Ottaisitko käärmeen kotieläimeksi teille?

  • Viestiketjun aloittaja Hyi!
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En ikipäivänä! Pelkään käärmeitä enkä tiedä niistä riittävästi (enkä halua ottaa selvääkään :D) ottaakseni sellaisen hoidettavakseni. Eikä tuu kyllä hämähäkkiäkään.

Kissa, koira ja akvaario riittää eksotiikaksi mulle ;).
 
Voisin ottaakin ja on siitä jopa puhuttu, joku sukkanauha- tai viljakäärme niin ei tartte pelätä että syö lapset ;)
En suosittele sukkanauhakäärmeitä aloitteleville käärmeharrastajille. Erittäin pieni koko ja poikkeava ruokavalio tekee hankalan. Osa lajeista on jopa lähes akvaattisia vaatien ison vesialueen terraarioonsa.

Kannattaa muuten viljakäärmeen lisäksi tutustua maito/kuningaskäärmeisiin, vaatimukset lähes samat, mutta mielestäni kauniimpia. ;)

 
aaaargh, mikä tää on?? aivan mielettömän söpö :heart:

Meinasin sanoa, että jonkun viljakäärmeen voisi ottaa, ne on kauniita ja pieniä eikä meinaa syödä mua (yksi lemmikin tärkein piirre ettei koita popsia mua tai perhettä suihinsa :D ), mutta toi pörrö-käärme on kyllä aivan huippu!
Atheris hispida, on kyllä aika vaativa, myrkyllinen ja harvinainen :|
 
En ottas koskaan, voin ehkä katsoa käärmeitä kauempaa, mieluiten lasin takaa, mutta
kotiini en ikimaailmassa.
 
susanna kokkonen 10v
ehdottomasti se sopii mulle oon tyttö 10v vanha ja oon saamassa sen 24 joulukuuta ja silitin eilen la päivä pupun kavattajalla viljakäärmettä. ne on siskokset
 
31547
En ottaisi. Viljakäärmekin vaatii ison tilan, sitten kun kasvaa täysikokoiseksi. Tutullani oli viljakäärme, hoitihan se sitä hyvin aluksi, oli hienot puitteet jne, ja ruokki oikealla tavalla, mutta kun käärme kasvoi liian isoksi terraarioonsa niin myyntiin meni koko lemmikki, kun ei enää kiinnostanutkaan.. Ihan jännähän sitä oli katsella ja käsitellä kyllä.
Paitsi että käärmeistä voi saada salmonellan (vai mikä nyt olikaan? oli se kai salmonella) joten kädet pitäisi aina pestä sen käsittelyn jälkeen mikä multa voisi unohtua, kun en koirien yms räpimisen jälkeen käsi pese.. Lisäksi se ruokkiminen olis mulle yhtä tuskaa, en pystyisi siihen, koska jyrsijät on liian lähellä omaa sydäntä ja niitä olis hirveä syöttää kärmekselle vaikka ne oliskin pieniä ja pakastettuja.

Lisäksi mulla nyt vaan on ajatus, ettei käärme oikein kuulu lemmikiksi. Se ei millään tapaa ihmisen seurasta nauti vaan kaikki käsittely stressaa sitä.
 
Lisäksi mulla nyt vaan on ajatus, ettei käärme oikein kuulu lemmikiksi. Se ei millään tapaa ihmisen seurasta nauti vaan kaikki käsittely stressaa sitä.
Tässä olet äärimmäisen oikeassa. Siksi karsastankin kun käärmeestä puhutaan lemmikkinä, lemmikiksi kun käsitän eläimet, joita voi käsitellä, silittää jne.

Käsittelyä pitäisi välttää. Jos käärme pitää siirtää toiseen boksiin terraarion siivouksen tms. ajaksi, on sellaisia tilanteita varten keksitty käärmekoukut.
 
31547
Tässä olet äärimmäisen oikeassa. Siksi karsastankin kun käärmeestä puhutaan lemmikkinä, lemmikiksi kun käsitän eläimet, joita voi käsitellä, silittää jne.

Käsittelyä pitäisi välttää. Jos käärme pitää siirtää toiseen boksiin terraarion siivouksen tms. ajaksi, on sellaisia tilanteita varten keksitty käärmekoukut.
Juurikin noin. Jos minulla olisi käärme, haluaisin tietysti että tarvittaessa pystyisin ottamaan käärmeen käsiteltäväksi ilman että se suoraa päätä olisi puolustautumassa (tällaisiakin tapauksia kuulemma on..?) mutta muuten mielestäni käärme on otus jonka pitäisi saada olla omissa oloissaan. Ja käärmeelle pitää olla valmis myös mielestäni antamaan mahdollisimman hyvät olot - sukulaisellani on jokin iso käärme, tälle otukselle on kokonainen huone tuunattu "matelijaparatiisiksi" missä on vaikka minkälaista virikettä. Ihan missään lastenhuoneen nurkassa olevassa metri kertaa metri kokoisessa lasikopissa en haluaisi nähdä käärmettä nähdä. Käärme ei mielestäni myöskään ole lapsen lemmikki, koska lapselle varmasti tulee väkisinkin kamala hinku päästä pitelemään käärmettä sylissä ja kaulalla joka väliin.
 
"Ihminen"
Kyllä! Haluaisin Viljakäärmeen! Mutta en muita! Viljakäärmeet on niin pieniä ja lutusia vauvvoja. Mutta varoitan! Jos hankit vauvva Viljakäärmeen niin se on silloin ihana lutu naama mutta murkku ikään päästyään sen lutuisuus häviää! Onnkesi murkku iän ohi mennesää se palaa taas lutuiseksi :)
 

Yhteistyössä