Ostoriippuvuudesta irti pyristelevän tukeminen

Ystävä avautui. Olin tiennyt hänen nauttivan ostamisesta, vaatteista ja shoppailusta, mutta en ollut tiennyt asian karanneen käsistä aikoja sitten ja että hän on jo jonkun aikaa salannut pakonomaisesti ostamansa kamat esim. mieheltään.

Riippuvuus nolottaa aina, kynnys hakea apua on ihmiselle joka vielä itse on toimintaterapeutti, on korkea. Olen ollut tukemassa raitistumista, vieroitusta ja ollut tukihenkilönä ihmiselle, jonka mies yritti ja pääsikin irti nettiseksistä, eli jonkinlainen perstuntuma ylipäätään riippuvaisuuksista minulla on.

Mistä tästä riippuvuudesta saa tietoa? Mitä rinnallakulkijan pitää ymmärtää ostoriippuvuuden ominaislaadusta?
 
daa
samallainen riippuvuus kuin muutkin addiktiot. suosittelen 12askeleen ohjelmaa, jota alkoholistit, narkomaanit, peli-ja seksiriippuvaiset, läheisriippuvaiset ym ym ym käyttävät menestyksellisesti. Googleta esim AA-ohjelma, 12+12aslelta tms.

Päivä kerrallaan.
 
Eikös tuon addiktion hoito kuitenkin poikkea monista muista. Eihän ostamista voi tässä maailmassa lopettaa koskaan kokonaan. Pakkohan ihmisen on loppuelämänsä aikana tehtävä jos vaikka minkälaisia ostoksia :eek: . Kaikki voivat kuitenkin elää ilman alkoholia, ilman uhkapelejä, ilman nettiseksiä jne.
 
shopper
Ostoriippuuden taustalla on usein mielenterveysongelmia kuten ahdistuneisuushäiriö, masennus ja yllättävän usein jopa kaksisuuntainen mielialahäiriö. Tunnen monta ihmistä, joilla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö ja ihan kaikilla on ollut myös shoppailuriippuvuus yhtenä "piirteenä". Pitää hakea ammattiapua!
 

Yhteistyössä