Otsaontelotulehduksen oireet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua tätä oloa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua tätä oloa

Vieras
Eli kertoilkaa, jos kokemusta löytyy?
Mulla räjähtää kohta pää, kun otsaan juilii ja sellainen paineen tunne myös otsalla ja silmien takana. Yleinen voimattomuus ja huimaus vaivaa myös. Sydän alkaa tykyttää jos vähänkin rasittaa itseään.Viime lauantaina sain amoxin comp kuurin, poskontelotulehdukseen.(flunnssaa oli ollut viikon, mut nenästä ei tullut yhtään limaa).antibiootti ei ole auttanut oloon yhtään, ainoastaan aiheuttanut erittäin pahan ripulin ja vatsakivut :(

Alkuperäinen kirjoittaja Apua tätä oloa:
Mulla räjähtää kohta pää, kun otsaan juilii ja sellainen paineen tunne myös otsalla ja silmien takana. Yleinen voimattomuus ja huimaus vaivaa myös. Sydän alkaa tykyttää jos vähänkin rasittaa itseään.Viime lauantaina sain amoxin comp kuurin, poskontelotulehdukseen.(flunnssaa oli ollut viikon, mut nenästä ei tullut yhtään limaa).antibiootti ei ole auttanut oloon yhtään, ainoastaan aiheuttanut erittäin pahan ripulin ja vatsakivut :(

Just tollaiset oireet mulla ja otsaontelontulehdushan oli. Eikun lääkäriin vaan=)

Alkuperäinen kirjoittaja late:

Just tollaiset oireet mulla ja otsaontelontulehdushan oli. Eikun lääkäriin vaan=)

Ok, kiitos vastauksesta:)
Oliko sulla muuten silmät muutenkin sellaiset "oudon oloiset?

Vastaus tulee vähän myöhään, mutta ehkä siitä on muille apua. Yleensä otsaontelutulehdus tulee, kun poskiontelotulehdus ei parane tavallisilla antibiooteilla. Silloin tarvitaan juuri tuo monikirjoinen antibiootti, jonka oletkin saanut. Antibiootin lisäksi tarvitaan nenän limakalvoja supistavia lääkkeitä kuten Cirrus ja Nasolin-nenätipat. Saamasi antibiootti voi vaikuttaa vatsan limakalvoihin haitallisesti, joten on syytä käyttää Asidofilus-jauhetta lääkkeen oton ajan, jottei maha mene sekaisin.

Oireina minulla oli silmien vetistely, silmäluominen turvotus, painontunne poskionteloissa (ei märkää, erikoislääkäri totesi), voimakkaat kipuaallot kohti korvaa, pään ulkokuoressa tiukuttamista eli ikään kuin sahan vetoja aaltomaisittain, ajoittainen yökötysolo, kuumeen sahailu ylös alas, nenästä ei tullut mitään, korkeintaan vähän vetistä eritettä. Kaiken kaikkiaan olo oli hirveä ja mikään asento ei ollut hyvä. Univaikeuksia ja hikoilua ja aina kun nousi ylös sängystä, niin viiltävä kipu päässä. Kun painoi sormilla silmän sisänurkkia, tuli huomattava painoarkuus. Koska minulla on ollut paha otsaontelotulehdus parikymmentä vuotta sitten tulee tässä varoituksen sana:

Jos epäilet otsaontelotulehdusta, mene välittömästi korvalääkärille. Tauti voi äityä niin pahaksi, että voit tarvita pitkän sairasloman, sillä jos annat vaan olla ja yrität kestää kipua, niin otsaontelotulehdus vaan pahenee ja ne tulee huuhdella ja siihen tarvitaan ns. Beckin poraus (minulle tehty!). Se tarkoittaa sitä, että nenän ja silmien välistä porataan reikä otsaonteloihin - sairaalassa siis - ja tätä reittiä pitkin kuljetetaan jotakin liuosta niin usein, että otsaontelot putsaantuvat. Ei mikään hauska toimenpide! Joskus voi myös käydä niin, ettei mikään biootti auta, vaan poraus on tehtävä. Toivottavasti paranit normaalisti, ilman porauksia.

alkuperäisen kirjoittajan, mitä tehtiin? Otsaontelotulehdus on ehdottomasti hoidettava. Itse en seuraavalla kerralla jätä lääkäriin menoa niin viime tippaan kuin viimeksi. Odotin vaan,että oireet menee itsestään ohi,mutta eiväthän ne menneet. Kova pää/otsakipu heti kun nousi ylös ja ihan kaamea olo koko ajan. Poraamiselta säästyin,mutta toisen silmän näköhermo kärsi hieman.Tosin se saattaa johtua samaan aikaan olleesta silmätulehduksesta. Silmäpolilla todettiin näkähermon yhden säikeen ohenneen ja vaiva on jatkuva. Eli lääkäriin menen seuraavalla kerralla heti kun oireita tulee.

Mulla todettiin 2 pvä sitten poskiontelotulehdus ja oireiden perusteella lääkäri epäili myös otsaontelossa olevan jotain. Sain Amoxin comb kuurin jota olen nyt sen 2 pvä käyttänyt. Milloin lääke alkaa vaikuttamaan?
Päivällä mulla oli jo hyvä olo mutta nyt yhtäkkiä iski kauhee väsymys. Otsalla paineen tunnetta ja oikeassa korvassa on kauhee tohina.
Vatsakin kipee ja tekee pahaa vaikka olen ottanut rela-tabs maitohappobakteereja.
Milloin on aika mennä lääkäriin uudestaan jos ei helpota?

Oireilin jatkuvasta nenän vuodosta ja limaa erittyi myös kurkkuun, joten menin terveyskeskuslääkärille.
Lääkäri määräsi käytettäväksi Avamys-nenäsuihketta kolmen kuukauden ajalle sekä poskiontelon-mangneettikuvaukseen. Kuvauksissa todettiin otsaontelossa olevan nestettä, mitään muuta lääkitystä ei ole toistaiseksi. Kolmen viikon jälkeen on nenäsuihke jonkinverran auttanut ongelmaani.

Ihania oireita totta tosiaan, alilämpöä 34,1 ja kuumetta 38,4, oksentelua, silmien väliin särkemistä, migreenimäistä päänsärkyä, arkuutta valolle, parasta oli se ettei lääkkeetkään meinanneet pysyä sisällä. Jes! Huomenna lääkäriin. Mielenkiintoista että tää oli ainoa sivusto josta löysin tietoa aiheesta.. Hmm..

Vaimollani on ollut jo kuukauden verran paineen tuntua otsalla ja poskipäissäkin. Pari kertaa on punkreerattu poskiontelot. Toisella kertaa alkoi verta vuotaa reilusti ja sen jälkeen oireet pahenivat! Korvalääkäri teki molemmat toimenpiteet ja ensimmäisellä tuli märkää onteloista, mutta toisella ei enää. Sitten alkoi todella rumpa. Sairaalassa neuroloogisella on kaikki pään tutkimukset tehty. Korvaklinikalla myös on käyty. Oireet senkun pahenevat. On kokeiltu kaikkea mahdollista lääkitystä, mm. kortisoonia. Nyt seuraavaksi kokeillaan erikoishammaslääkäriä ja hammasklinikallekin on lähete. Fysiatriselle poliklinikalle on lähete. Fysioterapiaa on suositeltu. Akupunktiotakin joku lääkäri ehdotti. Olemme epätoivon partaalla kohta molemmat. Oireet senkun jatkuvat ja pahenevat. Yöllä tulee sydäntykytyksiä ja pulssi nousee. Unta ei tahdo tulla. Kaikkea tässäkään ei vielä ole. Apua pitäisi saada! Mistä??

Jo viikon ajan olen kärsinyt päivittäisestä kovasta päänsärystä, jolle ei ole loppua. Särky on niin kova, että mitään ei pysty tekemään. Edes särkylääkkeet tai nukkuminen eivät auta asiaa. Nyt muutaman päivän aikana on myös alkunut tuntua selvää painetta sekä poskissa että otsalla. Öisin en saa unta, koska jatkuva särky vaivaa koko ajan. Maanantaina sitten luovutin ja varasin ajan lääkäriltä. Tänään tieto, että mikä tätä naista vaivaa.

Minulla oireita ollut vähän väliä jo vuosien ajan. Kovimmat oireet tulevat keskimäärin 4-8 krt/vuosi.Ja kerrallaan n. 4-10pvää.Todella rajut otsa-ja silmänpohjakivut,jolloin olen täysin sänkypotilas. Erilaisia neurologisia oireita lisänä ollut myös nyt parin vuoden ajan; mm. lihasväsymys ja -kivut (lähinnä jaloissa ja käsivarsissa),sekä vahva yleisväsymys.Silloin tällöin tunne,ettei happi riitä ja sen semmoista.
Myös muisti-sekä keskittymisongelmia,jne.,joille ei mitään varsinaista syytä ole löytynyt.
Eli tähän asti yksikään lääkäri ei ole sanallakaan maininnut otsaontelontulehdusta. Paitsi eilen! Nuorehko mieslääkäri,joka mainitsi otsistulehduksesta.Siis tsekkasi ekaks poskarit,ei selkeää kaikua tullut; välillä hieman kyllä yhdestä kohdasta.Mutta oirekuvan perusteella hän aloitti Doximed-kuurin. Tarkoituksena jatkossa ottaa kuvat,ja lähete tarvittaessa erik.sair.hoitoon. Mut näiden oireideni perusteella minut olisi jo ajat sitten pitänyt laittaa jopa pikaisesti ea:n kautta erik.hoitoon akuutisti.Mulla niin hemmetin rajut kivut,että ei moni uskois.Ja näiden oireideni perusteella tila on,kuulemma,jo mahdollisesti vakava.Mut eihän täällä lääkärit mitään tajua!Itse olen epäillyt jo vuosia ko. sairautta.Ja jälleen kerran potilas itse on ollut kokoajan oikeassa! Ja mahdolliset komplikaatiot,joista olen lukenut,voivat olla melko pahat.Ja todellakin komplikaatioiden seurauksena (aivotulehdus,jne.) voi esiintyä muitakin neurologisia oireita,ja sairauksia. Ja kyse alunperin vain otsaontelotulehduksesta! Joten vaatikaa ihmeessä tutkimuksia,jos selkeät oireet toistuvasti useita viikkoja tai kuukausia,tai jopa vuosia,kuten allekirjoittaneella, otsan ja silmien seudulla!Ja edes röntgenkuvien perusteella pelkästään ei viel pitäisi luovuttaa,ja lopettaa tutkimuksia,jos oireet pahat,ja selkeät.

Minulla alkoi n. puoli vuotta sitten olla oireita ohimossa vasemmalla ja myös "panta otsalla". Sitten tuli hammassäryt,paikkaus ja yksi juurihoito myöh. samaan hampaseen. Hajuaisti hävisi n. viisi kuukautta sitten. Lihaskireyksiä,niskasärkyä,kohonnutta verenpainetta ja ajoittain päänsärkyä. Lääkärissä pitivät vain niska-pääoireyhtymänä, johon tarv. fysioterapiaa. Sairastan astmaa, joten tietyt meni astman piikkiin. Kun alkoi jatkuva,kova invalidisoiva päänsärky ja verenpaineet todella korkeat, asiaa hoidettiin 3:lla ens. lääkärikäynnillä edell.niska-pääoireyhtymänä, vaikja silmäluomikin oli turvonnut ja vuotoherkkä. Eli relaksanttejaja kipulääkettä. Vaikka kolmannella oli "tappelun kautta" saatu röntgen otettua, ei lääkäri osannut tulkita limakalvoturvotuksia oikein.Parin päivän päästä norm.terv.keskuslääkäri ei ollut enää tyytyväinen aik. diagnoosiin ja määräsi sair.päivystykseen uudestaan, mutta NYT neurologin konsultaatioon.Nyt suhtautuminen oli jo asiallista kipuun ym. Ja oikea diagnoosi alkoi löytyä.Eli sinuiittia poskiontelossa ja lähete korvapolille.Korvapolilla punkteeraus, jossa tuli mönjää enemm. toisesta ontelosta ja epäily,että on myös otsaontelossa. Edell.pv:nä määrätty antibiootti vaihdettiin Amorion compiin ja kortosonilääke ja Avamys. Jatko sitten viikon päähän korvapolille. Mitä tästä oppii: Ole sinnikäs, vaadi tutkimuksia, jos on vakavia oireita - kyseessä on oma henkesi. Osa lääkäreistä on todella asiantuntijoita ja osa menee siitä mistä aita on matalin. Kyseessä on vaarallinen oireyhtymä, älä jää itsekkään odottelemaan, jos kovaa päänsärkyä, joka viittaa kyseiseen tautiin. Minulla lievä päänsärky jatkuu, mutta pahin ehkä ohi. Toivon näin, sillä invalidisoiva päänsärky ja verenpaine on paha juttu. Terveitä päiviä kaikille!

Minulla alkoi n. puoli vuotta sitten olla oireita ohimossa vasemmalla ja myös "panta otsalla". Sitten tuli hammassäryt,paikkaus ja yksi juurihoito myöh. samaan hampaseen. Hajuaisti hävisi n. viisi kuukautta sitten. Lihaskireyksiä,niskasärkyä,kohonnutta verenpainetta ja ajoittain päänsärkyä. Lääkärissä pitivät vain niska-pääoireyhtymänä, johon tarv. fysioterapiaa. Sairastan astmaa, joten tietyt meni astman piikkiin. Kun alkoi jatkuva,kova invalidisoiva päänsärky ja verenpaineet todella korkeat, asiaa hoidettiin 3:lla ens. lääkärikäynnillä edell.niska-pääoireyhtymänä, vaikja silmäluomikin oli turvonnut ja vuotoherkkä. Eli relaksanttejaja kipulääkettä. Vaikka kolmannella oli "tappelun kautta" saatu röntgen otettua, ei lääkäri osannut tulkita limakalvoturvotuksia oikein.Parin päivän päästä norm.terv.keskuslääkäri ei ollut enää tyytyväinen aik. diagnoosiin ja määräsi sair.päivystykseen uudestaan, mutta NYT neurologin konsultaatioon.Nyt suhtautuminen oli jo asiallista kipuun ym. Ja oikea diagnoosi alkoi löytyä.Eli sinuiittia poskiontelossa ja lähete korvapolille.Korvapolilla punkteeraus, jossa tuli mönjää enemm. toisesta ontelosta ja epäily,että on myös otsaontelossa. Edell.pv:nä määrätty antibiootti vaihdettiin Amorion compiin ja kortosonilääke ja Avamys. Jatko sitten viikon päähän korvapolille. Mitä tästä oppii: Ole sinnikäs, vaadi tutkimuksia, jos on vakavia oireita - kyseessä on oma henkesi. Osa lääkäreistä on todella asiantuntijoita ja osa menee siitä mistä aita on matalin. Kyseessä on vaarallinen oireyhtymä, älä jää itsekkään odottelemaan, jos kovaa päänsärkyä, joka viittaa kyseiseen tautiin. Minulla lievä päänsärky jatkuu, mutta pahin ehkä ohi. Toivon näin, sillä invalidisoiva päänsärky ja verenpaine on paha juttu. Terveitä päiviä kaikille!

Minulla oireita ollut vähän väliä jo vuosien ajan. Kovimmat oireet tulevat keskimäärin 4-8 krt/vuosi.Ja kerrallaan n. 4-10pvää.Todella rajut otsa-ja silmänpohjakivut,jolloin olen täysin sänkypotilas. Erilaisia neurologisia oireita lisänä ollut myös nyt parin vuoden ajan; mm. lihasväsymys ja -kivut (lähinnä jaloissa ja käsivarsissa),sekä vahva yleisväsymys.Silloin tällöin tunne,ettei happi riitä ja sen semmoista.
Myös muisti-sekä keskittymisongelmia,jne.,joille ei mitään varsinaista syytä ole löytynyt.
Eli tähän asti yksikään lääkäri ei ole sanallakaan maininnut otsaontelontulehdusta. Paitsi eilen! Nuorehko mieslääkäri,joka mainitsi otsistulehduksesta.Siis tsekkasi ekaks poskarit,ei selkeää kaikua tullut; välillä hieman kyllä yhdestä kohdasta.Mutta oirekuvan perusteella hän aloitti Doximed-kuurin. Tarkoituksena jatkossa ottaa kuvat,ja lähete tarvittaessa erik.sair.hoitoon. Mut näiden oireideni perusteella minut olisi jo ajat sitten pitänyt laittaa jopa pikaisesti ea:n kautta erik.hoitoon akuutisti.Mulla niin hemmetin rajut kivut,että ei moni uskois.Ja näiden oireideni perusteella tila on,kuulemma,jo mahdollisesti vakava.Mut eihän täällä lääkärit mitään tajua!Itse olen epäillyt jo vuosia ko. sairautta.Ja jälleen kerran potilas itse on ollut kokoajan oikeassa! Ja mahdolliset komplikaatiot,joista olen lukenut,voivat olla melko pahat.Ja todellakin komplikaatioiden seurauksena (aivotulehdus,jne.) voi esiintyä muitakin neurologisia oireita,ja sairauksia. Ja kyse alunperin vain otsaontelotulehduksesta! Joten vaatikaa ihmeessä tutkimuksia,jos selkeät oireet toistuvasti useita viikkoja tai kuukausia,tai jopa vuosia,kuten allekirjoittaneella, otsan ja silmien seudulla!Ja edes röntgenkuvien perusteella pelkästään ei viel pitäisi luovuttaa,ja lopettaa tutkimuksia,jos oireet pahat,ja selkeät.

Minulla oli huikea kipu otsalla etelänmatkan ja paljon uimisen sekä sukeltelun jälkeen huvialukselta välimerellä, siis ei matalassa rantavedessä.

Palasin illalla ja aamulla huima lähes sietämätön särky otsalla .Sairaalan lkri kertoi ettei eteläss huomaa tuulta ja viileää kun aurinko paistaa.Meillähän on nyt samanoloista.

Hän määräsi ns.vasikkakuurin sanoen ellei auta otamme otsan auki puukolla.Vaarana on muutoin että menee ohimojen kohdalta aivoihin.silloin on vaarallista.Kuuri onneksi tehosi.

Hei muuten sivuontelotulehduksen voi aiheutaa myös allergia.
Mulla oli melkomoinen ostaontelo särky ja näytin sylkäisemäni veriklimpin lääkärille. Otettiin keuhkokuvat ja ei ollut mitään. Kyllä se oli tullut otsaontelosta koska siellä röntgen kuvien mukaan limakalvoturvostusta molemmin puolin nenässä ei niinkään kun käytin kortisonia sisältävää nenäsuihketta, Nyt vaihdettiin kortisoni / antihistamiini suihkeeseen Dymista. Nyt alkoi pikkuhiljaa helpottamaan sillä . Mutta puolentoista vuoden jälkeen alkoi taas jomottamaan ja myös yöllä että häiritsi unta
selvästi. Sitten aloin käytäämään antihistamiin tabletteja ja jo uni parani.
Ei tää sivuontelovaiva / tulehdukset voi olla muuta kuin allergista lähtevää kun flunsaa ja kuumeita ei ole muuta pärskimistä , nuhaa ja kurkun selvennystä ja karheutta kyllä. Kokeilkaapa antihistamiinia mikä on turvallisempaa on kuin anitibiootti

Yhteistyössä