pääsin opiskelemaan, MUTTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Pääsin kouluun johon hain ja se alkaa jo parin kk päästä. Tein vaan tossa vähän aikaa sit raskaustestin ja positiivista näytti. Nyt stressaa niin paljon kaikki! Mulla ois eka ultra joskus tammikuussa juuri ennen koulun alkua, lapsille hoidot sun muut täytyy järjestää. Laskettu olis joskus heinäkuun puolella. Onko mun järkeä nyt alottaa koko koulua?
N 5kk ehtisin sitä käydä. (?) Toisaalta harmittaa kauheesti jos en nyt mene. Ja jos vaikka tuleekin vielä keskenmeno tai muuta ja sit ei oo koulupaikkaakaan. Eikä raskautta. Aborttikin käynyt mielessä(tämä ei ollut suunniteltu raskaus). Hitto. Mä en tiedä mitä teen ;(

Eikös sitä koulun aloitusta voi lykätä? Raskaus on kyllä ihan pätevä syy. Tai sitten aloitat koulun, käyt sitä sen 5kk, jäät äitiyslomalle ja palaat takaisin kouluun äitiysloman jälkeen.

• Tykkää
Reactions: papumössö
Tuossa ei ole mitään järkeä että aloittaa koulun ja 5kk päästä jää pois pidemmäksi aikaa. Vaikea jatkaa siitä mihin jäi ja muutenkin järjestellä että mistä kohtaa ja minkä ryhmän kanssa jatkat. Ota paikka vastaan mutta ilmoittaudu poissaolevaksi äitiysloman loppuun asti tai jätä ottamatta kokonaan vastaan

No tottakai aloitat koulun! Onneksi olkoon molemmista opiskelupaikasta ja vauvasta!

Kyllä asioilla on tapana järjestyä! Ja ties vaikka saisit maailman rauhallisimman ja nukkuvimman lapsen, nii tottakai haluat opiskella

• Tykkää
Reactions: papumössö
Aloita koulu, ja sitten ilmoittaudut syyslukukaudesta eteenpäin poissaolevaksi, jos saat lapsen.

10-15% prosenttia kliinisesti todetuista raskauksista menee kesken itsekseen, joten tuntisit olosi aika typeräksi, jos ensimmäisessä ultrassa todetaan keskenmeno, ja olet jo ehtinyt perua koulun aloituksen.

Koulua muutenkin on tarkoitus käydä niin, että osaat asiat sitten koko loppuelämäsi, joten jos kaikki opitut asiat unohtuvat sinulta ihan parissa vuodessa, ei sinun sitten kannata koulua käydä ollenkaan -- parin vuoden päästä tutkinnon tekemisestä et kuitenkaan osaa enää mitään. Mutta jos olet normaali ihminen, niin kyllä ne keväällä opittavat asiat muistuvat mieleen sitten äitiysloman jälkeenkin.

Ja koska olet äitiysloman aikana kirjoilla opiskelijana, saat sitten äitiysloman jälkeen lapset suoraan kokopäivähoitoon -- työttömiltähän tuo kokopäivähoito-oikeus on kovaa vauhtia lähdössä pois.

Riippuu vähän mihin kouluun hait, mutta korkeakouluissa on ainakin aika vapaata opiskelu. 45 op on vuosivaatimus että saa opintotuet ja mitä olen kuullut, aika rennosti saa opiskella ja myös etänä. Ensimmäinen raskausmaha on todennäköisesti pieni, mulla kukaan ei meinannut huomata. Mulla vatsan kasvu alkoi vasta 4kk kohdalla. Vasta toisella kertaa iso maha jo alusta. Eli saat aika rauhassa olla uteluilta. Korkeakouluissahan loppuu kevätlukukausi aika ajoissa, olisko toukokuussa eli saat viettää loppuraskauden eli sen näkyvän osan kotona. Sen jälkeen jäät ainakin vuodeksi kotiin ja ehkä opiskelet toisena vauvavuotena jotain etänä. Tai pidät sen 2 vuotta väliä ja jatkat. Päivät on lyhyet jos niin itse teet, joten 1 vuotiaallekaan kovin paha olla hoidossa osapäiväisesti tai pari kertaa viikossa.

Riippuu vähän mihin kouluun hait, mutta korkeakouluissa on ainakin aika vapaata opiskelu. 45 op on vuosivaatimus että saa opintotuet ja mitä olen kuullut, aika rennosti saa opiskella ja myös etänä. Ensimmäinen raskausmaha on todennäköisesti pieni, mulla kukaan ei meinannut huomata. Mulla vatsan kasvu alkoi vasta 4kk kohdalla. Vasta toisella kertaa iso maha jo alusta. Eli saat aika rauhassa olla uteluilta. Korkeakouluissahan loppuu kevätlukukausi aika ajoissa, olisko toukokuussa eli saat viettää loppuraskauden eli sen näkyvän osan kotona. Sen jälkeen jäät ainakin vuodeksi kotiin ja ehkä opiskelet toisena vauvavuotena jotain etänä. Tai pidät sen 2 vuotta väliä ja jatkat. Päivät on lyhyet jos niin itse teet, joten 1 vuotiaallekaan kovin paha olla hoidossa osapäiväisesti tai pari kertaa viikossa.

Ei tainnut olla ap:n ensimmäinen raskaus koska kirjoittaa lapsista ei lapsesta.

En tiedä mihin ap on päässyt opiskelemaan, mutta voihan kyse olla ammattikoulusta tai amk:sta. Kyllä niissä pitää olla paikalla eikä voi käydä vapaammin luennoilla kuten ehkä yliopistossa. Esim. sairaanhoitajan opinnot amk:ssa niin ei sieltä pahemmin saa eikä kannata olla pois.

Kiitos vastauksista kaikille!
Puhuttiin eilen illalla ukon kanssa asiasta ihan kunnolla ja päätimme nyt että aion aloittaa tuon koulun ja jos raskaus etenee normaalisti niin jään sitten kesällä äitiyslomalle ja jatkan opiskelua sitten 2017 syksynä. Parempi tuo 5kk pohjakin kuin ei mitään. Ainoa mikä jännittää, on se että onko tämä varmasti ok koulun puolesta. Vai voivatko heivata mut kokonaan koulusta tän takia? Täytyyköhän mun jutella/sopia tästä asiasta jo ennen koulun alkua jonkun kanssa?
ammattikoulu siis kyseessä (lähihoitaja) ja tämä jo 5 lapsi.
Miehellä vuorotyö ja meidän rahatilanne ei kyllä mahdollista miehen jäämistä kotiin tulevan vauvan kanssa, valitettavasti.

Kiitos vastauksista kaikille!
Puhuttiin eilen illalla ukon kanssa asiasta ihan kunnolla ja päätimme nyt että aion aloittaa tuon koulun ja jos raskaus etenee normaalisti niin jään sitten kesällä äitiyslomalle ja jatkan opiskelua sitten 2017 syksynä. Parempi tuo 5kk pohjakin kuin ei mitään. Ainoa mikä jännittää, on se että onko tämä varmasti ok koulun puolesta. Vai voivatko heivata mut kokonaan koulusta tän takia? Täytyyköhän mun jutella/sopia tästä asiasta jo ennen koulun alkua jonkun kanssa?
ammattikoulu siis kyseessä (lähihoitaja) ja tämä jo 5 lapsi.
Miehellä vuorotyö ja meidän rahatilanne ei kyllä mahdollista miehen jäämistä kotiin tulevan vauvan kanssa, valitettavasti.
Tottakai kannattaa käydä juttelemassa opinto-ohjaajan kanssa samantien, jotta hän voi kertoa sinulle, miten käytännön asiat hoituvat, esim. tarvitsetko kevään äitiysneuvolakäynneistä todistukset koulua varten, vai riittääkö ilmoitus, jne.

Yhteistyössä