Otetaanko PCOS vakavasti kunnallisella?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen alkanut epäillä mulla olevan PCOS. Jätin minipillerit pois 2 kuukautta sitten eikä menkkoja näy vieläkään (en ole raskaana). Sitä ennen käytössä oli minipillerit 3 vuoden ajan, jolloin menkkoja ei ollut myöskään. Viimeiset menkat olivat yli kolme vuotta sitten, käyttäessäni e-pillereitä, eli kyseessä eivät olleet ns. luomumenkat vaan tyhjennysvuoto. Omasta luonnollisesta kierrosta ei ole tietoa, sillä olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä viimeiset 13 vuotta. Silloin kun käytössä oli Nexplanon ehkäisykapseli (rinnastettavissa minipillereihin) menkat tuli kerran pari vuodessa, mikä on yleinen sivuoire. Vauvahaave alkaa nyt olla ajankohtainen, mutta siinäpähän haaveilen kun ei ole menkkojakaan.

Kiinnostaako tämä ketään julkisella puolella, vai pitääkö mennä omakustanteisesti yksityiselle? Entä onko täällä ketään kellä ollut sama kaava - jos on, niin onnistuiko raskaaksi tulo ilman hedelmöityshoitoja?
 
vierailija
Pillereiden jälkeen menee puoli vuotta tai jopa vuosikin että kierrot palautuvat.
Luultavasti puolisen vuotta pitää olla pois että saa keltarauhashormonia kierron käynnistämiseen.
 
vierailija
Pillereiden jälkeen menee puoli vuotta tai jopa vuosikin että kierrot palautuvat.
Luultavasti puolisen vuotta pitää olla pois että saa keltarauhashormonia kierron käynnistämiseen.
Tutkimusten mukaan 99% naisista kuukautiset alkavat 3 kuukuden kuluttua pillereiden jättämisestä, joten jos aloittajan kuukautiset eivät kuukauden kuluessa ala, on ne kyllä syytä käynnistää, jos toiveena on raskaus.
 

Yhteistyössä