Ottaisinko 2,5 vuotiaan pois puistosta, kun ei tunnu ihan viihtyvän siellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierassss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierassss

Vieras
Tarkoitus oli että lapsi aloittaa päivähoidon keväällä, mutta nyt tilanne muuttuukin niin että jään uudestaan äitiyslomalle ja esikko myös kotihoitoon. Puiston piti olla sellainen ns. pehmeä lasku hoidon opettelulle.

Lapsi aloitti tuolla puistossa elokuussa, mutta ei oikein tunnu viihtyvän siellä. Ei välttämättä jää itkemään sinne, mutta on aina surullisen oloinen kun lähden. Yleensä kun haen, niin hoitaja kertoo että on leikkinyt, mutta yleensä aina myös itkenyt hieman hetken aikaa. Kerran hoitaja sanoi että lapseni on tosi totinen siellä, ei kyllä sellainen ole normaalisti. Ja siellä monesti haahuileekin yksin naama mutrussa, kun menen hakemaan...

En oikein tiedä mitä tehdä. Toisaalta hankala sopeutuminen on ehkä meidänkin syytä, koska emme vie lasta sinne jokapäivä. Meillä on kuitenkin muitakin menoja ja harrasteita. Toisaalta onko tyhmää ottaa lapsi nyt pois, jos ollaan jo näin kauan harjoiteltu sopeutumista. Pelkään että tulevaisuudessa hoitoon jääminen vaikeutuu, jos nyt luovutan tässä. Ajatuksia?

Montako lasta puistossa on ja montako hoitajaa ja lasten iät? Mitä hoitaja tekee lasten kanssa ja hoitajan koulutus? Ehkä puisto on omatoimisimmille lapsille tarkoitettu. Päiväkoti voisi olla parempi paikka noin pienelle, otettaisiin lapsen ikäkausi ym paremmin huomioon. Itse varmaan ottaisin lapsen puistosta pois ja veisin päiväkotiin pariksi päiväksi viikossa 3-vuotiaana, jos vain mahdollista.

Ahaa olitkin vastannut edelliseen kysymykseen mun vastauksen aikana. Se vähän selvensi. Mutta varmaan ottaisin oman lapseni pois puistosta, jos ei mielestäni viihtyisi.

Ethän hae häntä viimeisten joukossa. Tulee helposti itku, jos muita haetaan, mutta itseä ei.

Itse olen kuskannut noita kolmea puistotädeille vuosien mittaan ja voin sanoa, että ne, jotka parkuivat äiidin jättäessä heidät sinne (menivät siis vähän ennen meitä), niin se parku loppui kuin seinään, kun äiti oli häipynyt kokonaan näkyvistä ja mentiin leikkimän tyytäväisenä. Toisaalta taas poishakiessa oli portilla tiirailemassa muutamia, jotka sitten rupesivat parkumaan, kun toiset haettiin ja heitä ei. Itse olen aina aloittelijoille neuvonut, ettei kannata viedä ihan ensimmäisenä, ettei siellä vielä ole muita, mutta kannattaa mennä kuitenkin suhteellisen ajoissa, että ehtii ensimmäisten hakijoiden joukossa hakemaan, viimeisien joukossa voi tulla sitten jo parku.

Kuule lapsesi on niin pieni että jos ei ole pakko olla hoidossa niin ei tarvi olla. Kunhan vähän kasvaa niin päivähoitoon sopeutuu kyllä paremmin. Meidänkin lapsia on kaverit alkaneet kiinnistaa vasta 4 vuotiaana, siihen saakka leikkineet sisarusten kanssa lähinnä vain. Tietysti jotkut lapset on sosiaalisia ja kavereiden perään jo parivuotiaana mutta ei kaikkien tarvitse olla. Lapsella on varmasti mahdollisuus nähdä muita lapsia myös äidin seurassa niin se hälle riittää.

Mä juttelisin henkilökunnan kanssa ja kysyisin heidän mielipidettä tueksi. Voisin vähän aikaa kokeilla viedä lapsen sinne joka päivä jos vaan mahdollista ja kun tottuu niin harventaisin käyntejä meille sopiviksi.

Tai sitten vaan kylmästi päättäisin ettei aika ollut vielä kypsä ja ottaisin lapsen kokonaan pois. Hän on kuitenkin vielä noin pieni ja ilmeisesti tulee olemaan kotona ehkä parikin vuotta? Joten ei mitään kiirettä tuolla harjoittelulla, voisi kokeilla vaikka ensi syksynä uudestaan. Siihen asti saisi puistoilla äidin ja pikkusisaruksen kanssa.

PS. Pointsit sulle että olet pitämässä isosisaruksenkin kotihoidossa vauvan synnyttyä!

Haen lapseni ensimmäisten joukossa pois. Ja ongelma ei ole niinkään se, että jäisi sinne itkemään, vaan alkaa siellä kesken leikkien sitten itkemään. En oikein ole saanut syytä että miksi, liekö sitten vaan iskee niin kova ikävä vai tuleeko muiden kanssa jotain konflikteja vai mitä.

Lapsi käy kuitenkin mielellään esim. muskarissa, avoimessa päiväkodissa jne kun ollaan oltu, on tykännyt tosi paljon ja ollut muiden lasten kanssa innoissaan leikkimässä. Mutta tuolla puistossa tuntuu olevan itsensä vastakohta.

ap

Yhteistyössä