Outoja oireita pillereiden lopetuksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jen

Vieras
Hei!

Kaksi viikkoa sitten minun olisi pitänyt aloittaa uusi e-pilleripakkaus (Harmonet) mutta päätin jättää pillerit pois, sillä olen lopettanut seurustelun. Ehdin käyttää pillereitä viisi vuotta (olen nyt 22-vuotias) ja minulla oli koko ajan sama pillerimerkki. Harmonet sopi minulle hyvin - edes aloittaessa ei ollut ongelmia. Nyt minulla on kuitenkin ollut outoja oireita, joiden oletan liittyvän pillereiden lopettamiseen.

Ensinnäkin sääreni ja jalkani ovat todella turvonneet. Iltaisin turvotus on ihan silmillä havaittavaa, mutta aamuisinkin jotkut kenkäni tuskin mahtuvat jalkaan. Eikös sen pitäisi olla niin päin, että pillereiden aloittaminen saattaa aiheuttaa turvotusta?

Toinen juttu on, että eilen illalla huomasin nännieni olevan arat. Rinnat muutoin eivät ole mitenkään tavallisuudesta poikkeavat. Tällaistakaan minulla ei ole aiemmin ollut, joten toki ensin tulee mieleen tämä pillerien lopetus.

Kiitos paljon, jos osaatte antaa kommentteja!

Hei!

Itse lopetin pillerit reilu puoli vuotta sitten (lapsi haaveissa) ja olen seikkaillut paljon netissä tähän aiheeseen liittyen. Ja voin kertoa, että oireita voi pillereiden jälkeen olla mitä eriskummallisia (mm. kierto heittelee miten sattuu kuten itsellä, vatsapohjaa jomottaa, heikottaa, turvotusta jne.). Yleensähän tuo ei ole vaarallista vaan tasaantu ajan kanssa kun kehon oma hormonitoiminta tasapainottuu. Meitä lasta yrittäviä nuo oireet tietysti häiritsevät todella paljon, koska monet niistä ovat hyvin samankaltaisia alkuraskauden oireiden kanssa ja sehän tietysti toiveissa olisi... eli johtuvatko epämääräiset tuntemukset pillereistä vai kenties jostain muusta! Mutta kyllä aika hoitaa tehtävänsä jos ja kun kuukautiskiertosi palautuu muutamassa kuukaudessa normaaliksi (kuulemma kyllä jopa puoli vuotta on ihan normaali aika kierron tasaantumiseen pillereiden jälkeen).

Enpä muuten yhdistänyt ollenkaan aikaisemmin noita kahta!

Itse söin Harmonettia 8 vuotta ja lopetin jo 3 kuukautta/kiertoa sitten. Jalat ovat todella turvoksissa. Menin kyykkyyn töissä kun nostin jotain lattialta kesken työpäivän, ja oikein pelästyin. Reidet ja nilkat niin turvoksissa, etten meinannut kyykkyyn päästä, oli pakko nousta heti ylös, kiristi niin. Erityisesti iltaisin jalat ovat TODELLA turvoksissa (olen normaalipainoinen, ja paino ei ole heitellyt).

Toinen ikävä juttu on, että naama täynnä finnejä. Finneistä en ole koskaan kärsinyt, ja nyt posket, otsa, jopa rinta niitä täynnä. Finnit ymmärsin yhdistää pillereiden lopettamiseen, mutta jalkojen turvotusta en tullut ajatelleeksi.

lopetin just kanssa diane novat. mielestäni olen kanssa turvoksissa, ainakin maha on kuin jalkapallo ja siellä on paljon ilmaa.... luulin että pillereiden lopetus päinvastoin laihduttaisi, mutta täytyy kai olla kärsivällinen...
ja ja jo kolmen viikon jälkeen (en siis ole saanut "ekoja" menkkoja vielä) on tullut jo finnejä...

Liikkuminen auttaa turvotukseen, joten kävele päivän mittaan tuon tuostakin. Kulje portaita, nouse seisomaan, tee pumppausliikkeitä alaraajoilla ja pyörittele käsiä. Turvotus ei ole vaaratonta.

Aina, kun hormonitoimintaan tulee äkkinäisiä muutoksia, keho reagoi. Pillereitä popsitaan teini-ikäisestä lähtien, joten keho ei edes tiedä heti, mistä nyt on kyse.

Ehkä niitä otettaisiin käyttöön hieman varovaisemmin, jos todella ymmärrettäisiin, että se ei ole nuorelle naiselle ihan normaali tila. No - on se kuitenkin parempi kuin ei-toivottu raskaus, mutta näin nuo naisena olemisen mutkat jo läpikäyneenä toivoisin, että panostettaisiin enemmän noihin terveydelle vähemmän ongelmia tuottaviin ehkäisimenetelmiin, kuin nuorena nautittuihin pillereihin.

Kun ekan kerran lopetin pillerit, mulla meni iho ihan kamalaksi. Naama oli täynnä tukkeumia ja "ihonalaisia" finnejä. Kuukautiskierto heittelehti tosi paljon. Nännit olivat myös arat. Onneksi hiivatulehdus ja selluliitti sitävastoin lähtivät, jotain positiivista :)

Nyt kun lopetin pillerit uudelleen (käytin välissä n. vuoden), on mennyt tosi hyvin. Selluliitti lähti taas, samoin pienet punaiset "verisuonet" (jotain pikku purkaumia) reisistä, ja muutenkin olo on ollut mainio. Kuukautiskierto on ollut hyvä, samoin iho. Ainoa ongelma on ollut päänahka - se alkoi hilseillä todella vahvasti, päänahkaan tuli jonkinlainen talitulehdus tms. No, sekin oli hoidettavissa.

Mutta joo, ei ne pillerit siis mitään ihan kevyttä tavaraa ole :)

Lopetin renkaan käytön muutama kuukausi sitten ja kaikki meni oikein hyvin, ei siis turvotusta ja menkatkin tuli suht ajallaan. Mutta kaksi viikkoa sitten menkat alkoi ja ovat jatkuneet putkeen koko tämän ajan. Paljon ei tavaraa tule, välillä vähän verta ja välillä ruskeaa "puolivuotoa"..mutta todella ärsyttävää joka tapauksessa, etenkin kun harrastan päivittäin urheilua.
Onko jollakin sattunut vastaavaa? Kuinka kauan epämääräistä vuotoa kesti? Mistä voi johtua?

Yhteistyössä