Ovulaatiosta ja kuukautisten alkamisajankohdasta

Osaisikohan joku auttaa, kun en nettisurffailusta saanut tietoa asiaan.

Ongelmani on, että kiertoni on keskimäärin 32 päivää, jos lasku aloitetaan varsinaisesta vuotopäivästä, ja n. 30 päivää, jos aloitetaan lasku turhupäivistä. No, olen kroppani kanssa kuitenkin hyvin sinut, en ole käyttänyt vuosikausiin hormonaalisia ehkäisymuotoja, joten limojen perusteella tunnistan ovulaation jo n. 12 päivän paikkeilla. Tällöin on todella runsas ns. peak dayn vuoto, jonka jälkeen limaneritys lakkaa välittömästi, eikä alavatsaakaan enää jomota ovulaatiomaisesti.

Kysymys kuuluukin, että jos kerran kk-vuoto alkaa ovulaatiosta aina 14-16 vrk:n sisällä, miten on mahdollista, että ovuloin n. 12 vrk:n kieppeillä, ja kuukautiset alkavat vasta 32 päivänä?

Kaikesta tiedosta ja kokemuksista kiitän teitä jo etukäteen!
 
Hmm, mielenkiintoista tuokin... että voi olla noinkin päin?

Mietin tosiaan, että voikohan ovulaatiolima todellakin tyssätä päiviä ennen varsinaista ovulaatiota? Vai voiko vastaavasti jännityksellä siirtää kuukautisten alkua ovulaation ajankohdasta huolimatta useitakin päiviä..?
 
Mulla oli tässä kierrossa ihan sama juttu kuin sulla vieras! Ovis oli limojen ja muiden oireiden perusteella aivan selkeästi kp 12, jonka jälkeen tuli selkeä kuivempi kausi. Nyt kp30 ja menkat ihan tuloillaan, alkavat varmaan tänään. Olen miettinyt samaa, että voiko oikeasti olla noin pitkä väli ovulaation ja menkkojen alkamisen välillä? Oliskohan joku viisaampi täällä vastaamassa? :)
 
Mulla kierto on suunnilleen 29 päivää.
Tikutin pitkästä aikaa ovista tässä kierrossa ja yllätyin valtavasti; oon aina luullut, että kun se kunnon limatulppa irtoaa, niin sinä päivänä tai seuraavana olisi ovis.

Mulla irtosi noi kunnon venyvät limat kp 14 ja muutenkin oli liukasta keliä. Ovistesti oli positiivinen vasta kp 17 (!!!) ja munasarjassa tuntui tuttu repäisy vasta kp 19 eli luulisin solun irronneen vasta silloin. Suurin liukkaus oli tässä vaiheessa jo aikaa sitten hävinnyt.

Tätä ovisajankohtaa tukee vielä se, että mulla luteaalivaiheen pituus on yleensä tasan 12 päivää. Huomenna on tuo kahdestoista päivä ja tänään alkoi tuhrut, joten menkat alkaa huomenna.

Tikuttelin viimeksi vuosi sitten ovista. Sikäli harmittaa, koska sekstailtiin tässä kesän aikakin (kun oltiin hedelmöityshoitotauolla) noiden limojen ja kipujen perusteella. Voi, kun olisin tiennyt, että mun ovis tapahtuu suunnilleen 3-4 päivää myöhemmin, kuin oon luullut sen tapahtuvan...

 
Hmm... Mielenkiintoista tuo mitä kaneliomena kirjoitti. Minua hämmentää vaan se, että mitä merkitystä niillä limoilla sitten on, jos ne eivät tule ovulaation kanssa samaan aikaan? o_O Eikö niiden tarkoitus olisi tehdä olosuhteet siellä alapäässä mahdollisimman otollisiksi siittiöille? Sitten kun on kuivempaa, on ympäristökin "vihamielisempi" pikkukavereille... En silti aio vielä tikutella ovista, ehkä sitten, jos ei tässä tulevassa kierrossa tärppää.
 
Joo - ihmettelin ihan samaa. Ja etenkin mitä kaikista "oppaista" lukee, niin luulin tuon kirkkaan ja venyvän liman päivän olevan sitä kaikkein otollisinta aikaa.

Olin tosiaan tuon tikutuksen jälkeen ihan puulla päähän lyöty. Limat oli tavallaan väärillä kohdilla ovisplussan kanssa, mutta repäisykipu vasemmassa munasarjassa tuli siihen nähden ihan ajoillaan.
 
Kiitos Kaneliomena! Todella mielenkiintoinen tieto! Tämä on mielestäni aika huima juttu, jos bongaillaan ovista ja ovis onkin oikeasti jo kuivan kauden alettua. Monet kuukaudet olen täsmännyt yhdyntöjä limapäiville, ja raskaus ei ole alkanut.

Ja varmistan vielä teiltä, että lasketaanhan se kiertopäivä 1 siitä ensimmäisestä runsaan vuodon päivästä, eikä tuhrusta?
 
Mulla on kyllä kivut ja limat tulleet yhtä aikaa. Mutta mulla tuo 18 päivää oletetun oviksen ja menkkojen välillä on vähän liikaa, joten jossain mättää. :) Kaikista opuksista mäkin olen lukenut, että limat tulee samaan aikaan kuin ovis. Tosi outoa... Täytyisköhän sitä sittenkin ottaa ne tikut käyttöön? Toisaalta, en haluaisi millään alkaa "tekemään" vauvaa, ainakaan ihan vielä... :ashamed: En siis tarkoita tätä millään pahalla, puhun vain omista fiiliksistä. Tikuttelu on mun mielessäni vaan aina tuntunut niin "järjestäytyneeltä" toiminnalta, vaikka eihän se toisaalta eroa millään tavalla muusta oviksen bongailusta. :)

Hassua muuten, että nyt kun taas alkaa menkat, niin mies sanoi, että seuraavassa kierrossa sitten peittoja pöllytellään tiuhempaan. Kuitenkin alunperin kun jätettiin ehkäisy pois, niin mies oli jyrkästi sitä mieltä, että mistään tekemisestä ei puhuta ja peuhataan silloin kun siltä tuntuu. Ehkä se on nyt tajunnut, ettei se välttämättä ihan niin helppoa ole. :D
 
Jep - eka päivä lasketaan vasta normaalivuodosta.

Jäin tässä mietiskelemään, että saattaahan se tosin olla, että jokaisella menee vähän eri malliin noi limat ym. Kantsii ehkä kerran tikutella ja katsoa miten omalla kohdalla menee. Ite ainakin yllätyin perusteellisesti.

Paljon Onnea teille kummallekin mukaan vauvaprojektiin :heart:
 
Teksti taas hävis kaksi kertaa jonnekin :headwall:

Piti sen verran vielä lisätä tuohon ihan ekaan kirjoitukseen, että tarkastin kalenterista vielä noita päiviä, niin kp10 mulla tuli kamalat jomoilut vasempaan munasarjaan ja limat alkoi lisääntymään silloin.
Sitten noi kipuilut himmas laimeiksi tuonne kp19 saakka, jolloin mulla oli koko päivän alamaha niin kipee, että istahtaminenkin sattui. Toi kipu alkoi asteittain vähetä sen jälkeen, kun illalla tuli se kunnon repäisy.

Oon siinä ihan samoilla linjoilla Pantalaimon tuon tikutuksen kanssa, että se tuo stressiä lisää - ja keventää sitä rahapussia :D Siksi pidin itekin niissä hommissa vuoden väliä.

Toivottavasti tää viesti ei taas häviä johonkin... Pliis...
 
Edellisessä kierrossa mittasin aamulämpöjä ja sainkin sillä varmistuksen oviksesta.
Ovistuntemukset, ekat limat, tulivat kp8. Kp9 oli jo kivut ja limat.
Varsinainen ovulaatio oli käyrän mukaan kp16.
kp8-16 välisen ajan oli limoja ja kipuja vaihdellen.
Itse asiassa kp 17 ja 18 bongasin vielä pieniä limoja, eli täysin kuiva kausi ei alkanut heti oviksen jälkeen.

 

Yhteistyössä