Ottaisitko pakolaisen asumaan luoksesi 900 euron kuukausikorvausta vastaan?

• Viestiketjun aloittaja kalluppia
  • Ensimmäinen viesti
mä...
Outo tämä keskustelun sävy, raha tuntuu olevan se ainoa pointti eikä esim auttaminen. Mikään muu motiivi ei nouse esille.

Viime päivinä olen lueskellut huostaanotettujen lasten vanhempien aloittamia keskusteluita siitä, miten systeemi on (heidän mielestään) kuin huutolaismarkkinat.
Kukaan ei sentään huostaanotetun lapsen kohdalla ihan siihen tyyliin puhu tai pohdi asiaa, kuin tässä keskustelussa pakolaisten kohdalla. Tämä jo näyttääkin huutolaisuudelta, ei riitä rahallinen korvaus vaan lisäksi on kaikenlaisia reunaehtoja plus että osallistuttava talon töihin.
Pakolaisiin suhtaudutaan todellakin eri tavalla, kuin oman maan kansalaisiin.
Miten niin? Itse voisin hyvin ottaa pakolaislapsen kotiini heti, jos olisi tilaa ja talous kunnossa. Mutta olisiko se lapsen edun mukaista, jos nyt olemme toimeentulotukirajalla ja nippanappa saan elätettyä oman lapseni? Ja jos aikuisen kotiini ottaisin niin minkälaisen kuvan antaisin omalle lapselleni, kun vain minä ja hän osallistuisimme kodin askareisiin ja muualta tulleet vain makoilisivat ja passuuttaisivat. Sama koskee ihan kaikkia meillä pitkään oleskelevia, yhteisiin askareisiin on osallistuttava. Kotipiiaksi en ketään ole laittamassa, en myöskään itseäni.

"nainen"
Tarvitseeko enää miettiä, miksi Suomenkin maksamat korvaukset EU:lle nousevat taas huimasti ja Italia on seuraava konkurssikypsä maa, joka uhkaa EU: taloutta Kreikan jälkeen?

Ei Italialla tai EU:lla oikeasti ole varaa alkaa maksamaan noiden afrikkalaisten laittomien elintasopakolaisten elämää Euroopassa.

hullu keskustelu
Totta kai, mitä sinä oikein odotit?
Oma maa ensin, sitten muut.
Kuinka niin "totta kai"? Eivät kaikki ajattele kuten sinä, vaan esim antavat rahaa myös ulkomaan avustuskohteisiin, vaikka kotimaassakin autettavia riittää loputtomiin.

Ja mitäkö odotin. Vähän humaanimpaa vastaanottoa, sitä että vähän useammalla motiivina olisi auttaminen, ja raha olisi vain bonus siitä auttamisesta, eikä itse tarkoitus. Sitä odotin että edes jokunen keskustelija olisi näin kommentoinut, mutta ei ne (jotka muutenkin auttaisivat JOPA ulkomaalaisia) tähän ketjuun sitten ole eksyneet.

Ja ottaisinko itse, ehkä miksei, naispuolisen, jos tilaa olisi, eli ylimääräinen huone ja ylimääräinen wc/kylppäri. En minä nyt kyllä osais odottaa mitään erityistä osallistumista kodintöihin, koska olettaisin että pakolainen käy päivisin esim kielikurssia, ja heti kun mahdollista myös kouluttautuu ammattiin, eli ei ole tulossa vaan sohvalle istuksimaan. Jos joskus auttelee niin ok, sen verran nyt ainakin että oppii omaakin huushollia pitämään, mutta en olisi aupairiksi ottamassa. Kotimajoituksella varmaan on tarkoituksena että oppisi tähän yhteiskuntaan, kulttuuriin, eli näkee perhejuhlia, juhannuksia tai jouluja, oppii traditioita ja tapoja.

Yhteistyössä