mä...
Miten niin? Itse voisin hyvin ottaa pakolaislapsen kotiini heti, jos olisi tilaa ja talous kunnossa. Mutta olisiko se lapsen edun mukaista, jos nyt olemme toimeentulotukirajalla ja nippanappa saan elätettyä oman lapseni? Ja jos aikuisen kotiini ottaisin niin minkälaisen kuvan antaisin omalle lapselleni, kun vain minä ja hän osallistuisimme kodin askareisiin ja muualta tulleet vain makoilisivat ja passuuttaisivat. Sama koskee ihan kaikkia meillä pitkään oleskelevia, yhteisiin askareisiin on osallistuttava. Kotipiiaksi en ketään ole laittamassa, en myöskään itseäni.Outo tämä keskustelun sävy, raha tuntuu olevan se ainoa pointti eikä esim auttaminen. Mikään muu motiivi ei nouse esille.
Viime päivinä olen lueskellut huostaanotettujen lasten vanhempien aloittamia keskusteluita siitä, miten systeemi on (heidän mielestään) kuin huutolaismarkkinat.
Kukaan ei sentään huostaanotetun lapsen kohdalla ihan siihen tyyliin puhu tai pohdi asiaa, kuin tässä keskustelussa pakolaisten kohdalla. Tämä jo näyttääkin huutolaisuudelta, ei riitä rahallinen korvaus vaan lisäksi on kaikenlaisia reunaehtoja plus että osallistuttava talon töihin.
Pakolaisiin suhtaudutaan todellakin eri tavalla, kuin oman maan kansalaisiin.