perheklubilta saa vertaistukea, erityisesti adhd ja as lasten vanhemmat.
no onhan se tourette lapselle itselleen ikävä juttu, varsinkin kun ikää tulee lisää(riippuu tietty vähän oireiden voimakkuudesta). Mut helpommalla m äpääsisin tourette lapsen kanssa kun tän adhd viikarin.
Ikää kohta 8vuotta ja esimerkiksi kassajonossa olo on hankalaa,pidän edelleen kiinni kädestä kassajonossa ollessamme(koska voi tehä ihan mitä vaan)
samaten kauppa käynti kokonaisuudessaan täytyy ennakoida ja olla varuillaan koko ajan, esim tänään kaupassa pitkällä maitohyllyllä laittoi kädet siihen "kaiteelle" ja pyörähti jalat ilmassa ympäri, kielsin toisti homman, otin kädesä kiinni ja talutin hänet pois.
linnanmäellä jaksoi 2,5tuntia olla jonoissa nätisti(kun halus laitteisiin hirveästi), sen jälkeen halustaan huolimatta roikkui kaiteessa,hyöri pyöri, häsäs,väsäs. koko ajan sai olla skarppina ja ohjata niin seisomaan paikallaan. Kyllä kuule muut saman ikäiset(n.samanikäiset=samankokoiset) lapsetkin katto ihmeissään. Niinpä.
ja jonotustakin on harjoitellut päiväkodissa 3vuotiaasta asti ja kotona siitä saakka kun ekan kerran seisoi kassajonossa mukana(eikä siis ollut rattaissa). eka kauppareissu sujui hyvin hänen ollessaan 5v, seuraava hänen ollessaan lähes 6v.
Tällästä se on... ja voi kuule kuinka paljon oon saanut ns.paskaa niskaani. ihanku mä haluaisin että elämä ois näin hankalaa lapselle,minulle, muille. mutta rasittavampaa on kuulla syytöksiä jotka itse tietää aiheettomiksi.
ps. minulla on autistinen pikkuveli ja hän on 100kerttaa helpompi kuin tämä adhd lapseni.