Ostinko nyt liian isot kengät?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "noppispoppis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"noppispoppis"

Vieras
Tyttö on 2 vuotias ja jalan mitta 14cm.. Käyttää nyt siis 23-24 kenkiä. Myyjän kanssa viime viikolla katsottiin ja hän sanoi että reimatecin kengistä oisi hyvä koko 26. No, kotona aloin mittailemaan pohjallisia ja ne oli mielestäni reilu 17cm!! Onko ne nyt sitten liian isot? :(

Jalka tarkasti pohjalliselle, painat vähän jalkapöytää ja katsot että kärkeen on max 1,5 cm, min 0,5 cm (esim. kesätennareissa täsmäkoko suotavaa kun ei kummemmin tue jalkaa). Mä ostin alkukesällä myyjän opastuksella kengät jotka vaikutti jo liikkeessä liian isolta, mutta myyjä sai vakuutettua että on sopivat. No, ne on liian isot. Kokeilin nyt loppukesästä ja jalka nousee kantapäästä kävellessä.

Tutkimusten mukaan n. 70% lapsista kulkee liian pienillä kengillä, mikä on tosi paha, mutta ei ole hyväksi kävellä liian isoillakaan! Pitää siis säännöllisesti( 1krt kk?) pohjallisilla tarkistaa että kengät ovat vielä sopivat.

Mä just ostin 3v4kk tytölle 27 koon lenkkarit. Ja mietin kovasti että onko isot. Kokeiltiin kaupassa 26 ja 27 ja ulkomitoissa ei ainakaan ollut paljon eroa, eikä tuon ikäinen nyt oikein osaa sanoa että onko sopivat. Isoavarvasta kun kokeilin niin kyllä siihen sellainen 1,5cm ainakin kasvunvaraa jäi. Olis 26 mennyt varmaan kans, toivottavasti noi nyt ei ole liian isot, mut jos ne menis vielä keväällä?
Pirun hankala mun mielestä ostaa lapsille kenkiä.

Meidän tytöllä 1v8kk on nyt käytössä koon 24- kengät. Kohta siirtyy kyllä 25.. Talveksi ostin 26-kokoset ja voipi olla että ennen kevättä pitää vielä ostaa uudet, kun tuo jalka tuntuu kasvavan vauhdilla :D

Meidän 2,5 v pojalle ostin koon 27 talvikengät, sisämitta 17 cm. Oikean jalan pituus 15 cm, vasemman 14,5 cm. Talvikenkiin saa mielestäni jäädä se pari senttiä tilaa jos aikoo villasukat saada mahtumaan. Ja isomman jalan mukaan on ostettava kengät.

Olen samaa mieltä että kenkien osto lapselle on erittäin hankalaa.
Ostin pari viikkoa sitten syyskengät pojalle (ikää 2v9kk) koko 30. Ihan otin pohjalliset pois molemmista kengistä ja niihin kokeilin jalkaa... ylimääräistä jäi reilu 1,5cm, koossa 29 ei jäänyt edes sitä suositeltua 1,5cm. Lisäksi pojalla on erikokoiset jalat, joten isomman jalan mukaan on ostettava. Mutta jotenkin tuntuu, että ostamani kengät ovat isonlaiset, vaikka esim. kesälenkkereista eivät ulkokoossa eroa lainkaan. Toisaalta noihin mahtuu villasukka ja todennäköisesti ja toivon mukaan keväällä ei nyt sitten tarvitsisi uusia kenkiä ostaa. Nyt noita kenkiä ei ole vielä kertaakaan tarvittu kun kelit on ollut joko lenkkareille sopivia tai sitten on ollut niin märkää että on ollut pakko laittaa kumpparit.

nykyään suositellaan 1,7cm kasvunvaraa. alle 1cm vara on jo liian pieni.
kannattaa pistää lapsi seisomaan paperille, piirtää mitta ja lisätä siihen ennen leikkausta se 1,5cm kärkeen. tämän mitan kanssa helpompi ostaa kengät kun ei lapsi vielä tuossa iässä osaa kertoa onko kenkä sopiva. eikä kuulemma saisi isommaltakaan kysyä sopiiko jalkaan, kun jaloissa lapsilla hermot ja tunto erimallia ku aikuisella.

Yhteistyössä