outoja kipuja.. mikähän vialla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siis ihan alavatsalla ollut jo kuukausia pientä juilimista, ja nyt ollut jonkin aikaa pahoja kipuja, niin että välillä kun koskee pitää vaan olla kippurassa ja odottaa et pahin kipu menis ohi. ja nyt sit varasin ajan lääkäriltä kun muutaman päivän ajan tuntunu omituinen "paineen" tunne emättimessä, tai jossain siellä suunnilla.. pelottaa vaan ettei mitään vakavaa ole kun just ajateltiin että ruetaan yrittämään toista lasta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis ihan alavatsalla ollut jo kuukausia pientä juilimista, ja nyt ollut jonkin aikaa pahoja kipuja, niin että välillä kun koskee pitää vaan olla kippurassa ja odottaa et pahin kipu menis ohi. ja nyt sit varasin ajan lääkäriltä kun muutaman päivän ajan tuntunu omituinen "paineen" tunne emättimessä, tai jossain siellä suunnilla.. pelottaa vaan ettei mitään vakavaa ole kun just ajateltiin että ruetaan yrittämään toista lasta...

munasarjakysta oireili minulla juuri noin. Periaatteessa vaaraton ja yleinen vaiva hedelmällisessä iässä olevilla naisilla, jos kasvavat suuriksi ja vielä puhkeavat, kuten minulla, ovat todella kivulias vaiva. Ja tällöin voivat olla vaaraksikin. Mutta varmaan viisastut lääkärillä käytyäsi..

kiitos, ehkäpä siis jotain tuollaista odotettavissa=) oon aika huono menee lääkäriin, kun tosiaan jo useita kuukausia noista kivuista oon kärsiny. kuukautisetkin ruennu olemaan epäsäännölliset ja todella kivuliaat, liekö sekin oireita tuosta kyseisestä vaivasta..? mites noi kystat sit poistetaan?

Ei taideta useinkaan poistaa; mulla poistui (ja paljastui) spontaanisti, oli kasvanut kymmensenttiseksi ja puhkesi. Sen sitten kyllä huomasi.Ja sen jälkeen on sanottu, että se nyt voi silti kasvaa uudelleen, mutta niin kauan kun särkylääkkeillä kotona pärjää, ei tartte tulla lääkäriin kystakipuja valittamaan. Eli vasta sitten saa tulla kun on ensiapuun valmis..En tiedä onko muualla näin. Tietysti on hyvä selvittää mikä (ap:n) kipujen syynä on, ihmetyttää vaan, onko todella munasarjakystan hoitosuositus tällainen, että yhden puhjettua saat kärvistellä kipujesi kanssa vaikka vuosikausia ja välillä ei edes tarkisteta mikä tilanne on..

mä oon kyllä käyny hakemassa pariin otteeseen ihan piikin niihin kipuihin.. ne on ollu ihan järjettömät.. mulla on niitä kystia ollu munasarjoissa ja kohdussa. Ei oo sanottu että mitä tehtäis.. seurattu vain..

onko noista kystista muuten haittaa tai vaaraa raskautta ajatellen? vaikeuttaako esim. raskaaksi tulemista? tuo lähinnä huolettaa kun tosiaan kovasti toista lasta toivon tulevaksi=)

Kuulemma ei pitäisi vaikuttaa; toisilla kai niitä on ollut raskauden aikanakin. Joskus, jos keltarauhaskysta kasvaa suureksi, se voi pitää yllä ikään kuin turhaan keltarauhashormonin tuotantoa ja kierrot voivat pidentyä.

mulla on kyllä ollut yksi kohdunulkoinen raskaus, pari vuotta sitten, mutta ei se oireillut mitenkään, lasta yritettiin ja kun kuukautiset jäi pois niin testi näytti et oon raskaana, mut mitään raskauden oireita ei ollut ja kohdunulkoine sit oli.. ja tuo ei nyt ole mahdollista, kun vielä siis ehkäisyä käytetään..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulla on kyllä ollut yksi kohdunulkoinen raskaus, pari vuotta sitten, mutta ei se oireillut mitenkään, lasta yritettiin ja kun kuukautiset jäi pois niin testi näytti et oon raskaana, mut mitään raskauden oireita ei ollut ja kohdunulkoine sit oli.. ja tuo ei nyt ole mahdollista, kun vielä siis ehkäisyä käytetään..

miten kohdunulkoinen raskaus todettiin jos se ei oireillut mitenkään?

onko noista kystista muuten haittaa tai vaaraa raskautta ajatellen? vaikeuttaako esim. raskaaksi tulemista? tuo lähinnä huolettaa kun tosiaan kovasti toista lasta toivon tulevaksi=)

mulla oli raskauden alussa kohdussa kysta joka oli aiheuttaa keskenmenon.. mut se puhkes ja hävis itellee eikä keskenmenoa onneksi tullu.. kaippa siinä jonkunmoinen riski on.. niinku raskaaks tulemisenkin suhteen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Just toissa päivänä kävin lekurissa samana vaivan takia. Mulla vasemmassa munasarjassa 6cm kysta. Kontrollikäynti 3kk päästä ja jos kasvanut tai edelleen jäljellä laittaa lähetteen naistenklinikalle, sit luultavasti poistetaan.
Mulla myös nuorempana poistettu 16cm kysta.

Mun piti vähän samasta aiheesta just aloitusta väsätä, mutta laitanpa ensin tänne jos saisi täältä vastauksen.

Menkkojen piti siis alkaa ensi sunnuntaina (yleensä tulevat lähes kellokaulassa tarkalleen su iltana ja loppuvat seuraavana sunnuntaina) mutta eilen alkoi ihan yllättäen paljon normaaleja menkkojani niukempi vuoto, ja alaselkää vihloo kuin synnyttämään lähtiessä. :D Sekä alavatsa kopeä varsinkin jos joutuu vatsalihaksia hiukankin jännittämään esim. seisomaan noustessa, lasta nostaessa jne.. Normaalisti menkkoja edeltävänä päivänä alaselkä hieman kipeä ja menkkojen alkamispäivänä myös, mutta nyt vuoto ja kivut alkoivat ihan yllättäen ja vuoto niukempaa kun normaalisti kivut taas voimakkaampia.

Ja alapäässä tuntuu jatkuvasti hirveä paine.

Alkuperäinen kirjoittaja milla:

miten kohdunulkoinen raskaus todettiin jos se ei oireillut mitenkään?

no siis oli semmonen aavistus, et ei oo kaikki kohdallaan ku ei mitää pahoinvointia tai muita oireita ollut, ja semmonen tunne vaan oli. ultralla sit katottiin ja siin se näky..

kiitos, ehkäpä siis jotain tuollaista odotettavissa=) oon aika huono menee lääkäriin, kun tosiaan jo useita kuukausia noista kivuista oon kärsiny. kuukautisetkin ruennu olemaan epäsäännölliset ja todella kivuliaat, liekö sekin oireita tuosta kyseisestä vaivasta..? mites noi kystat sit poistetaan?

Tähystysleikkauksella poistetaan jos tarve vaatii.

Yhteistyössä