Oviksesta tietävät!

Ajattelin täältä kysyä, kun täällä varmaan monilla tarkkaa tietoa, eli kun mulla on oviksesta ihan selvät merkit, mutta en tiedä mitä milloinkin tapahtuu..

Eli minulla tulee ihan selkeää limaa aina oviksen aikaan, ei kovin paljon, mutta niin että huomaan kyllä. Nyt tuli la-su tätä limaa. Eilen ei ollu mitään tuntemuksia, tänään taas limaa. Nyt myös vähän juilii toista puolta. Yleensä heti perään limojen jälkeen on myös aika lujaa kipeä kumpikin puoli, nyt ei ole vielä ollut lujaa kipeä.

Eli kysymys kuuluu, koska se ovis oikeasti tapahtuu? Onko se silloin kun on selkeästi kipeä, vai silloin kun limat alkaa?

Ja vielä sellaistakin mietin, että kuuluuko ovisten aikaan tuntua kovaa kipua, vai onko jotain häikkää?

Mulla on nyt 13 päivää menkoista ja kierto on 27 pv.
 
Moni tietää varmaan paremminkin, mutta itse voin sen verran vinkata että limat tulevat kyllä ennen ovulaatiota. Limat ovat saattaneet jo vähentyä ihan olemattomiin varsinaisella ovulaatiohetkellä.
Kuvailemasi kipu voi johtua munarakkulan kasvukivuista, sen puhkeamisesta tai puhjenneet munarakkulan jälkeisestä kipuilusta. Puhjenneen munarakkulan tilallehan kehittyy keltarauhanen joka sekin voi kipuilla. Jotkut tuntevat nämä kipuilut vahvastikin.
100% varmuutta ovulaation tapahtumiselle ei saa kuin ultraäänikokeilla tai progesteroni -verikokeilla.
Kaupasta, apteekista ja netistä saa ostaa ovulaatiotestejä jotka mittaavat munarakkulan puhkeamiseen vaikuttavan LH -hormonin tasoa. Testi näyttää positiivista kun LH-taso on niin korkealla että se voisi laukaista munarakkulan puhkeamisen. LH-taso kohoaa 24-48 tuntia ennen varsinaista ovulaatiota.
Puhjenneen munarakkulan tilalle syntynyt keltarauhanen alkaa tuottaa keltarauhashormonia eli progesteronia. Lukuisten muiden oireiden lisäksi se useimmille aiheuttaa ruumiinlämmön nousun 0,5-1 asteella.

Jos haaveilette perheenlisäyksestä niin noiden limojen aikaan on otollisin hetki olla yhdynnässä. Limat edesauttavat siittiöiden pääsyä kohdunkaulan läpi ja tekevät ilmeisesti kohdunkin siittiöystävällisemmäksi. Varsinainen ovulaatiohetki on liian myöhäinen ja siittiöiden nimenomaan pitäisi ovulaatiohetkellä olla jo munanjohtimissa valmiina odottelemassa munasolua.
 

Yhteistyössä