päästättekö 4v.naapurin pihalle leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
joo päästin viime vuonna ja hyvin meni.enkä tosiaan koko ajan kytännyt...ihmettelen vaan kun naapurissa 4v. tyttö ja ei etes vierus naapuriin pääse...eli tyyliin aidan yli leikkimään...kauheet säännöt yms...no tyttö onkin sellanen että esim. meidän lasten synttäreillä istuu vain äitinsä sylissä kun pelkää muita lapsia...jep...onko toi nyt ihan normaalia??...voi tietty ollakin, mut saa sitä sitte ihmetellä kun tyttö niin arka kun pidetään pumpulissa....eikä kavereiden kanssa saa opetella rauhassa leikkimään...

Toiset nyt on vaan ujompia kun toiset, ei siihen kasvatus yksistään vaikuta. Ja joo, mä en päästä mun kolme vuotiasta yksin edes naapurin pihaan kun meillä on ranta ihan vieressä, muutoin voisin päästääkin.

No, mun mielestä neljävuotias on vielä ulkona valvottava, eli sille voi tulla mieleen lähteä johonkin ym.
Ja siksi en noin vaan päästäisi, musta olisi ihan yhtä lailla ikävää jos joku tyrkkäis kysymättä oman 4-v:n meidän pihaan mun vahdittavaksi.
Eri asia olisi jos naapurin kanssa vuorotellen vahdittais toistenkin lapsien pihaleikkejä, tai jos viisi minuuttia yhteisessä pihassa joku kattois toisen lasta(jos käy vaikka sisällä vessassa tai pyykit laittamassa).
Mut siis, omituisuuden sijaan toi on mun mielestä ihan fiksua ja kohteliaasta ettei laita omaa pientä lastaan toisten vahdittavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, mun mielestä neljävuotias on vielä ulkona valvottava, eli sille voi tulla mieleen lähteä johonkin ym.
Ja siksi en noin vaan päästäisi, musta olisi ihan yhtä lailla ikävää jos joku tyrkkäis kysymättä oman 4-v:n meidän pihaan mun vahdittavaksi.
Eri asia olisi jos naapurin kanssa vuorotellen vahdittais toistenkin lapsien pihaleikkejä, tai jos viisi minuuttia yhteisessä pihassa joku kattois toisen lasta(jos käy vaikka sisällä vessassa tai pyykit laittamassa).
Mut siis, omituisuuden sijaan toi on mun mielestä ihan fiksua ja kohteliaasta ettei laita omaa pientä lastaan toisten vahdittavaksi.

Neuvolassa meiltä ainakin kysyttiin että onko lapsi yksin pihalla, että voi päästää että rajat on asetettu ja ne osataan jo pitää. Meillä tyttö on yksin åihalla, ei saa mennä sellaisiin paikkoihin etten ikkunasta näe.

Neuvolassa meiltä ainakin kysyttiin että onko lapsi yksin pihalla, että voi päästää että rajat on asetettu ja ne osataan jo pitää. Meillä tyttö on yksin åihalla, ei saa mennä sellaisiin paikkoihin etten ikkunasta näe.

juurin näin!=)

No joo, omalla pihalla ne rajat onkin selvät ja tietää minne saa mennä, mut ei kai se lapsi siellä naapurin pihalla sitä tiedä, tai sinä tiedä onko naapurilla samat säännöt.
Meillä esim. ei saa mennä autojen luo, lapsi tietää tämän, mutta naapuri antoi lapsensa kaydä pyörimässä autojen välissä niitä "katselemassa" jo alle kolmivuotiaana. Jos mun lapsi olis siellä niiden kanssa pihalla, niin miten se voisi vielä neljävuotiaana muistaa ettei saa mennä jos naapurin lapsi saa, ja sen äitikin on siinä pihalla eikä kiellä.
Tuo nyt vaan yksi esimerkki siitä ettei siellä naapurin pihalla olo ole välttämättä sama asia kuin omalla pihalla.
Ja voi olla et mä oon ollu tässä auto-asiassa naapurin mielestä nipo, mun mielestä se taas omituisen leväperäinen, mut muuten tultiin juttuun ja kun se ei ollu vastuussa mun lapsesta enkä mä sen, niin lapsetkin pysty leikkii ihan hyvin keskenään.

Mulla 3v5kk on just naapurin pihalla leikkimässä.Ja itse istun omalla pihalla. Luotan naapurin rvaan ja omaan lapseeni (sen mitä ton ikäseen voi luottaa)Ja kuullosten aina välillä kuuluuko poikani ääntä.

Mä en päästä muitten lapsia meidän pihalle, ellen ole varma että ehdin vahtimaan. Omia en päästä myöskään muitten luokse ellen tiedä, että voin luottaa heihin itse mikäli kukaan ei sielä ehdi niitten perään kattoa. Väliin tuntuu että olen tienoon outo äiti, mut sitteppä olen. Näin on meidän säännöt ja sillä sipula.

Yhteistyössä