ovuloimattomuus ja terolut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "annika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"annika"

Vieras
Heippa!
Mulla on oikeastaan kahdenlaista kysymystä..
Ensimmäinen liittyy ovulaatioon, tai oikeastaan siihen, että sitä ei tapahdu. Mistä yleisesti ottaen ovuloimattomuus voi johtua, tai siis yleisimpiä syitä? Olen käynyt gynegologin tutkimuksessa, se siis alapään kautta ultras(?) ja sano, että kaikki on niinkuin pitää.. Eli mitään näkyvää vikaa ei ole, mutta jostain syystä ovulaatiota ei kuitenkaan tapahdu? En ole stressaantunut eikä ole mitään sairauksia, jotka ovuloimattomuuden tiedettävästi voisi aiheuttaa.

No sitten.. jos naiselle määrätään Terolutia, niin eikös se tavallaan "käynnistä ovulaation"? Eli missä vaiheessa sitä pitää sitten aloittaa ottamaan ja mihin kohtaan pitää sitten yhdynnät kohdistaa?

Olen joskus syönyt Terolutia muuhun syyhyn, mutta viime lääkärireissulla lääkäri tuumasi, että ensi kerralla voisi määrä juuri Terolutia ovulaatiot käynnistämään ja nyt ensi viikolla olen lääkärin luo menossa ja lääkkeen varmaankin sieltä saan.. Siksipä täällä alustavasti kyselen teidän kokeneiden kokemuksia kyseisestä lääkkeesta :)

Mistä yleisesti ottaen ovuloimattomuus voi johtua, tai siis yleisimpiä syitä?
Syitä voi olla monia, esim. kilpirauhas-arvot olisi hyvä tarkistaa (verikoe), et kerro kuinka pitkä kierto sinulla on. Oletko ovulaatiotesteillä koittanut tikuttaa ovista? Esim. itse ovuloin ennen keskenmenoa kp 26, joten pitkässä kierrossa ovulaatiokin voi olla tosi myöhään. Pco on yksi yleinen tekijä ovuloimattomuudessa, myös ylipaino vaikuttaa. Pco kyllä yleensä näkyy ultrassa (kuten minulla).

No sitten.. jos naiselle määrätään Terolutia, niin eikös se tavallaan "käynnistä ovulaation"? Eli missä vaiheessa sitä pitää sitten aloittaa ottamaan ja mihin kohtaan pitää sitten yhdynnät kohdistaa?
Terolutit EI käynnistä välttämättä ovulaatiota, vaan ne on tarkoitettu lähinnä kiertojen säännöllistämiseen. Teroluteja syödään yleensä kierron 15-24 päivä. Ovulaation pitäisi siis olla terolutien kanssa normaalisti kp 14-15 paikkeilla kaiken järjen mukaan. Itselläni näin ei ollut, eli joillakin terolutit saattaa jopa estää ovulaation. Ovulaation aikaan saamiseksi usein tarvitaankin terojen lisäksi ovuloimiseen tarkoitettua lääkitystä kuten esim. clomifenit.

Eli, jos on luonnollisesti pitkä kierto kuten vaikkapa tyyliin 40 päivää, voi olla että ovulaatiota ei ehdi tulemaan ennen kp 15 jolloin terot aloitetaan, ja täten koko ovulaatio estyy. Normaalistihan keltarauhashormonia erittyy vasta ovulaation jälkeen, ja koska terot sisältävät keltarauhashormonia, ne pitäisi siitä syystä ottaa nimenomaan ovulaation jälkeen.
Toisilla taas terot toimii ja ovulaatio ehtii tapahtua ja kierto lyhentyä.
Mutta vain ovulaatiotesteillä saat varmuuden. Ala tikuttelemaan vaikka kp 12, ja kun molemmat viivat ovat yhtä vahvat tai testiviiva kontrollia vahvempi, on ovulaatio käsillä. Yhdynnät pitäisi oviksen aikoihin ajoittaa joka toinen päivä-taktiikalla tai miksei vaikka joka päiväkin jos haluaa. Raskaaksi tuleminen on kuitenkin mahdollista siis vain parina päivänä kuussa, oviksen aikaan.

Voi kiitos vastauksesta miss_piggy! :)

Mun kierto on melko normaalin pituinen, ei päivälleen säännöllinen, mutta 24-28päivän sisällä vaihtelut aina.
Olen koittanut siis nyt 4kk ovulaatiotesteilla ovista löytää, eikä ole onnistunut.. Olen kahtena kuukautena jopa kierron joka päivä (poislukien menkkojen ajan) käyttänyt ovistikkuja, mutta ovista ei ole löytynyt! :/
Gynekologi sanoi mulle, että minkäänlaisia rakkuloita tai kystia ei ole näkyvissä, eli pco on melko poissuljettu ainakin. Ylipainoa ei myöskään ole, paino on painoindeksin normaalipainon ajarajalla.

Jotenkin se vaan huolettaa, että miksi ovulaatioita ei ole kuitenkaan ollut tai tullut.. lastenteko puuhat alkais oleen aikalailla ajankohtaisia, niin tuntuuhan se aika turhalta ruveta edes yrittämään ja se hyvin oleellinen tapahtuma puuttuu koko kehosta :/

• Tykkää
Reactions: miss_piggy
Jos sun kierto on suht säännöllinen ja ongelmana on vain pelkkä ovuloimattomuus, silloin tulisi kyllä minun mielestäni ottaa käyttöön clomifenit, joita voi syödä ihan pelkästäänkin ovulaation aikaansaamiseksi. Teroluteja et minun mielestäni tarvitsisi ollenkaan, sillä tosiaan nehän on lähinnä kierron lyhentämiseen ja säännöllistämiseen.

Kysäise vielä vaikka toiselta lääkäriltä, että kun ongelma on nimenomaan juuri ovuloimattomuus, että onko järkeä aloittaa teroluteja, kun oikeasti tarvisit vain jotain avuksi ovuloimattomuuteen, kuten esim. clomit :)

Kiitos taas!
Joo, noinhan se järkevintä varmasti olisikin.. tai ainakin siltä kuulostais.
Kävinkin viimeksi omalääkärini sijaisella, joka taitaa olla kandi, joten ehkä tietotaitoa ei ollut kovin paljon kun asioista minulle kertoi. Onneksi ensi viikon vastaanotollani on ihan omalääkärini, joka varmasti sitten osaa järkevämmin asioista kertoa.

Yhteistyössä