Ottaako vai ei särkylääkettä raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pipinä

Vieras
En yleensä käytä särkylääkkeitä kuin aivan pakosta. Joskus muinoin jouduin syömään parasetamolia sellaisia määriä, että olin ihan pillerihumalassa. En halua kovin herkästi itseäni lääkitä, ja onneksi ei kovin usein tarvitsekaan. Nytkyään ei tarvitse ottaa edes joka vuosi pilleriä.

Selasi nettiä ja kovin ristiriitaisia viestejä luin siitä, että sopiiko se parasetamoli vai ei. Joku tanskalaistutkimus kuulemma on todennut, että sikiön epämuodostumariski kasvaa 30%. Mutta yleinen ohjeistus ilmeisesti sanoo kuitenkin, että parasetamoli on turvallista.

Siitäkin on ristiriitaisia viestejä, onko kuume sikiölle vaarallista vai ei. Ei mulla kuume mitenkään älyttömän korkea ole, ehkä vähän yli asteen verran normaalista.

Ei mulla ole kun flunssa. Päänsärky on vaan tyhmä, päässä jyskii kamalasti aina kun yskii. Kyllä mä tässä nyt kestän, kun saan ainakin tämän viikonlopun levätä. Mutta jos tää ei pikku hiljaa ala paranemaan tämä olo, niin kai se on jotain nappia naamaan otettava.

Minkälaisia ohjeita te olette saanut neuvolasta? Kumpi on pahempi sikiön kannalta, tämä tauti vai se särkylääke?

Ai niin, ja rv 21 menossa.

Ehkäpä otan lääkkeen, onneksi niitä on tuolla kaapissa. Kerrassaan ärsyttävä tauti. Kyllästyttää tää sängyssä makaaminen, mutta ei kestää pystyasennossakaan olla...

Paracetamolia voi ottaa huoletta normaalin annosteluohjeen mukaan, mutta ibuprofeiinissa (esim. burana) on rajoituksia. Neuvolassa sanottiin mulle, että alle 38 asteen lämpö ei ole vaarallista sikiölle, mutta sen yli ei saa päästää kuumetta jos vain mahdollista..Eli särkylääkettä kehiin jos meinaa tuo lämpö olla lähellä, muutoin voit kärvistelläkin jos haluat, mut syytä siihenkään ei ole.. Itse olen ottanut lääkettä tarvittaessa ja kaikki mennyt hyvin (en tosin ole usein joutunut ottamaan, mutta muutaman kerran). Muista juoda paljon!

Tolla stressaamisella sä aiheutat vauvallesi paljon enemmän harmia kuin lääkkeen käytöllä. (sekä ennen että jälkeen syntymän). Suosittelen relaamaan vähän- ja ottamaan sitä lääkettä. PS. kiinnostaa tietää millaisella määrällä parasetamolia joutuu "pillerihumalaan" ja mitä oireita siinä on? En ole koskaan kuullutkaan moisesta. :D

[QUOTE="vieras";28809028]mä ihmettelen et miten oot parasetamolia syömällä saanu itelles pillerihumalan :D[/QUOTE]

En muista enää määriä ja siitä on aikaa. Teini olin ja särkyyn lääkärin määräyksestä söin. Kävelin päin seiniä ja olin muutenkin sekava. Mitään muuta selitystä tuolle käytökselle en silloin keksinyt kuin se iso annostus särkylääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja pipinä;28809544:
En muista enää määriä ja siitä on aikaa. Teini olin ja särkyyn lääkärin määräyksestä söin. Kävelin päin seiniä ja olin muutenkin sekava. Mitään muuta selitystä tuolle käytökselle en silloin keksinyt kuin se iso annostus särkylääkettä.

Jotain muuta nappia ollut sitten...

Yhteistyössä