Ovatko nämä ruuat kotiruokaa vai roskaruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Porho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Porho

Jäsen
06.11.2012
812
0
16
Ovatko nämä ruuat terveellistä kotiruokaa vai roskaruokaa? Teetkö samoja terveellisemmin?

1. Lohta smetana kastikkeessa, uunikasviksia hunajassa ja perunamuussia täysmaitoon

2. Kanaleikkeet kermassa ja riisi

3. Hampurilaiset itse leivotuilla sämpylöillä ja itse tehdyillä jauhelihapihveillä. Välissä ketsuppia ja eri salaattiaineita.

4. Wokkia naudan suikaleilla, nuudeleilla ja pakkasen wokkivihanneksilla.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
Niin lähinnä vaan kyselin ihmisten yleisiä mielipiteitä. Meidän viikonloppuruoka on siis tuollaista. Kyllä itsekin arvelen että voisi syödä terveellisemmin, mutta toisaalta perunamuussi tavalliseen maitoon ei mielestäni maistu muussilta :/

[QUOTE="vieras";28278397]Mikä edes on roskaruokaa tai miksi olisi?[/QUOTE]

Käsitän roskaruuan epäterveelliseksi ruuaksi. Wikipedia sanoo: "Roskaruoka on ravintosisällöltään epäterveelliseksi luokiteltavaa ruokaa. Usein roskaruoassa on päivittäisiin saantisuosituksiin nähden liikaa jotain yksittäistä ravintoainetta ja tämän lisäksi annoskoot ovat yleisesti katsoen monesti energiapitoisuuksiltaan liian suuria päivittäiseen energiantarpeeseen suhteutettuna"

[QUOTE="vieras";28278366]Ihan hyvältä kuulostaa, tietysti välillä voi harkita keventämistä eli tarvitseeko aina lisätä kermaa, käyttää täysmaitoa jne.[/QUOTE]

Harkitsisin keventämistä jos perheessä on paino-ongelmaa. Rasva ei itsessään ole pahasta, riippuu muusta ruokavaliosta. Tietysti jos rasvaa on joka ruoassa mielettömästi, niin kevennys kannattaa. Täysmaitoa ei nyt tietenkään kannata ruokajuomana pitää.

Meillä ollaan hoikkia ja terveitä, vaikka kanakastike on lähinnä pelkästä kermasta tehty.

[QUOTE="Chef";28278364]Gastronomisesti melkoista kaaosta vaikka aineksia ihan hyväänkin ruokaan. Makeita juureksia ja rasvaista kalaa?? Ehkä kannattaisi turvautua pikaruokaan...[/QUOTE]

Ai, olen ihan keittokirjasta poiminut reseptin ja tykkään kyllä. Useinhan vihannekset on maustettu makeiksi (kuten sipuli) ravintolassakin ja lohi on jossain rasvaisessa kastikkeessa. Tai ainakin tällaisissa kansan ravintoloissa, hienommissa en muista miten on ollut. Oisko sulla hyvää vinkkiä miten tehä lohi ja kasvikset?

Musta tuo ei ole mitään roskaa, lisäaineet ja muut on roskaa. Esimerkiksi pelkkä vehnäsämpylä mäkkärin einespihvillä, jossa on ties mitä roskaa eikä välissä minkäänlaista kasvista.

Kunnon ruoka koostuu mun mielestä mahdollisimman tuoreista ja ravintorikkaista ainesosista. Sillä ei mielestäni ole niinkään väliä, onko ruossa käytetty täysmaitoa tai normaalia maitoa. Jos varsinkin lapset alkavat lihota, niin varmasti ruoassa liikaa kaloreita tai sitten ihan vaan syödään päivittäin liikaa.

• Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="vieras";28278413]Harkitsisin keventämistä jos perheessä on paino-ongelmaa. Rasva ei itsessään ole pahasta, riippuu muusta ruokavaliosta. Tietysti jos rasvaa on joka ruoassa mielettömästi, niin kevennys kannattaa. Täysmaitoa ei nyt tietenkään kannata ruokajuomana pitää.

Meillä ollaan hoikkia ja terveitä, vaikka kanakastike on lähinnä pelkästä kermasta tehty.[/QUOTE]

Ei ole paino-ongelmia, mutta toisaalta ei kai paino ole ainut indikaattori. Miehellä on suvussa taipumus kolesteroliin.

Ai, olen ihan keittokirjasta poiminut reseptin ja tykkään kyllä. Useinhan vihannekset on maustettu makeiksi (kuten sipuli) ravintolassakin ja lohi on jossain rasvaisessa kastikkeessa. Tai ainakin tällaisissa kansan ravintoloissa, hienommissa en muista miten on ollut. Oisko sulla hyvää vinkkiä miten tehä lohi ja kasvikset?

Musta on kiva syödä ihan tälläisiä vaikka makeaksi maustettuja kasviksia, mutta meillä ainakin kasvikset löytyy pääosin tuoreena salattina tai keitettyinä kasviksina. Tiedän kyllä, että monille ei maistu niin ja tottakai on parempi sitten maustettuina kuin ettei ollenkaan. En kyllä ollut tuon edellesin kirjoittaja.

Ei ole paino-ongelmia, mutta toisaalta ei kai paino ole ainut indikaattori. Miehellä on suvussa taipumus kolesteroliin.

Niin no kolestoroli voi olla jollekin ongelma ja sillon liika rasva on kai pahasta. Omalla miehelle kolestoroli ollut tosi hyvä vaikka on jo omilta vanhemmiltaan tottunut rasvaisen ruokavalion ja hoikka on mieheni. Tosin urheileekin kyllä. Ja rasvaa meillä siis käytetään aika paljon, koska mies tykkää. Joskus teen vähärasvaisempaa. Olen itse myös hoikka ja lapset myös.

Makeat juurekset esim ylikypsille lihoille ja rasvaiselle kalalle jotain kevyempää tai hapokkaampaa lisäkettä. Parsaa tai endiiviä esim.
Perunasose täysmaitoon on jees, meillä sose tehdään voi-keltuaisseokseen.

• Tykkää
Lohen kanssa ei mielestäni tarvii kermaa tai smetanaa kun lohi on niin rasvaista muutenkin. Kanakastikkeen ja riisin kanssa laitan aina paljon kasviksia. Muutoin kuulostaa hyvälle normi kotiruualle :)

[QUOTE="hilla";28278660]White trash gourmeeruokaa..
*Tavispaskaa![/QUOTE]

nyt siellä taitaa huudella joku joka vetää protskut kananmunapirtelönä ja lappaa kuidut
poskheen kuin kunnon äijä suoraan pellosta. Riista juoskoot karkuun jos pääsee tai päätyvät vartaaseen tulille ellei oo rosvopaistin kuoppaa valamiina. Mitä sitä suot hienostelemaan.:p

Ovatko nämä ruuat terveellistä kotiruokaa vai roskaruokaa? Teetkö samoja terveellisemmin?

1. Lohta smetana kastikkeessa, uunikasviksia hunajassa ja perunamuussia täysmaitoon
-- uunilohta ja kasviksia, lohkoperunoita (itse tehtynä uunissa)
-- smetana pois, tilalle kylmä kermaviilikastike, eikä tykätä hunajasta

2. Kanaleikkeet kermassa ja riisi
-- kerman tilalla tomaattikastike tai ruokaslooraan tehty versio

3. Hampurilaiset itse leivotuilla sämpylöillä ja itse tehdyillä jauhelihapihveillä. Välissä ketsuppia ja eri salaattiaineita.
-- tämmöisenä

4. Wokkia naudan suikaleilla, nuudeleilla ja pakkasen wokkivihanneksilla.
-- tämmöisenä

Juu, laihdutan... :ashamed: pikkuhiljaa mutta oikeaan suuntaan ;)

• Tykkää

Yhteistyössä