin. Kauankohan tää ripuli kestää? Viikon? Kuukauden? Puoli vuotta?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun vatsa tekis varmaan saman. Rasva pistää mahan ihan sekaisin. Mä ajattelin palata takaisin kasvissyöjäksi vuoden lihansyöntikauden jälkeen.
Mä olin tässä kans lihansyöjä reilun vuoden. Nyt taas lakto-ovo-vege. Mutta karppailen myös. Rasvan määrä vaan pistää pakin ihan sekaisin. Onneksi tällä kuitenkin laihtuu. En pysty kiskomaan yli 1000 kcal enempää päivässä, muuten lentää laatta.

vieras
Mäkin oon dieetillä mutta hiilaripitoisella. Karppauksella varmaan kyllä pysyis nälkä kurissa. Söin tänään 1200 kaloria ja maha murisee :D Hiilariahan sitä tuli oikeastaan vedettyä.

Keittiönoita
Mäkin oon dieetillä mutta hiilaripitoisella. Karppauksella varmaan kyllä pysyis nälkä kurissa. Söin tänään 1200 kaloria ja maha murisee :D Hiilariahan sitä tuli oikeastaan vedettyä.
Mä sain tiistaina alas 1200 kcal. Keskiviikkona 800. Torstaina 700. Tänään on mennyt 600. Rasva pitää nälän poissa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä sain tiistaina alas 1200 kcal. Keskiviikkona 800. Torstaina 700. Tänään on mennyt 600. Rasva pitää nälän poissa.
Oho, vaikuttavaa! Jaa-a pitäisköhän itsekkin karpata hmm. Hiilareilla ei kyl pääse noihin lukemiin, ei ainakaan mun kropalla :D

Keittiönoita
Oho, vaikuttavaa! Jaa-a pitäisköhän itsekkin karpata hmm. Hiilareilla ei kyl pääse noihin lukemiin, ei ainakaan mun kropalla :D
Mä suhtauduin hyvin skeptisesti karppaukseen. Mutta kun nyt olen kokeillut, olen huomannut, mitä tää on. Olen pitänyt tarkkaan kirjaa jokaisesta ruoka-aineesta, mitä suuhuni pistän. Punninnut ja laskenut. Ja kyllä se pahus vie on niin, että saan tästä ruokavaliosta kaikki tarvitsemani ravintoaineet. Vaikken edes syö lihaa.

vieras
No täytyy kyllä sitte vissiin mennä kirjastoon ja tutustua kunnolla aiheeseen! Mä oon kans ollut varsin varautunut aiheen suhteen, mut jos säkin oot uskaltautunut kokeilemaan niin kylhän mäkin sitten.

Keittiönoita
No täytyy kyllä sitte vissiin mennä kirjastoon ja tutustua kunnolla aiheeseen! Mä oon kans ollut varsin varautunut aiheen suhteen, mut jos säkin oot uskaltautunut kokeilemaan niin kylhän mäkin sitten.
Mee tonne karppaus.infoon. Siellä on tosin paljon ja sekavasti tietoa. Mutta aloita sieltä aloittelevista karppaajista.

Mulla tää homma perustuu nyt täysin siihen, että viljat ja peruna pois. Myönnän...on ollut ongelmaa, että mitäs mä nyt tän soossin kanssa syön. Kun ei perunaa, pastaa eikä riisiä saa syödä, Mutta huomasin, että ei sen soossin kanssa oikeastaan tarvitse muuta kuin salaattia. Jos olet sekasyöjä, karppaus on luultavasti sulle vieläkin helpompaa. Lihaa, rasvaa ja paaaaaaljon vihreitä kasviksia.

Mua kauhistutti, kun lutrasin kukkakaaliin kermaa ja juustoa, tuikkasin uuniin ja tein lisäksi salaatin. Ajattelin, että mähän pasisun kuin tulehtunut finni. Mutta ei....kuten sanoin, olen punninnut kaiken ja laskenut tarkalleen niin kalorit, rasvat, proteiinit kuin hiilihydraatitkin. Ja totuus on että kalorit jää paljon alhaisemmiksi kuin koskaan aikaisemmin. Kunhan tää ripuli lopppuu, olen tyytyväinen.

Mä mietin että mitä jos alkaisi vähän pikkuhiljaa muokata syömisiä tuonne karppauksen suuntaan. Ei mitään sellaistaq radikaalia, mutta hiilihydraatteja vähän vähemmälle ja parempilaatuisiksi. Perunasta, pastasta ja riisistä en halua kokonaan luopua (tykkään niin paljon), mutta ei niita varmaan joka päivä tarvitse syödä kuitenkaan...

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Mä mietin että mitä jos alkaisi vähän pikkuhiljaa muokata syömisiä tuonne karppauksen suuntaan. Ei mitään sellaistaq radikaalia, mutta hiilihydraatteja vähän vähemmälle ja parempilaatuisiksi. Perunasta, pastasta ja riisistä en halua kokonaan luopua (tykkään niin paljon), mutta ei niita varmaan joka päivä tarvitse syödä kuitenkaan...
Mun kuopus ilmoitti kesällä 2007, että ei enää halua syödä mitään vakoisia viljoja eikä valkoista sokeria. Jäpikkä oli tuolloin 15 v. Niinpä meillä siirryttiin ruis-, kaura- ja spelttipastaan. Normi riisi vaihtui kokojyvään, punaisen ja vihreään. Vain pari kertaa näiden kahden vuoden aikana olen ostanut taloon paahtoleipää, sekin grahamia, ruista tms, mutta junnu vetelee mieluiten vaan ruisleipää. Ei siis ollut kovinkaan vaikeaa jättää noita pois.

Junnu jätti kahvistaan sokerin kokonaan pois. Teehensä laittaa tummaa ruokosokeria tai hunajaa. En mä ole valkoista sokeria tähän huusholliin ostanutkaan enää pariin vuoteen.

Jugurtit kannattaa ostaa maustamattomina. Sekaan vaan marjoja ja jos makeutta kaipaa enemmän, vaikka banaania. Tai ripaus ruokosokeria.

Meidän pastavalikoima onkin sitten jo vuosia ollut "hyväksyttävä" :) Riisivalikoimaa pitäisi vielä vähän viilata. Tummaan riisiin olen yrittänyt totutella, mutta ei vaan maistu, ei mulle eikä miehelle.

Mitenkäs sitten keinotekoiset makeutusaineet esim. kahvissa? Onko ne täysin no-no? Mä yleensä juon kahvini Canderelin kanssa...

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Meidän pastavalikoima onkin sitten jo vuosia ollut "hyväksyttävä" :) Riisivalikoimaa pitäisi vielä vähän viilata. Tummaan riisiin olen yrittänyt totutella, mutta ei vaan maistu, ei mulle eikä miehelle.

Mitenkäs sitten keinotekoiset makeutusaineet esim. kahvissa? Onko ne täysin no-no? Mä yleensä juon kahvini Canderelin kanssa...
Monet karppaajat käyttä noita makeutusaineita. Mä en käytä. En ole ollut aieminkaan mitenkään erityisesti makean perään, joten mä mieluummin laitan karpalojugurttiin banaania kuin sokeria tai Canderelia.

Tee siitä riisitä jotain muuta kuin perinteistä keitettyä lisäkeriisiä. Keitä se riisi veden sijaan kasvis-, kana- tai lihaliemessä. Tai kookosmaidossa. Paistetu riisi on myös hyvää eli että kuullotat ensin silputun sipulin paistokasarissa öljyssä, lisäät keitetyn riisin, 1-2 vatkattua kananmunaa ja kourallisen pakasteherneitä ja/tai katkarapuja. Hauduttelet viitisen minuuttia ja se on siinä.

Keittiönoita
Mä oon yrittänyt totutella niihin terveellisempiin riiseihin ja spagetteihin mutta vielä en oo onnistunut. Vaatii varmaan vain totuttelua.
Totutttelu vie aikansa =) Muistan vielä, miten hankalaa oli totutella rasvattomaan maitoon.

Musta maustaminen on kaiken a ja o. Herkullisen aterian väsää vaikka aaltopahvista, jos vaan on hyvät mausteet ja lisukkeet.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä oon yrittänyt totutella niihin terveellisempiin riiseihin ja spagetteihin mutta vielä en oo onnistunut. Vaatii varmaan vain totuttelua.
Totutttelu vie aikansa =) Muistan vielä, miten hankalaa oli totutella rasvattomaan maitoon.

Musta maustaminen on kaiken a ja o. Herkullisen aterian väsää vaikka aaltopahvista, jos vaan on hyvät mausteet ja lisukkeet.
No pitääpä yrittää taas testailla, mieluummin ne valkoiset jauhotuotteet kyl jättäis käytöstä. Sokerin ja suolan vois tosiaan kans vaihtaa terveellisempiin vaihtoehtoihin.

Keittiönoita
No pitääpä yrittää taas testailla, mieluummin ne valkoiset jauhotuotteet kyl jättäis käytöstä. Sokerin ja suolan vois tosiaan kans vaihtaa terveellisempiin vaihtoehtoihin.
Mä olen jo pari vuotta käyttänyt suolana Himalajan vuorisuolaa. Sitä tarvitsee paljon vähemmän kuin tavallista suolaa. Sokerin voi vaihtaa ruokosokeriin. Ihan pienistä jutuista se lähtee. Siis terveellisempi elämäntapa.

Karppaajana mä en aio olla kuin max kesään asti. Kunhan saan kilot karistettua. Mun mielenterveyteni ei kestä hedelmistä ja marojoista luopumista. Tai siis saahan karpatessakin noita jonkin veran noita syödä, mutta mä olen tottunut puoleen kiloon kasviksia ja puoleen kiloon hedelmiä ja marjoja päivässä. Saanhan mä C-vitamiinini kaalistakin, mutta mulle hedelmät ja marjat on mulle psyykkinen juttu =)

vieras
Hedelmät ja marjat on kyllä jotain niin sanoin kuvaamattoman hyvää. Ennen mä söin ihan hirveästi karkkia, mutta nyt 6 kuukautta oon ollut karkitta ja keksittä. Nykyään paistettu nauris, banaani ja vihreät omenat on kuin siirappia pistäis suuhun :D

Keittiönoita
Hedelmät ja marjat on kyllä jotain niin sanoin kuvaamattoman hyvää. Ennen mä söin ihan hirveästi karkkia, mutta nyt 6 kuukautta oon ollut karkitta ja keksittä. Nykyään paistettu nauris, banaani ja vihreät omenat on kuin siirappia pistäis suuhun :D
Tottumiskysymyksiä =) En usko, että sulle karppaus tuottaisi mitään suurempia ongelmia. Hedelmiä ja marjojakin saa pospia jonkin verran.

Musta tää karppaus on ollut laiharikeinoista kaikista miellyttävin. Mutta tosiaan vasta viides päivä alkamassa =)

Mäkin karppasin jossain vaiheessa, ihan huolella. En siis syöny edes tummaa pastaa jne. Laihduin, ja alun jälkeen olokin oli hyvä. Nyt lipsahti taas normiruualle, eikä koskaan ole kyllänen olo...
Kai se on alettava taas karpiksi. Pysyis paino kurissa ja pääsis kesäkuntoon :)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Mäkin karppasin jossain vaiheessa, ihan huolella. En siis syöny edes tummaa pastaa jne. Laihduin, ja alun jälkeen olokin oli hyvä. Nyt lipsahti taas normiruualle, eikä koskaan ole kyllänen olo...
Kai se on alettava taas karpiksi. Pysyis paino kurissa ja pääsis kesäkuntoon :)
Lyhyen karppikokemukseni perusteella sanoisin että parasta tässä on just se, että ei ole koskaan nälkä.

Kokeilin joskus tuota karppausta, en varmaankaan ihan täysin oikeaoppisesti sitten. Tuntui, että pää on ihan tahnassa, eikä pysty keskittymään mihinkään ajattelua vaativaan, jos ei kiskonut viittä kuppia jotain kofeiinipitoista (en muuten paljon käytä kofeiinia). Jäi se sitten siihen. Eikö kellään muulla ole ollut vastaavaa ongelmaa?

Minttu
Me joskus miehen kans kokeiltiin viikko karppausta ja olihan se tehokasta, multa putos ekalla viikolla 5 Kg ja miehellä 7 Kg. On siis mistä pudottaa painoa mutta ei meinannut uskoa silmiään kun vaaálle meni. Käytännössä se toteutus oli jotenkin hankalaa enkä muutenkaan kokenut sitä kovin terveellisenä jostain syystä. Olen ehkä lukenut liikaa myös niitä karppausta vastaan olevia artikkeleita. Proteiinipitoisempaan ruokavalioon kyllä haluaisin siirtyä, mutten kokonaan luopua hiilareistakaan. Riittävästi proteiinien syöminen on myös työn takana kun liha ei juurikaan maistu ja kiireisessä arjessa ei niin kauheasti aina ehdi miettiä niitä omia syömisiään tai tehdä eri ruokia kuin muille.

Yhteistyössä