Oudot näpyt alapäässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhä paniikki päällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhä paniikki päällä

Vieras
Täällä jo aiemmin panikoin sitä että itsellä saattaa olla kondylooma. No, kävin lääkärillä ja siellä tehtiin tarkastus. Kesti alle minuutin ja lääkäri totesi vain, että "ihan ok limakalvo, ei tässä mitään ole". Minulla tosiaan on aivan emättimen aukon reunan kummallakin puolella kaksi ihonväristä näppyä, jotka ovat pitkään olleet oireettomia. Nyt sitten toinen on "levinnyt", sen viereen on tullut toinen pienempi epätasaisen muotoinen näppy (nämä aiemmat näpyt olivat ihan pyöreitä, ehkä nuppineulan pään kokoisia) ja minusta alue on selkeästi röpelöinen. Myös emättimen suuaukon alapuolella ennen välilihaa on nimettömän kynnen kokoinen litteä alue, joka on pelkkää röpelöä. Ilmestyivät kun limakalvot ärtyivät pahasti viime yhdynnän (n. 1kk sitten) jälkeen.

Yritin kysyä, että etkö huomannut niitä outoja muutoksia, mutta sanoi vaan että "joskus rauhaset käyttäytyy oudosti". Eh? Ovat kuulemma ikäviä mutta eivät haitallisia. Sain papaan lähetteen kun pyysin, mutta siitä ei kai kondyloomaa voi todeta.

Miten on? Valkovuoto on epämiellyttävän hajuista ja paksua ja välillä virtsaaminen kirvelee, mutta tämä vaiva on ollut pitkään ja oireilee kausiluontoisesti. Aiempien lääkärilausuntojen mukaan sen taustalla ei ole tautia. Mitä ihmettä nämä näpyt ja tuo outo alue voi olla? Voivatko rauhaset muka aiheuttaa tällaista? Odottelenko vaan että katoavat itsekseen? Mietin että jos parissa kuukaudessa eivät katoa niin marssin uudestaan lääkärille ja käsken tekemään jotain niille. Todella kiusallista :< Ärtyvät hyvin helposti muutenkin.

Mene ihotautilääkärille. Kärsin monta vuotta alapään ihon ongelmista. Gyneltä sain jotakin rasvaa, ei auttanut. Nyt otin itseäni niskasta ja menin ihotautilääkärille, no siitä on vasta pari viikkoa, mutta tutkimus oli perusteellinen ja luulisin, että sain hyvät lääkkeet.

Mulla on just tuollaista kuvailemaasi näppyä, tai "kohoumaa" alapään limakalvoilla. En oo käyny lääkärissä tämän takia, mutta huolestuttaa kyllä. Mikään tauti ei mun kohdalla voi olla kyseessä, mutta silti mietityttää, että mitähän tämä on...?

Moi! Mulla on ihan sama ongelma. Kävin gynekologilla, joka sanoi, että näpyt ovat täysin vaarattomia "ihopoimuja", eivätkä ne kondyloomaakaan olleet, kun teki testin etikkahapolla. Sanoi myös, että näpyt näyttävät epätavallisilta ollakseen kondyloomaa. Käyntikerta kesti niin vähän aikaa, etten saanut kunnon selitystä vaivalle, mutta koska noi näpyt eivät ole mua muuten juurikaan haitanneet niin olen päättänyt lopettaa turhan stressaamisen. Uskon lääkäriä, joka sanoo, että näpyt ovat vaarattomia limakalvon muutoksia, mahdollisesti hankauksesta johtunutta. Käski rasvaamaan oman alapääni perusvoiteella, jota käytän muutenkin atooppiseen ihottumaan.

Jos epäilyttää vähänkin, niin kannattaa mennä lääkäriin. Minäkin olin jo 100% varma, että sukupuolitauti siellä kukkii, mutta toisin ilmeni! Olo on niin helpottunut, kun ei tarvitse alapäätä jatkuvasti vahdata peilin kanssa. Ja vaikka siellä jokin tauti olisikin, niin kannattaa se nyt ainakin hoitaa kuin antaa olla vuositolkulla siellä muhimassa, pahemmaksi se vain menee.

Toivottavasti tästä oli nyt jollekulle samasta vaivasta kärsivälle apua. Ei se välttämättä ole sukupuolitauti! Näitä netin keskustelupalstoja ei kannata niin ahkerasti lukea kuin itse luin ennen lääkäriin menoa, aiheutuu vaan turhaa päänsärkyä ja murehtimista.