Ovat "varmat päivät" varmat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PiiaTiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PiiaTiia

Vieras
Loogisesti ajateltunahan muutama päivä ennen menkkoja ovat aivan varmasti varmat, eikö niin? Siis jos puhutaan ehkäisystä. Jos on vahvat PMS -oireet, vaikka kierto ei päivälleen olisikaan tarkka ja säännöllinen, niin eiköstä silloin ole häviävän pieni mahdollisuus raskautua? Olen käsittänyt, että juuri ennen kuukautisia ei voi tulla raskaaksi. Miksi sitten puhutaan, että aina on mahdollisuus tulla raskaaksi...voiko ovulaatio tapahtua vaikka 3-4 pv ennen menkkoja? En ymmärrä...

Alkuperäinen kirjoittaja PiiaTiia:
Loogisesti ajateltunahan muutama päivä ennen menkkoja ovat aivan varmasti varmat, eikö niin? Siis jos puhutaan ehkäisystä. Jos on vahvat PMS -oireet, vaikka kierto ei päivälleen olisikaan tarkka ja säännöllinen, niin eiköstä silloin ole häviävän pieni mahdollisuus raskautua? Olen käsittänyt, että juuri ennen kuukautisia ei voi tulla raskaaksi. Miksi sitten puhutaan, että aina on mahdollisuus tulla raskaaksi...voiko ovulaatio tapahtua vaikka 3-4 pv ennen menkkoja? En ymmärrä...

Moi!
Näyttää siltä, että mulla ainakin on hedelmöittyminen/ovis ollut silloin kuin ei olisi, eli tosi paljon myöhässä.
Nyt rv 7+1. Eli en luottaisi varmoihin päiviin jos ei missään tapauksessa halua raskautua.

Moi,

Ovis on aina 14 pv ennen menkkoja, oli kierron pituus mitä vain. Näin ainakin mä olen ymmärtänyt kun aiheeseen oon viime aikoina perehtynyt. Käytännössä jos menkat on myöhässä niin itse asiassa se on ovis joka on myöhässä. Eli tuo 3-4 pv ennen menkkoja ei ovis voi tapahtua.

Tuo "aina" on mahdollista tulla raskaaksi on myös aika karkeesti sanottu, sillä itse asiassa raskautuminen on mahdollista vaan oviksen aikaan...

Hei rookie78,
Niin, mutta ei voi varmasti tietää (ilman ovistikkuja ainakaan) milloin ovulaatio on. eli näin ollen tavallaan "voi raskautua milloin vaan", koska ovulaatio ei todellakaan ole aina 14 päivää ennen menkkoja.

Minulla on 14 päivää ennen menkkoja kovat alavatsa- ja selkäkivut, ja olen aina yhdistänyt ne ovulaatioon. Tikut käyttöön otettuani ja juteltuani gyneni kanssa ymmärsin, että se kyseinen kipu oli munasolun irtatutumiskipua tai jotain muuta, ja itse ovulaatio oli minulla vain 6 päivää ennen menkkoja.

Raskauduin ekan kerran juuri tällaisesta kierrosta, eli ovulaationi oli viikko ennen menkkoja. Kirjoista lukemalla tämänhän ei pitäs olla mahdollista. Kehot on yksilöllisiä, samoin kierrot.

Kirjoituksesi viimeinen virke tavallaan pyörtää itsensä: Aina ei ole mahdollista tulla raskaaksi; vain ovulaation aikaan voi hedelmöittyä. Totta! Mutta kun se ovulaatio voi todellakin olla koska vain, eikä tasan 14 päivää ennen menkkoja.

(Itse tunnistan oviksen nimenomaan kananmunamaisista limoista + tikuilla testaamalla, alavatsa- ja selkäkivut vain hämäävät)

Huomioikaa myös, että simpat voi säilyä hengissä ja hedelmöityskykyisinä naisen sisällä jopa viikon. Ja jos munis ei irtoakkaan juuri silloin, kun on laskeskellut niin romanttinen kohtaaminen tuolla sisuksissa on mahdollinen :)

Moi,

Vieras -75 juuri näin :)
Selventääkseni asiaa sinulle Moana, hain suoran lainauksen mammaksi.fi -sivuilta;
"Ovulaatiossa on kyse munasolun irtoamisesta. Munasolu irtoaa keskimäärin 14 päivää ennen kuukautisten alkamista, mutta se voi irrota jo vähän aikaisemmin tai vähän myöhemmin."

Netistä löytyy paljon sivuja jossa naisen kuukautiskierto on selitetty :)

Alkuperäinen kirjoittaja Moana:
Hei rookie78,
Niin, mutta ei voi varmasti tietää (ilman ovistikkuja ainakaan) milloin ovulaatio on. eli näin ollen tavallaan "voi raskautua milloin vaan", koska ovulaatio ei todellakaan ole aina 14 päivää ennen menkkoja.

Minulla on 14 päivää ennen menkkoja kovat alavatsa- ja selkäkivut, ja olen aina yhdistänyt ne ovulaatioon. Tikut käyttöön otettuani ja juteltuani gyneni kanssa ymmärsin, että se kyseinen kipu oli munasolun irtatutumiskipua tai jotain muuta, ja itse ovulaatio oli minulla vain 6 päivää ennen menkkoja.

Raskauduin ekan kerran juuri tällaisesta kierrosta, eli ovulaationi oli viikko ennen menkkoja. Kirjoista lukemalla tämänhän ei pitäs olla mahdollista. Kehot on yksilöllisiä, samoin kierrot.

Kirjoituksesi viimeinen virke tavallaan pyörtää itsensä: Aina ei ole mahdollista tulla raskaaksi; vain ovulaation aikaan voi hedelmöittyä. Totta! Mutta kun se ovulaatio voi todellakin olla koska vain, eikä tasan 14 päivää ennen menkkoja.

(Itse tunnistan oviksen nimenomaan kananmunamaisista limoista + tikuilla testaamalla, alavatsa- ja selkäkivut vain hämäävät)

Nyt sulla on mennyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Raskautua voi ovulaation aikaan. Jos ei raskaudu, kuukautiset alkaa noin 14 vrk ovulaatiosta. Ovulaatio voi olla koska vain. Mutta jos olet raskautunut, niin sittenhän ei tule enää mitään kuukautisia, joten ei voi sanoa, että raskauduin 14 vrk ennen kuukautisia. Miten olet voinut raskautua viikkoa ennen menkkoja? Mistä tiedät, milloin ne menkat olisi tulleet? Jos sinulla on ovulaatio ja raskaudut, menkkoja ei tule, yleensä. Jos sinulla on ovulaatio ja et raskaudu, kuukautiset tulee noin 14 vrk päästä. Paitsi jos sinulla on raskautumista ajatellen liian lyhyt luteaalivaihe.

Tietenkin munasolun irtoaminen on sama kuin ovulaatio, en kokenut tarpeelliseksi että pitäisi vääntää rautalangasta. Oletan että kaikki täällä tuntevat perusasiat. Pointtini oli se, että jokainen on yksilö ja kehot ovat subjektiivisia ja yksilöllisiä, eikä kaikkiin päde kirjojen keskiverrot. Mutta koitan selittää mitä tarkoitin.

Itsellä ne alavatsakivut on todella pahat juuri 2 viikkoa ennen menkkoja. Kuvittelin silloin tapahtuvan juuri ovulaation. Käyn yksityisellä gynellä, ja koska raskauduinkin nimenomaan alle viikko ennen menkkoja, ihmettelin asiaa. Gyne selitti, että minun elimistöni "alkaa irrottaa" munasolua pikkuhiljaa paljon ennen ovulaatiota, josta nämä kivut johtuvat. Ja olen törmännyt tähän monilla keskustelupalstoilla. Sitä on kutsuttu (virheellisestikin) "irtoamiskivuksi" vaikkei se tarkoittakaan että munasolu juuri sillä hetkellä irtoaa.

Mutta kipu on todella suuri, ja olen aina (väärin perustein) yhdistänyt sen ovulaatioon. Monilla asiasivustoilla myös lukee "faktana", että ovulaation ja menkkojen väliin on PAKKO jäädä ainakin 10 vrk, jotta hedelmöittyminen olisi mahdollista. Tämä ei ole pidä paikkaansa, vaikka onkin hyvin yleistä.

Eräs ystäväni penetroi eräässä kierrossa miehensä kanssa ainoastaan kuukautisten aikana ja raskautui. Se oli onnellinen vahinko, mutta aika harvinaista. Mies on lääkäri ja hieman epäili :) mutta pakkohan hänen oli lopulta uskoa.

Kirjoituksellani tarkoitin lähinnä tsempata yrittämään muulloinkin kuin "lasketun ovulaation" aikaan, koska kaikki eivät ole niitä kirjaesimerkkejä.

Härregud mitä saivartelua, vai oletteko te vastaajat hieman pompoja?!

Oletin että ihmiset täällä omaavat edes yleissivistyksen...

Väännetään rautalankaa: Olen 32v, kiertoni on ollut tasan kellontarkka 29 päivää joka ikinen kierto kun olen menstruoinut, eli pillereiden jättämisestä asti noin 7 vuotta. Ja seuraavaan kysymykseen: EI, en ole menstruoinut raskaana ollessani.

Vielä: Viime kierrossa ovistikku näytti minulla vahvalla viivalla ovulaation, jonka myös gyne vahvisti, ja menstruoin 7 päivän kuluttua ovulaatiosta.

Jos on yhdynnässä esim. päivä ennen menkkojen alkua ja ovis tapahtuukin esim. ekana tai toka kp:na, niin säilyvätkö siittiöt hedelmöittämiskykyisinä kuukautisvuodon alkamisesta huolimatta? Kyllä tää ihmiskeho on niin eriskummallinen :)

mulla on 10vee esikoinen todisteena "varmoista" päivistä! Mulla oli tosi säännöllinen kierto ja kuinka ollakkaan, rakastelua seuraavana päivänä olis pitäny menkkojen alkaa mutta tulematta jäivät! ei kannata todellakaan luulla että raskaaksi tuleminen olis käytännössä mahdotonta kun menkat jo koputtelee ovelle!

Jos rakastelee varmoilla päivillä ja menkat tulevat normaalisti, niin voiko olla niin, että nämä menkat ovat vielä normaalit ja seuraavat jäävät tulematta? Elimistöhän on tavallaan käynnistänyt kuukautiset jo ja edellisen kierron hedelmöitymän munasoluhan ajautuu kuukautisverenä takaisin. Eli seuraavat jäisivät sitten pois..? Oletus siis, että kierto vaikkapa 30 ja rakastelu tapahtuu kp 29 ja menkat alkaa sitten. Olen nyt vähän ymmällä, mutta ehkä joku auttaa...

No jos et halua käyttää ovistikkuja (siis ovulaatiotestejä), niin voithan tehdä vaikka näin: laske oletetusta menkkojen alkamispäivästä 14 vuorokautta taaksepäin (oletettu ovulaatio), sitten sekstailette joka toinen päivä, eli vaikkapa 16 päivää ennen menkkoja, sitten 14, 12, 10, 8 ja 6 päivää ennen menkkoja. Ei todennäköisesti osuisi kovin harhaan. Ja jos oikein varma haluaisi oviksen kohdalle osumisesta olla, niin sittenhän kannattaisi pupuilla joka toinen päivä läpi koko kierron. Tai käyttää ovulaatiotestejä.

"Varmat päivät" vielä epävarmempia kuin luultiin - Tiede.fi

Täällä kun joku vauhkosi että kannattaisi uskoa mieluummin tieteellisiä tutkimuksia kuin "jonkun subjektiivisia kokemuksia", niin väittäisin melkeinpä päinvastaista.
Tiedettä tehdään nimenomaan oikeiden kokemusten pohjalta, eikä se tarkoita sitä etteikö jokin asia olisi totta ennenkuin se on Tiede-lehdessä julkaistu:D

Anyhow, nyt on "virallisesti" todettu, että varmoihin päiviin EI ole luottamista, naisilla on 1-6% mahdollisuus raskautua jopa kuukautisten aikana.

There you go.