Päästäisitkö 4vuotiasta ilman turvaistuinta isovanhempien kyytiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Kun pitäisi n10km matka olla isovanhempien kyydissä. Ja autossa ei siis ole turvaistuinta eikä sitä nyt voi meidän autostakaan ottaa...

Eihän ennenkään ollut turvaistuimia, sanoo mies. Vai onko taksi parempi vaihtoehto?

Pitäisikö lapsen pyllyn alle laittaa tyyny, jotta olisi korkeammalla kun istuu takapenkillä turvavöissä? (Jotta ne turvavyöt olisi paremmin)
Vai pitäisikö ostaa joku halpa "kymmenen euron" koroke Anttilasta tms. tämmöisiä lyhyitä väliaikaisratkaisuja varten? Lapsi on vasta n15kg.

Tyyny ei auta pätkän vertaa, voi itse asiassa pahentaa tilannetta. Jo Suomen lain mukaan pitää olla vähintään koroke, eivätkä ne tosiaan maksa juuri mitään. Miksei turvaistuinta voi ottaa autostanne ja kuljettaa lapsen mukana? On piittaamattomuutta kuljettaa lasta ilman asianmukaista turvaistuinta. Miehellesi voit sanoa, että nykyään autot kulkevat lujempaa ja istuinten käyttö on vähentänyt lasten liikennekuolemia ja vammautumisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Tyyny ei auta pätkän vertaa, voi itse asiassa pahentaa tilannetta. Jo Suomen lain mukaan pitää olla vähintään koroke, eivätkä ne tosiaan maksa juuri mitään. Miksei turvaistuinta voi ottaa autostanne ja kuljettaa lapsen mukana? On piittaamattomuutta kuljettaa lasta ilman asianmukaista turvaistuinta. Miehellesi voit sanoa, että nykyään autot kulkevat lujempaa ja istuinten käyttö on vähentänyt lasten liikennekuolemia ja vammautumisia.

Suomen lain mukaan? Tiedätkö, että väliaikaisesti lasta saa kuljettaa ilman.

Riippuu vöistä. Mein vanhassa autossa sai turvavyön säädettyä siten, että olkapään yli tuli niin alas, jotta vyö oli "kohillaan". Senhän takia koroketta käytetään, että se turvavyö menee oikeelta kohalta.

Itse en anna. Siirrän aina istuimet, jos tarve vaatii. Molemmilla mummoilla on autossa turvaistuin/turvavyöistuin, jotka on kirppikseltä muutamalla kympillä ostetut. Nämä välttää oikein hyvin lyhyillä matkoilla. Pidemmille matkoille esim. mökille, jos muksuja vievät niin vaihdetaan autoja.

Mikä vaikeus on ostaa koroke? täällä ainaki halvimmat korokkeet maksaa n 10 euroa, ei oo iso investointi. Lisäksi koroke on sen verran pieni että se on helppo kuljettaa matkassa, toisin kuin istuin.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
En päästäisi. Ostaisin edullisen (<100 e) turvavyöistuimen isovanhempien ja muiden satunnaisten kuljettajien varalta

Peesi, tosin ostaisin varmaan kalliimman turvavyöistuimen. Tai itse asiassa näin tehdäänkin syksyllä, jolloin isovanhemmat toimivat lapsenhoitoapuna, kun itse käyn välillä yliopistolla opiskelemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:

Suomen lain mukaan:

3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.

Mun vanhemmat ostivat itse turvaistuimen heidän autoonsa, kun meidän lapsi kuitenkin niin paljon heidän kyydissä kulkee. Ilman isutinta en tohtinut lasta päästää autoon, kun on kuitenkin vasta 2v. Joten sinuna hankkisin sen korokkeen vaikka

Kyllä päästäisin jos on kertaluonteinen ratkaisu. Jos toistuva kuljetustarve niin sitten hankkisin sen korokkeen tai turvavyöistuimen. Eikä se taksissa matkustaminen ilman istuinta ole sen turvallisempaa kuin omassa autossakaan.

TÄMÄ LAINAUS SUORAAN LIIKENNETURVAN SIVUILTA
" Alle 135 cm pituisten lasten
on Tieliikennelain mukaan käytettävä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.

Alle 3-vuotiaita lapsia
ei turvalaitteettomissa autoissa saa kuljettaa lainkaan.

Yli 3-vuotiasta lasta
voi satunnaisesti kuljettaa lyhyitä matkoja takapenkillä turvavöissä, jos turvalaitetta ei ole."

Yhteistyössä