Ovatko suomalaiset tuulipukukansaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Minä en ole koskaan erityisemmin kyseenalaistanut sitä väitettä, että suomalaiset naiset pukeutuisivat "rennommin" kuin muut pohjoismaiset naiset jos kohta en ole asiaa erityisemmin paheksunutkaan.

Nyt viime viikon matkojen jälkeen jäin asiaa pohtimaan.
Osoittautui nimittäin että niin Tukholmassa kuin Kööpenhaminassakin oli enemmän tuulipukuja, lenkkareita ostoskeskuksissa kulkevilla yms. kuin ikinä Suomessa. Välillä oli selkeästi olo, että villakangastakkeineni ja nahkasaappaineni olin jopa täysin "ylipukeutunut" normaaliin kaupungillakulkemiseen...

Muilla vastaavia huomioita?
Vai sattuiko vain kohdalle muiden pääkaupunkien "tuulipukupäivät"?
:)

Tuntuu ettei suomalaiset osaa pukeutua sään mukaan. Tai tarpeen mukaan. Hirveän vähän ihmisillä on lenkkareita tai tuulipukuja ja varsinkaan sadetakkeja! Ei niitä kehdata käyttää :> En yleistä! Ja moni haluaa varmaankin pukeutua kaupungille "parhaimpiinsa".

Tuulipukuihin olen törmännyt eniten eläkeläisillä. Nuoremmilla sitä näkee enemmän vain liikunnan yhteydessä, tai nopeissa asioinneissa esim. kaupassa.
Mulla se on rennompien ja laiskempien päivien vaate, niihin varsinaisiin "parempiin" kaupunkivaatteisiinkin välillä kyllästyy. Se on sellaisina päivinä hyvä, kun ei jaksa laittautua. Ja tuulipuvut ovat kivan värikkäitä vaatteita täällä syksyn hämyssä.
-Kannan tuulipukuni kunnialla. :D

no suomessa on pelkkää tavis kansaa niin monella tuulitakki on.. on amerikassakin taviksia ja ihan samoin pukeutuu... mut esim ko aina vertaillaan monesti venäjää ja suomea niin venäläiseksi on valittu joku nuori nätti muoti vaatteisiin pukeutunut ja sitte suomalaiseksi tavis tantta.. mut valittais molemmista tavistantta ni ihan samanlain pukeutuu...

Mä pukeudun sään mukaan, sillä en välttämättä käytä autoa edes viikottain. Jos vettä tulee kuin tiedätte-kai-kenen tiedätte-kai-mistä, niin kyllä mä kiskon ylleni sen vedenpitävän kuoripuvun ja kumpparit. Ja käytän pyöräilykypärää. Kuivalla säällä jalassa on useimmiten Conversen nahkaiset tennarit.

Toisaalta ihan turhaan nykyään ajatellaan, että tuulipuvut ja lenkkarit ovat ehdoton no-no. Joskus 90-luvulla ne tuulipuvut oli kamalia, sini-puna-valkoisia unisex-malleja joilla ei ollut mitään muotoilua tai teknisiä ominaisuuksia. Ja lenkkarit oli ne perus valko-harmaat verkkotossut.

Nykyään ulkoilupuvut ovat nättejä, teknisiä, sopivat moneen säähän. Ja lenkkareita on vapaa-ajan tyylikkäistä nahkatennareista niihin pururadan juoksutossuihin.

Silti, jos mä kaupungille menen niin kyllä mä haluan ne siistit arkivaatteet laittaa ja ruman sään vallitsessa menen sitten vaikka taksilla. Niin harvoin tulee siellä käytyä että se pieni pynttäytyminen luo jo ihana eron tavalliseen arkeen ja kauppareissuun, jolta haetaan vaan maitoa ja pottuja.

Tuntuu ettei suomalaiset osaa pukeutua sään mukaan. Tai tarpeen mukaan. Hirveän vähän ihmisillä on lenkkareita tai tuulipukuja ja varsinkaan sadetakkeja! Ei niitä kehdata käyttää :> En yleistä! Ja moni haluaa varmaankin pukeutua kaupungille "parhaimpiinsa".

Muhun tää pätee, oon vasta nyt 26v täytettyäni alkanut miettimään lenkkareiden ja ulkoilupuvun hankintaa 10v vanhojen tilalle :D Jos ois talvekskin kunnon kamppeet, ei tarvis hytistä pulkkamäessä ;D

Muhun tää pätee, oon vasta nyt 26v täytettyäni alkanut miettimään lenkkareiden ja ulkoilupuvun hankintaa 10v vanhojen tilalle :D Jos ois talvekskin kunnon kamppeet, ei tarvis hytistä pulkkamäessä ;D

Haha :D Mäkin oon nyt vasta alkanut järjellä ostamaan vaatteita, kun viettää ulkona joka päivä aikaa lapsen kanssa. Sadetakin hankin ja kunnon goretex lenkkarit sekä sateenkestävän ulkoiluasun..

Suomessa pukeudutaan sään ja tilanteen mukaan. Kaupungilla näkee tyylikkäästi pukeutuneita ihmisiä. Ulkoillessa taas näkyy urheiluvermeisiin sonnustautunutta porukkaa. Leikkipuistoissa on ulkoiluvaatteisiin pukeutuneita lapsia ja vanhempia. Korkokengät, villakangastakit ja piukeat farkkuleggingsit eivät siellä toimisi näillä kosteilla jakuraisilla syyskeleillä.

Harmikseni kunnollisia tuulipukuja ei enää edes saa kaupoista. Kaikki on nykyään jotain teknistä (ja erittäin hiostavaa) materiaalia.

Haha :D Mäkin oon nyt vasta alkanut järjellä ostamaan vaatteita, kun viettää ulkona joka päivä aikaa lapsen kanssa. Sadetakin hankin ja kunnon goretex lenkkarit sekä sateenkestävän ulkoiluasun..

Jep :) Mul teki ison muutoksen tää ku muutettiin rivariin/luhtitalon alakertaan kerrostalosta... Kamalasti lenkkimaastoa ja muuta ympärillä + oma takapiha, tulee oltua tuplaten ulkona lasten kans niin alkanu vähäsen kiinnostaan käytännöllinen vaatetus! :D

Riippuu tietysti varusteiden tasostakin. Jos on nätit ja siivot vapaa-ajan varusteet päällään vetää se kyllä vertoja nuhjaantuneille "kaupunkivaatteille".

Mielestäni suomalaiset pukeutuvat ennemminkin vaatimattomasti kuin tuulipukuihin. En ole itsekään mikään tyylilyyli, mutta on todella kiva bongata kauniisti puettuja ja vaatteensa huolella valinneita ihmisiä. Siis ihan sama lykkääkö siinä mamma lastaan tai kiireehtikö joku papparainen töihin, mutta jos yleisilme on siisti ja henkilöstä huokuu itsestään välittäminen tekee se aina vaikutuksen. Mielestäni kyse ei ole varallisuudesta, mitä vaatetta on päällä, vaan miten ne osattu sovitella omaan kehoon ja värit käyvät käyttäjälleen.

Eilen juuri messuilla taas katselin ihmisten "pukeutumista". Vaikertelin mielessäni, että eikö ihmisillä ole kotona ketään sanomassa kannattaako lähteä julkisille paikoille niin sen näköisenä. Kaikenlaista suvaitsen, mutta en uusavuttomuutta pukeutumisessa. Mitä varten aina pitää muistuttaa hiirulaista harmaine nuttuineen? Eikä kyse ole todellakaan yksilöllisestä tyylistä, koska jos sellainen tulisi vastaan olisi se vain piristävää kaameudessaankin.

Mitä tulee muualla maailmassa pukeutumiseen, niin suomalaiset tuntee vaikkapa seminaareissa ollessaan niitä ainoita puvut päällään. En tiedä miksi niin, mutta kiinnostavaa sekin ilmiö.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä