Päänsärkyä aiheuttava perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Martta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Martta"

Vieras
Lapseni aloitti kuukausi sitten pph:lla. Alusta asti itselle jäänyt tympeä kuva hoitajasta. Ei kysellyt lapsesta tutustumiskäynneillä mitään. Ei osoittanut kiinnostusta, muuta kuin hoitoaikoja kohtaan, jotka meillä ovat erittäin epäsäännölliset (kolme kertaa vkossa 5-7 h vrk)

Hoitaja ilmoitti, että muut hoitolapset haetaan puoli viideltä, joten olisi suotavaa, että meidänkin lapsi haettaisiin ennen sitä. No jouduin sitten eiliseksi hankkimaan papan hakemaan lasta, koska minulla olisi mennyt juurikin vähän yli viiteen lapsen haku. Ilmoitin hoitajalle, että pappa hakee noin kolmen aikaan.
Tänään lasta viedessäni sain noottia, että pappa olikin mennyt hakemaan jo puoli kolme. Sanoi, että vartinkin muutoksista vienti-tai hakuaikaan pitää ilmoittaa. Yritin selittää, että ilmoittani hoitoajat ovat viittellisiä, koska käyn 30 km päässä opiskelemassa ja olen täysin riippuvainen bussien aikataluista (mies on kuukauden reissuhommissa). Lisäksi lukujärjestykseni on varsin eloisa.

Hoitaja huomautti, että olemme laittaneet hoitoajan alkavaksi 7.30 ja yhtenä päivänä vein lapsen 7.20. Tämäkään ei ole suotavaa.

Osa lapsista nukkuu pph:n omassa sängyssä. Pienemmät matkasängyissä. Omia vuodevaatteita ei ole ja sängyt ovat päivisin lasten leikeissä mukana. Asunto on täynnä täytettyjä eläimiä ja lintuja. Muurahaisia juoksee lattialla.

Yhtäkään hymyä ei hoitaja ole antanut. Kun tuon lapsen hoitoon, en ehdi edes kunnolla hyvästellä kun ovea vedetään jo kiinni edestäni. Päivän päätteeksi sanotaan vain, että päivä meni hyvin. Sitäkään ei sanottaisi ellen kysyisi.

Itselläni on aikaisempaa kokemusta vain päiväkodeista.

Onko tämä täysin normaalia käytöstä pph:lta? Onko joka paikassa näin tarkkaa?
Olenko liian nipo kun stressaan tätä asiaa..

Kyllä ne hoitoajat todellakin on tarkkoja tämän hoitoaikalain takia. Siitä on ihan turha vinkua.
Ja muutenkin, tangoon tarvitaan aina kaksi. Oletko itse ehkä hankala?

Ei meil pph ollu noin nipo. Lisäksi oli tykätty ja lapsi viihtyi.Mulla työajata elävät elämäänsä ja muutoksia tulee. Sen pph ymmärsi kuten nykynen tarhakin, ovathan he samalla alalla kun minä.

Mistä sä tiedät että ne sängyt on leikkien aikana käytössä ja omia liinavaatteita ei ole? Oletko tarkastanut vai? Tuntuu vähän provolta sun juttus. Seuraavaksi pph tulee länkyttämään vaikeasta vanhemmasta :)

No tuo hoitoympäristö ja hoitajan olemus (se, mitä viestistäsi nyt voi päätellä) saisi minut vaihtamaan hoitopaikkaa.
Hoitoajoistahan on tarkoitus pitää kiinni. Tosin tuttavapiirissäni on muutama pph, eikä kukaan koskaan napise vartin heitoista sinne tai tänne :)

Meillä lapsi on päiväkodissa. Vien aina ajallaan, mutta saatan hakea joskus muutamaa tuntiakin aiemmin. Koskaan ei ole tullut sanomista! Isän ollessa hakuvuorossa, haku saattaa venähtää juurikin sen vartin (ruuhkasta riippuen) ja aina ovat olleet asiallisia hoitajat.

Kirjoituksen perusteella pph kuulostaa joustamattomalta ja tylyltä ihmiseltä. On myös hyvä muistaa, ettemme ole kuulleet tarinan toisen osapuolen kertomusta... Ikävää, että vanhemmalla on tunne, ettei oikein luota hoitajaan. Miten lapsi voi? Lähteekö hoitoon mielelllään? Mitä kertoo hoitopäivistä? jne. Tyytyväinen lapsi lienee kuitenkin tärkein tässäkin asiassa? Ap ei voi muuttaa hoitajan suhtautumista hoitoaikoihin, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää muuttaa omaa käyttäytymistään.

Mä mainitsin mun asiakkaalle siitä että aamulla PITÄÄ ilmoittaa aikataulun aikaistumisesta koska mä aikataulutan oman aamuni sen mukaan koska eka lapsi tulee.

Olin vielä koiralenkillä kun tulivat varttia liian aikaisin oven taakse kyttäämään. Tosin oppivat sitten kerrasta.

Hakuajan myöhästymisestä pitää ilmoittaa, sitä varten meillä on työpuhelimet.

Joustoa löytyy jos/kun vanhemmat ilmoittavat asian eivätkä vain oleta että asia sopii.

Aikaisemmista hauista tai myöhemmin tuomisista ei tarvitse ilmoittaa jos ne sopivat meidän viikko- ja päiväaikatauluun joka on muistitaululla nähtävillä (eli jos ollaan kotona silloin kun toisivat tai hakisivat). Muuten pitää ilmoittaa että tehdään sopivaan paikkaan treffit.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
olet ilmoittanut hoitoajat? Kyllä minullakin joskus sieppaa kun hoitoaika alkaa 8.45 ja useimmiten ollaan ovella jo heti puolen jälkeen... Meilläkin joskus joutuu nukkumaan meidän sängyssä mutta en ole olettanut ettei se kävisis vanhemmille. Meillä löytyy hämähäkkejä lattialta... Muutoin kyllä aika outoa jos ei hymyn häivää tai päivän kuulumisia vaihdeta.

Se kellon tunteminen tuntuu olevan vanhemmille vaikeaa.
Minulla taas ryhmässä vanhempia jotka tuovat 10-15min ennen sovittua ja hakevat 10-15min hoitoajan päättymisen jälkeen. Viikossa tulee ilmaiseksi hoidettua lapsia useampi minutti.
Sanomiset ei paljon paina.

Olen ilmoittanut kuukauden hoitoajat etukäteen. Juttelimme myös silloin hoitajan kanssa siitä, että ajat ovat noin aikoja, koska tosiaan olen riippuvainen 3 eri bussin aikatauluista. Hoitaja sanoi silloin, että asia on ok.
Aina olen ilmoittanut, mikäli aamulla tuomme myöhemmin tai aikaisemmin. Iltapäivän hakua en ilmoita ellei se mene myöhäisemmäksi (mitä se ei ole koskaan mennyt).

Totuin ehkä liikaa edellisessä päiväkodissa siihen, että he olivat todella joustavia ja sanoivat ettei tarvitse ilmoittaa erikseen tulo- ja hakuaikoja mikäli hoitoaika on klo 7-17 välillä. Viitteelliset ajat kuitenkin annoin sinnekkin. Tämän takia asiaa täältä kysyin, koska pph puoli on täysin uutta. Tiedän jatkossa olla tarkempi ja ilmoittaa muutoksista enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja myös pph minäkin;26096930:
Se kellon tunteminen tuntuu olevan vanhemmille vaikeaa.
Minulla taas ryhmässä vanhempia jotka tuovat 10-15min ennen sovittua ja hakevat 10-15min hoitoajan päättymisen jälkeen. Viikossa tulee ilmaiseksi hoidettua lapsia useampi minutti.
Sanomiset ei paljon paina.

mutta eikös sulle kerry nykyisen työaikalain puitteissa noista työajan ylityksistä sitten aikaa myöten tasausvapaita, jolloin hoitolapset menee varahoitoon? ja tästähän nää ko. vanhemmat tietysti myös keksii syyn napista. :D älä nyt ihmeessä "ilmaiseksi" hoida yhtäkään minuuttia!

[QUOTE="martta";26096966]Olen ilmoittanut kuukauden hoitoajat etukäteen. Juttelimme myös silloin hoitajan kanssa siitä, että ajat ovat noin aikoja, koska tosiaan olen riippuvainen 3 eri bussin aikatauluista. Hoitaja sanoi silloin, että asia on ok.
Aina olen ilmoittanut, mikäli aamulla tuomme myöhemmin tai aikaisemmin. Iltapäivän hakua en ilmoita ellei se mene myöhäisemmäksi (mitä se ei ole koskaan mennyt).

Totuin ehkä liikaa edellisessä päiväkodissa siihen, että he olivat todella joustavia ja sanoivat ettei tarvitse ilmoittaa erikseen tulo- ja hakuaikoja mikäli hoitoaika on klo 7-17 välillä. Viitteelliset ajat kuitenkin annoin sinnekkin. Tämän takia asiaa täältä kysyin, koska pph puoli on täysin uutta. Tiedän jatkossa olla tarkempi ja ilmoittaa muutoksista enemmän.[/QUOTE]

No mutta sittenhän asia on ok kun kerran joustavista aikatauluista huolimatta ilmoitat muutokset. Ja jos kerran hoitaja haluaa että ilmoittaisit jos haet aiemmin niin ei kai se ole mahdoton asia vaikka tekstata siitäkin.

Jo päiväkoti on auki aina tuolla välillä. Pph aukeaa silloin kun eka lapsi menee ja menee kiinni silloin kun vika lapsi lähtee kun siellä on töissä vain yksi ihminen yhdessä vuorossa. Usein itsekin lähden saman tien omien lasten reenikuljetuksille kun viimeinen lähtee, ja kyllä mua pännisi että mun lapsi myöhästyisi reeneistä kun viimenen haettaisiin ilmoittamatta 15min myöhässä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikäli hoitopaikassa on muita lapsia jotka tulevat hoitoon ennen omaasi niin tuontiajalla ei ole väliä, toki hoitajan täytyy tietää se noin suurinpiirtein että tietää mikäli on tulossa aamupalalle. Hakuaikaa ei hoitaja voi määritellä päättyväksi muiden lasten kanssa samaan aikaan vaan lapsi on hoidossa juuri niin kauan kuin hoidontarve on. Mikäli lapsi on viimeinen lähtijä niin silloin hoitoaika tulee ilmoittaa etukäteen ja n.vartin tiimoilla pitää siitä kiinni. Jos taas lapsi ei ole hoitopaikasta viimeisenä lähtevä niin ei hakuajallakaan ole niin väliä, toki on kohteliasta ilmoittaa jos haetaan vaikka ennen välipalaa ettei suotta varata sitä lapselle. Pphn työaika aletaan laskea ensimmäisen hoitolapsen saapumisesta 8h eteenpäin. Kun 8h on täynnä niin sen ylimenevältä ajalta kertyy ylityötä. Ja loppupeleissä mikäli kolmen viikon jaksossa on tunteja yli 120 niin ylimenevät tunnit korvataan pääasiallisesti vapaana.

Et "nipota", laita paperille saamasi palaute ja päivämäärät ja valita paikalliselle aluejohtajalle tai perhepäivähoidon ohjaajalle. Perhepäivähoidossa tapahtuu paljon sellaista mitä ei saisi tapahtua, näihin ei voida puuttua ilman vanhempien ilmoituksia.

[QUOTE="vieras";26096974]mutta eikös sulle kerry nykyisen työaikalain puitteissa noista työajan ylityksistä sitten aikaa myöten tasausvapaita, jolloin hoitolapset menee varahoitoon? ja tästähän nää ko. vanhemmat tietysti myös keksii syyn napista. :D älä nyt ihmeessä "ilmaiseksi" hoida yhtäkään minuuttia![/QUOTE]

yksityisenä teen hommia niin vaikeampaa tuo tasausvapaitten toteutus =)

Eipä päiväkodissakaan olla noin minuuttitarkkoja, ja joustamattomia. Ja muuten vaikuttaa aika tympeältä tapaukselta. Sulla on oikeus myös vaatia laadukasta hoitoa, koska maksat. Valitettavasti kaikista ei sille alalle ole, mutta "saa jäädä kotiin", monet saa alkamaan pph,ksi.

Onkohan sille edes alan koulutusta?

[QUOTE="martta";26096966]Olen ilmoittanut kuukauden hoitoajat etukäteen. Juttelimme myös silloin hoitajan kanssa siitä, että ajat ovat noin aikoja, koska tosiaan olen riippuvainen 3 eri bussin aikatauluista. Hoitaja sanoi silloin, että asia on ok.

No jos olet ilmoittanut hoitoajan vaikka 7-17 niin ei siinä pitäisi olla mitään vaikeuksia. Ja ilmoitat ajoissa aamu muutokset niin minulle asia olisi ok.

En narise vartin liian aikaisin tulemisista vaan laitan listaan "todelliset" tuonti- ja hakuajat. Aika tarkkaa se on nykyään työaikalain takia eikä se ole meidän hoitajien syytä. Meille laaditaan työvuorolistat, joita tulisi noudattaa! Välillä kyllä harmittaa, että ihmiset kuvittelevat, että mehän ollaan vain kotona ja voi tulla miten sattuu.

No juu, nuo aikataulut on vähän tulkinnanvarainen asia myös. Esim. minä olen kirjoittanut hoitosopimusta tehtäessä lapsen hoitoajaksi kesäaikana 7.30-16.30 ja talviaikana 7.15-16.30, koska talviaikana työmatkaan menee pitempi aika aamulla, mutta aina on ehditty hakea klo 16-16.30 välillä. Jos tulee hakua ennen klo 16 niin yleensä ilmoitan, koska onhan se kiva hoitotädinkin tietää, jos esim. ovat menossa vielä iltapäivällä puistoon tai on muuta poikkeuksellista.

Syksyllä meidän pph:lle tosin ei muistunut mieleen tämä talviaikainen lapsen varhaisemmin tuominen, ja älähti miehelle, joka vei lasta klo 7.20. Että hoitoaika alkaa vasta klo 7.30.

huoh näit asperger-vanhempia, jotka ei yhtään todella tajua mitä se pph:n työ on ja miten sen tulee arkensa järjestää...

myötätuntoni kaikille perhepäivähoitajille, jotka joutuu sietämään aloittajan kaltaisia äitejä.

No mutta sittenhän asia on ok kun kerran joustavista aikatauluista huolimatta ilmoitat muutokset. Ja jos kerran hoitaja haluaa että ilmoittaisit jos haet aiemmin niin ei kai se ole mahdoton asia vaikka tekstata siitäkin.

Jo päiväkoti on auki aina tuolla välillä. Pph aukeaa silloin kun eka lapsi menee ja menee kiinni silloin kun vika lapsi lähtee kun siellä on töissä vain yksi ihminen yhdessä vuorossa. Usein itsekin lähden saman tien omien lasten reenikuljetuksille kun viimeinen lähtee, ja kyllä mua pännisi että mun lapsi myöhästyisi reeneistä kun viimenen haettaisiin ilmoittamatta 15min myöhässä.

Jatkossa tiedän ilmoittaa.
Lapsemme hoitoaika on sellainen, että pph on jo ns. auki eli sielä on jo aina muita lapsia kun tuon/haen.
Meidän pph:lla on kaksi hoitajaa, toinen "aamussa" ja toinen "iltapäivässä".
Sen takia mietinkin, että miksi se vartti on niin tärkeä ilmoittaa, koska lapsia sielä on vielä silloinkin hoidossa kun omaani haen.

Minusta tuntuu, että teillä eivät nyt tosiaankaan kemiat kohtaa, mikä tietenkin on aika hankala tilanne pidemmän päälle. Voisiko tyly asenne johtua kuitenkin osin sinun piittaamattomuudesta hoitoaikoja kohtaan? Jos hoitoaika on 7.30-16.30, niin hoitoon ei tosiaan tuoda klo 7.20. Ei ainakaan ilman selkeää etukäteen sopimista. Minusta on hassua, että jollain käy edes mielessä toimia noin.

Sitä en kyllä ihan ymmärrä, että yhtään etuajassa ei saisi hakea, jos sattuu ajoissa pääsemään. Ehkä tuo 14.30 oli kuitenkin vähän aikaista, saattaa olla vielä välipalatouhut kesken. Minäkin kyllä aina mainitsen, jos jostain syystä olen ennen kolmea hakemassa.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Mikäli hoitopaikassa on muita lapsia jotka tulevat hoitoon ennen omaasi niin tuontiajalla ei ole väliä, toki hoitajan täytyy tietää se noin suurinpiirtein että tietää mikäli on tulossa aamupalalle. Hakuaikaa ei hoitaja voi määritellä päättyväksi muiden lasten kanssa samaan aikaan vaan lapsi on hoidossa juuri niin kauan kuin hoidontarve on. Mikäli lapsi on viimeinen lähtijä niin silloin hoitoaika tulee ilmoittaa etukäteen ja n.vartin tiimoilla pitää siitä kiinni. Jos taas lapsi ei ole hoitopaikasta viimeisenä lähtevä niin ei hakuajallakaan ole niin väliä, toki on kohteliasta ilmoittaa jos haetaan vaikka ennen välipalaa ettei suotta varata sitä lapselle. Pphn työaika aletaan laskea ensimmäisen hoitolapsen saapumisesta 8h eteenpäin. Kun 8h on täynnä niin sen ylimenevältä ajalta kertyy ylityötä. Ja loppupeleissä mikäli kolmen viikon jaksossa on tunteja yli 120 niin ylimenevät tunnit korvataan pääasiallisesti vapaana.

Et "nipota", laita paperille saamasi palaute ja päivämäärät ja valita paikalliselle aluejohtajalle tai perhepäivähoidon ohjaajalle. Perhepäivähoidossa tapahtuu paljon sellaista mitä ei saisi tapahtua, näihin ei voida puuttua ilman vanhempien ilmoituksia.

Muiden hoitolasten mahdolliset tuonti- ja hakuajat eivät kyllä vaikuta noin. Jokainen perhe pitää kiinni omista sopimukseen kirjatuista hoitoajoistaan - tai ap:n tapauksessa niistä etukäteen ilmoitetuista. Ei todellakaan voi ajatella, että kun Petteri tuodaan puoli seittemän niin minäkin voin tuoda sitten Melissan puoli tuntia aiemmin.

Yhteistyössä