Otin lapsen ventolinea.. huh huh...

• Viestiketjun aloittaja yskös
  • Ensimmäinen viesti
yskös
Kauhia nuha ja yskä ollut pari päivää ja keksimpäs nyt illalla kun lähes läähättäen piti hengittää että otampas kaapista lapselle määrättyä ventolineä..
10ml ventolineä nassuun ja n. vartin päästä hengittäminen helpottui, jess! Mutta voi jessus tätä sydämen tykytystä.. mittasin äsken leposykkeen 98 ja siltä tuntuukin. Kävelin äsken keittiöön hakemaan nenäliinoja niin kävelykin tuntui huteralta. Nyt tiedän miltä muksuista tuntuu kun tuota annetaan... ei kovin kivalta vaikka hengitys helpottuukin... Eipä mulla muuta! :D

sisoo
Ei taida vaikutus olla sama,astmaatikkona käytän ventolineä silloin kun ahistaa,enkä kyllä tuollaisia sivuoireita saa,enkä usko että astmaa sairastava lapsikaan saa.

yskös
Kannatti se, hengittäminen helpottui huomattavasti. Otan huomennakin jos flunssa jatkuu.
Kunhan tässä vaan päivittelin että kylläpäs tykyttää. Ja kyllä ainakin mun muksuille on tuosta pulssi noussut.
Enhän väittänytkään että se vaarallista olisi (eihän tuollasesta hetkittäisestä noususta ole mitään haittaa), epämiellyttävää vaan. Ja nytpä tiedän miltä lapsista tuntuu ja taidan ensi kerralla ottaa kainaloon yöksi jos tuota pitää antaa niin on ainakin mukava olla siinä äidin vieressä vaikka sykkeen nousu hermostuttaakin... :)

yskös
Niin ja lisään vielä että meidän kummallakaan muksulla ei ole astmaa. Lääke määrätty pahaan ja ahtaaseen yskään. Kipeänä ja kovasti yskiessä hengitystiet kuitenkin vähän turpoavat niin siihen tuo ventoline auttaa jonkun verran. Itse ainakin huomaan eron selvästi, ei tarvi enää huohottaa niin pahasti. :)

yskös
Eihän niitä sivuoireita tietty kaikille tule, mutta minulle ja lapsilleni ainakin.

Lääkäriin en soita, terveyskeskuksessa en ehdi käymään huomenna, ja sinnehän on mentävä jos lääkettä mielii. Netissä on aikuisten annostus tuolle ventolinelle 5-10ml. Huomenna otan pari ml vähemmän jos vaikka tykytyksiä tulisi vähemmän... :)

Ainiin, tämä "lääkäri" ja lääkkeiden väärinkäyttäjä ( ;) ) on jakanút miehelleenkin omia resepti lääkkeitään. itselleni määrättiin joskus lihasjumiin "dolan"ia, niin määräsin sitä miehelleni kerran kun oli selkä niin jumissa ettei saanut unta. Sai unta ja sivuvaikutuksia ei tullut.
Lapsille en anna omiani! :D (tosin lapselle A olen antanut lapsen b lääkettä (atarax, zyrtec tai ventoline) ja lääkäri on vain sanonut että hyvä, jatka vaan antamista jos sillä helpottaa...)

"minna"
Meillä nuorimmalle on määrätty ventolinea, kun flunssan yhteydessä menee henki ahtaalle. Taysissa kysyin juuri tästä, että jos muilla lapsilla tulee flunssan yhteydessä samoja oireita, voiko heillekkin sitä antaa. Lääkäri ja hoitaja sanoivat molemmat, että kyllä voi antaa. Mutta toki jos pidempään ja useaan otteeseen oireet toistuvat, pitää lääkärille mennä. Mutta ensiavuksi voi kyllä antaa, vaikka onkin määrätty meillä vain nuorimmalle.

niin.iin
Olisikin hyvä jos jokainen aikuinen kokisi konkreettisesti sen, miltä silloin tuntuu kun lääkettä annetaan ja silti pitäisi jaksaa kuin terveenä!

Tämä niille, jotka eivät tajua, että kyllä vaikkapa antibioottikuuria tarvitseva lapsi on sairas, eikä päiväkotikelpoinen missään nimessä heti kuurin alettua.

"Olivia"
Ilmeisesti kyse siitä nestemäisestä "yskänlääkkeestä". Siitähän tulee tietenkin voimakkaampana ne sivuoireet kun paikallisesti keuhkoihin inhaloitavasta Ventolinesta. Kyllä toi sydämentykytys on tavallista tossa nestemäisessä, mutta yksilöllistä, ei kaikille tule.

bbbb
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26195068:
Meillä kahdella astmaan määrätty eikä tuu oireita.

Mutta muiden reseptilääkkeitä ei todellakaan pidä käyttää. Soitat aamulla lääkäriin ja pyydät itsellesi sopivan reseptin ja annostuksen.

Jos mä soittaisin tk:hon et hei, tarvitsisin ventoline reseptin, kun on yskää ja se on auttanut kun kokeilin lapsen ventolinea. (täällä siis lääkäri määrää normaalit lääkkeet puhelinmääräyksellä apteekkin, ennen tätä lääkäri soittaa potilaalle)

Täällä tk:ssa tohon olis sanottu et hyvä kun auttaa, et ota sitä nyt siihen asti kun tarviit (olisivat kertoneet varmaan annostuksen) ja uusituta sitten lapsen resepti.

Eli täällä jos kerrotaan et jollain saman perheen jäsenellä on tiettyä lääkettä, niin käsketään ensisijaisesti käyttämään sitä.

Just eilen soitin tk:seen et meillä on 7kk ikäisellä vauvalla kuumeilu jatkunut korkealla muutaman päivän, et millon näytille. Käskivät odottaa vielä pari päivää kerran vointi on todella hyvä, syö,juo ja leikkii normaalisti. Käskivät myös antaa isoveljen pronaxenia aina yöks. Niin ja meidän vauva painaa yli 12kg, niin saa antaa jo pronaxenia.

Et ei joka paikassa noin vaan itelle saa reseptiä hommattua jos kyseistä lääkettä on jollain muulla perheen jäsenellä.

lucifer
esikoisella infektio astma ja hänelle mm. ventoline käytössä jos tulee flunssa. samaa lääkettä annen sitten tarvittaessa nuoremmalle, härvoin onneksi tarviikaan, mutta jos alkaa yskä pitkittyä niin olen antanut. hänellä on resepti omaankin ventolineen mutta en näe järkeä ottaa molemmille omaa lääkettä jos samasta pystyy antamaan.

Meillä
Olisikin hyvä jos jokainen aikuinen kokisi konkreettisesti sen, miltä silloin tuntuu kun lääkettä annetaan ja silti pitäisi jaksaa kuin terveenä!

Tämä niille, jotka eivät tajua, että kyllä vaikkapa antibioottikuuria tarvitseva lapsi on sairas, eikä päiväkotikelpoinen missään nimessä heti kuurin alettua.
Ai miksi!!? Syötetään mielummin lääkärille niitä lääkkeitä, nehän sen sairasloman päättää.
Meillä 1v astmaatikko saa inhaloitavaa Ventolinea ja hänellä sairaala-annoksilla sydän hakkaa siinä 200 paikkeilla. Uskon, että kotiannoksellakin pulssi nousee. Mut onhan se hengitys saatava kulkemaan. :/

Astmaatikkona sain alkuun ventolinea, mutta se vaihdettiin hyvin nopeasti sillä ei ollut minulle sopiva lääke. Aiheutti sydämentykytystä, vapinaa ja heikkoa oloa.

Bricanyl aiheuttaa vastaavaa suurella annostuksella, mutta minimillä ihan ok.

zipale
Mulla ainakin, kun rasitusastmaan määrättiin, niin kaikki hengitettävät lääkkeet aluksi antoivat sivuoireita. Lääkäri sanoi, että parissa viikossa häviää, niin kuin hävisikin. Sivuoireina siis mm. käsien voimakasta tärinää ja sydämen tykytystä!

Yhteistyössä