Ovulaatiokipu

• Viestiketjun aloittaja 52 v.
  • Ensimmäinen viesti
52 v.
Mulla oli taas pari päivää melkoinen ovulaatiokipu (ei ihan jatkuva, ""aaltoillen"")vasemman puolen munasarjassa. Tuntuu oikein, että sieltä irtoaa munasolu melkoisella vaivalla. Nykyisin usein näin. Kuukautiset vielä tulleet normaalisti. Kysynkin, kipuileeko muut näin vaihdevuosi-iässä, vai onko syytä pelätä jotain muuta? Muita vaihtarioireita ei oikeastaan ole. Rinnat tosin kipeytyvät myös melkoisesti tämän kivuliaan ovulaation jälkeen ja sitä kestää kuukautisiin asti.

Amalia
Ovulaatiokipuja on minullakin joskus. Rinnat aristavat nykyisin melkein kaiken aikaa, ennen aristusta oli vain kuukautisten edellä.

Ikää on vuosi enemmän kuin sinulla, vaihdevuodet eivät vielä ole alkaneet, vaikka ennakko-oireita (mielialan vaihtelut, haiseva hiki, jatkuva syöpötys jne.) on ollut vuosia.

Jos kipu on häiritsevän kovaa (siis huomattavasti kovempaa kuin aikaisemmin), mene ihmeessä lääkärille! Reseptillä saatavat kipulääkkeet (esimerkiksi Clotam) auttavat myös näihin vaivoihin.

N48v
Olen kärsinyt erittäin kovista ovulaatiokivuista vuosikaudet, mikään särkylääke ei ole niihin auttanut. Gynellä ja ultrassa kävin monet kerrat. Pahinta kipuvaihetta kesti aina noin vuorokauden, ja tasan parin viikon kuluttua tuosta alkoivat kuukautiset. Mutta nyt viime kesän jälkeen ei tuollaisia kipukohtauksia ole ollut... jotain vaihdevuosi juttua lienee jo kuvioissa mukana.
Sain syksyllä Terolut-keltarauhashormonia, kun kuukautiset jäivät tulematta, tuo on pitänyt kierron säännöllisenä - ja tosiaankin ilman puolivälikipuja olen nyt saanut olla - helpotus!!

Ap
Kiitos vastauksistanne. Nyt muutama päivä myöhemmin tuntuu vieläkin pientä aristusta vasemmalla. Aikaisemmin ei ole jäänyt mitään jälkiaristuksia, vaikka ovulaatio onkin kipuillut, eli ehkä tilaan ajan gynelle, jäi tuo kystajuttu vaivaamaan. Kuinka sellaista muuten hoidetaan, leikataanko, vai mitä, jos sellainen löytyis?

N48v
Vielä lisäyksenä omalta osaltani, niin minulla on löydetty tässä vuosien varrella ultratutkimuksessa useinkin kystia. Ollut yleensä yksi kerrallaan, oikeassa/vasemm. munajohtimessa. Nuo ovat olleet aina ns. nestekystiä, eli vaarattomia, niitä ei ole mitenkään hoidettu, yleensä kuitenkin seurattu, että häviävät pois. Eli nuo kystat ovat tosiaankin sellaisia, että niitä tulee ja menee, ne ei vaadi mitään erityistä hoitoa. Joskus minullekin jäi tuo ovulaatiokipu tavallaan jatkuvaksi pieneksi jomotukseksi siihen saakka, kun kuukautiset alkoivat, eli tuollainen pitempi kipuilu johtui minulla kystasta. Mutta jollei mitään ""ylimäämäistä"" ollut tuolla, niin tuolloin tuo järkyttävä puolivälikipu kesti sen reilun vrk:n... häipyäkseen pois, ja palatakseen taas seuraavassa kuussa! Mutta tosiaankin, nyt niitä ei ole tullut... ?
Jos tämä on sinulla nyt tavallaan uusi juttu, niin kannattaa varmaankin varata aika gynelle, kystiakin on monenlaisia.

Kystasta
Kystaani ei leikattu vaan se puhkesi itekseen sitten, nyt tunnen että on taas kasvamassa koska jälleen on alkanut ovulaatiokivut, pahimmassa tapauksessa alkaa huotohäiriöitä jossain vaiheessa, kystien ongelma on se että ne uusiintuu.

Ap.
On tää netti sit kiva, että täältä saa vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. No mä en ole vielä sit kuitenkaan tilannu aikaa lääkärille, kipu kesti n. viikon ja on nyt täysin poissa, viittais ihan tollaiseen nestekystaan, joka häviää itsestään. No mistäänhän ei voi olla varma ja aikomus onkin vielä tarkistuttaa asia, mutta vasta vähän myöhemmin, talviloma nääs edessä. Kiitos vastanneille vielä kerran.

Yhteistyössä