Ottaisitko vauvan miehen tyttären rippijuhliin?

  • Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Aloittaja"
Meille on tulossa vauva, syntyy huhtikuussa, ja miehen 14-vuotias tytär on aivan järjettömän mustasukkainen. Edelleen saa raivarit, jos edes keskustelussa sivutaan tulevaa lasta.

Neiti pääsee ripille ensi kesänä ja pohdin, pitäisikö jättää vaavi kotiin jos vain mahdollista, vai ottaa mukaan. Turhaa draamaa tuo juhlapäivänä ja on kuitenkin teinin juhla.

MItä sinä tekisit?
 
"..."
Ehdottomasti kannattaa viedä vauva sinne aiheuttamaan mustasukkaisuutta ja pahaa mieltä. Lapsipuolen tunteiden huomioon ottaminen on ihan turhaa, menee vain elämä liian vaikeaksi.
 
"henni"
Minä ottaisin.
En haluaisi jättää toista hoitoon (kärsityttää toista) toisen lapsen kustannuksella.
Saattaahan sielä joku mummo myös saada vanhemmat silmät aukee jos häntä kehutasn hyväksi isosiskoksi josta voi olla ylpee. Toisaalta jos soittaa suutaan, voi muukin suku/perhe näyttää miten rumasti käyttäytyy.
Toki jos sielä on katkeria sukulaisia paikalla niin sithän tuo on vaan utopiaa...
 
Kyllä mä ottaisin, riippuu toki vähän vauvasta (onko täysin rintaruokittava jne), kirkkoon en välttämättä jos mahdollista. Siinä on kuitenkin monta kuukautta aikaa totutella ja faktahan on että vauva ei kiukkuamalla häviä mihinkään.
 
Entäs
Olisko ihan mahdoton ajatus jos sinä jäisit vauvan kanssa kotiin? Pieni on kesällä vielä todella pieni, ja näin esikoinen saisi tärkeässä juhlassaan isänsä jakamattoman huomion? Voisi tehdä teinimonsterin itsetunnolle hyvää huomata että on uudesta vauvasta huolimatta ihan yhtä tärkeä.
 
"henni"
Vanhemmat, siis vanhemman sisaruksen :)

Ja kun tuossa joku koki että se olisi sisarpuolen tunteista välinpitämättömyyttä, nii minä mielelläni kuulisin perusteita miten lapsipuolen tunteiden huomioon ottamista se on että olisi jotenkin ok ja hyväksyttävää hänen kieltää uuden sisaruksen tulo perhejuhlaan. Siis eihän hän ole kieltänyt, mutta olisiko jollakin lupa käyttäytyä näin.

Onko teillä muuten kummit jo valittu? ;)
 
"Aloittaja"
Vieläkö teillä tuo tilanne jatkuu :(
Joo, vielä :(.

Musta ois ikävä pilata ikimuistoinen juhlapäivä, ripille pääsy kun on tuon ikäisen elämässä todella tärkeä. Kuitenkin vieraat huomioi paljon vauvaa, pelkään että tyttö kokee vauvan varastavan kaiken huomion (kun on nyt jo varastanut isän ja äitipuolen).

Totutteli minuunkin aika pitkään, aluksi suorastaan vihasi, mutta sain kuin sainkin neidin pehmitettyä kun vain ignoorasin kiukuttelut ja järkkäilin kivaa puuhaa meille ym. :D Hän oli 8-vuotias kun menimme yksiin mieheni kanssa, noin 5-vuotias kun isä ja äiti erosivat.

Isä on tytölle tosi tärkeä ja ovat erittäin läheisiä, siksi pelkää vauvan "vievän isän", mutta leppyy varmasti aikanaan. Tuo juhla vain on niin pian ja haluan tytölle hyvät muistot päivästä.
 
"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs;29457868:
Olisko ihan mahdoton ajatus jos sinä jäisit vauvan kanssa kotiin? Pieni on kesällä vielä todella pieni, ja näin esikoinen saisi tärkeässä juhlassaan isänsä jakamattoman huomion? Voisi tehdä teinimonsterin itsetunnolle hyvää huomata että on uudesta vauvasta huolimatta ihan yhtä tärkeä.
Joo voisin jäädä, mutta uskon että tyttö olisi pettynyt, jos en tule. Olemme aika läheisiä ja kokisi tämänkin varmasti jonkinmoisena hylkäyksenä, vauva on tärkeämpi kuin hän.
 
"Neela"
Minä ottaisin vauvan mukaan, koska minun mielestäni lapset eivät tuollaisia asioita päätä, eikä kyllä kukaan lapsellisesti kiukutteleva teini vaikuta päätöksiini. Jos ollaan olevinamme yhtä perhettä, niin tottakai kaikki perheenjäsenet ovat tilaisuudessa mukana.

Se, että ap jäisi vauvan kanssa juhlista pois, voi ap:n mielestä olla jonkinlaista kunnioitusta ripillepääsevän juhlaa kohtaan, mutta mistäs sitä tietää mitä se teini sisimmissään miettii...ehkä jopa asia kääntyy päässään niin, että no eipä se isän uusi vaimo paljon hänestä välitä kun ei vaivaudu edes rippijuhliin tulemaan, keskittyy vauvaansa vaan...tms.
 
"miu miu"
mä menisin vauvan kanssa tai meistä ei menis kukaan. Fakta on että vauva tulee olemaan elämässä mukana kuitenkin tulevaisuudessa. Mutta koittaisin pitää vauvan mahdollisimman sivussa, jotta vauva ei vie huomiota itse päivänsankarista.
 
vierass
[QUOTE="Aloittaja";29457890]Joo, vielä :(.

Musta ois ikävä pilata ikimuistoinen juhlapäivä, ripille pääsy kun on tuon ikäisen elämässä todella tärkeä. Kuitenkin vieraat huomioi paljon vauvaa, pelkään että tyttö kokee vauvan varastavan kaiken huomion (kun on nyt jo varastanut isän ja äitipuolen).

...

Isä on tytölle tosi tärkeä ja ovat erittäin läheisiä, siksi pelkää vauvan "vievän isän", mutta leppyy varmasti aikanaan. Tuo juhla vain on niin pian ja haluan tytölle hyvät muistot päivästä.[/QUOTE]

Harvoja järkeviä lauseita tässä ketjussa. Jos tilanne ei muutu vauvan ja teinin välillä ennen kesää, jätä ihmeessä hoitoon. Pieni pärjää kyllä sen aikaa jossain ja tytär saa todellakin omat juhlansa. Tyhmää edes ajatella muuta, jos tilanne pysyy samana.
 
"Aloittaja"
[QUOTE="henni";29457877]Vanhemmat, siis vanhemman sisaruksen :)

Ja kun tuossa joku koki että se olisi sisarpuolen tunteista välinpitämättömyyttä, nii minä mielelläni kuulisin perusteita miten lapsipuolen tunteiden huomioon ottamista se on että olisi jotenkin ok ja hyväksyttävää hänen kieltää uuden sisaruksen tulo perhejuhlaan. Siis eihän hän ole kieltänyt, mutta olisiko jollakin lupa käyttäytyä näin.

Onko teillä muuten kummit jo valittu? ;)[/QUOTE]

On valittu, ei vaan olla pyydetty vielä, mutta mun mielestä sisko on sisko eikä kummi. Kummit on sitten erikseen, olkoonkin vanhanaikaista :D

Vauvallehan tuo on sinänsä aivan sama tuleeko juhlaan mukaan vai ei, eikä tyttö ole tuollaista pyytänyt. Itse vaan pohdin olisiko parempi, jos jäisi pois. Tosin voi olla hankalaa, koska haluan täysimettää ja pitäisi olla monta tuntia erossa vauvasta, eli en tiedä onko käytännössä mahdollista (ei vielä biologisia lapsia, joten vaikea arvioida riittääkö pumpattu maito ja räjähtääkö mun tissit - kokemuksia?)
 
viers
Katsoisin tilannetta vasta lähempänä juhlia. Voi hyvin olla, että ehtii totutella uuteen sisarukseen, joka parhaassa tapauksessa sulattaa sydämensä :) Vastahan se vauva konkretisoituu toiselle kun on syntynyt. Saattaisin harkita sitä, että jäisin vauvan kanssa pois juhlista jos tyttö niin toivoo (saa kai itse vaikuttaa siihen kuka on paikalla?), mutta pelkästään vauvaa en jättäisi ulkopuolelle. Iso merkitys on siinä, että huomioitte tytärtä paljon vauvan synnyttyä vaikka kahdenkeskisellä ajalla (erityisesti isä!) ja toisaalta yritätte saada osallistumaan vähän vauvan hoitoon, jotta isosiskon roolikin löytyisi helpommin.
 
"Aloittaja"
Katsoisin tilannetta vasta lähempänä juhlia. Voi hyvin olla, että ehtii totutella uuteen sisarukseen, joka parhaassa tapauksessa sulattaa sydämensä :) Vastahan se vauva konkretisoituu toiselle kun on syntynyt. Saattaisin harkita sitä, että jäisin vauvan kanssa pois juhlista jos tyttö niin toivoo (saa kai itse vaikuttaa siihen kuka on paikalla?), mutta pelkästään vauvaa en jättäisi ulkopuolelle. Iso merkitys on siinä, että huomioitte tytärtä paljon vauvan synnyttyä vaikka kahdenkeskisellä ajalla (erityisesti isä!) ja toisaalta yritätte saada osallistumaan vähän vauvan hoitoon, jotta isosiskon roolikin löytyisi helpommin.
Olisiko muuten hyviä ideoita tähän huomiointiin? PIenemmille isosiskoille ja -veljillehän voi koota esim. lahjan vauvalta, mutta ei ihan toimi enää teini-ikäisellä :D.

Ja omasta mielestäni voin hyvin mennä juhliin, vaikka tyttö ei vielä vauvaa sulattaisikaan. Tottuu kyllä ja ymmärrän sinänsä mistä tilanne johtuu, jos olisi jokin muu juhla kyseessä (esim. toisen sukulaisen häät), en välittäisi tytön kiukusta, mutta rippijuhla on kuitenkin tosi tärkeä päivä nuorelle ja on oikeutettu silloin hyvään mieleen.

Toistan vielä: hän ei ole siis puhunut, että vauva ei saisi tulla juhliin. Mietin vain miten olisi paras tehdä.
 
"Aloittaja"
Meis menisi yksin tai sitten mentäisiin kaikki kolme. En voisi millään jättää muutaman kuukauden ikäistä vauvaa moneksi tunniksi.
Niin tästä ei ole kokemusta, voiko niin pientä jättää pariksi tunniksi ilman äitiä, jos on kuitenkin pulloon pumpattu tissimaitoa? Esim. omalle äidilleni?

Monihan ei raaski, mutta puhun käytännön tasosta: onko mahdollista?
 
[QUOTE="Aloittaja";29457957]Niin tästä ei ole kokemusta, voiko niin pientä jättää pariksi tunniksi ilman äitiä, jos on kuitenkin pulloon pumpattu tissimaitoa? Esim. omalle äidilleni?

Monihan ei raaski, mutta puhun käytännön tasosta: onko mahdollista?[/QUOTE]

Jos huolii pulloa, niin mikä ettei.
 
Tollanen voi toimia myös itteään vastaan. Siis että perhedynamiikka kärsii ja teini käyttää vauvaa vipuna saadakseen aina kaiken haluamansa tai erityiskohtelua tms. Meillä on sinun, minun ja meidän -lapsia tässä taloudessa. Miehellä entisestä liitosta 13v, 10v ja 9v lapset, mulla 12v ja 10v ja sitten tuore tulokas 5 kk vauva (lapsia ei arjessa näin erotella mutta ihan vaan havainnollistamiseksi näin).

Miehen kolme lasta asuvat tätä nykyä äitinsä luona ja isä on etävanhempi. Vauva on otettu mukaan ja perhe elänyt normaalisti mm.syyslomalla ja joululomalla, kun lapset olivat täällä. Vauva on tasaveroinen oerheenjäsen ja sisarus kaikille lapsille, ketään ei kohdella erityisellä tavalla. Jos ydinperheessä vauva aiheuttaisi mustisfiilareita, jäisikö vauva pois sisaruksen balettiesityksestä tai valmistujaisista tms? En usko että kelleen tulis mieleenkään moinen, vaan sisarusten välejä koitettaisiin lähentää, ei loitontaa.
 
"Aloittaja"
Tollanen voi toimia myös itteään vastaan. Siis että perhedynamiikka kärsii ja teini käyttää vauvaa vipuna saadakseen aina kaiken haluamansa tai erityiskohtelua tms. Meillä on sinun, minun ja meidän -lapsia tässä taloudessa. Miehellä entisestä liitosta 13v, 10v ja 9v lapset, mulla 12v ja 10v ja sitten tuore tulokas 5 kk vauva (lapsia ei arjessa näin erotella mutta ihan vaan havainnollistamiseksi näin).

Miehen kolme lasta asuvat tätä nykyä äitinsä luona ja isä on etävanhempi. Vauva on otettu mukaan ja perhe elänyt normaalisti mm.syyslomalla ja joululomalla, kun lapset olivat täällä. Vauva on tasaveroinen oerheenjäsen ja sisarus kaikille lapsille, ketään ei kohdella erityisellä tavalla. Jos ydinperheessä vauva aiheuttaisi mustisfiilareita, jäisikö vauva pois sisaruksen balettiesityksestä tai valmistujaisista tms? En usko että kelleen tulis mieleenkään moinen, vaan sisarusten välejä koitettaisiin lähentää, ei loitontaa.
Ymmärrän pointtisi, mutta tällaista "erityiskohtelua" ei saisi missään muussa juhlassa, eikä taatusti esim. balettiesityksessä tm. Lomille otetaan kyllä koko poppoo mukaan ja kaikki ovat tasaveroisia jne.

Ja en usko että tyttö edes tajuaisi meidän jättävän vauvan hänen vuokseen pois juhlasta, koska ei sitä hänelle sanottaisi että kun sinä et nyt vauvasta vielä tykkää, niin jätetään hänet pois - ei tietenkään sanota. Eihän häihinkään kaikki ota lapsia mukaan, eikä hääpari automaattisesti ajattele, että se liittyisi jotenkin heihin, vaan että on esim. helpompaa tulla kaksin. Tyttö ei vielä tajua miten paljon vauvan kanssa ollaan, niin ei osaa tätä ihmetellä.
 

Yhteistyössä