Ottaisitteko koiranpennun jolla ei oo toista pallia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koko yön pähkäillyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koko yön pähkäillyt

Vieras
Käytiin valkkaamassa pentu pari viikkoa sitten, annoimme sille nimen ja otimme kuvia. Odotimme sitä kovasti kotiin. Ajatuksena oli että käytämme sitä kerran näyttelyssä ja mahdollisesti ajokokeissa.

Nyt kuitenkin viimisessä lääkärintarkistuksessa selvisi että vain yksi kives lakeutunut ja toista ei tunnu missään. Tarkoittanee sitä että emme voisi koiraa käyttää näyttelyissä emmekä ajokokeissa. Ja mahdollisesti tämä piilokives voidaan myöhemmin joutua leikkaamaan pois.

Mutta kun niin kiinnyimme jo tähän valitsemaamme pentuun, tuntuu kurjalta hylätä hänet pienen vian vuoksi.

Ajattelimme että sitten emme vaan harrasta näyttelyitä emmekä käy ajokokeissa. Mutta huijaammeko itseämme nyt tässä? Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa kun voi vielä valita...

Jos mulla ei ois tavoitteita koiran suhteen, eli mulle riittäis koira jonka kanssa voi ajaa, mutta ei saada tuloksia esim. juurikin näyttelyiden muodossa niin tietenkin ottaisin.

Mutta koska mulla nyt sattuu olemaan tavoitteita, niin en ottaisi. Mun koiralla pitää olla molemmat kivekset (joskin mä meinaan ottaa kyllä nartun, mutta kuitenkin) koska me tarvitaan näyttelytulos siihen, että saan koiran AVA:ksi.
Toki aina voi kaikkea sattua...koira voi loukkaantua, sen trveys saattaa muutoin pettää, tai pää ei kestä. Joten ei se välttämättä riitä mihinkään, että koiralla on ne molemmat pallit. Mutta ilman niitä ei ole edes mahdollisuutta.

No jos teille ne näyttelyt sun muut ei ole niin suuria juttuja, niin ottakaa pois. Itse en ottaisi, koska mulle on tärkeää että voin käydä koiran kanssa näyttelyssä. Hyvällä tuurilla se toinenkin kives saattaa sieltä laskeutua, mutta varmaahan se ei ole, etenkään jos sitä ei ollenkaan tunnu.

Meillä oli tarkoitus myös edellisen koiran kanssa käydä näyttelyissä ja ajokokeissa, mutta emme sitten kuitenkaan käyneet. Koira kuoli tapaturmaisesti vajaan 2 vuoden iässä, joten vaikea sanoa että olisimmeko kuitenkin sitten myöhemmin käyneet.

Todella ristiriitaiset tuneet, kun ei haluisi toista "hylätä" ja ei voi tietää että tulisiko niissä näyttelyissä ja kokeissa kuitenkaan käytyä. Jalostukseen emme olleet kuitenkaan ajatelleet koiraa käyttää. Eli nuo kokeet ym. olis vaan omaksi iloksi.

Ottaisin. Minulla ollut kivesvikainen koira ja kissa. Ainoa miinus on se, että se kannattaa leikata nuorena, ettei muutu pahalaatuiseksi. Jos kives on vatsanpeitteissä, leikkaus on iso, vaativa ja suht kallis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottaisin. Minulla ollut kivesvikainen koira ja kissa. Ainoa miinus on se, että se kannattaa leikata nuorena, ettei muutu pahalaatuiseksi. Jos kives on vatsanpeitteissä, leikkaus on iso, vaativa ja suht kallis.

Mikäköhän on suht kallis??

onko pentu minkä ikänen? jos 8viikkosella ei tunnu niin voi se kuiten vielä paikalheen tulla. meilä jämpti pojalla oli kivekset hukassa vielä 5kk ikäsennä ja 8 kk ikäsennä pallit oli oikella paikkaa.

pikkuveljen kääpiömäyräkoiralta poistettiin kives vattaontelosta oli hintaa 350e menee koiran koon mukaan leikkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ottaisin, olen ottanut. Kokeisiin saa osallistua ilman pallejakin.

jos näyttelyista saa hyväksytyn. ilman hyväksyttyä näyttely tulosta ei ajokokheisiin osallistuta. palliviasta saa suoraan hylätyn.

No sit se on eri kuin pk-puolella. Tokikaan käyttövalioksi ei oo asiaa, mutta ei sitä muuta varten vaadita. En tiennyt että voi olla noin eri käytäntö :o

onko pentu minkä ikänen? jos 8viikkosella ei tunnu niin voi se kuiten vielä paikalheen tulla. meilä jämpti pojalla oli kivekset hukassa vielä 5kk ikäsennä ja 8 kk ikäsennä pallit oli oikella paikkaa.

pikkuveljen kääpiömäyräkoiralta poistettiin kives vattaontelosta oli hintaa 350e menee koiran koon mukaan leikkaus.

Leikkaushinta riippuu myös paljon paikkakunnasta ja eläinlääkäristä. Jos käy yksityisillä niin hinta on huomattavasti kalliimpi kuin kunnallisella ja Helsingin seudulla hinnat taas on ihan pilviähipovia.
Me just käytiin eläinlääkärissä kaupungineläinlääkärillä ja mukana oli useampi koira 1 pallien poisto (tosin normaalit pallit oli), 1 kohdunpoisto, 1 sirutus, 1 rokotukset, 3 hammakivenputsausta, samalla meni noilta kahdelta poistokoiralta, kun unessa olivat ja 1 sen lisäksi ja vielä 1 ultraus. Mukaan lähti vielä tietysti antibiootteja ja 1 säkki virtsakiviruokaa. Loppulasku ol 450 euroa, tosin siinä oli ehkä pientä alennusta joistain, mutta kumminkin, ei paha tuosta työmäärästä.
Jos Hesan seudulla olisi ollut, niin tuolla hinnalla ei varmaan olisi saanut edes tuota kohdunpoistoa.

jos näyttelyista saa hyväksytyn. ilman hyväksyttyä näyttely tulosta ei ajokokheisiin osallistuta. palliviasta saa suoraan hylätyn.

No sit se on eri kuin pk-puolella. Tokikaan käyttövalioksi ei oo asiaa, mutta ei sitä muuta varten vaadita. En tiennyt että voi olla noin eri käytäntö :o

Katoin kennelliiton sivuilta ja siellä puhuttiin että koiran pitää olla tunnistusmerkitty ja rekisteröity, vasta voittajaluokkaan tarvitaan se näyttelytulos.

8vkoa tuo nyt on ja muilla uroksilla oli jo laskeutunut molemmat. Toista kivestä ei tunnu missään. Voiko laskeutua viel, vaikka ois vatsaontelossa? Hyvin epätodennäköisenä pidämme että se esille tulisi. Taitaa tuo 1/3 hinnan alennuksesta mennä sitten siihen leikkaukseen, mutta kyllä me tuo koira haetaan. Ei luonto anna periksi hylätä toista. Harmi että näin kävi, mutta eiköhän tää iloksi muutu.

Katoin kennelliiton sivuilta ja siellä puhuttiin että koiran pitää olla tunnistusmerkitty ja rekisteröity, vasta voittajaluokkaan tarvitaan se näyttelytulos.

Täähän ois sitten hyvä juttu, että omaksi iloksi vois ajokokeissa kuitenkin käyttää, jos näin tosiaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

8vkoa tuo nyt on ja muilla uroksilla oli jo laskeutunut molemmat. Toista kivestä ei tunnu missään. Voiko laskeutua viel, vaikka ois vatsaontelossa? Hyvin epätodennäköisenä pidämme että se esille tulisi. Taitaa tuo 1/3 hinnan alennuksesta mennä sitten siihen leikkaukseen, mutta kyllä me tuo koira haetaan. Ei luonto anna periksi hylätä toista. Harmi että näin kävi, mutta eiköhän tää iloksi muutu.

sehän on sitte 1v ikäsennä ell tykä ja silloin jos ei kivestä löyvy saatta sovitun osan hinnasta takasi. ja hyvinki voi laskeutua viellä. tuolla meän pennulla oli kummakki hukassa. nyt paikalhaan :) mikä ajuri kysheessä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Täähän ois sitten hyvä juttu, että omaksi iloksi vois ajokokeissa kuitenkin käyttää, jos näin tosiaan on.

mie taas muistelisin että piti olla toettu koiraksi ( näyttelyistä hyväksytty tulos) mutta voihan ehot olla muuttuhneet. meiläki nuita koiria on kokheissa käytetty.

sehän on sitte 1v ikäsennä ell tykä ja silloin jos ei kivestä löyvy saatta sovitun osan hinnasta takasi. ja hyvinki voi laskeutua viellä. tuolla meän pennulla oli kummakki hukassa. nyt paikalhaan :) mikä ajuri kysheessä?

kk mäykky ois kyseessä.

Sinun tilanteessasi ja tämänhetkisessä omassa tilanteessani en ottaisi. Eli jos on mitään ajatuksia näyttelyiden ym suhtyeen en halusi niitä hylätä noin.

Joskus otin aikanani kyllä kivespuolikoiran mutta silloin ei ollut mitään tuntapaisia haaveita. Mutta silloinkin kävi välissä harmittamaan kun pennusta kasvoi harvinaisen kaunis ja rotumääritelmän mukainen koira, joka olisi voinutkin pärjätä näyttelyissä.

nauris koira ( kauris) mäyrikset on kyllä aivan loistavia otuksia! :D varsin varteenotettava koira rotu tähänki taloon :) oottelisin 1v jos ei ole paikalhaan niin sitte ei ole mutta toivoa on!