ovulaatio hukassa

  • Viestiketjun aloittaja babykuume
  • Ensimmäinen viesti
babykuume
Hei!
Osaisikohan kukaan neuvoa mitä minun kannattaisi tehdä? Ovulaatiota ei tapahdu, ainakaan lämmöt ei nouse ollenkaan. Olen lähinnä kierron lopussa mitannut. Siinä vaiheessa, kun lämpöjen pitäisi varmasti olla kohonnut. Ikää 35 v. ja yksi lapsi on. Eka tärppäsi nopeasti. Kierrot vaihtelevat jonkin verran, mutta liian pitkiä ne ei missään tapauksessa ole.
 
ovulaatiosta
Hei Babykuume.
Mikäli määrittelet ovulaatiota ruumiinlämmön perusteella, pitäisi lämpöjä mittailla muulloin kuin vain loppukierrosta.

Alkukierrosta ruumiinlämpö on normaali (esim. 36,4). Ovulaation tapahtuessa ruumiinlämpö laskee edellisaamua selkeästi matalammalle (esim. 35,8) ja nousee sen jälkeen noin 0,5-1,0 astetta (esim. 36,6), kunnes kuukautisia kohden taas lähtee loivaan laskuun.
Lämpö mitataan ensimmäisenä aamulla, ennen ylösnousua ja mieluusti suun kautta, jos ei korvamittaria ole. Otathan huomioon myös, että jokaisen perusruumiinlämpö on yksilöllinen. Joillain ruumiinlämpö nousee ovulaation jälkeen jopa kuumeen puolelle.
Lisätietoa saat esim. tästä linkistä:
http://www.vau.fi/templates/Article____69633.aspx


 
ovulaatiosta
Unohdin vielä kirjoittaa sinulle, Babykuume, että jos et ovuloisi, kiertosi olisivat pidempiä (kirjoitit että vaihtelevat jonkin verran, muttei liian pitkiä), sillä nimenomaan ovulaatio käynnistää kuukautiset ajoissa. Ilman ovulaatiota kuukautiset tulevat vasta, kun kohdun limakalvot "hajoavat" omaan paksuuteensa ja kierto saattaa kestää 40-100 vrk, ns. anovulatorinen kierto.
Tosiaan, tuo Lauran tietoisku kannattaa lukea.
 
babykuume
Kiitos vastauksista! Olette ihania, kun viitsitte valistaa "tyhmää"
Itse asiassa luinkin sitten viestin lähettämisen jälkeen tuon lauran tietoisku ketjun. Olen aivan uusi tällä palstalla. Olisin varmaan löytänyt vastauksen, jos olisin lukenut muitakin viestejä.
Vaikka yksi lapsi jo on, olen kovin tietämätön näistä kaikista. Ehkä juuri johtuen siitä, että eka tärppäsi noin vain, ei edes "yritetty". Ikinä ei ole näihin asioihin tarvinnut perehtyä. Ekan jälkeen lämmöt oli 37 asteen tuntumassa, jopa yli. Joten vain oletin, että aina kun ovulaatio tapahtuu, niin lämmöt ovat niin korkealla. Ja kuvittelin, että tippuvat vasta edellisenä päivänä, kun menkat ovat alkamassa.
Ilmeisesti siis ovulaatio todella tapahtuu. Helpottava tieto. Kiertoni eivät tosiaan missään tapauksessa ole yli 30 päivää. Ehkä joskus ja vähän heittelevät.
Voikohan olla niin, että samallakin ihmisellä lämmöt vaihtelevat eri kuukausina? Vai oliko noin korkea lämpötila vain siitä johtuen, kun todella olin raskaana?

Edellisellä kerralla myös tajusin jälkeenpäin, että limatkin oli kohdallaan. Vaikka ei tosiaan "yritetty". Mutta nyt en ole huomannut oikein limoissakaan mitään muutosta. Liekö yritys liikaa hiipinyt mieleen?
 
Kuukautiseton
Vanha viestiketju, en tiedä palaaako tähän enää kukaan. Mutta yritetään. Ovuloinko, jos minulla ei tule kuukautisia? Tai tulee, mutta ehkä kerran vuodessa. Saattaa olla vuodenkin tauko, että ei vuoda mitään.
 

Yhteistyössä