Oulaskankaalla synnytäneiden kokemuksia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Justiinax
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Justiinax

Jäsen
10.07.2005
231
0
16
Itse olen synnyttänyt kaksi lastani Oulaskankaalla ja minun mielestäni aivan ihana paikka.
Pieni, kodinomainen paikka jossa aivan älytömän mukava henkilökunta.Plussana vielä sekin että ruokakin on hyvää... :p
Juttelin hoitajien kanssa kokemuksistani oulaskankaan sairaalasta ja he olivat todella huolissaan synnytysosaston jatkuvuudesta, koska lääkäripula on valtava.Jostain syystä Oulun lääkärit eivät halua tulla Oulaisiin töihin vaikka samaa sairaanhoitopiiriä ovatkin...Hoitajat kehoittivatkin äitejä nostamaan asiasta "meteliä", jotta saataisiin jatkossakin synnyttää pienessä ja ei niin laitosmaisessa paikassa.
Itse en henk.kohtaisesti ole kamalasti kuullut positiivista Oulussa synnytäneiltä äideiltä.Siellä kuulema jatkuva kiire ja liukuhihna-meininki..
Oulaskankaalla lapsi annetaan pitkäksi aikaa synnyttyksen jälkeen äidin rinnalle ja synnytyssalissa saa olla muutaman tunnin synnyttyksen jälkeen.Äidille ja isälle tuodaan myös aamupala tms.synnytyksen jälkeen.
Eräs tuttavani kertoi synnyttäneensä Oulussa ja hänet oli kärrätty samantien synnytyksen jälkeen osastolle, koska oli kiire saada seuraava sisään..
Millaisia kokemuksia muilla?

Hei! Itsekin olen synnyttänyt kaksi lasta Oulaskankaalla ja toisaalta hyvä mieli jäänyt, mutta toisaalta taas sitten ei... Osasto on pieni, mutta jostain syystä en ole siellä viihtynyt (olen synnyttänyt 3 lasta toisessa sairaalassa. Esikoinen ja kuopus ovat syntyneet Oulaskankaalla). Esikoisen synnytyksessä kohdalle sattui kaksi kätilöä, joiden kanssa henkilökemiat eivät vain kohdanneet (syytä siis myös minussakin). Kuopuksen vaikeasta synnytyksestä jäi melko hyvä mieli, koska auttamassa taisi olla osaston ihanimmat kätilöt ja mukava lääkäri. Osastolla sitten pahoitin mieleni montakin kertaa tahdittomasta käytöksestä esim. minulle olisi ollut tärkeää saada keskustella synnytys "pois mielestä" ennen kotiin lähtöä ja muitakin asioita oli mieleni päällä. Topakka hoitaja marssi kahden äidin huoneeseemme ja totesi, että nyt on sitten se kotiinlähtökeskustelu. No, teillehän se voidaan pitää yhtäaikaa, kun olette molemmat monisynnyttäjiä. Eihän teillä nyt mitään epäselvyyksiä tässä ole. Siinä sitä vieraan äidin kanssa toisiamme katseltiin ja eihän siinä mitään kamalan henkilökohtaisia asioita pysty purkamaan. Yritin jälkeenpäin kysyä, että oliko tämä todellakin nyt tässä. Vastaus oli, että kyllä! Mielestäni osastolla ei ole niin kodinomainen tunnelma, mutta nämä moitteeni taitavat olla vain sellaista pientä "säätämistä". Sen huomasin kuopuksen odotusaikana, että lääkärit olivat Oulaskankaalla todella tarkkoja ja huoleni otettiin tosissaan ennen synnytystä. Sellaisesta tulee turvallinen olo. En ole koskaan synnyttänyt ison sairaalan synnytysosastolla,joten sellaiseen en voi verrata. Olen ihan samaa mieltä, ettei näitä pieniä synnytysyksikköjä saisi lopettaa. Ei missään nimessä!!! Muut kolme lastani olen myös synnyttänyt pienessä sairaalassa (jopa pienempi kuin Oulaskangas) ja olen tykännyt kovasti. Hoito tuntuu "henkilökohtaiselta" ei laitosmaiselta. Olen kyllä valmis "pitämään meteliä" pienempien synnytysosastojen puolesta!!! :attn:

Yhteistyössä