Pääkopassa liikaa ajatuksia, tiiätkö mitä tarkoitan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liinu"

Vieras
Etsin kohtalotovereita ja neuvoja miten "selkeyttää" ajatuksenjuoksua.

Mulla on liikaa ajatuksia, ideoita. Ne liikkuu salamannopeudella, tulevat päällekkäin ja limittäin ja tekevät tuskaisen vaikeaksi jonkun asian loppuunsaattamisen.
Lopulta poukkoilen ympäriinsä kuin kovaa heitetty superpallo.

Olisiko täällä joku samankaltainen ihminen, jonka pääkopassa käy myöskin kova kuhina?
Ja erityisesti, oletko keksinyt keinon rauhoittaa pollan?

Tämä näkyy niin työelämässä kuin arkena kotonakin, esim:

Olen keittämässä kahvia, kauhoessa puruja keittimeen pohdin huomisia työvaatteita, pakko muuten laittaa koneeseen heti se työpaita, etsin paitaa ja heitän koneeseen, huomaan pesuainetta hamutessa että huuhteluaine on vähissä. Onneksi fiksuna ostin kaupasta tarjouksesta extrapurkin ja kipaisen hakemassa sen yläkerran siivouskaapista.
Vien huuhtiksen pesuainekaappiin ja hiukan taputan itseäni olkapäälle hyvästä varautumisesta, on sitten seuraavalla pyyhepyykkikerralla pesuaineet kunnossa. Mutta kappas, kahvihammasta vielä kolottaa.

Sitten iskee totuus, kahvinkeitinhän ei ole päällä, kahvipurkki avoinaisena pöydällä ja puolet puruista laitettuna, pesukone sentään pyörii äänen perusteella, mutta jumantsuikka, eihän siinä ole pesuaineita kun siinä kohdin tajusin että huuhteluaine on loppu ja lähdin sitä hakemaan, voi *piiiip*!

Onko mulla kohtalotovereita, onko tää vain normia lahopäisyyttä?

Monta vuotta saman asian kanssa painiskelin ja nyt on syy löytynyt. Mulla on aikuisena diagnosoitu adhd, juu just se muotisairaus... Nyt, kun on lääkitys, elämä ei enää ole yhtä poukkoilua ja saan pääsääntöisesti pidettyä asiat ja ajatukset kasassa. Pystyn jopa opiskelemaan, joka aikaisemmin oli mahdotonta ja keskeytyi useasti. Ja jos lääkkettömiä apuja kaipaa, suosittelen muistikirjaa, kalenteria ja sanelukonetta, joihin voi purkaa senhetkisen idean. Itse puran edellämainittuihin käsityö, nikkarointi, runo ynm. muut ideoinnit. Voisi se auttaa myös pyykinpesun tai kahvinkeiton lomassa tuleviin poukkoiluihin :) toivottavasti vastaukseni tavoittaa kyselijän ja saat elämääsi pakettiin olkoon kyse sitten adhd:sta tai muusta. Pakko vain jakaa omaa ilosanomaani, sillä nykytilanne on täysin eri aiempaan sekoiluun verrattuna. Nyt tuntuu, että pystyn hallitsemaan itseäni ja sitä kautta myös omaa elämääni!

Kuulostaa tutulta. Mulla on ja aina monta asiaa kesken, kun muistan jonkun jutun puuhatessani jotain muuta ja lähden toimittamaan asiaa. Sillä matkalla muistan taas jotain ja edelliset asiat on vielä kesken. Lopulta aina ihmettelen, olinko mä tätäkin tekemässä.

Mulla on monta kalenteria ja puhelimen muistutus piippaa parhaimmillaan kuusi kertaa päivässä: Muista pakata pienimmälle uikkarit tarhaan, keskimmäiselle eväät koulun retkelle, isoimman herrastuskamppeet pitää katsoa, kaupasta tarvii jotain tiettyä, töihin pitää viedä jotain jne jne jne. Aivot hyrrää koko ajan, kun muistettavat asiat on aktiivisiesti pidettävä mielen päällä, että ne tulee hoidettua. Ja kuuppa on usein ihan sumea kaikista niistä ajatuksista. Toisinaan lamaannun kaikesta enkä osaa aloittaa mitään, kun en osaa päättää, mikä olis tärkeintä tehdä ensin.

En siis ole keksinyt mitään, millä rauhoittaa ajatusten virtaa. Vähän helpottaa se, että kirjoittaa ylös muistettavat asiat monta kertaa. Menee helpommin jakeluun...

Yhteistyössä