* OYS 2011 hoidot *

InMyDreams kylläpä teilläkin on kärsivällisyyttä koeteltu, 8kk on odottavalle tosi pitkä aika.Toivottavasti tulee hyvä saalis punktiosta.

Meillä meni n.2-3kk lähetteestä suunnittelukäyntiin ja 6kk siitä eteenpäin sanoivat jonotusajan olevan (tekee kylläkin yhteensä sen n.8-9kk). Näissä jutuissa ei kyllä päde 3kkn hoitotakuu (kuuluuko edes sen piiriin??), etelässä kuitenkin kuulemma jonot vielä pidempiä. Toivottavasti kevät ja kesä saa ajatuksia vähän muualle aiheesta. Mulla tulee se 6kktta täyteen elokuun alussa, saapas nähä miten se heinäkuu sitten taas jatkaa jonotusta : / Positiivisen lopputuloksen ajattelu antaa onneks lisää voimia :)

Aurinkoista kevään alkua kaikille ja tsemppiä kaikille hoitoihin :wave:
 
Polimaksut ei kerrytä lääkekattoa (tietenkään). Polimaksuilla on oma kattonsa (siitä lukee yleensä polien sisääntuloauloissa jossain seinällä). Se on kyllä about yhtä suuri määrä euroja eikä ole mulla ikinä tullut täyteen lapsettomuushoidoissa.

Meillä lähestyy eka PAS parin viikon sisään. Joulukuisesta siirrosta tuli haalea plussa, ikinä niitä ei olekaan näkynyt kuin ovistesteissä :D Mutta ei sitten jatkanut kasvuaan, tais olla vaan kemiallinen.

Pitää koettaa olla miettimättä liikoja.
 
ihania uutisia katjuska-78. Nyt vaan toivotaan parasta. täällä ei ole ovisplussaa tullut, huomenna vielä teen ku viime kierrossa plussa tullu kp 15. joissakin kierrossa vielä myöhemmin. siirtoa ei siis tehä perjantaina vaan menee maanantaille jos tehään ollenkaa. mietityttää vaan että jos munarakkula on ollu maanantain ultrassa 20mm niin eikö sen ois pitäny jo tulla. vai osaako kukaan sanoa minkä kokonen tuo rakkula on ovulaation aikaan. oon yrittäny ettiä netistä mutta ku niin ristiriitasta tietoa näyttää olevan :/
 
Katjuska: Hienoa, että sait kyytiläisiä. Tsemppiä piinailuun!

Bluebaby: Viime kesänä tauko oli juhannuksesta heinäkuun loppuun. Tästä vuodesta en tiedä, mutta luulisi, että se on joka vuosi samoihin aikoihin.

On: mie olen aatellut, että vähän vaihtelen aina tuota Lugen ottamista sen mukaan millainen työvuovo on, niin ei tarvitisi ottaa töissä ollenkaan sitä. Vaikka luinkin toisesta ketjusta, että ei se mössön vuotaminen haittaa, niin en halua ottaa riskiä sen suhteen. Pitää toivoa, että tuo ottoajan vaihtelu ei haittaa.
 
Tietääkö kukkan noista miehille tehtävistä tutkimuksista? simppatesti ja hiv-verikoe,onko muuta?

Ja onko ne pakastealkioiden siirtos itten se pas vai mikä?:saint: Minä oon vielä hän pihalla näistä jutuista...=) miten tuo pas siirto tapahtuu? piikitelläänkö siinä ihan samalla tavalla kuin ivf kierrossa vai tehdäänkö se ns.luomu kiertoon?? Kiitos jos joku jaksaa vastata mulle kyselijälle:ashamed:
 
Bluebaby: Mie en tiedä noista testijutuista OYS:in kohdalta, koska ne tehtiin meillä LKS:ssa ja niistä on pari vuotta. Mutta PAS on lyhennys pakastealkion siirrosta. Ja minulle se tehdään luonnolliseen kiertoon, mutta niitä tehdään myös lääkkeillä avustettuna. Luonnolliseen kiertoon tehdessä käyn kerran ultrassa kp 10-12 välisenä aikana, jolloin lääkäri sanoo koska alan tekemään ovulaatiotestejä. Sitten kun saan ovulaatiotestiin positiivisen tuloksen, soitan OYS:in ja sovitaan siirtopäivä. Viimeksi sain testiin hymynaaman kp 15 ja siirto oli kp 20. Sitten käytetään tukilääkityksenä Lugeja, annostus on minulla ainakin pienempi kuin tuoresiirrossa. Muita lääkkeitä minun ei tarvitse käyttää.
 
:heart: HOIDOKIT :heart:

jag78.........................2.INSSI... .....................vko8/9
Milli81........................2.IVF... ..... .................vko9
Nippe81.....................3.IVF/ICSI.....................vko9
InMyDreams...............1.IVF............................vko10
Peppi1981..................2.ICSI 2.PAS..................Maaliskuu
nannah86..................1.IVF 1.PAS....................Maaliskuu
UnelmaSirpaLeena.......2.IVF......... ..... .............Maaliskuu
kn071........................1.IVF...... ... .................vko 13
marikukka83................4.IVF........ ..... ..............vko15
tuulia84......................2. IVF..........................Toukokuu
onlyer.......................INSSI...... .. ..................
Nyppy.......................1. IVF...........................jonossa
sannuli-81..................2.IVF............... .... .......
Mansikkatyttö............2.ICSI 2.PAS..................??
bluebaby....................1.IVF....... ....................syksy

:D PIINAILIJAT :D

Sinarella...................1.ICSI 1.PAS...............pp10
Katjuska-79...............1.IVF.........................pp3
 
Viimeksi muokattu:
Mitäpäs tuossa muuta kuin menkat puskivat läpi. Testasin kuitenkin aamulla ihan selkeän roskisplussan Apteekin omalla testillä ja Clearbluella negan. En siis jaksanut odotella viivojen ilmestymistä ja tarkistin testin vasta parin tunnin kuluttua.. Olen siis muka vielä piinailemassa tuolla 11-pinossa.. ;) Ihan hullua touhua..
Testailen aamuvarhaisella vielä ylihuomenna. Jääköön sitten.
Taitaa olla meidän lapsettomuuden varsinainen syy nämä limakalvoasiat.
 
Viimeksi muokattu:
Juttelin tänään hoitajan kans,meinasi että voidaan päästä ehkä jo ennen kesääkin hoitoihin minun endon takia? onko muut päässyt? lääkäri kuulemma myöntää siihen luvan erikseen,ja lääkäri soittaa mulle maanantaina :) Olis kyllä kiva. Heinäkuun on kuulemma kesätauko. Niin ja päästiin jo jonoon vaikka simppatestiä ei ole vielä tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Katjuska-79, siirsikö tuon määrän vuoksi kaksi ? Mulle sanottiin että siirretään aina vain 1, jos on alle 35- vuotias. Peukut on täällä pystyssä, että nyt tärppäisi =)

Mansikkatyttö jatkaa piinailuja siis, peukut myöskin pystyssä, ja kurkin kuulumisia täältä tiuhaan :)

Tervetuloa InMyDreams ja bluebaby
bluebaby, aika jännä miten nuo hoitojonot menevät, mehän tapeltiin niistä koko viime vuosi ja vuosi meni odottaessa, että päästään ensimmäiseen hoitojonoon edes, vaikka oli jo alussa tieto missä vika (miehellä ei ole siittiöitä).
Hienoa toki heille jotka pääsevät lyhyellä jonottamisella, mutta kurja heille jotka jonottavat vuodenkin verran, kun aikoja ei jaeta tasan.
 
Viitaten tuohon siirtomäärään: Mulle tehtiin ekan IVF aikana neljä pakastesiirtoa (vuosina 2009 ja 2010), ja aina siirrettiin 2 kerralla. Ainoastaan punktion jälkeisessä tuoresiirrossa siirrettiin vain yksi alkio. (Ja täytin just 35v viime vuoden puolella.)
 
Oys:ssa siirretään yleensä pas-siirrossa aina kaksi, jos ovat non-top-alkioita. Top-alkioita vaan yksi.
Mulla ei ole ollut top-alkioita pakasteessa, joten en osaa sanoa, siirtävätkö toppien kanssa nontoppeja.
Meillä takana nyt vuosi hoitoja ja en kyllä tiedä, jaksanko enää kolmatta tuloksetonta ivf:ää käydä läpi tänä vuonna. En tajua, miten jotkut jaksavat vuosia hoitoja ???
Meillä on pitkä lapsettomuus takana ennen hoitoja ja voimat hupenivat jo siihen.
 
jag78 Niin en tiedä johtuuko siitä että endopotilaat pääsee aiemmin kun endo kuitenkin tuhoaa melko vauhdilla paikkoja. Luulisin että tuosta,mutta en sitten tiedä. Hoitaja näin mulle vähän rivienvälistä sanoi. Ja sekin luulemma jos ei onnistu eka siirto niin ei välttämättä tipu jonon hännille. Meille on taas "tyrkytetty" hoitoja viimeiset 3.vuotta ihan liikaakin.

Jono nyt tällähetkellä sen 6kk,mutta en tiedä mistä se lasketaan. Tietysti jos eka ajasta ja niin voi olla pidempikin,mutta minä olen käynyt siellä jo niin monesti.

Ei tullut keneltäkään endoa sairastavalta tähän kommenttia niin en tiedä sanoa sitten että onko tämä yleinen käytänkö että lääkärit itse "kiirellisyys luokittelee" potilaat???
 
Viimeksi muokattu:
Jag78 En tiedä miksi meille kahta tarjosivat. Oli vähän sellainen käynti,että tervetuloa,alkiot sisään ja terve menoa! Hoitaja ei tienny mistään mitään,lääkäri ei kertonu mitään (kysy vaan, että "kahta tarjotaan, otatteko vastaan?" ) ja silleen. Hoitajalta yritin kysyä,että miten nyt se hedelmöitysaika lasketaan, niin alko selittään mulle kohdunulkoisesta raskaudesta yms. Jopa minun mies ymmärsi mitä minä kysymykselläni tarkoitin! Oli jotenki outo käynti, verrattuna millaisen palvelua punktiossa käydessä sai. Hoitaja kyllä olikin eri ja lääkäri vähä sanainen H.M.

Voi harmi Mansikkatyttö:hug:
 
Mulla endoa, ja ei mulle ole kyllä sanottu koskaan et pääsisin mitenkään jonon "ohi" aina on vaan sanottu paljonko jonotusaikaa on.. ja aikalailla ne on pitäneet kutinsa, noin 6kk on jonoteltu.

Katjuska no voi mitä "palvelua" olet saanu.. Mä kyllä itse toivoin tosissaan ettei mulle tuu H.M punktioon, eikä näillä näkymin ole onneks tulossa.. Inhottavaa tollanen ku ei puhuta mitään. :/
Toivottaan nyt että ainakin toinen nappaisi kiinni. :)

Mansikkatyttö no voi ikävyys ettei tärpännyt. Parempaa onnea seuraavaan siirtoon :)
 
bluebaby No sepä se, kun ei oo mitään tietoo millainen endo on. Kun laparoskopiaa ei aleta tekemään, kun kivun kanssa pärjää ja endometriooma on "vain" n. 4x3cm kokoinen..Tosin se on pysytellyt suurinpiirtein samankokoisena täs reilun vuoden päivät. Suolisto-oireita on menkkojen aikana, et kaippa siel voi olla kiinnikkeitä.
 
Milli81 Ok,minut on leikattu jo kerran,kiinnikkeitä oli jonkinverran,keskivaikea endo. Onko teillä yritystä ollut kauan,ennen ku aloitit hoidot? Monestihan endoa ei voida vahvistaa ilman leikkausta,ellei pesäkkeitä näy sisätutkimuksessa. Ultrasta ei voi olla varman että mitä siellä näkyvät on. Sen takia olisi hyvä tähystää ja katsoa tilanne. Onko sinulle tehty munatorvien aukiolotutkimus?
 
Viimeksi muokattu:
bluebaby Yritystä 2 vuotta ennen tutkimuksiin lähtemistä, 3 vuotta kun eka hoito tehtiin. Niin kai mulla on vain vahva epäilys endosta (+oireet), kun lapaa ei ole tehty. Mut aukiolotutkimuksen tehnyt lääkäri sanoi että erittäin todennäköisesti endoa (putket oli auki). Ilmeisesti tähystystä ei tehdä vain sen takia että diagnoosi saadaan vahvistettua, kun leikkaamaan eivät ala. Kuulema leikkauksessa joudutaan aina poistamaan myös tervettä munasarjakudosta, joka ei ainakaan paranna tuloksia ivf. Näin mulle perusteltiin. Tämä siis nimenomaan endometriooma-tapauksessa

Kyselit tuossa aikasemmin noista lääkemääristä.. Ensimmäinen hoito menee yleensä pienehköillä annoksilla, kun ei ole tietoa miten jokainen reagoi lääkemääriin ja hyperstimulaatioata halutaan välttää. Toki varmaan pienempiä määriä "viattomille" ja varmaan myös paino vaikuttaa lääkemääriin. Mulla menny tässä hoidossa tupla määrät lääkkeitä, kun ekassa ei tullu montaa solua.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä